We maken in beperkte vorm kennis met de Grecale, de nieuwste SUV van Maserati.
Een volbloed onthulling is het niet. Maar met foto’s en een video van het prototype, plus de nodige informatie, krijgen we alvast een goede voorstelling. Maserati omschrijft de nieuwe Grecale als een dagelijkse auto, waar je de kinderen mee naar school kan brengen. Volgens mij kan dat ook met de Levante, dus wat dat betreft niet het sterkste argument van het Italiaanse merk.
Voor het eerst zijn de maten van de SUV bekendgemaakt. De Maserati Grecale is 4,8 meter lang, 1,67 meter hoog en 2,16 meter breed. De SUV heeft een wielbasis van 2,9 meter. Een exotische achtcilinder zoals in de Levante, Ghibli of Quattroporte hoef je niet te verwachten in de Grecale. Er zit een burgerlijke 48V mild hybride viercilinder onder de kap, gekoppeld aan een 8-traps automaat. Maar, zeggen ze bij Maserati, wel met de typische sound van het merk. Juist ja. Het vermogen ligt op 300 pk en 450 Nm koppel. De Grecale sprint in 5,6 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 240 km/u.
De SUV krijgt vier verschillende rijmodi. Ze heten Comfort, GT, Sport en Offroad. De namen spreken voor zichzelf wat deze modi te bieden hebben. Om de Grecale toch als uniek model binnen het gamma neer te zetten, heeft Maserati een primeurtje verzonnen voor in het interieur. Er zit een digitale klok in verwerkt. Hoe dat er dan uitziet weet niemand, want foto’s van de binnenzijde van de auto zijn nog niet vrijgegeven. Verder in het interieur zit een 12.3-inch én een 8.8-inch scherm.
Het is nu afwachten wanneer Maserati het doek trekt van de nieuwe Grecale. Want zo’n protoype is leuk, maar we wachten natuurlijk op het echte werk.
senwedural zegt
2.16m breed? Wordt lekker parkeren dan.
RubenPriest zegt
Het is inclusief spiegels
Hubert zegt
Mag je in Duitsland niet mee de linkerbaan op.
Dus lekker tussen de “Laster” gaan hangen.
mashell zegt
Dat moet je even verfijnen, bij een Baustelle met een maximale breedte op de linker rijstrook van 2,1 mag je met de Grecale (en heel veel andere auto’s) niet op de linker rijstrook rijden. Dat is dus maar op de helft van alle Autobahn kilometers. Overigens past zo’n auto gewoon prima op de linker rijstrook. Het is een beetje zoals bij ons de “90 bij nat wegdek” dat dient ook alleen maar om aansprakelijkheid te ontlopen en het is niet echt technisch noodzakelijk dat te gaan doen.
Hubert zegt
SUV horen evengoed gewoon tussen de vrachtwagens te rijden.
Of ze nu een maserati-badge hebben of niet.
mashell zegt
Haha. Mijn SUV heeft 408 pk, net als een vrachtwagen maar is heel veel sneller. En ook sneller dan het meeste overige verkeer.
hooesi zegt
@mashell: wow, volvo met 4 cilinder?
mashell zegt
Deze lijkt zo wel heel erg veel op de Stelvio, misschien is het glas zelfs identiek.
lithiumion zegt
@mashell: verrek, nu blijf je het zien!
kniesoor zegt
Een Steelvio dus eigenlijk !
ukbob zegt
Wow, een digitale klok! Ik ga mezelf gelijk op de wachtlijst zetten…
(M’n ‘96 BMW heeft dat al en dat was neem ik aan zeker niet de eerste met deze ‘noviteit’)
tinnemans zegt
Jottum, een 4 pitter die bijna 18cm hoger is dan mijn auto, die ik al niet als uitermate sportief zie.
Gaaf jonguh, zo’n bestelbus.
pier zegt
De Italianen kennende dus met een beetje geluk in 2025 op de markt.
Dutchdriftking zegt
Als deze Maserati Stelvio komt, komt er dan ook een Alfa Levante?
jmeverts zegt
Niet echt Maserati specs. 5,6 sec naar de 100? Pfff
powerblue zegt
@jmeverts: dat doet mijn Quattroporte ook.
camber24 zegt
48V mild hybrid met 4 pitter die 300 pk levert. Net zoals bij Alfa, bij de introductie loopt zoiets al meteen hopeloos achter. Man man man. Gaat geen verkoopsucces worden, past totaal niet in het beleid van zowat alle overheden en gaat kapot gemaakt worden met belastingmaatregelen. Wat ze hadden moeten doen…. Ofwel een PHEV met huilende seicilindri, en 400-500 pk, ofwel full electric met 500 pk tegen een scherpe prijs. Zonde dat Stellantis de prachtige merken Alfa Romeo en Maserati op deze manier positioneert.