De huidige Sharan is inmiddels gedateerd en op leeftijd. In Genève komt VW met een compleet nieuwe versie op proppen en dit gaat ‘m worden.
Een modern VW-front (Golf 6) en bijbehorende lijnen zijn terug te vinden op dit nieuwe model. Achterin instappen wordt bij Volkswagen’s nieuwste familieauto lekker makkelijk vanwege de ruim bemeten schuifdeur. De MPV zal naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar verschijnen bij dealer. Vergeleken met zijn voorganger is het nieuwe model fiks gegroeid: hij is 4.85 meter lang, 1.9 meter breed en in de hoogte telt de Sharan 172 centimeter.
Motoren zijn leverbaar in diesel- en benzine-uitvoeringen. De welbekende 2.0 TDI met 140 of 170 pk zijn de oliestokers die te bestellen zijn. Benzine verbranden kan met een 1.4 TSI (150 pk) of met de 2.0 TSI (200 pk). Schakelen met een dubbele koppeling (DSG) kan enkel met de krachtigste motorvariant. Zodra we meer weten over de veelpersonenvervoerder van VW dan lees je het hier! Uiteraard gaan we ‘m morgen ook van dichterbij bekijken in Genève. Meer plaatjes volgen dus nog.
Update 18-06-2010: De vanafprijs van een nieuwe Volkswagen Sharan is 37.490 euro.
Marijn zegt
Ziet er beter uit als het huidige model. Vind de ‘nieuwe’ neus van de volkswagen modellen wel wat hebben.
Megakix zegt
Is dit wederom in samenwerking met de Ford Galaxy gemaakt ? Het blijft een bizar ‘hok’ voor ‘konijnenstelletjes’ ;-)….Nee, de enige die nog zulke foute autobussen mag maken is óf Scania òf Renault Espace (ere wie ere toekomt…)
robbie zegt
@Megakix: nope deze keer heeft VW het helemaal alleen gedaan. Knap he ;)
Ford was zo verstandig om de Galaxy al in 2006 met pensioen te sturen en te vervangen door de nieuwe Galaxy & S-Max. En dat was geen onverstandige beslissing.
VW (en Seat) bleven maar doormodderen met de Sharan (en Alhambra), auto’s die steevast onderaan alle kwaliteitsonderzoeken eindigden. En inmiddels 15 jaar(!) oud zijn. Gelukkig is het oude beestje eindelijk uit zijn lijden verlost. De Seat Alhambra moet overigens nog wel een tijdje mee… Arme Alhambra!
alfa mannetje zegt
@robbie: nou , het zijn meer modellen die het technisch niet bepaald goed doen : de laatste resulteren uit 2008 , de polo , fox, passat , en dus de sharan.
Ik zie al een tijdje een Toyoda scenario.
breinstein zegt
Laat me raden, de nieuwe Touran wordt precies hetzelfde alleen iets kleiner? Voorspelbaar design, yuk!
Harold zegt
Niet echt bijzonder.
Zal wel goed verkopen.
Voorkant lijkt zo wel erg op die van de FIAT Stllo.
Henk_he zegt
@Harold: “Voorkant lijkt zo wel erg op die van de FIAT Stllo.” en daar is niks mis mee.
Geen Bluemotion uitvoeringen voor de Sharan?
JoepeN zegt
Huh, ziet eruit als het oude model, maar dan met Polo-grille. Ik weet dat VW meer voor evolutie gaat dan compleet nieuwe designs, maar meestal is de voorganger dan een jaar of vijf oud. Niet 100. Nu ken ik die dingen ook alleen als Taxi, dus ik heb ze nooit nuchter van dichtbij bekeken. :)
vin zegt
Als ze dan eens een nieuw achterlichtje maken zit het ook meteen op meerdere modellen:
Desalniettemin is VW bezig aan een reeks keurige ontwerpen.
JohanCelica zegt
Ziet er goed uit, maar moet nou overal die Golf look in
Waxweazel zegt
Een opgeblazen Golf Variant dus.
Heel spannend …. GEEEEEEEUW
blogie zegt
netjes ontwerp, maar wel errug saaai zeg. Dan liever een renault espace
vin zegt
@blogie
Dat zou ik terugnemen. Wat ziet die fransman er in de toekomst toch slecht uit…
jorn_v_v zegt
@vin:
vieze plaatjes van dit kaliber na 22.00u graag, bah!
Vincenzo zegt
zoals ik al eerder stelde….de Stilo was zijn tijd ver vooruit. Voorkant door fag overgenomen en de achterkant door volvo.
Pier zegt
@Vincenzo: fag? Zoals in Folkswagen AG? LOL
Rik zegt
Toch is zo’n grote Caddy Family dingest niet eens echt lelijk. Maar of ik er warm van wordt… Neuh!
Rolf zegt
Busje komt zóóó, busje komt zóóó.
Kan dit niet mooi vinden.
Rolf zegt
Stilo???
Ik wordt gek zeker, maar ík zie er géén Stilo in terug!
mobility-design zegt
@ rolf
Dan moet je toch beter kijken ik zie het ook. Dodelijk saai ontwerp. De Ford is beter
frits zegt
weten jullie zeker dat dit niet de nieuwe transporter is????
troublesome88 zegt
Denk dat VW vanaf nu net zo’n strategie als Audi aan gaat houden, 1 winnend front voor alle modellen.. In dat geval vind ik het wel geslaagd, ziet er krachtig en sportief uit naar mijn idee, zeker de koplampen vind ik geslaagd..
Brammer zegt
@troublesome88: Dan moeten ze wel eerst een “winnend” front ontwerpen.. :p
prop zegt
duidelijk te zien dat vw hier niet veel van verwacht .. beter hadden ze een mooie s-max/galaxy concurrent gemaakt
TSI-tje zegt
@Megakix: Scania is voor het meerendeel eigendom van de VAG-Groep. Dus als je het zó bekijkt IS dit een ‘foute-Scania-Bus’ :P
OT, het is een BUS… hoe spannend kán dat worden ?
Mij kan het niet bekoren, van geen enkel merk.
Dic Ta Tuur zegt
Wanneer past VW die navigatie eens aan. Dit model wordt als broodjes uit alle auto’s gejat omdat ze te simpel vastgemaakt zijn.
hairry zegt
Saai, gewoon saaie volkswagen stijl
Esprit_de_Flandre zegt
grrr, weer hetzelfde.
DRK zegt
Dit had net zo goed een facelift genoemd kunnen worden. De koplampen en achterlichten zijn veranderd (ander model) en het voorfront hebben ze aangepast op de huisstijl. Het is weer heel voorspelbaar.
Hubert zegt
Kan echt niet geloven dat er hier mensen zijn die hier nu opgewonden van worden.
Wat een saaie, nietszeggende mensenvervoersdoos op 4 wielen.
Zelfs de kleur hebben ze maar aangepast aan het design.
TSI-tje zegt
DRK: voor en front is één en het zelfde, de voorkant.
Wat moet je anders maken van een BUS?… Hij is vierkant omdat je dan de meeste praktische ruimte heb. Is de Nieuwe Galaxy zoveel anders als het vorige model dan ? Andere neus, andere achterlichten en that’s it. De S-Max, ja die inderdaad anders. En ondanks dat deze op hetzelfde platform staat als de Galaxy hou je minder praktisch ruimte over vanwege het lagere profiel van de auto.
Jongens, laten we ophouden over de styling van de auto. Dat is bij een auto als deze niet écht een thema.
En even voor de duidelijkheid.. Ik verdedig de VW niet, ik vind het een lelijk hok, net zo lelijk als de Galaxy, net als de Alahambra, net als de Gran-Espace en iedere vergelijkbare BUS van dit formaat. Praktisch, DAT zijn ze allemaal weer wél. En daar kopen mensen zo’n ding voor.
Appii zegt
Ik vind ze beter dan bmw
Fietsblogger zegt
Lijkt wel een beetje (lees: heleboel) op de Golf, Polo, Tiguan etc. Net grote broer Audi, ze zijn dan misschien oerdegelijk maar ze zijn nog meer oer saai…. :?
Renault zegt
@vin
Kijk eens goed naar die foto die is heel erg fout gephotoshopt kijk naar het logo en espace naam die zit over de lamp en is niet hetzelfde grijs als de rest..
En wat die vw betreft het is gewoon echt een bus geworden en lijkt van voor op alle andere volkswagens luie ontwerpers daar…
BananaFlip zegt
Gaap? Volkswagen kan leuk ontwerpen maar op deze manier is het wel een beetje voorspelbaar.
plof zegt
Busje komt zo! Sjeemig, wat een hok, je zal er maar in moeten rijden.
lamborgfan zegt
Ik vind hem mooiër dan een Ford Galaxy en Al helemaaal beter dan zo’n espace. Maar dat komt omdat ik franse auto’s drie keer niks vind. ’t ontwerp zelf… Vind ik best wel mooi. Ik denk dat we deze auto meer gaan zien als een espace of 5008 of galaxy. Maar zoals iedere VW… Duurdere uitvoering erg mooi, Goedkope uitvoering.. Dodelijk saai…
BMW_Li zegt
Ik vind hem nou ook niet erg mooi, vond de oude zelfs mooier.
Captain zegt
Wellicht een goed idee om hier ook eens zo te testen als in Duitsland: 100k rijden en dan uit elkaar schroeven.Een nieuwe auto goed laten rijden is een ding, een van een paar jaar oud hetzelfde laten rijden als een nieuwe is iets anders. Weet je meteen dat Franse auto’s bagger zijn, uitgezakte stoelen, haperende electronica etc. Kortom: Franse auto’s zijn leuk voor op de oprit, Duitse auto’s om intensief te gebruiken. Daarom ook duurder, want technisch beter en in het algemeen van een veel betere kwaliteit.
j zegt
Ik heb nog nooit een mooie bus gezien
Waxweazel zegt
@ Captain :
Misschien eens wakker worden en de realiteit van 2010 ontdekken ?
De VW Sharan stond als 1 van de onbetrouwbaarste MPV genoteerd in de ADAC statistieken, ONDER Renault en andere Franse wagens.
Leuke ontnuchtering ? ;)
Tombnolz zegt
Ein-de-lijk! Na 14 jaar hebben ze bij VW toch even zin gehad om die Sharan eens te vernieuwen… uniek in deze tijden.
Maar goed, eenvoudig, braaf en saai is hij nog steeds. Enerzijds beetje jammer, anderzijds liever zo dan een lelijk design. We hebben thuis een ’97er en heel wat kennissen/vrienden met een Sharan of Galaxy en geen een van die mensen koopt die auto owv het design, wél voor de verwachte goede kwaliteit en de giga-ruimte. Dat ze ruim en gerieflijk zijn is een feit, de goede kwaliteit is een ander paar mouwen. Maar echt slecht zijn ze ook niet hoor.
Flamingo zegt
nouja, keurig maar wel erg jammer dat ze zoveel op mekaar lijken
je kan idd wel voorspellen waar t met de nieuwe Passat, Tiguan, Touran, Jetta en misschien zelfs Phaeton heengaat
oja dan hadden we de Eos en Caddy ook nog..
keurig maar vreselijk saai
florisw zegt
Ziet er wel leuk uit. Maar het lijkt allemaal wel zo op elkaar. Hij heeft trouwens best veel weg van de Galaxy!
RubenS zegt
hebben we hier nu zolang op moeten wachten??
t is net een touran/caddy/etc
mashell zegt
Het is inderdaad net een giant Touran.
Citrofiel zegt
Ze zijn wel lekker aan het moderniseren bij VW, maar ik moet zeggen dat ik de modellenlijn van pak ‘m beet 3 jaar geleden beter vond, al realiseerde ik me dat toen niet. Waarom? Omdat de modellen toen nog onderscheidend vermogen hadden… Alle nieuwe modellen van VW zijn op precies hetzelfde design gebaseerd. Dat gaat me snel de keel uithangen…
Jipp zegt
@Citrofiel: je hebt helemaal gelijk, maar ze zijn nog niet allemaal verknalt, denk aan de sirocco, passat cc en denk dat de tiguan ook nog wel even op zich laat wachten.
Citrofiel zegt
@Jipp: Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar die modellen zijn inderdaad best te behappen.
Dimglor zegt
Het werd tijd dat de Sharan eens vernieuwd werd, maar als dit de opvolger wordt…. geef mij dan maar de oude…
Deze is echt niet mooi… Die voorkant is een misvormde Golf en die achterkant ziet er zo lomp uit….
Doet mij denken aan een Amerikaans busje..
Captain zegt
@Waxwezel: Heb zelf een paar jaar een Grand Espace als lease gereden. Dat ding stond meer bij de dealer dan voor de deur (en ik was niet de enige) Franse auto’s: gewoon troep: het glimt mooi maar dat is het dan ook.
Jipp zegt
@Captain: Dat is wat de meeste mensen ervaren idd, alleen blijken testen anders, ik weet zelf ook dat die testen niet altijd even representatief zijn, andere zweren erbij, wat in de testen staat is 100% waar.
Zo word onder andere beweerd dat een alfa 147 beter is geweest dan een golf in problemen….
Flamingo zegt
In Amerika hebben ze al een tijdje een nieuwe Sharan(ong 2 jaar al),nl de Routan, die zag er zo uit:
Ben blij dat wij dan dit krijgen,zeker als ik de binnenkanten vergelijk..
Jipp zegt
@Flamingo: die routan is mijn broer van plan te importeren, met 3 kleine kinderen is zo’n wagen bijna een must. dan heb je niet genoeg ruimte aan een passat, vooral niet als ze groter worden, ik kon vroeger zelf al niet meer achter in bij de passat zitten… lange benen..
Daarbij vind ik de routan een stuk mooier dan de chrysler voyager of een galaxy, daarbij is de 5008 een lelijk hok.
Thijsj zegt
Saai ontwerp, echt beter dan het oude maar toch nog steeds heel saai.. ik zie ook niet hoe je zo’n busje er echt strak uit wilt laten zien..
keesieboy2 zegt
Al nieuws of er een nieuwe Seat Alhambra komt? :)
zdev zegt
Ik heb een tijdje in een Sharan gereden. Pittigste dieseltje, full option. Een zwabberbak met rotstoelen die mijn rug hebben verknald. Nooit, maar dan ook nooit weer een Sharan.
Jipp zegt
@zdev: verwacht je dan dat een hoge zware auto goed rijd, hij moet wel de duurste banden hebben die hard mogen maar het is geen auto waar je sportief mee kunt rijden. daarbij vond ik de stoelen van de sharan beter dan de polo die ik nu heb, mijn vader had er nog een toen ik net me rijbewijs had. en je rug verknallen doe je zelf door ze niet goed af te stellen, daar kun je geen stoel van de schuld geven.
wimpie zegt
lijkt wel een busje
Esprit_de_Flandre zegt
@Flamingo: de Routan is een stuk groter, want is een gerebadgde Chrysler Voyager.
@keesieboy2: Die komt altijd een halfjaartje later. Wees gerust, hij staat al klaar, maar voorlopig moet alle aandacht naar deze gaan, want daar verdienen ze meer aan.
Er zien er hier veel de Fiat Stilo in… Ik zie eerder de Idea, maar dan groter.
keesieboy2 zegt
@Esprit_de_Flandre: Oke bedankt!
Cantago zegt
Een grote auto die ontworpen is om klein te ogen.. Waarom vind ik dit geen succes?
Ben zegt
Keurige Refotank gaaaaph
Ronald zegt
Zal wel weer veel te duur worden; wat heeft deze auto meer dan de Ford Galaxy; dé standaard wat wegligging betreft? Voor 2 schuifdeuren stap ik niet over.
tarquesh zegt
Nou vindt ik die Amerikaanse Sharan best ook wel geslaagd. Allemaal beter dan de eerste Sharan. De Seat Alambra omgebadgete VW.
T.Joris zegt
Wat zal het prijsniveau gaan worden voor de 2.0TDI met DSG bak?
Kees zegt
Hehe, eindelijk een mooie en goeie familieauto.
En erg kindvriendelijk met die schuifdeuren.
Geen deuren opensmijten meer tegen andere auto’s aan.
Ik dacht altijd aan een VW T5 met 2 schuifdeuren.
Maar de Sharan is niet zo groot als de T5.
Zal wel vanaf 33.000 zijn ofzo.
ricardo zegt
Nieuwe Sharan leverbaar vanaf 37.490 euro. Alle modellen met groen energielabel dankzij BlueMotionTechnologies
De nieuwe Volkswagen Sharan, die in september op de markt komt, is leverbaar vanaf 37.490,- euro. In eerste instantie is er keuze uit drie motoren: de 1.4 TSI met 110 kW (150 pk), de 2.0 TDI met 103 kW(140 pk) en de 2.0 TDI (125 kW/170 pk). Alle modellen danken hun zuinige karakter aan de toepassing van duurzame BlueMotionTechnologies. De Sharan 2.0 TDI (103 kW/140 pk) laat bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km voor zich noteren. Evenals alle andere Sharan-modellen is hij daarmee goed voor een groen label.
De Sharan is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie van Volkswagen. Hij kenmerkt zich door krachtige lijnen en een eigen(tijdse) uitstraling. De veelzijdigheid van het interieur komt om te beginnen tot uiting in het feit dat er plaats is voor naar keuze vijf, zes of zeven personen. Dankzij het Easyfold-systeem is het meubilair op de tweede en derde zitrij eenvoudig in de wagenvloer te verzinken. In vijfzits configuratie biedt de Sharan al 809 liter bagageruimte. Door het verzinken van het meubilair is dit uit te breiden tot maar liefst 2.430 liter. De lengte van de bagageruimte bedraagt in dat geval 2,1 meter.
Drie motoren met BlueMotionTechnologies
Bij de marktintroductie in september zijn drie motoren voor de Sharan beschikbaar: de 1.4 TSI met 110 kW (150 pk), de 2.0 TDI met 103 kW(140 pk) en de 2.0 TDI met 125 kW/170 pk. Al deze motoren danken hun zuinigheid aan de toepassing van duurzame BlueMotionTechnologies. Alle krachtbronnen beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie en ook een start-/stopsysteem is standaard. Dat geldt ook voor recuperatie – het systeem waarbij de energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit – . De hoge mate van efficiency leidt tot aansprekende prestaties en zeer gunstige verbruikscijfers. De Sharan 2.0 TDI 103 kW/140 pk heeft bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 143 g/km. Evenals alle andere modellen in het gamma heeft deze Sharan een groen label. Uiteraard voldoen alle motoren aan de Euro5-emissienorm. Elke Sharan wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak – als optie is de DSG-transmissie met dubbele koppeling beschikbaar.
De nieuwe Sharan is leverbaar in de uitvoeringen Easyline (uitsluitend met de 1.4 TSI), Trendline, Comfortline en Highline. Alle modellen beschikken over een uitgebreide standaarduitrusting, maar er zijn ook volop individualiseringsmogelijkheden. Interessante opties zijn bijvoorbeeld een groot glazen panoramadak, ACC (Adaptive Chassis Control) en een automatisch inparkeersysteem. Uiteraard is ook een breed scala aan entertainmentsystemen beschikbaar.
De Sharan is verkrijgbaar vanaf 37.490 euro (1.4 TSI BlueMotionTechnologies Easyline). De Sharan 2.0 TDI BlueMotionTechnologies (103 kW/140 Pk) is er in Trendline-uitvoering vanaf 42.290 euro. De Sharan 2.0 TDI BlueMotionTechnologies (125 kW/170 pk), die standaard in Comfortline-uitvoering en met DSG-versnellingsbak wordt geleverd, staat te boek voor 49.490 euro (alle prijzen inclusief BTW en BPM). De levering van de Sharan start in september. De nieuwe modellen zijn met onmiddellijke ingang te bestellen.