In de discussie of de APK strikt ieder jaar noodzakelijk is, zullen natuurlijk de garagehouders het hardst roepen van wel. Koren op de molen van de voorstanders van de huidige APK-frequentie is dat de Duitse Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ) alarm heeft geslagen. In Duitsland worden de auto’s om het jaar gekeurd en vorig jaar bleek 56 procent van de auto’s met technische gebreken op pad te zijn. 18,2 procent wordt zelfs als een gevaar voor de verkeersveiligheid gekwalificeerd…
De gebreken Top-5:
– De verlichting/elektrische 20,7 procent
– Het remsysteem 19,1 procent
– Assen, wielen, banden en ophanging 16,7 procent
– Het uitlaatsysteem 15,9 procent
– Gebreken aan het chassis 10 procent.
Hoe ouder de auto, hoe meer technische problemen, want ongeveer driekwart van alle voertuigen ouder dan negen jaar zijn “gebrekkig”. Vergelijken we dit met auto’s in de leeftijd tot drie jaar dan is dit gemiddeld acht maal zo veel defecten. De GTÜ pleit er voor om in ieder geval de oudere auto’s elk jaar te keuren (bron: autotools.nl).
Dit zijn resultaten op basis van een Duits onderzoek. Ik vraag mij af in hoeverre deze resultaten van toepassing zijn op het Nederlandse wagenpark. Er zijn namelijk verschillen te bedenken die van invloed kunnen zijn op het resultaat. Denk bijvoorbeeld aan ons klimaat dat anders is en het feit dat wij niet onbeperkt mogen jakkeren over lands snelwegen.
Ejay zegt
Wat houdt een onderhoudsbeurt voor een auto dan in? Ik bedoel goed onderhoud voorkomt meeste gebreken.
joke zegt
Ik snap the fuss rond afschaffing van apk? Als je rijdt wil je toch zowiezo dat je auto ALTIJD technisch perfect in orde is, dus naar de apk zou toch geen angstpunt mogen zijn? Het probleem van mensen die de apk wilen afschaffen, is gierigheid! Auto rijden kost geld en als je dat er
niet voor over hebt… hop, OV of fiets op! Die mensen moeten anderen niet in gevaar brengen door met defecte wagens rond te rijden. Op veiligheid bespaar je niet.
Ik heb veel oude auto’s (25+) en als ze de keuring niet halen gaan ze de weg af tot ze de veiligheidsnormen weer halen. Voor mezelf in de eerste plaats!
joke zegt
ik snappem niet, dus :-)
Ruben zegt
Helemaal waar. En zo streng is die APK-keuring nou ook weer niet, als je daar tegenop moet zien heb je gewoon een slechte auto. Ik heb twee keer een wagen ingevoerd uit de VS en dan moeten ze door een ècht strenge keuring, inclusief verschil in remkracht op de achterwielen dat niet meer dan 20% mag bedragen, etc. Wees blij dat je dat niet elk jaar hoeft te doen…