Veel auto’s heeft Lagonda nooit gemaakt, maar deze sedan is wel een van de laatste. En deze kan nu van jou zijn.
De Lagonda Taraf moest Aston Martins uitstapje worden naar hyperluxe sedans. In eerste instantie was de bolide exclusief voor het Midden-Oosten, later mocht ook de rest van de wereld genieten van deze sedan. Een verkoopsucces werd het niet, maar dat was ook niet per se de bedoeling. Het plan was om maximaal 200 stuks te verkopen tegen net geen miljoen euro, exclusief belastingen. Uiteindelijk verkochten ze naar verwachting een stuk of 120 Tarafs.
Aston Martin had plannen om na de Taraf meer Lagonda’s uit te brengen, maar zo ver is het tot nu toe niet gekomen. De elektrische SUV was eerst uitgesteld naar 2025. Carscoops meldt nu echter dat Aston Martin helemaal met die SUV gaat stoppen. Lagonda gaat volgens deze plannen geen eigen auto’s meer uitbrengen, maar wordt een soort luxe-embleem voor Aston Martin. Denk aan wat Maybach inmiddels voor Mercedes is. Aston Martin-baas Moers zou volgende maand deze plannen toelichten.
Dat betekent dat de Taraf de laatste sedan is die Lagonda ooit zal maken. Tenminste, voor zover we nu weten, dan. Heb je daardoor nu ineens de intense drang om zo’n luxe slee aan te schaffen? Dan heeft het Britse bedrijf Nicholas Mee goed nieuws voor je. Zij hebben namelijk zo’n Taraf nu te koop staan.
Het gaat om een model uit 2016 met uiteraard de V12 onder de motorkap. Deze levert 548 pk en is gekoppeld aan een achttraps-automaat. Hiermee kan de 97 km/u binnen 4,4 seconden worden aangetikt, op naar een topsnelheid van 306 km/u. De Taraf heeft nog maar 150 kilometer gelopen. Je zal dus zeer je best moeten doen om een nieuwere te kunnen vinden.
De Taraf is gespoten in onyxzwart, al is het interieur bij deze bolide misschien wel nog belangrijker. Hier zien we de kleuren Winter Wheat en Obsidian Black en meer luxe snufjes dan je nodig hebt.. Dikke Bang & Olufsen stereo, koelkastje tussen de achterstoelen, schermen achter de voorstoelen… Alles wat je nodig hebt om je in stijl en comfort van A naar B te laten vervoeren. Een prijs noemt Nicholas Mee niet, maar heel veel afschrijving hoef je waarschijnlijk niet te verwachten…
rolov zegt
Waarom koste dat ding een miljoen?
coupedriver zegt
Omdat het de meest schitterende sedan ooit gebouwd is…
Ooit gezien op een parking bij Concorsa d’eleganza aan het Comomeer toen ze aan de Zagato bezig waren, ernaast de toen spiksplinternieuwe DB11 en nog een klassieke vers gerestaureerde DB5 . Ongelooflijk indrukwekkende sedan in het echt.
ghini zegt
@rolov: Omdat ze het konden. 120 autos a 1 miljoen, beste deal ooit in auto geschiedenis. Basis was rapide andere koets etc dus investering viel mee. Persoonlijk vind ik het een geweldig ogende auto. Jammer dat het geen vervolg heeft gekregen. Had potentie om concurrentie voor RR te worden.
alloallo zegt
Een keer gezien bij Aston Martin vestiging in Dubai! Echt een prachtige kar.
ericd zegt
Niet onmooi ding, maar wat in wezen lijkt op een stretched Rapide leent zich niet echt goed als limo. Dan ben je beter bediend bij Bentley en RR.
adyton zegt
Wat een teleurstelling was dit toch. Was helemaal niet speciaal of uniek en rechtvaardigde echt niet zijn prijs. Het interieur (hoe mooi ook in basis) was gewoon verouderd en alle poespasjes die erbij kwamen maakten het wel heel kitscherig. In principe was dit hetzelfde als een uitgerekte rapide aan 3x de prijs. Ook het exterieur was verre van geslaagd. Bizar dat ze er eigenlijk nog zoveel aan de man gekregen hebben en zou mij verbazen als deze waarde houden.
coupedriver zegt
@adyton, nooit in het echt gezien lijkt me? … Je hebt ook mensen die een Dacia prima vinden, en dat is ook ok.
thjvanvlerken zegt
@coupedriver: het is gewoon een teleurstelling. Een rapide van binnen en dan is die ook nog eens mooier.
adyton zegt
@coupedriver: ja in het echt gezien. Maar dat heeft dan ook verder niets met mijn standpunt te maken. Hij is groot en imposant, maar verder is er weinig moeite gestoken in deze wagen die die prijs verantwoorden. Qua design is dit helemaal niet indrukwekkend voor wat het had kunnen zijn. Wat maakt dit een Lagonda? De platte voorlichten en de afmetingen. Niets anders onderscheidends. Aston Martin heeft dit gewoon gedaan om snel te cashen, want geld heeft het echt nodig.
s2000vtec zegt
Niet goed bij je hoofd zeker ? Azijnpisser.
mashell zegt
@s2000vtec: als iemand een azijnpisser is dan zit het probleem toch niet in het hoofd maar in de onderbuik?
polpol33 zegt
@adyton: Deels met je eens. Het Dashboard en stuur zijn identiek aan mijn basis AM vantage V8. Vind ik nog steeds mooi maar toen verouderd en iets meer moeite was leuk geweest.
s2000vtec zegt
Nee hoor, zit tussen de oren en/of in het ruggemerg 😂🤣
sabrerator zegt
Zelfde kleurencombinatie als mijn S-Type, dus ik zou zeggen: kom maar door!!
Prachtige auto…
helaas kom ik enkele tonnen tekort.
tenaci zegt
@sabrerator: Ah joh, wacht je ff tot er een met 200.000 km voorbijkomt. Is hij wat verder afgeschreven…. 🤣🤣🤣
christian85 zegt
@sabrerator: huh? Omdat deze dezelfde kleurencombo heeft als jouw auto vindt je ‘m mooi? Of wil je even zeggen dat je een s-type hebt?
sabrerator zegt
@christian85:
Het was ook dezelfde combinatie als mijn ouwe Citroën C5, vond ik ook mooi.
560pk zegt
Echt één van de allermooiste sedans ooit. 1 keer gezien in Miami. Maar gebruikte AM de “Lagonda” badge hiervoor al niet vaker voor speciale uitvoeringen? De laatste “echte” Lagonda dateert vlgs mij uit de 50er/60er jaren. Daarna luxe AM’s. Tot deze Taraf.
tenaci zegt
@560pk: Jep, in de jaren 70 hadden ze een hypermoderne (en zeer storingsgevoelige) AM Lagonda. Alle Lagonda’s daarvoor waren ‘eigen merk’. Hoewel AM volgens mij al vrij vroeg eigenaar was het merk Lagonda.
basman147 zegt
Beide merken werden in 1947 gekocht door David Brown die ze vervolgens heeft samengevoegd.
Wat vervolgens leidde tot de fantastische originele Rapide (Touring-sedan body op een DB4 onderstel). Helaas slechts 55 keer gemaakt, dus tegenwoordig schreeuwend duur. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lagonda_Rapide
In de haren 90 bood Aston ook sedan en estate conversies aan van de Virage (eventueel met 6.3l motor), volgens mij heetten die daarna ook Aston Martin Lagonda
vbarchetta zegt
Zal toch wel een beetje afschrijven. Er staat op Classic trader ook nog een exemplaar in Dubai te koop met maar 50km gereden. Kost €491.700. Nog steeds een hoop geld, maar is toch minder dan de helft….
https://m.classic-trader.com/nl/oldtimer/advertentie/aston-martin/lagonda-taraf/taraf/2016/213098
adyton zegt
@vbarchetta: yep. Had het wel verwacht. En dat zou ook een veel realistischere nieuwprijs geweest zijn.
Van Germanie zegt
Zonde dat ze niks aan dat interieur hebben gedaan. Het pas niet echt bij de auto
christian85 zegt
@Van Germanie: helemaal mee eens, metname het dashboard verpest deze prachtige koets
lexie zegt
gevonden!
https://www.tominiclassics.com/featcar/aston-martin-lagonda-taraf/
91km
MaartenD zegt
Lijkt meer op een extended wheelbase Honda Accord met Rapide interieur
jippie zegt
Tja, als je als autofabrikant een auto gaat ontwerpen die alleen voor het Midden-Oosten is bedoeld dan maak je het jezelf bij voorbaat ook niet makkelijk.
moveyourmind zegt
Toch wel een heel erg fraai omtwerp met de lage gestrekte lijnen die de originele Lagonda uit de seventies ook sierden. En het interieur vind ook helemaal geweldig, een tikje fout, net als een Maserati Quatroporte uit de jaren ’80. Maar wel op een mooie manier fout. I love it.
mustang750supersnake zegt
vanbuiten absoluut schitterend!!…..vanbinnen teleurstellend….had er dan ook vanbinnen iets speciaals van gemaakt..
powerblue zegt
Wat een schitterende auto!