Het eerste exemplaar van de Bugatti Centodieci is afgeleverd aan de klant. De auto is een eerbetoon aan de supersportwagen van het merk uit de jaren 90, de EB110.
Bugatti bouwt slechts tien exemplaren van de Centodieci en de eerste vindt nu dus zijn weg naar zijn nieuwe eigenaar. Centodieci is Italiaans voor 110, dus in de typenaam is al meteen de link met zijn illustere voorganger duidelijk.
Bugatti ging niet over 1 nacht ijs om een opvolger te bouwen voor de Bugatti EB110. Meer dan 50 duizend testkilometers op de weg en het circuit gingen er aan vooraf. De aerodynamica werd gefinetuned in de windtunnel en de auto is getest bij temperaturen van een bibberende -20 oC tot een zinderende +45 oC in Arizona.
Bugatti Bleu
De auto is niet geheel toevallig blauw. Bugatti Bleu om precies te zijn. De kleur is typisch voor Bugatti en voor de EB110 in het bijzonder. Zelfs de fabriek in Campogalliano waar die legendarische auto in de jaren 90 werd gebouwd stond bekend als de blauwe fabriek, of “Fabricca Blu”. De kenmerkende blauwe verf werd daar kennelijk ook aan de muur gesmeerd aldus het ronkende persbericht van Bugatti.
1.600 paardenkrachten
Voor de aandrijving is gekozen voor een alles behalve bescheiden 8 liter W16 motor die maar liefst 1.600 pk produceert. Van nul naar honderd doet ie in 2,4 seconden en de topsnelheid is dan 380 kilometer per uur. Het merk belooft dat het rijgedrag van de hypersportwagen ook op die snelheid nog top is.
Uitverkocht
De inspiratie voor deze tien exclusieve exemplaren is de al zeldzame EB110, maar omdat Bugatti slechts tien stuks van deze Centodieci bouwt is exclusiviteit ook voor de nieuwe gegarandeerd. De wereldwijde onthulling van de Centodieci was tijdens de Monterey Car Week in Californië in 2019, het jaar van de 110e verjaardag van Ettore Bugatti. Alle tien de exemplaren waren meteen uitverkocht.
Eerder dit jaar werd overigens nog een ultra zeldzame EB110 prototype uit 1994 geveild door RM Sotheby’s in Florida. Die auto heeft toen een recordprijs opgeleverd van 2 miljoen euro. In Parijs bracht een grijs exemplaar 1,8 miljoen euro op. Of de Bugatti Centodieci ook zo’n waardevolle investering is zal moeten blijken. Zeldzaam zal hij in ieder geval zijn. Op de openbare weg gaan we hem ook nog niet tegenkomen, althans nog niet. Er is vooralsnog nog geen typegoedkeuring verleend.
Dutchdriftking zegt
Niet alle Bugatti specials zijn even geslaagd, maar deze is toch wel erg fijn!
Ordas zegt
Schitterende wagen!
Wat fijn dat dit soort projecten nog bestaan.
cossiekiller zegt
Aan 380 nog steeds een goed weggedrag? Wat moeten we daar onder verstaan? Denk toch vooral het stuur goed vasthouden en niet te veel niezen…
ar166 zegt
Als ik het zo lees begrijp ik dat je met deze Bugatti met 380km/h gewoon veilig een Elandproef kunt doen.
autogeak zegt
Toch knap hoe ze een bodykit van een paar miljoen weten te verkopen.
racerx zegt
Ik vind het wel een gave special, maar m’n 7 jarige ik was in 1994 dan ook groot fan van de EB110, tezamen met de F40.
Dat deze auto ‘maar’ 380 haalt tov de op 420 begrensde Chiron zal wel met de aero te maken hebben. Krijg je vast een stukje handling voor terug.
Svenska II zegt
Inderdaad, het origineel is 83865158x mooier. Interieur van de nieuwe is wel fraaier. Mooi projectje…
adyton zegt
Het lijken wel photoshops.
av_diver zegt
Het is toch echt meer een eerbetoon aan de EB110 SuperSport, die had nl. de 5 gaten achter het raam.
MaartenD zegt
Zeker zo met die foto’s waar de EB110 staat zie je wat voor gedrocht het is. Verhoudingen kloppen van geen kanten. Alsof Leepu met Leepu’s Garage aan de haal is gegaan met een kit car. 110x liever een EB110 (SS) dan deze Centodiece
sabrerator zegt
Dus het ding is van de bloedhitte tot extreem koud getest. En er is geen typegoedkeuring op.
Zijn er dan circuits waar het min 30 is? Waar het plus 50 is, kan ik wel raden.
joosstra zegt
Vreemd dat hij geen typegoedkeuring zou krijgen. Het is in de basis toch een ‘gewone’ Chiron met een ander koetswerk ? Overigens vind ik het geen mooie auto.
550maranello zegt
Blijven toch Duitsers zo opgesteld voor de foto. Wel een gave auto!