Hoe duur is de duurste Audi? Een tonnetje of anderhalf? Ja leuk, dan heb je wel een dikke S8 om iedereen de ogen mee uit te steken, maar als je het écht exclusief wilt hebben, moet je 17 Februari naar Parijs komen, want daar zal dit tweedehandsje onder de hamer gaan.
Maar waar hebben we het nu in godsnaam over? Over een 1939 Auto Union Type D, de opa van de moderne Audi. Als je naam Michiel van den Brink of Klassiekerrally is zal er nu wel een lichtje gaan branden in de bovenkamer, maar de rest van ons zal ik in sneltreinvaart door de geschiedenis van deze wagen loodsen:
Voor de Tweede Wereldoorlog vierden Auto Union (wat later de naam van één van de vier oorspronkelijke deelnemers, Audi, kreeg) en Mercedes hoogtij in de racerij, mede dankzij aanzienlijke financiële steun van de nazi-regering, die hier een mooi stukje nationale trots voor terugkreeg. De ‘zilverpijlen’ van Auto Union werden tussen 1934 en 1939 ontworpen door Ferdinand Porsche.
Aan dit specifieke chassis worden een aantal belangrijke race-overwinningen toegeschreven, maar helemaal zeker is men niet, aangezien het in die tijd gebruikelijk was onderdelen van de ene auto na een race te gebruiken op een ander model voor een volgende race. Originele auto’s met een ‘stamboom’ waren dus zeldzaam.
Na WO II kwamen de faciliteiten van Auto Union, dat haar wortels in het Oost-Duitse Sachsen had, aan de verkeerde kant van het IJzeren Gordijn te liggen, en de Russen waren berucht om het ontmantelen van alle oude Duitse industrie, om alles wat bruikbaar was naar Rusland te transporteren. Auto Union en haar modellen ontsnapten voor het grootste deel ook niet aan de plundertochten van de Sovjets, waardoor uiteindelijk slechts twee Type D-raceauto’s overleefden. Deze werden begin jaren ’80, incompleet, in een schuur in Oekraïne gevonden door een Amerikaanse verzamelaar. Hij redde een aantal onderdelen van de sloop, zocht alles bij elkaar en wist, na veel praten en veel flessen wodka, het handeltje naar Engeland te exporteren.
Daar werden deze auto en een Type D uit 1938 volledig herbouwd en gerestaureerd. Het exemplaar uit ’38 is in bezit van Audi AG, en dit model gaat als gezegd binnenkort onder de hamer, via veilinghuis Christie’s. Het bijzondere aan deze veiling is niet alleen de grote historie die aan deze wagen kleeft, maar ook de verwachte opbrengst: de schatting van 12 miljoen dollar overtreft het grootste bedrag dat ooit voor een auto werd neergeteld, dit was 11 miljoen dollar voor een 1931 Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe in 1987.
En voor wie denkt dat deze oude rommel niet vooruit te branden is, think again! Deze Type D peutert namelijk niet minder dan 485 pk uit zijn 3.0 liter V12 met dubbele supercharger, toch royaal meer dan de hypermoderne RS4 :)
De veiling zal geschieden tijdens het festival Retromobile in Parijs.
Voor meer informatie, check het uitgebreide verhaal op Fourtitude.
Bronnen: CNN, Wikipedia, DKW History
Rick dos zegt
Kijk, en dit zijn nou van die Audi´s waar ik wel respect voor heb!
Audi zegt
@rick dos: andere Audi’s niet???
mvagusta zegt
Respect! Shaggah! :)
Maar mijn naam is geen Michiel of Klassiekerralley! En toch wist ik hier al enige tijd vanaf! Ik vind het een bijzonder mooie auto, en de techniek is toch ongewoon voor die tijd! Echt helemaal super!
Helaas Helaas… is er in deze tijd weinig bijzonders te ontdekken aan de auto’s van Volkswagen…( ehmm,…. ,sorry Audi, verslikte me ff)
Rick dos zegt
Hier wat beelden van de D-type die geveild gaat worden.
http://www.youtube.com/watch?v=zjkKb7f1erw
En hier een C-type die gestart wordt! Een V16 uit 1936 mensen!!!! Heeeeeeerlijk gewoon! :) :) :)
http://www.youtube.com/watch?v=hvTggX3ADlY
Nick-g zegt
Een prachtig ding. ^^
“Papa mag ik een 1939 Auto Union Type D voor m’n verjaardaaaagggg?”
Casey zegt
Nou..ik ben 20 jaar, kad al van dit racemonster gehoord…maar ik mis toch de namen van degene die de paardenkrachten bedwongen. Wie waren het ook al weer? Carraciola, Nuvolari..?
Rick dos zegt
@Audi
Nope!
Audi zegt
@Rick dos: verklaar..
Karaya zegt
Hier krijgt zelfs ik een stijve van. ;)
stefan zegt
OH karaya das te veel info
Maar wel een heledikke bak!!!!!!!!!!!!!!
Rick dos zegt
@Audi
Laat ik het zo zeggen: Teveel VW c.q. VAG en te weinig eigen identiteit.
Sgt. Stevil zegt
haha, zag ’n filmpje over deze Type D, tijdens transport is ie beschadigd aan de neus en grill :P
gebbetje zegt
Ik meen er laatst iets over op tv te hebben gezien. Er was een deuk ingereden door iemand die dat ding ergens naar binnen moest rijden geloof ik. Correct me if i am wrong.
gebbetje zegt
@ stevil
net ff iets vlugger als ik lol
Rick dos zegt
@Sgt. Stevil en gebbetje
Jullie bedoelen dit?
http://www.youtube.com/watch?v=zjkKb7f1erw
gebbetje zegt
yep :)
Ary zegt
ik zag deze in autostadt waar ik een paar weken geleden was……
JANUS zegt
Nou wil ik natuurlijk geen makkelijke grappen maken …… (nou ja, eigenlijk wel) ……. maar er zit een vrouw achter het stuur ;-)
@Audi
Nieuw hier ?!?!
Regel 1. NOOIT aan Rick dos vragen waarom.
(En zeker niet waarom in combinatie met “iets” uit het VAG concern !
Autofreak zegt
Nou als de ouderjaarsloterij vast opschiet met z’n 20miljoen over te boeken naar mijn rekening dan komt deze naast m’n 920.000 euro Pagani Zonda F Roadster Clubsport :P
Remco zegt
Nou…ik heb wel een “waarom”…waarom de auto nou onder de hamer moet??? Zit Audi soms in financiele crisis…???
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim om zulke modellen van de hand te doen, want wie weet wat er nou ermee gaat gebeuren….tegenwoordig zijn er al genoeg Enzo’s, Carrera GT’s en Murcielago’s in het verkeer gesloopt.
Remco zegt
Vergat erbij te zeggen: je kunt er beter voorzichtig mee doen, als je zoiets wil kopen.
mvagusta zegt
Audi heeft deze nog steeds in zijn collectie Remco!
Er zijn er twee van! En daarvan was en is eentje van Audi en eentje was / word van een verzamelaar!
dekster zegt
voor de liefhebbers kijk eens op http://www.seriouswheels.com/cars/top-Auto-Union-Type-D.htm ;)
Rick dos zegt
@JANUS
LOL! :) Oh en tegenwoordig kan ook LOLMyAssOff! oh en RolingOnFloorLOLMAO! Maar ik denk dat je me wel begrijpt! ;) :) :) :)
JANUS zegt
FF wachten hoor.
LOL begrijp ik.
Veel verder moet je bij mij niet gaan !!
Rick dos zegt
Ja, bij mij ook niet hoor. Kwam het héél toevallig tegen!
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ROFLOLMAO
smoke zegt
@Casey
Rijders van deze raketten waren Tazio Nuvolari, Hans Stuck, H.P. Muller, Georg Meier en Rudolf Hasse. Mannen die ook met de V16 overweg konden.
@Remco
Zoals inderdaad al aangegeven in de comments is dit type in particulier beheer. Hij is na de restauratie in 1994 op de Nürburgring getest en daarna doorverkocht. Nu gaat hij opnieuw onder de hamer. De ’38 Type D, met 420 pk, is en blijft in beheer van Audi AG, als onderdeel van de historische collectie.
Remco zegt
Bedankt voor de uitleg!
Ik wist niet dat die ene van een verzamelaar is. Leuk om te horen dat er dus nog een exemplaar is in bezit van Audi. Dat stelt me wel gerust hahaha.
Topless zegt
In 1988 betaalde een Japanner 15 mln dollar voor een Ferrari 250 GTO op een veiling in Monaco.
3s zegt
Topless is helemaal op de hoogte en geloof zelfs dat hij nog meer betaalde……dollars……..guldens……..naar verluidt 56 miljoen gulden……stond in een ferrariblad cavalino van die tijd.
Pieter-Jan zegt
Oei, ze zijn vergeten de swastikas er terug op te plaatsen. Misschien zouden we Audi er even moeten aan herinneren. :p
Pieter-Jan zegt
(Porsche en Hitler)
Pannekoek zegt
Deze auto is helemaal gerestaureerd door: Crosthwaite & Gardiner
Hier nog wat over hun:
http://www.400gt.com/articles/Gardiner/C&G.htm
http://www.candg.org/cgHome_.htm
Ze zijn gespecialiceerd in restauren van oude auto, en als ze een onderdeel niet hebben maken ze hem gewoon, en als je voor een krukas met rollagers al 1100 honderd onderdelen nodig hebt, kan je denkik wel begrijpen dat zo’n auto heel duur wordt.. :S
Hier nog wat mooie foto’s:
Bugatti Type 35:
En een mooie stukje van de achterkant van een Mercedes W154 GP:
Het mooiste is dat ze in Engeland nog gewoon met die auto’s rijden.. :D
@ Pieter-jan
Over een poosje heb ik wel weer een reactie op de Diffuser ;)
Lebastille zegt
Er is laatst een artikel geweest over een replica van deze type-D. Vind het vreemd dat Audi deze van de hand doet, ook al hebben ze er al een. Er zit zo’n schat historie aan dat ze die eigenlijk in hun museum zouden moeten zetten.
nomar zegt
@ Pieter-Jan
als we zo gaan beginnen, moet je veel mensen doen “herinneren”…
trek je bekrompen visie door en iedere keer als je bvb naar het weerbericht kijkt moet je een een kleine boodschap krijgen in de stijl van: “deze satellietbeelden zijn mogelijk gemaakt omdat ene zekere Werner Von Braun V1’s en V2’s heeft ontwikkeld voor Hitler en later bij de amerikaantjes zijn expertise ivm raketaandrijving verder gebruikt heeft voor de ruimtevaart” om nog maar te zwijgen over waar de stroom voor je pc’tje vandaan komt (nuclear power) (of nee laat ik je voor zijn: van een windmolen zeker … whatever)
word es volwassen kerel & quit living in the past
On topic: kwijl
dany zegt
ik ben het eens met lebastille :) dit is toch prachtig om gewoon zelf te houden sinds het een belangrijk onderdeel van audi was, het is gewoon een stuk geschiedenis.
hou het dan 1 keer niet om het geld =)
TomRS6 zegt
Het schijnt dat deze wagen meer rijd als een motor dan als een auto.
Dit omdat de achterkant steeds wil uitbreken, ook schijnt het er erg heet te zijn.
Pannekoek zegt
WTF.. :O
The Mercedes-Benz W125 was a Grand Prix racing car that was raced until 1937.
The supercharged engine of this Silver Arrow, with 8 cylinders in line and 5600cc, attained an output of 646 horse power (475 kW). In 1938, the engine capacity of supercharged Grand Prix cars was limited to 3000cc, and the W125 was replaced by the Mercedes-Benz W154.
The W125 was considered the most powerful race car ever for about 3 decades, until large capacity US-built V8 engines in CanAm sportcars reached similar power in the mid 1960s. In Formula One racing itself, the figure was not exceeded until the early 1980s, with the appearance of turbo-charged engines in Formula One.
The W125 reached race speeds of well over 300 km/h in 1937, especially on the AVUS in Berlin, equipped with a streamlined body.
In land speed record runs, a Mercedes-Benz W125 Rekordwagen was clocked at 432 km/h over a mile and a kilometer.
In 1937.. :O
smoke zegt
@Pannekoek
Ja daar sta je van te kijken he! :)
Voordat er restricties kwamen aan het aantal cilinders en de motorinhoud waren dit soort cijfers niet vreemd. Kanttekening hierbij is dat het, en ik overdrijf niet, bloedlink was om deze auto’s te pushen. Het vergde een enorme stuurmanskunst en een flinke dosis geluk om deze wagens in een stuk weer tot stilstand te brengen. Bij recordpogingen kwamen dan ook regelmatig testrijders om het leven. Vandaar dat ik ook liever de 420 pk van een RS4 onder mijn kont heb dan de 485 uit een type D.
Even een kleine opsomming:
Type A 4.4 liter V16 – 295 PK/530 Nm – Vmax 280 km/h
Type B 5.0 liter V16 – 375 PK/660 Nm – Vmax ?
Type C 6.0 liter V16 – 520 PK/850 Nm – Vmax 340 km/h
Type D zie boven
Dit allemaal met een gewicht van ruim 800 kg en trommelremmen. Alle exemplaren hadden een middenmotor.
Pannekoek zegt
@ Sir Smokalot
Ik had het een keer gezien op Discovery, ze hadden ook bloedende handen altijd na de race, omdat de auto zo trilde en gingen altijd driftend door de bocht :D Aleen jammer dat daar niet veel beeldmateriaal meer van is.
Ik hoop dat ik dit alles een beetje goed getypt heb, want ik ben aangeschoten.. :D
Pannekoek zegt
Hier nog een mooie site:
http://www.ianmacfarlane.co.uk/ianGallery.htm#Scene_1
En nu ff de aller mooiste auto uit die tijd (of mischien wel allertijden):
De Napier Railton.
Image:Napier racing in the summer.jpgThe Napier Railton is an aero-engined race car built in 1933, designed by Reid Railton, and built by Thompson and Taylor. It was driven by John Cobb, mainly at Brooklands race track. The engine is an unsupercharged Napier Lion, a W12 of 24 Litres capacity. The crash gearbox has 3 ratios. The fuel tank has a capacity of 65 gallons and fuel consumption was approximately 5 mpg. Although capable of 168 mph the car had rear wheel breaking only.
It is currently on display at the Brooklands Museum. It is in working order and is run twice a year, in March and November.
24 liet W12 in 1933 met 512 pk (volgens mij, verbeter me als ik het fout heb)
kon in 1933 270 km/h.. :O
Hier nog mooie site:
http://www.users.globalnet.co.uk/~garycr/2001/napier_railton_november_2001/index.htm
Hij racede of Brooklands (volgensm ij het eerste racecircuit, verbeter me als ik het fout heb) tegen de Bentley Blower.
Hier nog site:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Blower
Bijde auto worden steeds nog mee geraced.. :D
Pannekoek zegt
@ Sir Smokalot
‘Voordat er restricties kwamen aan het aantal cilinders en de motorinhoud waren dit soort cijfers niet vreemd.’
Weet jij meer van die auto’s? Ik kan er weinig van vinden, was allemaal voor mijn tijd.. :s
Race auto’s uit die tijd zijn de mooiste aller tijden, wat mij betreft kan je mij ook in het rijtje van Klassiekerrally en Michiel van den Brink zetten… ;)
smoke zegt
@ Pannekoek
Voor iets meer leesvoer:
Andere auto’s uit die tijd waren o.a. de Delage, de Delahaye, en natuurlijk de Bugatti. Ik weet er niet vreselijk veel van, omdat ik geen klassiekerliefhebber pur-sang ben, maar wel iemand met een bovengemiddelde interesse voor geschiedenis. En met een beetje ervaring op het internet is de wereld je oester.
Mocht ik nog eens fans willen aanhalen dan komt pannekoek er ook tussen!
Pannekoek zegt
@ Sir Smokalot
http://www.kolumbus.fi/leif.snellman/reco.htm#37
Bekijk die site maar eens, zelf jij zal verstelt staat.. :O
Citrofiel zegt
Ik vraag me af waarom iemand zoiets zou willen hebben… En dan: Te waardevol om veel mee te rijden, is het dan alleen een investering?
Appeltje zegt
Schitterende auto! Ik kende een vergelijkbaar model al, ik heb een dichte op schaal, en op de autorai 2003 stond iets dat er op leek, daar kijk ik nu elke dag tegenaan (20 bij 30 op de muur). Op het filmpje klinkt het wel heftig, leuk dat er toen al veel met V16 werd gedaan, ik kende het alleen nog maar van de Cadillac V16 van die tijd.
dekster zegt
@Pieter-Jan
zijn best wel mooie foto’s van waar haal je die? (groter formaat)
Ad Vogel zegt
Ja, de Auto-Union D-type. Een prachtige auto. Ik ben 16 jaar en weet al vele jaren van deze auto. Mijn held is Bernd Rosemeyer, die met een Auto-Union streamliner is omgekomen. Fantastisch ding in elk geval, alleen de prijs !
Ben een grote Audi-NSU-DKW-Horch-Wanderer-Auto-Union FAN !
Voor grote foto’s gewoon naar GOOGLE > afbeeldingen > Auto-union
Tazio Nuvolari
Hans Stuck
Bernd Rosemeyer !