We hebben de eerste beelden van de nieuwe Mercedes SL voor je. Speciaal van onze spyshot fotograaf van, eh, Daimler.
Vroeger was het modelgamma bij Mercedes erg overzichtelijk. Er was een sedan (E-Klasse), grote sedan (S-Klasse) en een sportwagen (SL). Dat was het. Later kwamen er G-Klasses en 190’s bij, maar pas vanaf de jaren ’90 ging Mercedes enorm uitbreiden met een enorm scala aan diverse modellen. Ze zijn wellicht een tikkeltje doorgeslagen.
Luxe snelle cabrio’s
Op het gebied van dure cabrio’s kun je dan ook je geluk niet op. Als je iets zoekt dat dik is en voorzien van een klapdak, kun je alle kanten op. Een C63S AMG Cabrio, E53 AMG Cabrio, AMG GT Roadster of S63 AMG Cabrio. Gek genoeg is een SL niet meer mogelijk op het moment.
AMG GT Roadster
In principe is de basis AMG GT Roadster een briljante auto die perfect doet wat een SL moet doen. Sterker nog, misschien zelfs beter dan voorgaande edities van de SL die relatief zwaar en te comfortabel waren. Maar er is een nieuwe SL onderweg. Nu gaan de geruchten van de nieuwe SL al langere tijd rond. Ook van diverse Mercedes-honcho’s hebben we vernomen dat het goed komt met de SL.
Beelden nieuwe Mercedes SL
Maar uiteindelijk is er nu keihard bewijs dat er een nieuwe SL aankomt. Deze spyshots zijn gemaakt door een fotograaf die werkzaam is voor Daimler. Daimler is het moederbedrijf van eh, Mercedes. Dus ja, Mercedes is zijn eigen spyshots aan het uitdelen aan de pers. Dat gebeurt tegenwoordig wel vaker. Het zorgt voor een extra media-momentje (dit artikel is het bewijs) en voor aanstaande klanten is het zo handig om te weten dat ze er nu mee bezig zijn. Straks lopen ze nu naar de Porsche-showroom.
Saillant detail
Wat laten de eerste beelden van de nieuwe Mercedes SL nog meer zien? Niet heel veel nog. Het is de bedoeling dat Mercedes terug naar zijn roots gaat met de nieuwe SL. De auto moet aanzienlijk sportiever worden dan voorheen. Zo wordt de hardtop bedankt voor zijn diensten en krijgt de SL hoogstwaarschijnlijk een stoffen kap. Saillant detail: de SL wordt ontwikkeld door AMG, niet door Mercedes zelf. In technisch opzicht zal de nieuwe SL veel gelijkenissen vertonen met de tweede generatie van de AMG GT.
Motoren
Qua motoren is er een hoop mogelijk, maar nog niets bevestigd. De geruchten roepen dat het begint met een SL 43 (zescilinder) en zo via een SL 53 (zescilinder met elektromotor), SL 63 (V8) oploopt naar een SL 73 (V8 met elektromotor). De voorlopige planning qua marktintroductie is eind 2021, de onthulling zal echter eerder plaats vinden.
kniesoor zegt
Hopen, dat het dak van de toekomstige SL wel waterdicht is. Dat was bij de R230 bepaald niet altijd het geval, ondanks verwoede pogingen van de officiële dealerT daartoe. Voor mij reden om afscheid van de auto te nemen, had er na twee kapotte vacuumpompen de buik vol van.
Ram-G-maN zegt
De R230 is naar mijn nederige mening de eerste en de laatste hardtop die goed uitziet. Dan heb ik het uitsluitend over het introductie exemplaar. De facelift sloeg als een tang op een varken. Ze hadden bij Mercedes-Benz een neus ontworpen die totaal niet paste bij het achterwerk.
goodolddays zegt
Laat ze asjeblieft niet fe 73 AMG toevoeging te grabbel voor iets anders dan een gelijkwaardige V12…
ghost zegt
@goodolddays: het wordt toch echt wel de 73 zoals beschreven in dit artikel, V8 met Elektro (helaas voor jou). Het klinkt gek maar Mercedes neemt zelfs als orders aan voor de nieuwe SL, zodoende dat ik dit weet. (En nee, ik ben niet degene die hem heeft georderd).
dwfc zegt
Klopt, ik ga hem eind September bekijken in Stuttgart ! Das een voordeel als je in je vriendenkring een Benz rijder kent die zijn 32 ste MB zal kopen. Dit is dan SL nummer 6
MarcoM zegt
Kijk maar eens op YouTube naar Motoren Zimmer, nooit gedacht dat er zulke problemen waren bij de Benzen.
pyrat zegt
Proporties zien er in ieder geval goed uit, lijkt wat kleiner en breder. De vorige was nogal een sloep, eerste model prachtig toentertijd. Maar met elke facelift werd het minder, net zoals bij de meeste vrouwen.
karaya zegt
SL zou wat mij betreft langgerekt en elegant moeten zijn. Dit lijkt vanachter wel een 911.
Maar ik wacht de eerste echte foto’s af.
pyrat zegt
@karaya: elegant inderdaad, maar lang niet perse. De Pagode was compact en in mijn ogen de mooiste SL na de originele 300 SL.
karaya zegt
@pyrat
De Pagode heeft een lange neus en een lage kont. Misschien heb ik met langgerekt het verkeerde woord gebruikt.
Klassieke vorm van een GT/Cabriolet met de motor voorin.
Dutchdriftking zegt
Tja, ooit wil ik nog een SL, het liefst een beetje en ouwelullen uitvoering welke van een oudere heer is geweest. Eentje met genoeg knaken voor onderhoud, een dikke motor voor de badge, maar nooit het vermogen écht aanspreken. Lijkt mij fijn. Een SL55 AMG is natuurlijk een droom, maar een ‘gewone’ 500 moet al heerlijk zijn.
406_v6 zegt
@dutchdriftking: een 420 SL, 500 SLof 560 SL (R107), de voorganger als 280 SL mag ook nog wel en vooruit de eerste 600 SL, de rest mogen jullie verdelen ?
Dutchdriftking zegt
@406_v6: Oke, dan doe ik de SL73 wel ;)
dwfc zegt
Is een 300 SL – 107 van 08/1989 niet goed? De 560 is enkel in de Amerikaanse uitvoering verkrijgbaar .
unknown32 zegt
@406_v6: voor mij de Sl65amg black series :-) :-)
Edge zegt
Door AMG ontwikkeld, technisch nauw verwant aan de aankomende tweede generatie AMG GT…. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet heel erg blij van word. Natuurlijk houd ik van sportieve auto’s en het past ook wel bij de SL qua historie, maar Mercedes heeft met de AMG GT Roadster al een snelle, sportieve tweezits cabrio met de motor voorin in het programma. Als die mekaar maar niet gaan kannibaliseren.
TT225man zegt
Zoals bij andere bronnen (zoals MB Passion Blog) is te lezen, zal de nieuwe AMG GT er alleen nog als Coupe komen. De roadster komt niet, de S cabrio verdwijnt ook en die worden vervangen door de nieuwe SL (met 2+2 zitplaatsen, zoals de S cabrio nu ook heeft). Ben benieuwd of het zelfde bouwkwaliteit heeft als de S Cabrio (rij ik nu een jaar of 4 en 1 van de beste auto’s die ik ooit gehad heb).
godfather zegt
Komen er nu 4 zitplaatsen? En weet iemand al welk formaat: Portofino, 911, huidige S cabrio?
quinn zegt
Saillant detail: de nieuwe SL krijgt een stoffen cabrio dak.
nout zegt
Wtf waren proberen ze dit nog te maken? Ze hebben keihard geld nodig en niemand koopt dit. Daarnaast hebben ze al zes alternatieven, zoals aangegeven in het artikel ?♂️
dwfc zegt
De stamboom van de SL gaat terug naar 1955, de 190 SL, dit is een stukje autogeschiedenis ! De eerste S klasse is van 1972 om even te vergelijken
karaya zegt
@dwfc
De stamboom van de S-klasse loopt natuurlijk verder terug. Een stamboom begint niet omdat je er opeens een etiket op plakt.
dwfc zegt
Idd. de Ponton, en de Oude S-klasse, doch officieel heeft Mercedes deze reeks in 19972 zo gedoopt.
ericc zegt
Een tweedehands SL zou ik wel zien zitten. Een 500 om te cruises en naar het zuiden te rijden. Iemand een idee welke modellen aan te raden zijn en welke te vermijden?
Petrovski zegt
Ben benieuwd. Hopelijk wordt ie iets compacter en eleganter. De eerste generaties waren een Wannahave, maar de laatste modellen veel te lomp. Zou mooi zijn als de nieuwe weer een klassieke schoonheid wordt die 911 kopers aan het twijfelen brengt.
ometom zegt
Hopen dat ie niet al te veel uiterlijke gelijkenissen zal vertonen met de AMG GT. Hoop op een elegante cruiser maar heb zo het vermoeden dat het een opzichtige schreeuwlelijk gaat worden…
ahaaa zegt
Hopen dat ze ook een versie gaan maken met gullwing deuren. Zou gaaf zijn als ze een waardige opvolger van de 300 SL Gullwing zouden maken.