Duitsland, Scandinavië en Luxemburg. Zomaar drie voorbeelden waar het verplicht is om tijdens winterse omstandigheden winterrubber om je velgen te hebben. Voor het vlakke Nederland met een beperkt aantal sneeuwdagen misschien wat overbodig. Maar uit een onderzoekje blijkt dat 1/3 toch een verplichting wil laten instellen.
De winterbandensoap van 2012 heeft zich tot nu toe vooral gericht op het monteringsmoment van het zachte rubber, dat soepeler blijft in de kou en een profiel heeft dat beter sneeuw kan behappen. (Eeuwige berichten over een bandentekort blijven vooralsnog uit.) Verzekeraar Allsecur voegt een nieuwe aflevering toe met een onderzoek onder De Persgroep-lezers.
Hieruit blijkt dat bij winterse weersomstandigheden ruim een kwart van de automobilisten onzeker is op de weg. Ook bereiden veel automobilisten (25%) zich niet of nauwelijks voor als ze op een strenge winterdag gaan rijden. Een select clubje van 13% zegt het rijgedrag zelfs niet aan te passen bij winters weer (dit zijn waarschijnlijk de onvrijwillige sneeuwdrifters die dikwijls andersom in de berm staan) en 1 op de 5 automobilisten bereidt zich helemaal niet voor op een winterse rit. Tot zover niets spannends.
Tweederde van de ondervraagden (onder 4.861 personen) ziet geen heil in een winterbandenplicht. Maar met het oog op het feit dat er 60% meer schades zijn tijdens winterse omstandigheden, is dat dan wel terecht? Daarentegen, een winterbandenplicht jaagt veel automobilisten op extra kosten. Bovendien is het wederom een vorm van overheidsbetutteling. Of moet dat ondergeschikt gemaakt worden aan het vergroten van de verkeersveiligheid? Voor- en tegenstanders mogen zich melden in de comments.
dennisr zegt
Lekker zelf weten wat je doet.. ik doe dit jaar ook een poging op gewoon zomerbanden.. en rij ik hem total loss, doen we volgens jaar winterbanden… denk ik..
Benjamin1 zegt
@dennisr: “en rijd iemand anders’ kind dood, doen we volgend jaar winterbanden… denk ik…
sdk16420 zegt
@Benjamin1: Ik neem aan dat jij met kussens op je bumper rondrijdt en keramische remmen op het boodschappenwagentje hebt laten monteren.
Serieus: De grens ligt ergens, met een aangepaste rijstijl is de kans ook erg klein dat er iets gebeurt.
audicoupe84 zegt
@Benjamin1: Je hoort bij de eenderde Nederlanders
dennisr zegt
@Benjamin1: iemand anders kind?
ooooh…
bartsmit zegt
@dennisr: Zet je ze dan ook onder je rolstoel?
dennisr zegt
@bartsmit: Hallo, ik rij VW hoor.. :P in zulk degelijk staal loop je nog geen schrammetje op..
Benjamin1 zegt
@dennisr: ik stoorde me aan de onverschilligheid, that’s all….
heidi zegt
Dan ga ze dat toch verplichten… voor die eenderde.
flippert zegt
@heidi: wat een gelul ja, is gewoon weer hele effectieve lobby van de bandenindustrie dit. Zelfs in Spanje proberen ze met dit soort propaganda voet aan wal te krijgen..
autobart zegt
Wat een onzin, pas gewoon je rijstijl aan… Nu gaat het van: “Ik heb winterbanden! Nu kan ik harder rijden!”
lennyv87 zegt
@autobart: klopt. Leasebakken en andere helden die je met winterbanden (stalen velgen) voorbij vliegen alsof er niets aan de hand is. Godcomplex ? Ik heb winterbanden en mij kan niets gebeuren??
jolig zegt
@autobart: Het argument dat mensen zich daarna als een idioot gaan gedragen met winterbanden is natuurlijk gewoon een drogreden. Winterbanden schelen gewoon een heleboel in grip en remvermogen, dat is een feit. Idioten heb je altijd wel en zal je altijd houden, die sterven vanzelf af.
rufctr01 zegt
@jolig: winterbanden werken alleen als je er net zo mee gaat rijden alsof je met zomerbanden in de sneeuw rijdt. Je ziet vaak leasebakken met stalen velgen rijden alsof ze niks kan overkomen met winterbanden.
jolig zegt
@rufctr01: Het argument dat mensen zich daarna als een idioot gaan gedragen met winterbanden is natuurlijk gewoon een drogreden. Winterbanden schelen gewoon een heleboel in grip en remvermogen, dat is een feit. Idioten heb je altijd wel en zal je altijd houden, die sterven vanzelf af.
audicoupe84 zegt
@jolig: Je verhaal klopt… tot 7 graden. Daarna zijn zomerbanden beter.
mightymike zegt
@audicoupe84: hoe koud is het nu dan gemiddeld Sherlock ??
307-2.0-chipped zegt
@autobart: Ik geef je helemaal gelijk. Al die stompzinnige idioten met het IQ van een sneeuwpop die denken dat ze dan alles ineens kunnen. Rijstijl aanpassen!! Ik rij ook gewoon lekker door op m’n zomerbanden, en rij kalm aan.Dan maar wat later op m’n bestemming.
Svensson zegt
@156v6power: LOL @ IQ van een sneeuwpop.
flippert zegt
@156v6power: niks rijstijl aanpassen, er staat ‘winter’ op en dus vind ik dat ik snoeihard door de sneeuw mag raggen, verantwoord of niet. Punt uit.
jrk68 zegt
@flippert:
Wel eerst even een donorcodiciel invullen dan….
Dan mag je van mij volledig los op een besneeuwd bospad….
White_Lightning zegt
@autobart: De straat waar ik woon loopt in een helling. Als er 2 cm sneeuw ligt staat twee derde (meestal FWD op zomerbanden) in de bocht te knoeien en het andere derde (hoofdzakelijk RWD op winterbanden) op te houden. Dus ik ga steeds voor winterbanden.
eindbaasje zegt
ik behoor tot de tweederde.
en aan die kwart van de mensen die onzeker zijn. ga aub gewoon niet rijden!
VSTMcLaren zegt
tja, sommige mensen kunnen niet anticiperen :(
hoonigan247 zegt
Gewoon doen. 1 winter gereden met winterbanden, nu zweer ik het erbij ga het nu elke winter doen ;)
lennyv87 zegt
Al 3 jaar op rij geen winterbanden en niets aan de hand. Kwestie van rijgedrag aanpassen en goed anticiperen. Ik zit niet op een verplichting te wachten
smotsholle zegt
Ik heb ze er nu al onder. Ik heb het ook wel nodig. Enige veiligsheidsdingetje op mn auto, is de airbag in mn stuur. Meer veikigheidssystemen heb ik niet, dus dan is het zeker wel verplicht na mijn denken.
aallex zegt
@smotsholle: Als jouw auto alleen maar een airbag in het stuur heeft qua veiligheidssystemen dan is jouw auto het niet waard om winterbanden onder te gooien. Niet lullig bedoeld maar dat jij €4/500 aan banden uitgeeft die nou een kwart van de waarde van je auto zijn, Wil niet zeggen dat andere mensen dat er voor over hebben. Feit is gewoon je moet de winter niet onderschatten en gewoon normaal rijden. Als je je niet als een pannekoek door het verkeer begeeft dan is alles in orde. Dus oprotten met die winterbanden verplichting
The_12oach zegt
@aallex: Hij rijdt misschien een young-timer? Beetje kort door de bocht eigenlijk.
aallex zegt
@The_12oach: Zelfde voor jou dan, met een youngtime ga je de weg toch niet op in de winter met al die corrosie aanslag en kans op roekeloos rijgedrag van anderen..
The_12oach zegt
@aallex: Ik heb zelf op dit moment geen auto. Maar ik zal gedwongen een Youngtimer kopen straks omdat een nieuwe auto mij te duur is. En ik wil koste wat kost proberen te voorkomen dat mijn dagelijkse vervoer de puin in word gereden. En ja dan koop ik wel winterbanden. Blijven me mooie velgen ook netjes.
moveyourmind zegt
@aallex: als je een wat goedkopere auto hebt is er op Marktplaats genoeg gebruikt te vinden, ook in goede staat. Had vorige maand 80 euro een set Firestones gekocht, compleet met velgen en wieldoppen en met ruim voldoende profiel voor minstens 10.000 km. Hangt natuurlijk wel van het merk auto af. In mijn geval Saab, en bij dit merk is er meer aanbod dan vraag in gebruikte onderdelen.
aallex zegt
@moveyourmind: Haha@ je eigen ruiten ingooien met het saabfarce. Grapje hoor :P maar er moet dan maar iets tweedehands op staan. Ik kan me voorstellen dat in de winter de aanbod aanzienlijk stijgt en dus de prijzen ook en dan is het aanbod weg, en moet je met je Opel Tigra uit 99′ van 2 ruggen voor €4-500 euro 4 banden kopen en 2x laten omleggen of een extra set stalen velgen die toch al zo’n 200 per set kosten en daar op laten leggen. dus in het gunstigte geval ben je 500 kwijt en wil je investeren in meerdere jaren kost het je de eerste keer €7-800… beetje kut om dat in zo’n auto te steken bijvoorbeeld.
aallex zegt
@aallex: ‘De aanbod’ wtf… hoe kom ik erbij :Z
bisazza zegt
@aallex: als ‘de’ aanbod stijgt zal de prijs ook stijgen? Cursus vraag en aanbod doet wonderen dunkt me…
aallex zegt
@Bisazza: Ik bedoelde uiteraard vraag ipv aanbod.
moveyourmind zegt
@aallex: Je hebt gelijk dat je niet teveel moet investeren in een auto van een paar mille. Maar op Marktplaats staat er echt genoeg. Vaak idd voor bedragen van 400-500 euro, maar als je regelmatig kijkt en geduld hebt kom je ook wel eens iets in goede staat tegen voor zo’n 200 euro. Van mensen die de auto hebben ingeruild en de banden met velg in de schuur hebben staan. En dan gewoon er als de kippen bij zijn en niet gaan zeuren om een paar tientjes.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: ps. ik ben heel erg Saabminded, de grap was op het randje haha. Maar de oerdegelijke, maar ietwat ouderwets ogende 900 heb ik deze week ingeruild voor een 9-5 Aero :) Nu is het mijn beurt om te lachen haha.
jrk68 zegt
@aallex:
Beetje simpel, mijn Lotus heeft zelfs die plofzak niet.
Ook abs, esp, rembekrachtiging etc etc etc zijn niet aan boord toch durf ik mijn handen er voor in het vuur te steken dat ie duurder is dan het gros van de hokken die hier gereden worden….
aallex zegt
@jrk68: Dat zal best wel, maar ik neem aan dat je met je lotus niet de sneeuw in gaat.
jrk68 zegt
@aallex:
Waarom niet? Ik ben ooit in januari de Arlbergpas over gereden, gewoon in de sneeuw….
Op winterbandjes is dat goed te doen.
garp zegt
@aallex: verdiep je eens in de remweg formule. Jij hebt het alleen over het deel boven de streep. Er staat ook nog iets onder… Met een factor 2 ervoor…
smotsholle zegt
@aallex: Nou, ik ben student, rijd voor/reed voor stage +/- 30,000km per jaar. De banden die om de 13″ stalen wielen zaten waren kapot (carcas over de breedte gescheurd) dus aangezien het januari was, winterbanden laten monteren. Toen het voorjaar werd, heb ik LM gekocht met zomerband.
het gaat trouwens om een Arosa SDi. En daar wil ik geen schade en/of ongelukken mee rijden.
autogedrocht zegt
Mooiste zou via marktwerking zijn.
Verzekeraars die lagere premies aanbieden als je winterbanden hebt. Zij kunnen ook collectief beter inkopen en hoeven minder schade uit te keren.
zender zegt
Doe maar wel invoeren.
rufctr01 zegt
@zender: want?
zender zegt
@rufctr01: Nieuwe inkomstenbron voor de overheid en het is veiliger.
bobb zegt
Grootste voordeel van een verplichting is dat we dan af zijn van die jaarlijks terugkerende discussie.
jolig zegt
Verplichten is in Nederland wel een erg grote stap. Zulk slecht weer krijgen we niet.
Als je regelmatig rijdt zie ik alleen niet waarom je het niet zou doen. Het kost je maar een half uurtje om ze er even op te schroeven per half jaar en je hebt een stapeltje wielen in je garage liggen.
norge zegt
@jolig: Verplichten om met passend schoeisel te rijden is toch zo gek nog niet?
jolig zegt
@norge: Ergens heb je gelijk, maar dan zou mijn moeder ook verplicht winterbanden onder haar Panda moeten schroeven, terwijl ze alleen maar een paar keer per week een kilometer naar de winkel rijdt. Bovendien zou ze niet gaan bij slecht weer of als het glad is, dus zou ze dan verplicht op winterbanden rijden in condities waarin ze niet echt nodig zouden zijn.
norge zegt
@jolig: Het is hier niet verplicht als je stil staat,alleen als je daadwerkelijk rijdt in de sneeuw of als het glad is.Je moeder zou in haar geval dus geen problemen hebben.
norge zegt
Luister nou eens naar mensen die er wel verstand van hebben.Jaren lang in Nederland gereden en nu al weer een jaartje of 15 in Noorwegen, winterbanden gewoon doen.Net dat beetje extra zekerheid en als er dan toch wat mocht gebeuren weet je dat jij het beste gedaan hebt.
bmwpowerm5 zegt
heb al jaren een set winterbanden er bij je hebt gewoon veel meer grip in de sneeuw
als je een wagentje hebt met van die smalle kruiwagen wieltjes eronder dan maakt het weinig uit maar met 275ers achter kom je niet ver in de sneeuw kan ik je vertellen
hoonigan247 zegt
@bmwpowerm5: Precies !! Heb een winter met Michelin’s PS 2 met maatje 255/30-19 en 285/35-19 gereden…. Naah rijden ?!?! Geprobeerd laat ik het zo zéggen, maar dat werkt niet zo goed XD
omeslo zegt
Verplichten en verbieden zijn twee grootheden op dezelfde schaal. Ik ben dus tegen.
Ja, je kan er harder mee door de sneeuw. Nee, het draagt niet bij aan de verkeersveiligheid.
Als je winterbanden nodig hebt om bij gladheid jezelf (of de bloedjes van Benjamin1) heel te houden heb je niets op de openbare weg te zoeken in de wintermaanden.
hoonigan247 zegt
@omeslo: uuhh… Heb je ooit wel eens op winterbanden gereden ! Zo te zien aan jou bericht gaat er dan een wereld voor je open !
aallex zegt
@hoonigan247: Hij heeft gewoon gelijk. Binnekort krijgen we dan ook de regel als het regent en 24 uur na de regen verplicht regenbanden eronder… Feit is gewoon zolang er geen sneeuw of ijs ligt is er geen verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Ok je kan wel zeggen dat een zomerband hard wordt etc. Maar met normaal rijgedrag is de marge tussen zomerbanden en winterbanden zo goed als nihil. En ga je toch rijden dat je die marge van de winterbanden wel nodig hebt, heb je niks te zoeken op de weg tijdens de winter. En het sneeuw aspect zoals velen zeggen het helpt om wat vlugger te zijn maar als je eenmaal glijd dan glijd je toch wel dus het is gewoon een handigheidje.
hoonigan247 zegt
@aallex: Geloof mij maar met winterbanden heb je nu al meer grip dan met zomerbanden ;)
aallex zegt
@hoonigan247: Als je zover gaat als jou wel ja, maar gewoon werk verkeer merkt hier niks van.
spylegion zegt
@hoonigan247: klok jezelf eens op een rondje zandvoort met en 1 zonder winterbanden..
Om jezelf even uit die droom te helpen..
imdoctorbob zegt
@spylegion: Met slicks ga ik nu toch echt harder dan met regenbanden :D
norge zegt
@aallex: Ook onzin…
hoonigan247 zegt
@aallex: Ik vind het wel leuk om de kont van mn Z ff om te gooien en met 1 keer tegensturen sta ik weer recht… dat moet ik echt niet doen met mn zomerbanden want je gaat gewoon
aallex zegt
@hoonigan247: Ja maar niet iedere automobilist haalt zulke stunts uit. En je zegt Z, ik veronderstel een Achterwielaangedreven sport-auto? Dan lijkt het mij dat die extra brede banden heeft voor grip. En zoals iemand anders al zij, heeft dat idd een enorm verschil. Maar de gemiddelde auto in nederland heeft zo’n gripverhouding(bredere banden dan nodig, want geen sportauto)Niet nodig. En als je wel de weg op wil met je Z en je wil dan grip hebben zeg ik vooral doen. Maar het zou te belachelijk voor woorden zijn om jou dan te verplichten om er winterbanden onder te gooien. En wordt dit doorgezet moet jij je Z daily driver? Stallen of verplicht winterbanden kopen…
omeslo zegt
@hoonigan247: Ik kan niet ontkennen dat winterbanden in winterse omstandigheden veel meer grip bieden, zowel bij remmen als accelereren en sturen. Ik ben echter nog niet overtuigd dat dit ook bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Wat wél bijdraagt aan de verkeersveiligheid is: aanpassen aan de omstandigheden. Daar heeft je bandenkeuze helemaal niets mee te maken.
Arnoud zegt
@omeslo: Net even voor je gegoogled. De gemiddelde remafstand van 50km/u naar stilstand op sneeuw met zomerbanden is 63m!!! Met winterbanden slechts 32m. En zeg nu eens eerlijk: Hoe hard rijd jij op de snelweg als er sneeuw ligt? 50km/u zit je zo aan…
aallex zegt
@Original_Arnoud: Dat is als er echt een pak sneeuw ligt. Dan rijdt ik ten eerste niet op de snelweg en ook zeker geen 50 km/h. Als je dat wel doet ben je A levensmoe of B onwijs en dan moeten ze je rijbewijs afpakken.
Arnoud zegt
@aallex: Droom maar lekker verder. Het vervelende van sneeuw is namelijk dat het in het profiel van je banden ophoopt en dat je dus ook bij een halve centimeter sneeuw al een gevaarlijk lange remweg hebt.
aallex zegt
@Original_Arnoud: Nou ik heb vorig jaar de winter doorgebracht in een Peugeot 306 uit 96′ met 205/35R16 Zomerbanden van het meest chinese merk ooit. En ik heb NERGENS last van gehad. Ik rijdt gewoon langzamer en rustiger en de enigste keren dat ik wel begon te schuiven e.d. was het omdat ik het uitlokte.
Arnoud zegt
@aallex: Dat jij dan je rijstijl aanpast is jouw verdienste. Maar dat is dus niet ten verdienste van die zomerbanden. Ik denk dat 80% van je medeweggebruikers hun rijstijl onvoldoende aanpast om op zomerbanden hetzelfde te presteren.
Mijn punt dat winterbanden beter presteren in de sneeuw dan zomerbanden staat nog steeds. En dat valt gewoon niet te ontkennen.
aallex zegt
@Original_Arnoud: Dan moet die 80% aangepakt worden. Want de mensen die wel zijn/haar rijstijl aanpassen (meestal de mensen die winterbanden niet kunnen/willen danwel het niet waard vinden om te betalen worden hier de de dupe van door de verplichting. En dan nog iets, krijgen we dalijk deze wet doorgevoerd, wordt je gepakt moet je een boete betalen van €150 ofso wordt je nog een keer gepakt ben je €300 kwijt. Nog steeds goedkoper dan winterbanden…. dus denk dat er ook zat mensen zijn die het dan maar voor lief nemen, die 2 weken sneeuw
bisazza zegt
@aallex: als jij banden van een Chinees onder je auto hebt, heb je sowieso niet in deze discussie in te brengen
omeslo zegt
@Original_Arnoud: Mijn remweg is precies even langs als die van een ervaren bestuurder met winterbanden. Kort genoeg om op tijd stil te staan.
Hij reed alleen wat harder dan ik.
Arnoud zegt
@omeslo: Dan ben jij slimmer dan die kneus op winterbanden.
omeslo zegt
@Original_Arnoud: we staan allebei op tijd stil. Daar gaat het om.
Geen kneuzen hier.
garp zegt
@omeslo: zoek maar eens ff de remweg formule op. Wat zijn de variabelen? Juist.
norge zegt
@omeslo: Onzin…
omeslo zegt
@norge: aan je nick te zien woon je in een land met bergen. Mijn stelling is alleen geldig in het platte Nederland.
norge zegt
@omeslo: In Nederland heb je in de winter vaak last van opritten die ijzel hebben, maar winterbanden zijn gewoon veiliger onder de tien graden, maar hoe weet je nou precies wat voor temperatuur het is elke dag?
omeslo zegt
@norge: ‘hoe weet je nou precies wat voor temperatuur het is elke dag’.
Gaan we dan ook een wet maken die winterbanden in de zomer verbiedt?
norge zegt
@omeslo: Is hier ook zo, winterbanden hebben in de zomer een veel langere remweg en daar krijg je hier een boete en verantwoordelijkheid bij een ongeval voor als je er in de zomer mee rijdt.
omeslo zegt
@norge: echt?
Dan is het wachten op lente- en herfstbanden.
jrk68 zegt
@omeslo:
Dan koop je toch gewoon all-season banden….
Daar staat ook M+S en een sneeuwvlokje op.
Niet zo goed als een echte winterband maar he dit is Nederland….
audicoupe84 zegt
@norge: jouw onzin is onzin, maar wat wil je van iemand die Hyundai rijdt! Bij droog weer en temperaturen boven de 7 graden scoren zomerbanden beter. Dit is NL niet NW.
hoonigan247 zegt
@audicoupe84: Temperatuur is al zo goed als onder de 7º hè. Nog geen 2 weken en het komt de eerste tijd niet meer boven de 7º
garp zegt
@hoonigan247: ennuh… Daarbij 75% van de tijd nat…
Arnoud zegt
@omeslo: Nee, je kan er NIET mee harder door de sneeuw! Dat is echt een illusie. Winterse omstandigheden vragen om aanpassing van het rijgedrag. Dus met uiterste voorzichtigheid rijden.
Waar winterbanden wel voor zorgen is dat je eerder stilstaat als je een noodstop moet maken. En dat lijkt me zeer wenselijk als je ziet hoeveel groter je remafstand wordt wanneer er sneeuw ligt.
omeslo zegt
@Original_Arnoud: Dat is precies mijn punt. Ik zit als forens helaas veel op de weg en de dagelijkse praktijk leert dat bestuurders met winterbanden die extra veiligheidsmarge gebruiken om wat eerder op hun werk te zijn in plaats van voorzichtiger te rijden. Vandaar mijn opmerking.
Arnoud zegt
@omeslo: Oké, ik snap je punt. Dan moet er gewoon beter voorgelicht worden waar winterbanden nu eigenlijk voor bedoeld zijn.
language zegt
Het gaat niet om verplicht zijn ze te hebben, maar bij winterse omstandigheden. Daar ben ik wel voor. Geen winterbanden, ga dan bij sneeuw niet de weg op en anders op eigen risico. Remweg met winterbanden is véél korter dus ‘niet veiliger’ is onzin
norge zegt
@language: Laat staan dat je beter stuurt op sneeuw met winterbanden.
aallex zegt
@language: Dus in winterse omstandigheden moet iedereen zn auto op priveterrein stallen? of voor 2 weken laten schorsen want stel je auto staat voor op straat en je laat gem gwn staan. Krijg je gewoon een bekeuring voor dan…
jrk68 zegt
@language:
Laten we dan gelijk een stapje verder gaan….
Bij sneeuw geen rwd’s de weg op….
norge zegt
@jrk68: Of verplicht achteruit rijden…
mout zegt
Nou, dan hebben ze een keer een verkeerswet waar wel 1/3 voor is! Sinds de uitvinding van het rechtsrijden ken ik daar geen voorbeelden meer van. ;-)
bartsmit zegt
sneeuw: winterbanden
GEEN sneeuw: zomerbanden
Hoe moeilijk kan het zijn?
norge zegt
@bartsmit: Kan lastig zijn om thuis te komen soms.
VeniVidiVici zegt
@bartsmit: Nee hoor, winterbanden presteren bij 7 graden en lager al beter, maar tussen 0 en 7 graden sneeuwt het hier niet hoor :-)
bartsmit zegt
@VeniVidiVici: Ook al slachtoffer van de reclame ?
mashell zegt
@VeniVidiVici: die 7 graad klopt. Nou ja, 1983 dan. Inmiddels zijn de compounds van zomerbanden (daar zit nog behoorlijk wat ontwikkeling in, veel meer dan winterbande) zoveel beter dat die grens (de temperatuur waarbij het zomerrubber de flexibiliteit verliest) nu ergens tussen de -2 en -5 ligt.
VeniVidiVici zegt
Zo krom als wat hier in NL, op de A2 wordt er stevig geflitst voor de ‘verkeersveiligheid’ en pepermuntjes moet je met 10kilo per minuur je mik induwen tijdens het rijden, maar winterbanden verplichten… Ho maar!!!
sjamp zegt
Kweet niet hoor: sinds ik op winterbanden rij, stoor ik mij vooral aan iedereen zonder winterbanden. Die moeten hun rijgedrag namelijk dusdanig aanpassen, waardoor we met z’n allen stil in de file staan. Sta je dan. Met bakken grip, stil in de sneeuw, tussen de losers op zomerbanden die met hun voet t rempedaal tegen de voorbumper aan het duwen. Zij veilig tussen gordelspanners, ESP, ABS, airbags en airco. Ik in mijn jaren 80 koekblik. Want ja: klassiekers horen op de weg. Óók in de winter. Mooi-weer rijden doe je maar op de motor ofzo.
Verplichten? Nee. Betuttelen doen we elkaar al genoeg.
bisazza zegt
@sjamp: helemaal eens!
aallex zegt
@sjamp: Amen, Behalve dan het gedeelte van de langzame rijders. Het is je goed recht om zelf te rijden zoals jij je er goed bij voelt, sneeuw of geen sneeuw, regen of geen regen, zon of geen zon. Ookal heb je winterbanden wil niet zeggen dat je dan opeens niet meer voorzichtig hoeft te rijden dus er rijden ook zat “slome” winterbanden chauffeurs rond. Als je soms al ziet hoe snel het misgaat in de sneeuw vind ik het absoluut niet erg als iemand voor mij stapvoets rijdt omdat hij/zij zich genoodzaakt voelt.
sjamp zegt
@aallex: Ik zeg ook niet dat je met of zonder winterbanden onverantwoord veel risico’s moet nemen. Het is gewoon sneu als je met je winterbanden nog steeds net zo stil staat in de file door gladheid. En je stáát stil in de file. Omdat mensen onvoorbereid op weg gaan. En omdat mensen niet durven te rijden en het toch dóen, omdat ze niet anders weten/kunnen.
petervee zegt
De winterbanden klantjes rijden doorgaans in lease auto’s of kreeg ze cadeau bij de auto.
topless zegt
Weer die onzin dat bij lage temperaturen winterbanden beter zijn. Marketing blabla uit de folder van de bandenboer. Ik heb al legio tests gelezen (een paar weken terug nog in Autoweek) waarbij blijkt dat winterbanden bij droog en regenweer bij lage temperaturen een LANGERE rem weg hebben dan zomerbanden. Pas bij sneeuw en ijs is er voordeel. Dat hebben we gemiddeld 2 weken per jaar. Daarbij komt dat de enige wettelijke norm voor winterbanden is dat er een sneeuwvlokje op de wang staat en dat je minsten 1,2 mm profiel moet hebben. Chinese banden zijn sowieso bagger en beneden de 4mm doen goede winterbanden ook niet veel meer. Bij een verplichting rijden dus allerlei lui met LingLongs met 2mm en voldoen aan de wet, terwijl iemand met nieuwe zomerbanden van Michelin een boete krijgt.
beetec zegt
@topless: helemaal mee eens.
In nederland zeker niet verplichten. Te weinig voordeel en in te veel omstandigheden gewoon nadelig.
Die eventuele 2 weken met sneeuw en ijs moet iedereen gewoon z’n gezond verstand gebruiken en rustig rijden en afstand houden.
KeesB zegt
Waar ik niet tegen kan: de mensen die stoer doen over hun stalen velgen zodat iedereen kan zien dat ze op winterbanden rijden. Die van mij wissel ik over een paar weken gemakkelijk zelf om als het kwik pertinent rond de vorst schommelt. Uiteraard met lmv’s
renezzzz zegt
De enige redenen om geen winterbanden te nemen zijn de kosten. Vreemd is dat er op een autoblog site met veel autoliefhebbers, er best wel veel mensen zijn die winterbanden onzin vinden. Het ergste is om de kostenredenen niet te noemen en allerlei andere redenen te noemen die nergens op slaan. Prima dat je om kostenredenen geen winterbanden monteerd, maar ga dat niet goedpreken het niet uitmaakt. Een goede regel zou zijn dat je bij winterse omstandigheden alleen met de bijpassende uitrusting de weg op kunt.
beetec zegt
@renezzzz: De enige reden om geen winterbanden te nemen is omdat het gewoon niet nodig is. In veel omstandigheden zijn winterbanden niet beter. Ook in de winter is het vaak boven de 7 graden in nederland. Bovendien, onder de 7 graden zonder sneeuw en ijs hebben je zomerbanden of allseasons niet veel minder grip. Verder is een vaak gehoord misverstand dat winterbanden in de regen steevast beter zouden zijn. Ook gewoon niet waar.
Wanneer dan wel echt voordeel? Die 2 weken dat er sneeuw ligt. Oja, we wonen in nederland hier hebben we vaak winters zonder sneeuw. En als de sneeuw er wel ligt gewoon je koppie erbij houden.
Voor het geld laat ik het niet. Ik vind het gewoon echt niet nodig.
En dat heb ik het nog niet eens over hele volksstammen die in maart / april nog steeds met hun zwarte stalen velgen rondrijden met bijbehorende langere remweg. Die leveren hun zogenaamde gewonnen veiligheid weer in.
Maar steeds meer mensen hebben winterbanden daarom denkt de gemiddelde nederlander dat die het ook moet hebben zonder zich in de materie te verdiepen. Kuddevolk.
renezzzz zegt
@beetec: Zoals je tussen de regels doorleest zijn het dus de kosten.
mightymike zegt
Waarom niet? Je zomerbanden gaan toch ook langer mee. Oké het is een investering voor het moment maar gemiddelde auto kost zo’n zetje 400, mits je ze nieuw haalt en overzet op je originele velg. Gewoon doen klaar, niemand heeft er last van en iedereen heeft er profijt van
gorre zegt
als je de commentaren hier lijst zijn het allemaal de beste drift-rally piloten maar als je op de weg kijkt bij winterse omstandigheden zie je 80% van e mensen knoeien of 5km/uur rijden omdat ze niet de juiste banden op hun wagen hebben ! in onze schdeafdeling zien we veel meer ongelukken toekomen met bijna allemaal schade vooraan omdat ze bij het remmen gewoon verder gleden , zeker niet alleen bij sneeuw maar gewoon opp nat wegdek ! de meeste hiervan stonden nog op zomerbanden en deze mensen lieten dan ook meteen winterbanden monteren! Voor mij is niet de grip het belangrijkste maar wel de véél kortere remafstand
Voor mij dus verplichten , is kleine investering die je meteen terug wint omdat je zomerbanden zoveel langer meegaan.
Alfarobert zegt
Mijn zomerbanden slijten nu niet omdat ze op een velgenboom zitten.De maanden dat ik ze niet gebruik gaan ze ook langer mee.Met winterbanden harder gaan rijden door de sneeuw is gewoon dom.Je moet je gewoon aanpassen maar moet je ineens op de rem.Heb je nu waarschijnlijk mazzel dat je je auto heel houdt omdat je dat stuk minder bent doorgegleden.
gorre zegt
@ beetec , nog nooit een test van winterbanden gezien zeker?
Remafstand en grip op droog , nat en besneeuwd wegdek zijn gewoon veel beter
Het zijn winterbanden en geen sneeuwbanden , groot verschil
Winterbanden zijn voor het hele winterseizoen ,niet enkel als er sneeuw ligt !
renezzzz zegt
@gorre: tuurlijk kent hij die voordelen ook… Hij heeft het er gewoon niet voor over. Het kost teveel voor zijn gebruik. Daarom probeert hij wat krom is recht te praten.
beetec zegt
@gorre: Juist wel, onlangs nog in Autoweek. Vandaar mijn standpunt. Jammer dat ze niet alle omstandigheden mee(kunnen)nemen.
@renezzzz: Weet niet waar je dat leest maar ik geef juist aan dat het daar nou net NIET om gaat.
Anyway, ik ga een stukje rijden met m’n zomerbanden. Het is 9 graden hier dus ik hoop dat de winterbandenrijders rekening houden met hun langere remweg.
renezzzz zegt
@beetec: Heb je in iedergeval weer wat geld bespaard…
renesf zegt
Die eenderde zijn denk ik de gevaren op de weg. Mensen die onzeker achter het stuur kruipen bij een vlokje sneeuw. Heb zelf nog nooit met winterbanden gereden. En heb ook nog nooit een momentje gehad dat ik dacht.. misschien zijn winterbanden wel handig. Gewoon goed anticiperen, niet te hard rijden en afstand houden. Meer hoef je niet te doen.
gorre zegt
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf
mashell zegt
@gorre: opmerkelijk dat de ANWB heel andere cijfers heeft op nat en droog dan de Autobild. Daar maakt de zomerband gewoon gehakt van de winterband op nat en droog, wat technisch gezien ook logisch is. Voor mij is het simpel: zolang er geen sneeuw ligt ben je met zomer banden veiliger af.
gorre zegt
Check dit eens , niet uitgevonden hoor ..
Thomasio zegt
Pff heeft dan niemand door dat de winterbanden ons gewoon worden opgedrongen door de (belachelijk lobbyende) autobanden-branche? Het maakt ze geen reet uit of het veiliger is, zolang ze maar meer banden verkopen. Mijn vader maakt toevallig de opmaak van de “winterbanden bijbel” van de branche, die wordt soms kotsmisselijk van de veren die de branche bij zichzelf in de reet steekt!
paradigma zegt
Goede zaak, de meeste mensen overschatten zichzelf. Ook in het verkeer.