Een dagje op pad met Robert Koumans, mijn compagnon in Vandenbrink Design. Er zouden veel gesprekken plaatsvinden die dag met verschillende partijen. Het werd een…, tsja hoe zal ik het omschrijven… Ja, het werd een ‘verwonderlijke’ dag.
Hieronder enkele passages van een paar gesprekken.
Locatie: Vergadertafel in groot kantoorgebouw in een grote stad.
Gesprekspartner: Knappe zakendame in mantelpak.
Knappe zakendame: “Aangenaam kennis te maken. Wat doen jullie voor de kost?”
Wij: “Wij hebben een bedrijf in Special Coachbuilding en Design.”
Knappe zakendame: “Oh, leuk…” (dame kijkt wazig)
Wij: “Wij ontwerpen en bouwen speciale auto’s.”
Knappe zakendame: “Oh, leuk…” (dame denkt zichtbaar diep na)
Wij: “Ja, inderdaad… kortgezegd nemen we die Ferrari” (ik wijs de 599 GTB op een plaatje aan)
“Daar halen we de hele bovenkant vanaf en monteren dat nieuwe design er voor in de plaats.” (Ik schuif een plaat van de Vandenbrink GTO naar voren)
Knappe zakendame: “Oh, wat leuk… dus jullie zijn een soort van luxe, hele sjieke, high end ‘Pimp my Ride’?”
Wij: “Eh… tsja… eh…”
Even later:
Knappe zakendame: “Doen jullie ook SUV’s?
Wij: “Eh, nee… die doen we niet.”
Knappe zakendame: “Wat vinden jullie van mijn ML?”
Wij: “Eh…tsja…”
Knappe zakendame: “Ik zag laatst een TV programma waarin ze SUV-rijders omschreven als asociale personen die lichamelijk iets te compenseren hebben. Volkomen belachelijk! Totale onzin!”
Wij: “Ja joh?”
Knappe zakendame: “En ook zeiden ze dat het enorm onpraktische bakken waren.”
Wij: “Oh ja, joh? Maar wat vind je dan zo fijn aan je ML?”
Knappe zakendame: “Tsja, mijn Golf rijdt veel fijner en is veel beter te manouvreren en te overzien, maar ik vind het met mijn kleine, slanke postuur wel een erg stoer gevoel om in zo’n groot ding te rijden.”
Okee… point taken…
Locatie: Partytent bij een military evenement op een landgoed ergens in het midden van het land.
Gesprekspartner: Man met ronde bril en jasje van paarden(!)haar.
Man met ronde bril: “Hee kerel! Wat leuk! Ja, met mij gaat het goed, dank je. Zeg, wat doe jij tegenwoordig?”
Wij: “Wij hebben een bedrijf in Special Coachbuilding en Design.”
Man met ronde bril: “Oh, leuk…” (man kijkt wazig)
Wij: “Wij passen Special Coachbuilding toe op een Ferrari 599 GTB.”
Man met ronde bril: “Oh, leuk… wat voor een motor doe je er in? Corvette?”
Wij: “Nee, een motor van een Ferrari 599 GTB Fiorano.” (… zucht… )
Wij passen namelijk Special Coachbuilding toe op een… Ferrari 599 GTB Fiorano.”
Man met ronde bril: “Oh, leuk…” (hij lijkt niet de moeite te nemen om na te denken)
Onderweg in de auto konden we er samen hartelijk om lachen. De man in kwestie was namelijk een vooraanstaand persoon in de Nederlandse wereld van exclusieve auto’s. “Ergert u niet, maar verwondert u slechts,” zei ik maar tegen mezelf. Aan het einde van de dag gingen Robert en ik ieder weer terug naar onze woonplaatsen.
Locatie: Halverwege de ingang van een restaurant.
Gesprekspartner: Kennis uit de buurt.
Kennis: “Hee ouwe! Hoe gaat het met je eh… Fiats waren het toch?”
Ik: “Ferrari’s… Ja, erg goed, dank je!”
Kennis: “Gaaf joh! Doe je er wel een vette motor in?”
Ik: “Ja, gewoon de standaard V12.”
Kennis: “Is die dure terreinwagen van je al klaar? Die S..eh..SS..SSV?”
Ik: “SSUV… Geen idee, ik denk het wel.”
Kennis: “Een vriend van me heeft ook net een Porsche gekocht.”
Ik: “Ook? Eh… Leuk joh! Biertje?”
Kennis: “Ja, lekker! Ik heb net een X5 gekocht. Gaaf niet?”
Ik: “Eh… erg leuk voor je, maar je weet wat ik daar van vind…”
Kennis: “Jawel, maar je moet echt een keer erin komen rijden!”
Ik: “Prima, maar wel een ander keertje, goed?”
Enigszins vermoeid en verward ging ik naar huis.
“Ergert u niet, maar verwondert u slechts,” zei ik weer tegen mezelf.
Locatie: Op het terras achter het huis.
Gesprekspartners: Buurman.
Buurman: “Hee, ik zag je in de krant staan! Erg mooi!”
Ik: “Ja, dank je!”
Buurman: “Zo, dus jij ontwerpt echt voor Ferrari?”
Ik: “Nee, ik ontwerp voor mijn eigen bedrijf en we maken voor mijn eigen design gebruik van een Ferrari als donorauto.”
Buurman: “Mooie auto, hoor! Hij lijkt wel een beetje op die oude Opel sportwagen van die kerel aan het einde van de straat. Die heeft ook zo’n golflijn en een wipkont.”
Ik: “Ja, kan wel kloppen. Mijn inspiratiebron is van ongeveer dezelfde periode als die Opel GT.” (…zucht…)
Buurman: “Heb je hier in de buurt ergens een garagebox gehuurd waar je hem gaat bouwen?”
Ik: “Nee, ik laat er vijf met de hand vervaardigen door Hietbrink.”
Buurman: “Wie?”
Ik: “Alwi… Ach, laat maar… Oh! Mijn vriendin komt thuis.”
Vriendin: “Hoi lieverd! Hoe was je dag?
Ik: “Verwonderlijk…”
Vriendin: “Weet je wat ik net zag rijden? Iets heel aparts!”
Ik: “Nou?”
Vriendin: “Een Lamborghini, maar er zat een Audi-logo achterop!”
Hè hè !! Godzijdank eindelijk iemand met echt verstand van zaken! Ze wist zelf niet hoeveel gelijk ze had. Zo voelde ik me aan het eind van de dag toch nog trots…
Dennis zegt
lol :-) en dit is allemaal echt gebeurd zeg je?
Eg zegt
Tsja, het leven gaat niet over rozen…
Maar succes met het onder de aandacht brengen van coachbuilding en design in het algemeen en jullie ontwerpen in het bijzonder.
Michiel_vd_Brink zegt
Yep.
autoblogger zegt
Maar welke motor ga je er nou in leggen?
Michiel_vd_Brink zegt
@ autoblogger: LOL. Ga jij eens heel snel artikeltjes schrijven! :)
robbie zegt
@Michiel, ik kan me zo voorstellen hoe lastig het is als je met onwetende mensen moet praten. Gewoon ja knikken en amen zeggen…
Maar die kennis had stiekem toch wel een beetje gelijk over die Fiat ;)
Nick zegt
Die foto van die springruiter, is van een goede bekende van mij! Verder een erg komische dag michiel;)
Bot zegt
Goed verhaal, lekker kort.
LoL
maartenunplugged zegt
Ik snap je punt, maar k vind je collumn af en toe ook een beetje omhoog gevallen klinken. Zeker met die X5. Laat die vent blij zijn met dat hok.
Ik krijg ook zo vaak reacties waarom ik vind dat alle auto’s zo laag op de grond moeten dat de vonken er bijna vanaf spatten. Ieder zijn ding.
Tom zegt
Die Vandenbrink is net een Chinees, die Gto heeft de lijnen van een Alfa Romeo 8C gewoon andere neus.
Marcello zegt
Corvette motor! WHAHAHA
Gek op Wielen zegt
hahahaha…..
Heerlijke collumn om te lezen! Het is heel vervelend als mensen je soms gewoon niet kunnen begrijpen.
Je vriendin zou een goede zijn voor Rick Dos…. met de Audi R8! :)
Steve11NL zegt
Gewoon een keer bij al die mensen langsrijden in het eindresultaat. Dan zullen ze versteld staan en ongetwijfeld meer stomme vragen stellen, maar dan wel met verbijstering en ontzag als achtergrond!
Michiel_vd_Brink zegt
Ah! Ik heb nog een opmerking die bij deze dag zou kunnen horen!
Locatie: Autoblog.nl
Gesprekspartner: autoblogbezoeker genaamd Tom.
Tom: “Die Vandenbrink is net een Chinees, die Gto heeft de lijnen van een Alfa Romeo 8C gewoon andere neus.”
Ik: “Oh ja joh? Hmmm…” (ik krab ondertussen diep nadenkend aan mijn kin)
:) ;)
Alwood zegt
maar laat je de motor dan helemaal standaard?
…
o, tsja… lastig idd als mensen zelf de moeite niet nemen om na te denken. Ook lastig dat SUV-rijders altijd zo blij met hun auto zijn ;)
enneh, naast je werk wil ik ook wel je vriendin! :P zo’n opmerking kan de hele dag weer goed maken!
mashell zegt
Leuke column, maar Michiel trek je ook nog conclusies uit deze gesprekken? Dat jullie meer aan promotie moet gaan doen? Dat je de vooroordelen tegen SUV’s moet laten varen? Het is schijnbaar een grote markt met daarin klanten die zich van alles laten aansmeren. Of denk je, dit zijn toch niet mijn klanten; ik moet het hebben van de echte kenners?
Tom3500 zegt
leuke collumn, die auto ziet er zeker goed uit:)
(dit heb je waarschijnlijk al tevaak gehoord, maartoch)
al bezig met nieuwe plannen?
Cees zegt
Heerlijk verhaal, zo herkenbaar.
@Tom: met behoud van de klassiekle stylingdetails van koetswerken uit de jaren 60 toch een modern ogende carrosserie ontwerpen is wezenlijk iets anders dan een 8C van een andere neus voorzien.
Michiel_vd_Brink zegt
@ mashell: dat gesprek met die kennis ging natuurlijk wel met een dikke vette knipoog en een schouderklop. ;)
Hij is erg blij met zijn X5 en dat is prima.
Ik blijf overigens wel bij mijn standpunten.
Promotie moet je niet forceren, komt vanzelf wel goed…
@ Tom3500: nieuwe plannen? altijd!
Emiel zegt
@ Michiel van den Brink
Ben je op jouw ”250 GTO revisited” toegestaan om de orginele ferrari logo’s te gebruiken, of zal het net net zo gaan als met de P4/5 dat er in eerste instantie geen logo’s op mogen en Ferrari er later op terugkomt omdat ze hem toch wel handig / mooi vinden als marketingtool.
DeAutogids.nl zegt
Michiel: Kun je je voorstellen wat de reacties zijn als ik mijn hobby noem?
Tsja coachbuilding klinkt wellicht wat te ver weg… al gedacht aan koetsbouwer? carrosseriebouwer? dat is meestal wat dichter bij de wieg… (alsjeblieft niet uitleggen waarom je coachbuilder bent, gewoon ja knikken)
Armada zegt
@Michiel van den Brink .
Gelukkig kun je altijd je ei kwijt op dit fijne blog. Zijn er tenminste mensen die het begrijpen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Emiel: we plakken een M op de neus en zien wel wat er verder gebeurt.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Armada: Inderdaad! Autoblog is een klein beetje als thuiskomen. ;)
Murrrphy zegt
Sja, auto’s zijn de passie van velen, maar niet iedereen. Zo blijkt maar weer…
Thibaut zegt
@Michiel van den Brink:
Wellicht zul je die opmerking al gehad hebben, maar dat logo heeft als je snel kijkt wat mee van dat van Maybach. Wellicht toeval.
Nu, eigenlijk was het omgekeerd. Ik keek onlangs naar een Maybach-logo en had zo het idee dat ik dat logo van ergens kende. Nu weet ik het dus weer.
Alwood zegt
ik meende het niet hoor!
Jonas zegt
Haha zalig :D
DJD zegt
haha, leuk hoor. sommige mensen hebben totaal geen verstand van auto’s zo te zien. een fiat, ha.
Nick-g zegt
Ik heb medelijden met je. ;) En promotie is toch niet zo’n probleem Voorlopig hoef je toch maar 5 autogekken/liefhebbers te vinden voor je kunstwerkjes?
lotte zegt
Michiel van den Brink, koetsbouwer… (* proest! * * hinnik! *)
Superleuke column Michiel! Ik ben blij dat ik je afgelopen week niet ben tegengekomen… ;-)
JLJ zegt
Zeer herkenbaar deze column.
Een opmerking over je design:
Het zal bij jou wel als mierenneuken overkomen, maar ik erger me er steeds meer aan: Het lijkt erop dat designer vergeten dat er nog zo’n plaat aan de voorkant moet, waarmee de regering weet waar de bon voor de snelheidsovertreding naar toe moet (ook in NL beginnen van voren te fotograferen!).
Waar had je gedacht die kentekenplaat te plaatsen bij jou GTO:voor de luchtinlaat, over die luchthappers heen, of als sticker?
Dus tip van iemand die vaak het design van een auto in de praktijk maakbaar om moet zetten: integreer die plaat eens mooi in het design, voorbeeld nr.1: Citroen SM!
Ilir zegt
Heerlijk verhaal, tovert een grote lach op mijn gezicht! Bedankt!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thibaut: Check:
vinox zegt
[quote]Oh, wat leuk… dus jullie zijn een soort van luxe, hele sjieke, high end ‘Pimp my Ride’?”
Wij: “Eh… tsja… eh…”[/quote]
:lol: STRIJK
ZA-LI-GE column, echt leuk leesvoer. Thumbs up Michiel!
Ward zegt
Doe jij altijd zo uit de hoogte als je met mensen praat? Niet iedereen is een autonerd, daar moet je rekening mee houden
lotte zegt
@Ward: ja dat doet hij nou altijd!
Byron zegt
@Michiel van den Brink; misschien dat die Tom wel Hietbrink bedoelde met chinees want dat is toch wel een apart figuur als je hem ziet. Hij heeft nog een leuke 250 SWB staan in orginele staat geloof ik, als ik het geld had……
Maar het is juist je voordeel dat mensen vaak niet weten waar ze het over hebben, dat is de enige reden waarom je rijk kunt worden tegenwoordig, de wereld is gek en denkt niet logisch. En voor mijn gevoel heb je twee soorten mensen als het om auto’s gaat, mensen die het snappen en mensen die dat niet doen. Daarbij gaat het niet om de kennis die ze hebben van auto’s maar om het gevoel. Mensen die hun hele leven al in de auto’s zitten kunnen nog vragen of je een corvette motor erin legt (zo’n allernieuwste met allerlei hightech zoals enkele onderliggende nokkenas en 2 kleppen/cil, precies de Ferrari sound). Maar ik moet wel toegeven dat ik ook wel een kleine link zie tussen de Opel GT en de GTO, met enige fantasie.
Mocht je nog een mooi doelwit zoeken voor een remake, is de 308/328/288 look misschien iets. Ik heb daar ooit wat schetsjes van gemaakt (tijdens een saai lesuur) en ik vind hem nog altijd geslaagd als ik er naar kijk. Beetje net als met de Ford GT, dezelfde lijnen houden alleen iets dikker en alle oneffenheden eruit strijken.
thijs zegt
leuk stukje Michiel, prachtige dingen maak je, ik lees je stukjes telkens met veel plezier.
hoop dat je veel succes mag hebben met je prachtige designs!!!
liep met mn vriendin door de stad(utrecht) op t Janskerkhof staan 2 porsches, oudje en een nieuwe..
ik: welke vind ej mooier…
vriendin: die ( de nieuwste dus )
ik: goedzo schat..
zij: is toch een ferrari
ik: goedzo lieffie
zij: ja want er staat een paardje in t logo
ik: oh….
zij: is een porsche hé..
ik: ja muts..
zij: waarom staat er dan een paard in, paard is toch ferrari en n stier lamborghini???
ik: …………………
vla zegt
één van de mooiste columns vind ik
maar wat heb je tegen de R8???
zo’n stoere bak kan je niet beschrijven in een reactie, laat ik de foto voor mij laten spreken
http://www.autojunk.nl/pix/show/131427/3
DRU zegt
Heerlijk, Michiel, heerlijk.
Die vriendin van jou is écht lief dat ze dat nieuws zo brengt aan haar man de autobouwer.
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vleaminck : ik heb helemaal niets tegen de R8.
Ik vind het een prachtig concept en ik hoop er ooit 1 op mijn oprijlaan te kunnen zetten.
Steve11NL zegt
@Michiel van den Brink
Wel een beetje doorwerken aan die nieuwe plannen he. Want zoveel posten hier vertraagt ongetwijfeld dit proces een beetje! ;)
Roog zegt
@Michiel van den Brink
Ja, wanneer kom jij met je boot?? ;)
vla zegt
@ michiel
waarom zeg je dan dat het een lambo is met een audi kenteken?
okee, ik ken de geschiedenis wel, maar het gaat hier toch wel over een rasechte audi, geen lambo ripoff
LJ zegt
in een woord: GEWELDIG
Pannekoek zegt
Jajaja, ik kan me er precies in inleven, heb er zelf ook wel eens last, dat mensen je niet begrijpen, en te zeggen dat je hun auto lelijk vind.. tblijft moeilijk..
Sander zegt
@ Thijs,
Dus?
Thelis zegt
@Michiel:
Dus jij loopt tegenwoordig in dat soort kringen rond? ;)
Ja, dan moet je wel een R8 op de oprijlaan! ;)
Zijn dat nu je nieuwe vrienden (Alle auto’s waar jij aan werkt zijn boven boven modaal)? ;)
Of toch wij, de autoblog-bezoekers (oké, misschien exclusief autoblogger en ene Tom (chinees, Alfa C8 etc.)? :)
Staat de stand van de Vandenbrink’s nog steeds op 2 (of 3) stuks. Heb je daarnaast al nieuwe projecten (golfkarretjes voor je nieuwe vrinden ;) ).
Lampredi zegt
Zeg Michel, ga je niet gewoon bij de verkeerde mensen langs? Zo krijg je toch nooit klandizie?
renny zegt
@Michiel,
Nog een verhaaltje :
M : Ik ben Coachbuilder en …
Man van de straat : Ik wist niet dat jij bussen maakte ?
Michiel_vd_Brink zegt
Thelis: “Ja, dan moet je wel een R8 op de oprijlaan! “
Ik MOET niks, ik WIL… ;)
Ongeacht wat ‘mijn nieuwe vrinden’ ervan zouden vinden.
Rippance zegt
@de vleaminck
Dat zegt hij niet, dat zegt zijn vriendin :D
Michiel_vd_Brink zegt
@ Lampredi: het ging hier ook niet over klanten… want dat zijn wel echte kenners en liefhebbers en daar heb ik gelukkig hele andere gesprekken mee.
Pannekoek zegt
@ Roog
Hoppa, de Vandenbrink boot!
dekster zegt
Is dit soms je buurman? :)
dekster zegt
http://www.seriouswheels.com/mno/Opel-Period-Photos-of-Summer-1968-1973-Opel-GT-1280×960.htm
jaap zegt
Die VW R8 is inderdaad poeplelijk. Schande dat er niet meer van die Opel GT’s rondrijden. Wat mij betreft mgen ze die koets zo over een state of the art chassis tillen. Onvoorstelbaar mooi ding, gewoon een chique wagen.
Bram zegt
mooi verhaaltje, erg leuk om te lezen
Twiztlock zegt
@Michiel
Hopende hiermee niet in je lijstje van verwonderlijke-gesprekken-met-onwetenden te komen, maarreh vraagje:
Ga je interieur van je GTO ook nog onder handen nemen of blijft dit standaard?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Twiztlock: wat de klant wil…
Antoine zegt
Laat ze maar lullen je auto is schitterend en 10 x zo mooi als het origineel en ondanks dat ik je niet ken lijkt je over het blog in ieder geval niet iemand die uit de hoogte doet.
Geweldige column en ga zo door.
Julian zegt
@Michiel van den Brink
ik vind dat je wel schandelijk veel elitair gedrag vertoont ;)
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Michiel VandenBrink:
Dat heb ik nou ook met míjn beroep (informatieachitect)! Wazig kijkende mensen die na twee zinnen in de uitleg al afhaken en domme onsamenhangende vragen stellen.
Raul8711 zegt
Zeg Michiel, kun je niet een keer een Bugatti Veyron ‘doen’?
of is die auto heilig voor je (en zijn er misschien andere obstakels..)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/22/heerlijk-groene-gifkikker-bugatti-veyron#post-9905
Chip zegt
Zo herkenbaar hoewel ik nog totaal niet in die wereld zit (er wel graag in wil komen als ik ‘groot’ ben).
Vaak snappen mensen niet meer waarom ze voor een auto zijn gegaan en gaan puur af op, wow wat een brute auto! in plaats van, wat heb ik eraan, en wat verbruikt dat etc.
Je moet wel toegeven dat Special Coachbuilding en Design nou niet zo groot is in Nederland dus wees niet al te kritisch. De meerderheid van mensen kijkt heel oppervlakkig tegen de wereld aan en dus ook als het op auto’s aankomt. Als je een BMW hebt ben je stoer voor de één en asociaal voor de ander. Er is vrijwel nooit een tussenweg. En je leeft hier nou eenmaal in een verzorgingsstaat waar anders tegen dure auto’s wordt aangekeken. In Amerika krijg je overal ’thumbs up’ en hier wordt je met zure ogen aangekeken. Het ligt echt aan de cultuur hier, niks aan te doen.
JD zegt
Sja als ik met iemand zit te praten en die zegt “Wij hebben een bedrijf in Special Coachbuilding en Design” (uiteraard voordat ik dit gelezen had) dan zou ik ook wel even denken van wat bedoel je daarmee?
Verder sja ik moet toegeven je design lijkt natuurlijk ook wel een beetje op de opel gt. (Waar niks mis mee is want ik vind de gt nog steeds een erg mooie wagen).
Grappig is wel dat ik net het hele topic over “Suv’s zijn zielig” heb zitten lezen en dat je dan hier zo’n reactie van die vrouw krijgt.
SHER zegt
haha leuke dag man!, een lambo met audi logo 8erop. hoe kom je erbijj??
Michiel_vd_Brink zegt
Wat ik wel erg verwonderlijk vond is dat die man met rond brilletje zelf enkele oude Special Coachbuilt auto’s bezit/bezeten heeft.
@Raul8711: Daar houd ik liever mijn handen vanaf…
Knorrit zegt
Heerlijk, hier kan ik van genieten, van dit soort gesprekken! Doet mij denken aan de momenten wanneer mensen vragen wat voor studie ik nou ‘precies’ doe…
DeAutogids.nl zegt
@Michiel, Zo’n Buggie is toch juist interessant? Ik vraag me af wanneer we eens een echte auto met het M-logo kunnen aanschuwen…
Citrofiel zegt
@ Michiel; Zeg, je antwoordt hier op vrijwel elke post, maar juist een interessante vraag/opmerking sla je over (nee, en niet alleen omdat er het woord Citroën in voorkomt… :roll: ;) )! Voor het gemak plaats ik hem maar hier:
JLJ schrijft,
22 June 2007 om 12:05
Zeer herkenbaar deze column.
Een opmerking over je design:
Het zal bij jou wel als mierenneuken overkomen, maar ik erger me er steeds meer aan: Het lijkt erop dat designer vergeten dat er nog zo’n plaat aan de voorkant moet, waarmee de regering weet waar de bon voor de snelheidsovertreding naar toe moet (ook in NL beginnen van voren te fotograferen!).
Waar had je gedacht die kentekenplaat te plaatsen bij jou GTO:voor de luchtinlaat, over die luchthappers heen, of als sticker?
Dus tip van iemand die vaak het design van een auto in de praktijk maakbaar om moet zetten: integreer die plaat eens mooi in het design, voorbeeld nr.1: Citroen SM!
Markus zegt
Gozer wat moet jij een geduld hebben… gelukkig kun je je ei kwijt op autoblog, waar je tenminste begrepen en gewaardeerd wordt. Arme jongen.
Emiel zegt
alle respect voor je werk, ik bewonder het ten zeerste. Toch zou ik het erg jammer vinden als je auto geen Ferrari mag heten van Ferrari, dat zal het verschil wel wezen met de jaren 50 en nu, toen betaalde Ferrari coachbuilders om een body op het chassis van Enzo te zetten en nu gaat de pininfarina body eraf om vervangen te worden door een andere.
Toen was het pas echt een mooie tijd. er zijn bijvoorbeeld 39 Ferrari 166 mm touring barchetta’s gebouwd (bij Touring in Turijn dus) waarvan geen een hetzelfde is als 1 van haar zuster-auto’s. Ik zou graag nog eens iets van Touring terug willen zien in een moderne Ferrari, al was het maar de naam.
BOL zegt
Hahahaha geweldig om te lezen.. Ondanks dat ik niet zelf een designer danwel constructeur ben ken ik de gesprekken..
Michiel Blom zegt
Geduld? No offence, maar als je elke keer met de term ‘special coachbuilding en design’ op de proppen komt, terwijl je carrosserie-ontwerper en bouwer bent, dan moet je niet uit de hoogte doen als mensen je niet begrijpen.
duboss zegt
@Michiel van den Brink
En wat voor suv heb je dan besteld ???
Michiel Dubos zegt
sja je ontwerp is mooi maar wat kost zo’n auto nu ?
Michiel_vd_Brink zegt
@ duboss: wat denk je?
@ M. Duboss: reken de prijs voor een standaard 599 GTB die je aan moet leveren en dan nog iets extra’s erbij. ;)
w0o0dy zegt
@Michiel: misschien is de kreet “zoiets als Extrem makeover maar dan voor auto’s” een iets duidelijker omschrijving?
Leuke column, herkenbaar al is mijn baan niet zo uitzonderlijk… als je mensen een beetje een beeld wil geven heb je al snel 3 zinnen nodig.
En nog een vraag…. vind je het ontwerp van de R8 niet erg “over the top”?
w0o0dy zegt
@Michiel: over de prijs…… als iemand de auto in NL op kenteken wil hebben, zet hij dan eerst de 599 op kenteken en laat ‘em daarnaa verbouwen of komt de auto als VandenBrinkdesign 599 GTO op kenteken? Betaal je de originele BPM, of betaal je 42% over “jouw” prijs?
lincoln zegt
@michiel .. wakker worden jongen .. en niet zo lelijk praten over je toekomstige klanten .. dat mensen niet weten waar jij mee bezig bent is alleen maar in je voordeel .. deze mensen geilen op status .. en dat is jouw doelgroep .
Michiel Dubos zegt
als ik jou was zou ik een techart chopster bestellen of is dat iets boven je budget ?
BM zegt
Ik vind dat model persoonlijk een beetje ‘overhyped’ hoor. Het is een nette shop maar voor de rest stelt het weinig voor naar mijn mening.
Lexus zegt
Het spijt me zeer, maar waarom krijg ik hier heel sterk het gevoel, of meneer van der brink zich beter voelt als andere mensen? Dat jij wat meer van auto’s weet dan andere maakt jou toch niet beter. Maar goed, de ferrari ziet er heel erg goed uit. Dus mischien word je dan al wat snel over het paard getild.
Racer X zegt
Wat een geniale column. Er is helaas inderdaad nog een hoop onnozelheid in de autowereld.
autoblogger zegt
@Alwood: ik geloof er niks van!
@Michiel: mag Ruben mee als je ooit weer een afspraak met die man met een jasje van paardenhaar hebt? Lijkt me wel leuk voor video;)
BM zegt
@ Lexus
Helemaal mee eens. Behalve met dat laatste stuk over het model zelf dan :P
Maksimum3 zegt
meesterlijk
Klassiekerrally zegt
Michiel doet uit de hoogte?
Huh??
Kom op man, ik vind dat hij zich keurig gedragen heeft gezien de situaties die hij schetst.
En ‘carrosseriebouwer’ klinkt goed als je vrachtwagens bouwt. Niet als je automobiele kunst ontwerpt EN ook nog weet te realiseren.
Coachbuilder is het juiste woord.
Bij de vragen over de kosten komt de tekst van een radiocommercial bij me boven borrelen: ‘Weet je niet zeker of je tot de doelgroep behoort, behoor je niet tot de doelgroep’ :)
Michiel_vd_Brink zegt
Ik heb een vrij sarcastische, soms botte soort van humor, maar mensen die me kennen, zoals ‘klassiekerrally’ weten gelukkig beter. ;)
En… als je naar de prijs moet vragen, dan kan je hem niet betalen. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Dit is het programma waar de knappe zakendame het over had: http://www.youtube.com/watch?v=M4FQ4iO3Ts8
transam73 zegt
Qua Ferrari badge nog even: op een van de meest begerenswaardige recentere klassiekers prijkt ook geen Ferrari-badge, omdat de motor ’te min’ was en gedeeld werd met enkele (jawel) FIATs. Die overigens het aanzien ook meer dan waard waren.
Natuurlijk zou het mooi zijn als je de cavallino rampante erop mag plakken, maar een super exclusief coachbuilders logo erop zal op termijn de (kenners)harten evenzeer sneller doen slaan. De kunst is dat logo zodanig te ontwerpen dat het rijmt met de stijl van de auto en bovendien je cluppie vertegenwoordigt: good luck!
Lexus zegt
@michiel, oke ik ken je natuurlijk ook niet. Maar voor mij hoe je in de tekst overkomt, lijkt het net of je het heel irritant praten vind als mensen niet genoeg verstand van auto’s hebben, wees blij dat je ze wat kan uitleggen.
Rick dos zegt
“Vriendin: “Een Lamborghini, maar er zat een Audi-logo achterop!”
Hè hè !! Godzijdank eindelijk iemand met echt verstand van zaken! Ze wist zelf niet hoeveel gelijk ze had. Zo voelde ik me aan het eind van de dag toch nog trots… ”
AHA! Zie je nou wel! Heb ik al die tijd toch gelijk gehad…… ;)
En ik zou het aanbod, om een keer met de X5 van je vriend te mogen rijden, toch maar eens opnemen. Ik denk dat er wat vooroordelen ten opzichte van de SUV komen te vervallen. :)
Leuke column trouwens. Ik moet wel zeggen dat ik het niet zo erg vind als mensen niet door hebben waar ik het over heb als ik over auto´s praat. Immers, mijn hobby hoeft niet hun hobby te zijn en vice versa. Als iemand echt geinteresseerd is, dan vind ik het wel leuk om mijn beperkte kennis te delen met diegene. Als ik echter zie dat het alleen maar een vriendelijke interesse is, dan verander ik meestal snel van onderwerp.
Waar ik absoluut een hekel aan heb zijn de figuren zoals “Man met ronde bril en jasje van paarden(!)haar”. Dan neem je aan dat ze kennis van auto´s hebben en dan komt men bijv. met een opmerking als de “V6 uit een BMW”. Dan staan mijn tenen zo krom, dat ik ze met een tang weer recht moet trekken…..
Wouterman! zegt
Moet een deprimerende dag geweest zijn…
SQB zegt
@Citrofiel:
Nu heb je nog geen antwoord. Waarschijnlijk zit-ie nu met zweet op ’t voorhoofd te tekenen: “Shit, een kentekenplaat, ik wist dat ik wat vergeten was, waar laat ik dat ding nu weer?”
@Michiel:
Gelukkig had ze ’t nog over Pimp My Ride — ze had ook De Grote Beurt kunnen zeggen!
SugarFree zegt
@ Michiel
Snap ik iets niet?
Je zegt: “Er zouden veel gesprekken plaatsvinden die dag met verschillende partijen.”
Ik had het idee dat je met zakenpartners evt. mogelijkheden ging bespreken en dan komt er allemaal wazige mensen langs die compleet in hun eigen wereldje leven en niet snappen wat jij aan het doen bent.
SugarFree zegt
komen er…
Appeltje zegt
Hahaha ongelooflijk… Wat moeten jullie in een deuk gelegen hebben, hoewel het soms ook wel iets verdrietigs heeft dat mensen telkens vragen wat voor motor er in gaat… En dan die vrouw met die ML _O-
Race_Kees zegt
Zo Michiel jij klinkt wel als een omhooggevallen stuk stront zeg, een beetje interessant lopen doen met je engelse termen terwijl je het in het nederlands prima kunt omschrijven met: ´Ik bouw speciale carrosserieën voor de 599 GTB naar eigen ontwerp´
En maar van iedereen verwachten dat ze je snappen, terwijl die arme mensen niks van auto´s weten. Zeg gewoon tegen zulk volk dat je ´in de exclusieve auto´s zit´ dan hoeven ze niet zo erg na te denken.
Je ontwerp is trouwens wel beeldschoon, maar dat betekent niet dat je zo arogant hoeft te zijn.
Viva Italia zegt
Wat een slecht verhaal.
Meneer van den Brink noemt zichzelf designer maar hij heeft nooit enige ontwerpopleiding afgemaakt. Bij Spyker hadden ze ook snel door dat hij ontwerpen verwart met photoshoppen, na amper drie maanden zwaaide Muller hem dolgelukkig uit.
Nu heeft hij wat opzichtige stijlkenmerken van een 250 GTO op een 8 Competizione geplakt en noemt hij dat design, om vervolgens te constateren dat niemand hem blijkt te begrijpen. Zelfs niet als hij vertelt dat hij kitcars wil gaan bouwen op basis van heuse Ferrari’s. Vreemd.
Hij vergeet zich vervolgens af te vragen of het aan hem ligt dat niemand hem begrijpt of aan anderen; hij wijt het voor het gemak maar direct aan de ander en probeert daar een grappig verhaal van te maken. Wat een aanfluiting.
Ik hoop dat deze man zich niet langer belachelijk maakt en stopt met dit soort verheven luchtfietserij. Eerdere columns van zijn hand zijn al even tenenkrommend.
Het lijkt me dat hij zich beter zou bezighouden met het verkopen van z’n GTO, in plaats van potentiële klanten belachelijk te maken.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Viva Italia: je hebt bijna helemaal gelijk…
Het was vier en een halve maand…
Viva Italia zegt
Ach, wat is nou anderhalve maand op een heel mensenleven?
Anyway, wat natuurlijk belangrijker is: zijn er al VanDenBrink GTO’s verkocht cq in aanbouw, of heb je nog steeds slechts 2 plaatjes in verschillende kleurstellingen waarmee je de, in jouw ogen, onwetenden afgaat?
Race_Kees zegt
@ Viva Italia: laten we eerlijk zijn, wat meneer Van den Brink heeft ‘ontworpen’ had eigelijk het werk van Ferrari zelf moeten zijn.
Ik bedoel Lamborghini maakte toch zelf ook een nieuwe versie van de Miura?
En wat betreft de SSUV niet iets om trots op te zijn; WHAT WERE YOU THINKING?
Een offroad 4×4 sportauto?, soms moet je een rijke sjeik niet zijn zin geven….
Buurman nummer 14 zegt
JD schrijft,
22 June 2007 om 14:47
Sja als ik met iemand zit te praten en die zegt “Wij hebben een bedrijf in Special Coachbuilding en Design” (uiteraard voordat ik dit gelezen had) dan zou ik ook wel even denken van wat bedoel je daarmee?
Verder sja ik moet toegeven je design lijkt natuurlijk ook wel een beetje op de opel gt. (Waar niks mis mee is want ik vind de gt nog steeds een erg mooie wagen).
Grappig is wel dat ik net het hele topic over “Suv’s zijn zielig” heb zitten lezen en dat je dan hier zo’n reactie van die vrouw krijgt.
@ MICHIEL:
Hi Buurman, Buurman hier:
Ik vind die Opel GT mooier. Korte stelling om mijn gedraging goed te maken na onze eerste ontmoeting
“Als ik naar “kontjes” kijk heb ik relatief minder tijd over om naar de rest (het geheel) te loeren. Zo je ziet, waar het hart vol van is…”
Buurman nummer 14 zegt
:)
Michiel_vd_Brink zegt
Ha buurman!!
Ik had het overigens over een andere buurman. ;)
Zo… dus jij bent een billenman. :)
Doe je de groeten aan de buurvrouw?
Buurman nummer 14 zegt
Jup, ik vroeg me al af of we het over die Opel GT hadden gehad die keer maar ja, je weet nooit met mij he? Ik heb dus even zoals je eerder al tegen me riep je blogs bekeken. Ik voel me erg onwetend…
Anyway, ik vind die opel GT dus echt mooier :) Gnagna… :p
Buurvrouw zegt groeten terug. Groet aan uw hofdame. Borreltje binnenkort?