Ik heb nooit iets met Mazda gehad, totdat het Japanse merk de Mazda2 en Mazda6 introduceerde. Met het design van deze twee nieuwelingen is mijns inziens gewoon niets mis. En als deze afbeelding daadwerkelijk het uiterlijk van de toekomstige 3 weergeeft, dan stijgt Mazda weer een plaatsje op mijn top15-merkenladder.
Een spitsig doch glad snoetje, lekkere 17 inchers (of zijn het 18″-jetsers?), wat chroomlijsten en een licht interieur, zijn zeker geschikte ingrediënten om een auto er lekker fris uit te laten zien. Maar het is eigenlijk niet eens zo zeer het uiterlijk waarom ik Mazda opeens een wat minder koud hart toedraag. Ik vind het vooral een erg strak plan dat Mazda hun ‘gewichtsstrategie’ uitvoert. Concurrenten beginnen langzaam maar zeker steeds meer last te krijgen van hun obesitas, terwijl Mazda hun prototypes eerst nog even naar de fitness stuurt.
Zo is de nieuwe Mazda2, ondanks alle nieuwe veiligheidsvoorzieningen, lichter dan z’n voorganger. En dat terwijl de nieuwe modellen van de Fransen (Clio en 206) zo’n 150 kg zwaarder zijn geworden ten opzichte van hun voorganger. Als de toekomstige Mazda3 ook lichter wordt, dan begin ik opeens wel erg veel trek te krijgen in de opvolger van de 3 MPS.
Overigens gaat de huidige 3 pas exact vier jaartjes mee, dus we zullen nog een tijdje moeten wachten om te zien of dit daadwerkelijk het uiterlijk van de opvolger gaat worden. Ik ben in ieder geval erg benieuwd (bron: thehollywoodextra, via).
dekster (Union Fait La Force) zegt
Ik vond de oude mooier…
the dubble zegt
zeker een vooruitgang vergeleken met die oude…
hopen dat ze ook beetje leuke prestaties weten neer te zetten
gilein b zegt
jah doe maar, in ieder geval beter dan een c,eed of i30 om te beginnen en mooier dan een focus
speedlimit zegt
De oude is idd mooier…dit lijkt op ’n kruising tussen ’n auris en ’n bravo.
Piet zegt
Ik zie, ik zie…
een Seat Leon.
lebastille zegt
Ik kan hier ook niet zo warm van worden. De zijkant is wel mooi, maar de voorkant is me wat te dik, vooral rond de wielkasten. De vergelijking tussen de oude en nieuwe Mazda 2 qua gewicht vind ik wat flauw aangezien ze 2 verschillende typen auto’s vertegenwoordigen. De vorige 2 ging meer richting een midi-mpv, waar de nieuwe een stadsauto is. Dan vind ik het niet vreemd dat er 150 kg gewicht is bespaard.
rider zegt
de raamlijn heeft iets te veel weg van een fiat bravo en een lancia delta(de concepttekening) maar verder ziet hij er helemaal niet verkeerd uit. erg modern en duidelijk herkenbaar als mazda. ben alleen bang dat dat moderne te snel zal verouderen!? wel hoop ik dat mazda hun gewichtsstrategie ook hier doorzetten. mazda2 -150kg, mazda6 -35kg. mazda3 -100kg?
ben wel erg benieuwd naar de 3mps, als die al komt?
Quirijn zegt
Als je goed naar de Bstijl kijkt zie je nog de kleur van het orgineel: De Ford Verve Concept
Ramshoek zegt
Toch grappig dat eenieder toch altijd weer trekken van hun eigen favourite auto terug ziet in het ontwerp van een ander merk.
AppieFlappie zegt
Wat natuurlijk puur psychologisch is. Alles wat japans en chinees is, moet haast gekopierd zijN!!
peter zegt
Ik ben absoluut geen fan van aziatisch design, maar inderdaad Mazda is goed bezig (hoewel ik die nieuwe Mazda6 dan weer een kopie vind van de Lexus IS), de 2 en deze 3 vind ik geslaagd. Sterk , europees-achtig design. Met wat lelijke details om duidelijk te maken dat hij van Japan komt (luchtinlaat vooraan bvb).
De gewichtsstrategie verdient een pluim
Dick Druijf zegt
@quirijn
deze auto is misschien wel gebaseerd op de Ford Verve maar het is zeker niet excact dezelfde auto als de getoonde rode conceptcar. Deze heeft namelijk geen B-stijl waar de Mazda 3 dat wel heeft. De donkerrrode kleur in de (ogenschijnlijke) b-stijl is volgens mij een reflectie in de voorruit
StormRAM zegt
Ziet er vrij goed uit. Hoop dat deze komt
Wasmand zegt
Ben ik de enige die dit veel mooier vind dan een Golf, Astra, 308, Focus etc etc?
Thomaz zegt
18″-jetsers
Bisazza zegt
Mazda wacht natuurijk eerst even op de nieuwe 147… kijken wat ze daarvan nog kunnen jatten…
Citrofiel zegt
De huidige vind ik er ook al niet te verkeerd uit zien hoor. En ben ik de enige die de neus wat SLR-achtigs vind hebben met het plat liggende logo in de punt?
polomen zegt
Nice, maar een beetje SLR met die > neus
Ahura zegt
Dit is geen echte foto maar een knappe impressie op basis van de Mazda MX-Crossport (zie spiegeling vloer)
De echte Mazda3 krijgt strakkere lijnen aan de zijkant zoals de Mazda2 en Mazda6
Ahura zegt
Kinderachtige opmerkingen trouwens weer. Over de derde zijruit; Mazda was als eerste in het C-segment met zo’n derde zijruit. Daarna kwamen Seat, Kia, Hyundai en Nissan er pas mee dus praat niet zo’n onzin mensen
Op een 147 lijkt ie ook totaal niet. Alleen de klokken van binnen maar daar wordt ie niet lelijker van
Bisazza zegt
Ahura… Dat ben ik met je eens. Zo gaat dat vise versa ook Audi, BMW, Mercedes etc… that’s life en zo maken we elkaar allemaal gek.
Vergeet je trouwens niet de luchtroosters? Die zaten al in de “echte” spider en 75, 33 etc. Word vast een prima auto
Ahura zegt
Ach die ronde luchtroosters zie je in zoveel auto’s :) Niet hetzelfde systeem maar ronde luchtroosters zagen we sowieso ook al in de MX-5 en al veel eerder in de jaren 60/70 hehe
appel zegt
@lebastille: zonder speciale maatregelen zou de nieuwe Mazda 2 toch ongeveer evenveel wegen als de oude (of zelfs meer):
“Through smaller dimensions alone, the weight of the body shell would have been cut by only 4 kg, to 233 kg. Measures taken to increase rigidity and crash resistance would have quickly raised it again to 244 kg. Thanks to the altered body structure and new materials, the team under the leadership of Program Manager Shigeo Mizuno was able to decrease weight to 215 kg – 22 kg less than the old Mazda2 body shell .”
–> en dat gaat dan nog maar over de “body shell” alleen
http://www.worldcarfans.com/9070925.003/page5/mazda-2-in-depth
appel zegt
lebastille zegt
@ Appel: het lijkt erop dat de oude Mazda 2 niet optimaal vormgegeven was als je de maatregelen leest die gebruikt zijn bij de nieuwe Mazda 2. Al met al toch knap dat ze 100 kg hebben bespaard.
Rick dos zegt
Dit ziet er verdomd goed uit. Zo ook de 6 en de 2. Het ziet er zelfs bijna on-Japans uit.
Veural zow deurgaan, Mazda!
Bisazza zegt
@ Ahura :) Haha ok….
Maar dan weet jij ook vast wel dat ze bij de “vorige” MX-5 ook erg goed naar de “echte” Spider hebben gekeken nietwaar? (Deurgrepen) :)
Moet je wel eerlijk bekennen dat de MX-5 een betere rijdersauto is dan de vorige Spider. Beide RWD echter is de Spider nog steeds gebaseerd op de aller eerste ’60 Spider en doorontwikkeld. Echter heb ik het nooit als echte concurrenten gezien.
Compliment uit mijn mond voor Mazda dus.
mashell zegt
“het lijkt erop dat de oude Mazda 2 niet optimaal vormgegeven was”
Gefeliciteerd, lebastille heeft een nominatie voor understatement van het jaar te pakken.
Net als Fiat heeft Mazda nu ook door dat mooie auto’s beter verkopen. Ik hoop dat de marketing managers van Subaru en vooral SSsjangJung dat ook gaan inzien.
frank01 zegt
Tjongetjonge…wat een niveau…een freubel heeft meer kennis en intelligentie dan het gros van deze speelbak met kinderlijke reactie’s….BAH!
Over High-Tech en hoog geavanceerde technologische onderwerpen dien je met volwassenen te discussieren met minstens een aanvaardbare Eq en/of Iq en niet op een ‘mission impossible’ weblog.
Helaas diep triest:-(…
john zegt
Van mij mag dit de nieuwe Mazda 3 worden.
Nu ook nieuw in de showroom een zeker nog mooiere Mazda 6