Dit is één van de 37 ooit gebouwde California Spider SWB’s, met bedekte koplampen. Gevonden in een schuur.
We hebben het over chassisnummer 2935GT, een donkerblauw exemplaar met matching hardtop. Het interieur is bekleed met zwart imitatieleer. De auto was ooit eigendom van de Franse filmster Alain Delon. De staat waarin de 250 GT verkeert is uniek: ongerestaureerd, matching numbers en sinds 1971 in handen van de huidige eigenaar.
In tegenstelling tot de linker ex van Alain Delon (Nederlands model en actrice Rosalie van Breemen) is de Ferrari 250 GT SWB California Spider ongerestaureerd. Daarnaast zijn de koplampen ook fraai bedekt.
De historie
De auto werd getoond op de Paris Motor Show in 1961, alwaar Gérard Blain de auto direct kocht, zes dagen na de show stond hij op zijn naam. Een paar jaar later kocht Alain Delon de auto van Blain en nam hem mee van Parijs naar Monaco in mei 1963. In 1964 vertrok Delon naar Los Angeles, hij liet de auto overkomen, wat de Amerikaanse knipperlichten op de zijkant van de koets verklaart: de auto moest voldoen aan Amerikaanse regelgeving. De originele knipperlichten zitten ook nog bij de auto, overigens. In 1965 werd de auto verkocht aan de derde eigenaar: Paul Bouvot. Bouvot was op dat moment chef ontwerper bij Peugeot. Daarna verwisselde de auto nog een paar keer van eigenaar, tot hij in 1971 in handen kwam van Jacques Baillon, die de auto toevoegde aan een imposante collectie auto’s die zijn vader was gestart.
Fast forward naar september vorig jaar: toen ging er een schuur open waarachter 60 unieke automobielen werden aangetroffen. Deze Ferrari 250 GT SWB California Spider was één van de pareltjes die stond opgeslagen. De auto wordt nu inclusief deuk in de kofferklep (ongerestaureerd) aangeboden op een veiling. Deze auto zal miljoenen moeten opleveren, geschat wordt tussen de €9,5 en €12 miljoen euro. Mijn voorzichtige gok is dat het iets meer dan die €12 miljoen wordt. Hoeveel denken jullie dat deze auto zal gaan opleveren tijdens de Retromobile veiling morgen?
UPDATE: 14,2 miljoen! Meer HIER.
desjonnies zegt
Het interieur is bekleed met zwart imitatieleer. = Skai oftewel dood ordinair PLASTIC
( dat des zomers jongens in hun knapentijd met korte broeken de benen gruwelijk deed verbranden. )
norge zegt
@desjonnies: Krijg tranen in mijn ogen nu ik er weer aan moet denken…..Dank je..
Hupke zegt
@desjonnies: Ik begrijp het ook niet goed. Maar bvb. voor motorzadels wil men nooit echt leder gebruiken. Mss iets met weerbestendigheid ofzo, want voor de goedkoop moet men het bij dergelijke zaken toch niet doen?
Dutchdriftking zegt
Ik snap al die commotie om die ongerestaureerde klassiekers nooit zo. Je wilt toch dat deze er smetteloos bij staat, en dat je er gewoon nog af en toe een rondje mee kan doen?
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: Wat betreft de leeftijd prima, maar begint toch aardig af te takelen. Daarbij komt dat de auto makkelijker te restaureren is.
parker zegt
@dutchdriftking: patina is alles..
draadloos zegt
Doe toch maar dat linkse model
mrrallycross zegt
Welke zou dat nou zijn, ook bij deze zou ik weer voor de auto gaan, wat een schoonheid!
norge zegt
12 miljoen peren..
peidur zegt
“…De auto wordt nu inclusief deuk in de motorkap…”
Ik zie een enorme deuk in de achterklep, of CasperH, zit daar volgens jou de motor onder? Want dan is dit model wel heel bijzonder ;)
autoblogger zegt
@peidur: check, tekst is aangepast!
Hupke zegt
Alain Delon, de ‘coole’ actie-held à la Jason Statham voordat alles ontplofte. Dat gezegd zijnde de films waar die in meespeelt zijn naar hedendaagse actie-termen best saai te noemen, maar vallen nog best wel mee om te zien.
sydney zegt
Ferris!
ericc zegt
Geloof niet dat ie de 12 milj haalt daar we niet in de US zijn en de wagen nog volledig moet gerestaureerd worden.
Volgens mij haalt ie max 3 milj. (12 milf na restauratie)
Enkele jaren geleden werd een goed onderhouden 250 gekocht door een Britse radiopresentator voor 10 milj.
elcaminokid zegt
@ericc: haha, 3 miljoen? dan neem ik hem.
een resto voor zo’n auto op dat niveau kost mss 1 miljoen, en daarna zou die er (volgens jou) al 12 waard zijn. zoveel waardeloze beleggers met geld zijn er niet.
aangezien het de allerlaatste in z’n soort is, denk ik dat die de 12 wel zal halen, wie weet zelfs meer. dit is echt een once in a lifetime!
granlusso zegt
Volgens mij zijn er fraaiere foto’s van Rosalie van Breemen te vinden. Dus momenteel kan ik geen keuze maken, mag ik in beiden een proefrit?
desjonnies zegt
Als detail zijkert kan ik jullie mede delen dat die zij-knipperts van een Renault 16 zijn.
Het zijn dus geen Amerikaanse.
Wat me trouwens vreemd voorkomt, omdat Italiaanse auto’s in die tijd allemaal standaard oranje zij-knipperts hadden.
E550 zegt
@desjonnies: En die gele mistlampen zijn FR-spec? Veel Franse auto’s hadden gele mistlampen tot en met de 80’s als ik het goed heb.
desjonnies zegt
@e550:
Jazeker, de Fransen zijn pas door EU regels van geel licht afgestapt.
Ergens in 1982/83 als ik het goed heb
StijnB zegt
@desjonnies:
Nee hoor, pas circa ’92. Zelfs de Porsche 911 964 had ze nog in Frankrijk. De 993 niet meer.
nord zegt
Een dergelijke ferrari in complete en ongerestaureerde staat is mits helemaal origineel natuurlijk veel waard.
De toekomstige eigenaar is geïnteresseerd in de beleving van de auto zoals het ooit eens was en dat gaat altijd deels verloren met een restauratie.
bovendien KAN de toekomstige eigenaar de graad van restauratie zelf bepalen omdat het een ‘eerlijke’ auto betreft. Dat is heel interessant voor de authenticiteit en uiteraard toekomstige waarde.
Voor velen onbegrijpbaar hier kennelijk :)
thierryvth zegt
@nord: nou de beleving geloof ik wel, hoofdpunt is dat alle serie nummers kloppen en dat is het gene wat geld waar is. Alle codes op spiegels, doppen, onderdelen ect ect moeten bij elkaar en dus bij de auto horen, dat is wat telt en dat is de reden waarom ze zoveel waard zijn.
Ontbreken van origineel gereedschap, boekjes of onderdelen van een ander serie nummer doen de waarde dalen. De graad van restauratie is alles of niks tenzij het een idioot betreft
nord zegt
@thierryvth: eens!
het blijft toch voor eigenaars van dit soort automobielen vaak lastig om de originaliteit te bewaken. Te vaak zie je dat bij restauratie van de body en chassis ’te goed’ wordt gerestaureerd wat terug te relateren is aan de tijdgeest (jaren ’80 werd er anders gedacht over restaureren en moest alles in een laag chroompudding) en de ‘ageing’ van de auto zelf. Hoe werd er met de auto omgegaan in de jaren ’70, stond ie toen in de straathoeken van Parijs tegen een Renault 16 geparkeerd.
Daarom is een ongerstaureerde ‘barnfind’ zo interessant.
thierryvth zegt
@nord: In die wereld doe je het nooit goed, iedereen heeft wat te zijken bij een restauratie zeker op merk specifieke meetings
philipf zegt
Het is ook wel een fantastische mooie wagen!
E34M5Touring zegt
Technisch klaar maken, dak dr af halen en in de schuur gooien en gas dr op. Hoef je hem ook nooit te wassen. En als er al een deuk in zit, maakt die 2e ook niet veel uit. Lekker rijden met dat ding. Helaas zal het wel een trailer queen worden. Investering en zo…
scottishcarspotter2000 zegt
Ik zou die deuk bijna laten zitten…
gt500eleanor zegt
Ik vind dit model de mooiste ferrari die gebouwd is.
MaartenD zegt
dat vrouwtje is trouwens wel een beetje vies
MaartenD zegt
Wat een heerlijke auto zeg voor iemand met gevoel voor smaak en stijl..die Franse gele lampen staan ook erg mooi..
cthijs zegt
Ze ziet er wel een beetje sletterig uit op die foto ,onze rosalie