Het zijn rare tijden voor Pininfarina, vorige week overleed directeur Andrea Pininfarina en nu hebben we de eerste beelden (impressies?) van de door Pininfarina ontworpen Rolls-Royce Hyperion. De auto zal deze week onthuld worden op Pebble Beach en via de website van dat evenement zijn ook de eerste plaatjes gelekt.
Voor zover ik kan zien gaat het nog om computerplaatjes, maar the real deal zal niet veel afwijken. De Hyperion is zoals je zou verwachten gebaseerd op de Rolls-Royce Drophead Coupe, maar heeft wel een kortere wielbasis. Wat ook duidelijk te zien is aan de kortere kap. Ook is er maar plaats voor 2 mensen (geen kinderen achterin dus). De auto is ontworpen in opdracht van een steenrijke klant en het zal dus bij 1 exemplaar blijven. In de toekomst kunnen we misschien nog wel meer coachbuild Rollers verwachten, want er gaan ook nog geruchten over een samenwerking met Bertone of Zagato. (via: virtualcar.it)
Zodra we meer informatie of plaatjes hebben dan hoor je dat uiteraard van ons!
M Freak zegt
Die voorkant ziet er zo gelikt uit he!
Tot je de achterkant ziet…lijkt wel een verminkt koeiengezicht.
IPA35 zegt
beetje een 2 zits conti gt en die is mooier
NLX zegt
uhmmm, wennen?
Pixed zegt
Achterkant is iets minder, maar voor- en zijkant dik geslaagd.
Pininfarina doet het maar weer!
Paragon zegt
Achterkant van een Lexus SC 430… Nou niet bepaald de mooiste achterkant die je kunt ontwerpen :-(
En die koplampen zijn wel HEEL erg slecht gerenderd. Ze lijken niet eens met het plaatwerk mee de hoek om te gaan.
Richard Brunsveld zegt
Niet bepaalt mooi..
DRU zegt
Meester DRU heeft ernaar gekeken en zegt:
San Sebastiano zegt
LOL @ DRU
RenJie zegt
die 7- is best goed gelukt… :)
offtopic: mijn ‘n’ is van mn laptop toetsenbord geflikkerd, weet iemand hoe je dat ding weer erop kan krijgen? :lol: ? :’)
dekster zegt
@ReJie
Gewoo hard induwe
Jarno zegt
In een woord: spuuglelijk!
Als ik hem kon betalen zou ik dit hok nog niet kopen
dekster zegt
De achterkant is eerder castagna.
dekster zegt
De koplampen zijn eigenlijk niet aan te zien…
rashaad zegt
jammer, zeer jammer
want die achterkant is lelijk als een pangpang
Sven zegt
Ik vind hem echt geweldig. Mooie achterkant.
Juist de voorkant vind ik minder. Een beetje te ‘pimp’
Oldies dit.
BVO zegt
lol @ DRU
De 7 serie is dan mooier
Echt alles is lelijk.
Salami zegt
Hij heeft een beetje de proporties van een klassieke britse roadster….
Diederik zegt
Ow jee…. krijg spontaan herinneringen aan de basisschool.
Toch geen slecht cijfer van meester DRU.
Ik vind de voorkant in verhouding tot de achterkant iets te massaal. Maar alle kenmerken van een RR-voorkant zitten er wel op, dat is wel weer goed.
robbie zegt
@DRU, we zullen je cijfer doorgeven aan de mensen bij Pininfarina :D
Texter zegt
Ziet er meer uit als een auto die niet is gebruikt in Cars…er lijkt een smoelwerk op te zitten.
lincoln zegt
@DRU .. lache hoor .. bijna net zo leuk als het Italiaanse doods-eskader dat morgen bij je op de stoep staat ..
San Sebastiano zegt
@ Lincoln: die rijden in Ford Fiesta’s en zijn zo rond de 80 jaar oud? ;-)
DJD zegt
de voorkant ziet er heeeeerlijk uit, de zijkant is al een heel stuk minder. De hele raampartij is te kort voor de rest van de auto. De achterkant is het labeltje ‘miskleun’ niet waard, daar is ie te lelijk voor. Waar bij de phantomde achterkant teveel naar beneden loopt is dit bij de drophead mooi omhoog geschopt. Helaas lijkt dit weer teveel op de oude gewoontes. Met de achterlchten valt nog wel te leven.
marruk zegt
Bah..
Lancia achterlichten en Focus velgen.. Lelijke LED-s voor van gemaakt,
en de achterklep hoort niet op een Cabrio-Rolls..
Die achterkant mogen ze wel op een retro-modelletje uitproberen,
maar niet op de Drophead, ziet er niet uit!
LC_Ferrari zegt
Voorkant is nog mooi, de rest is niet om aan te zien.
DRU zegt
LOL@ Lincoln. -zweet-
Dennis zegt
zageventen, tziet er strakke shizzle uit, nu kleppen dicht
DRU zegt
@robbie, nu Andrea er niet meer is (R.I.P. en respect) durf ik alles :)
victor zegt
@dexter
wat dacht je van de nieuwe peugeut 308 achterlichten?
jaap zegt
Het lijkt wel een trapkar… Treurig. Hopelijk gaan ze dit niet bouwen, dan is Pininfarina helemaal bankroet.
bramwillemse zegt
ik sluit me aan bij DRU :)
robbie zegt
@DRU, let maar op! Want zojuist komt via de telex binnen dat de nieuwe CEO zijn broer is Paolo Pininfarina. Stays in the family ;)
H zegt
Alleen Italianen kunnen een Royce zo vern#&&*$$%§§#!!
Weer een bewijs dat ze aleen in een keuken thuis horen, als je ze ergens anders ziet, gebeuren er ongelukken.
flappie zegt
Er is duidelijk vakmanschap voor nodig om een mooie auto zo lelijk te maken.
Bewezen is dus dat ze bij Pininfarina vakmanschap hebben, al is dat niet zo positief…
Memphis zegt
Gelukkig wordt er maar 1 van gebouwd ;).
Guan zegt
Ik denk toch dat het wel een klassie bak wordt, vast erg stijlvol! Ben benieuwd naar foto’s!
Rob USA zegt
Na de Hyundai Matrix te hebben ontworpen kan je alles verwachten.
Jag man zegt
Ik als british car fan vind dit fantastisch. De neus ziet er heerlijk dik uit. En de achterkant is ook wel lekker elegant. Love it or hate it ? Laat het er niet te duits uit zien. Dat zien we al genoeg in de straten.
Robin zegt
Ik vind hem erg mooi, wellicht beter dan het origineel.
Aniator zegt
Ok, hij is lelijk. Maar waar ik meer over val is dat een Italiaanse coachbuilder een RR mag designen. Een RR is brits, en alles eraan moet een britse feel geven (jaja, RR is van BMW, weet ik ook wel), maar toch :)
gr
transam73 zegt
…is er dan niemand die ziet dat het achterwiel er -in het achteraanzicht- hartstikke scheef onder geshopt is???
Verder stoort m.i. vooral de kneuterige softtop daklijn: de (lullig gekartelde en krap bemeten) contour ten opzichte van het deurraam is gewoon niet okee.
Willem zegt
in zij aanzicht vind ik hem zeer geslaagd, en daadwerkelijk, ik zou hem kopen
sicko zegt
Lelijk. Bijna Zagato lelijk zelfs
jdm zegt
lol dit kan je toch niet mooi vinden.. de meeste zullen het zeker alleen maar mooi vinden omdat het toevallig een rolls-royce is of dat het ontworpen is door pininfarina..
Endlezz zegt
de voorkant is prachtig, de zijkant doet een heel klein beetje denken aan een oude corvette en de achterkant vind ik totaal niet geslaagd :/
Citrofiel zegt
De achterkant (waarbij ik idd ook aan de SC moest denken) vind ik los gezien erg geslaagd, maar in combinatie met de klassieke Rolls-neus een heel stuk minder…
@ DRU; Leuk gedaan!! Zou je bij elke nieuwe auto eens moeten doen, en dan mag AB daar een aparte pagina voor maken, DRU’s oordeel. :D Lijkt me een erg gaaf idee! Ik ga een tip versturen. ;)
Niemand zegt
Wauw, die lampen hoe lelijk.. Lancia Thesis wannabe lampen.
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
aan de dealer: ik wil zo eetje bestellen
dealer: ok kom binnen 3 jaar maar terug, teveel handwerk wij doen het ouderwets. beetje overdrijven mag é ;)
Bas zegt
Ziet er alvast een heel stuk eleganter en mooier uit dan die dropdead van nu.
peekaa zegt
mooi afgezien van de achterkant, het is tenminste niet zo hoekig!
Michiel_vd_Brink zegt
De officiele begeleidende tekst van http://www.pebblebeachconcours.net
With the Hyperion concept, based on the Rolls-Royce Drophead Coupe, Pininfarina once again demonstrates its creativity and ability to interpret the different requests of the automotive industry.
The great motorcars of the past served as inspiration for this project, and the dimensions, proportions and elegant lines of the Hyperion create an atmosphere of timelessness. All of the mechanical and technical components of the Rolls-Royce Drophead Coupe remain unmodified, but the driving position and the windscreen have been moved backward 400 mm, transforming the car into a wild two-seater. Elegant lines flow down the bodys exterior flanks, narrowing to the rear, thereby creating a strong visual connection with the elegant shapes of famous speedboats.
In addition to the standard rear boot, a new storage area has been created in front of the windscreen where the owner can keep specially built sporting guns. Another remarkable option on the car is its internal watch, specially designed by Girard-Perregaux and based on the Tourbillon Vintage 1945. This watch can be removed from its bracelet and clipped in the center of the dashboarda unique feature designed and engineered exclusively for the Pininfarina Special Project Division.
bramwillemse zegt
en de eerste echte foto’s:
http://www.autoblog.com/2008/08/16/monterey-2008-pininfarina-hyperion-unveiled/