Wij zijn dol op hobbyprojectjes, en toen we deze geweldige ombouw van eigen bodem tegenkwamen was het natuurlijk een no-brainer: deze moet op de site. Een liefhebber is bezig een Lexus IS van een 5.0 liter V12 te voorzien, en dat ziet er ongeveer zo uit.
Wat we zien is een Lexus IS200 van de eerste generatie (1999-2005), standaard uitgerust met een 2 liter grote zes-in-lijn, die maximaal 155 pk en 195 Nm levert. “Mwah, dat kan beter“, dacht groundspeed van het Lexus Forum. Hij tikte de 5 liter 1GZ-FE V12 van Toyota op de kop, en ging eens kijken of hij het allemaal passend kon maken.
De 1GZ-FE ligt normaalgesproken in de (Japan only) Toyota Century, en levert een geschatte 310 pk en 481 Nm. Aangezien de Century zelf nogal een zwaar bakbeest is (vol met luxe) hebben de engineers de motor redelijk licht gehouden. Hij is geheel van aluminium, de kleppendeksels zijn van een magnesium legering, en de uitlaatspruitstukken zijn van lichtgewicht staal. Toch denk ik dat de Lexus met deze transformatie nog steeds aardig nose heavy is, ondanks het feit dat het blok volgens de poster niet veel meer weegt dan een (I6) 2JZ-GTE-(Supra-)blok.
Maar past het ook? Ja, met een beetje creativiteit wel. Bedenk je dat Top Secret ook een ombouw heeft gedaan waarbij ze een 1GZ in een Supra (met turbo’s) hebben gelegd.
Om een beetje een idee te krijgen van wat voor onderdelen er nou ingaan: op deze foto zie je het nieuwe oliefilter naast de oude unit. Daarnaast wilden de makers per sé een MT hebben, maar het blok is alleen icm AT te verkrijgen. Een custom vliegwiel met pasplaat zorgde er voor dat motor+bak aan elkaar passen.
Het is nog work in progress, maar het past, en we zien ook twee dikke luchtfilters er boven, die het blok van boven een vette look geven. Er is ook een video, waarin we het geluid kunnen aanhoren. Wel schijnt de standaard uitlaat er nog onder te liggen, maar dat zal t.z.t nog wel veranderen.
Check de foto’s in de gallery, en als je wilt bijhouden hoe het verder gaat, volg dan deze thread.
Met dank aan s2dk1640 voor de tip!
Als het nou een mooie auto was..
@MAB: Dan was het zonde geweest.
@kp92: dan vond ik hun hele project nog iets waard.. nu vind ik het uit juist zonde van die mooie v12 in een lexus..
@MAB: Dit vind ik echt wel een hele nette auto. Zeker met een V12 erin wil ik hem wel! De standaard IS200 is ook niet slecht, we hadden o.a. voor een IS200 en een GS300 gekeken toendertijd!
@jzaero: gs300 vind ik nog wel klasse hebben! maar dit vind ik niet zo heel mooi.
@MAB: Uiteraard is dat gewoon smaak, maar deze auto klopt qua verhoudingen en balans wel.
@MAB: Smaken verschillen. Ik had bijna zo 1 gekocht, maar het verbruik stond me niet aan.
@dotternetta: Hoeveel verbruikt ie?
@jzaero: 1 op 10 als je zuinig rijdt (met de standaard 2 liter motor is dat dan haha, deze zal iets meer verbruiken, denk ik, alhoewel, hij hoeft natuurlijk niets te doen.
@dotternetta: Ah dat valt mee, ik rijd met mijn 328i aardig door, maar ook wel lange afstanden. Ik haal er 1:10.5-1:11 mee, ook een zes-in-lijn! Het verbruik is inderdaad niet echt meer van deze tijd, maar aan de andere kant als je een zes-cilinder rijd verwacht je dat ook wel! De 530i 2008 verbruikt nu ongeveer 1:9.5-1:10.5 .. Deze Lexus klinkt in ieder geval wel prima! Deze V12 zal natuurlijk nog wel wat extra verbruiken @Stijn Torfs: maar het zal ook wel prima rustig te rijden zijn dus valt het qua verbruik ook wel weer mee. Maar goed, je koopt deze dikke motoren niet voor het verbruik uiteraard!
Mijn rijstijl:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/503919.html
@jzaero:
De mijne verbruikte per 100km toch wel een goede 15 liter.
En dan reed ik niet te gek hoor :D
@Stijn Torfs: Reactie hierboven was voor jou! Niet voor @Stijn
@MAB: in der tijd vond ik het wel een mooie auto
@KaCh1ng: Totdat die je inhaalde…. Welke idioot heeft die achterlichten ontworpen dacht je dan.
@mashell: nee , die waren toen in de mode :P had zelf lexus/altezza achterlichten op mn brommer toen ;)
@KaCh1ng: Die waren toen nog niet in de mode. Dit was de eerste auto die ze had. 3x raden waarom ze die dingen ‘lexus-style’ noemen. ;)
@Haakie: bedoel ik dus ook , na deze auto wilden mensen deze achterlichten :) , nu is het voor johnnies wel :P
@MAB:
De IS200 ís een mooie auto! Zou er graag één willen. Eigenlijk liever nog een IS300 maar die zijn er helaas alleen met automaat.
@MAB: volgens mij heb jij zoutzuur in je ogen gehad.
Zo, dit is pas echt oud.
Klinkt lekker!
Leuk hobbyproject, maar wel eentje waar je het nodige geld & de tijd voor nodig hebt.
Kut ik denk, mooi stil houden op elk forum bla bla
maar dat doet Adje wel even :D
@Bart_V: iets stil houden door het op internet te zetten? Hoe werkt dat?
@robbie: ingewikkeld laat maar ;)
@Bart_V: Forum?
-=edit: oeps! Is aangepast=-
Klinkt goed
opzich nog best weinig pk’s uit een v12.
iets met oud enzo.
@fiets: is ook niet een V12 uit een sportauto he, meer iets met souplesse en comfort.
@dutchiehd: Precies, zoals een V12 uit een 7 serie of RR ook rond de 550pk levert terwijl huidige V12en al dik in de 700pk kunnen komen zonder turbo’s!
@fiets: En het gaat een miljoen km mee
Puik werk! In een Landcruiser had die motor ook wel geleken
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Oef ,lijkt me dat de rijkwaliteiten van deze auto hier niet van op vooruit gaan .Zonde was een leuk bakkie.
@norge: ik neem aan dat het onderstel ook aangepast gaat worden.
Nu de lelijke auto gewoon standaard en lelijk houden, en geen rare bumpers met 400.000 spoilers en uitlaten en ledjes en weet ik veel wat voor pauperzooi. Gewoon alleen die motor. Dát is stoer.
Groundspeed is een bedrijf die japanse motoren importeerd
daarbij kan desgewenst je aangekochte motor ingebouwd worden in je auto
de motor leverd maar 310pk omdat deze hardware en softwarematig geknepen is vanwege de japanse vermogen ristricties, de motor is een korte-slag motor en is gewoon in staat om 7/7,500 of meer toeren te draaien met standaard internals, maar gezien dat het inlaatspruitstuk doorgangen heeft van 25mm en de motor begrensd is op 5800rpm vanaf fabriek komt er niet veel uit, top secret haalde uit de standaard motor met enkel een ander inlaat spruitstuk en stand alone ECU 481pk en 692nm koppel uit deze motor bij 7200rpm, daarna hebben ze er 2 turbo’s op geknald om er 1000+ uit te halen.
op de eerste plaats willen we de motor eerst eens een tijd laten draaien. gewoon ermee rijden en zorgen dat alles goed is. daarna zal deze in eerste instantie op atmospherische wijze getuned worden, ideeën als een inlaatspruitstuk met 12 gaskleppen of een grote collector met 1/2 grote gaskleppen zijn er.
de omvang van het project is enorm, de kabelboom van enkel de motor is ongeveer net zo groot als die van de gemiddelde mercedes S-klasse.. de motor draaid op 2 ECU’s!!
de linkse en rechtse cilinderbank draaien afzonderlijk op 1 ecu, en alles moet in een motorruimte die net groot genoeg is voor de motor alleen.
op het oog blijft de auto stock.. hooguit wat breder rubber en aangepaste wielophanging
en over de is200 zelf.. geloof het of niet maar de is200 is op dit moment het hotste tuners object, de auto’s zijn goedkoop, luxe, en staan er in overvloed.. en alles kan erin, van 4 tot 12 cilinders..
Gewoon omdat het kan! Heerlijk :D
Op zich wel vet dat hij het probeert! Maar of het lekker rijd?
Leuk project maar dan vind ik die is430 toch leuker…geloof dat t een project van rod millen was.
http://www.modified.com/features/0411scc_lexus_is_430/index.html
@speedlimit: klopt, er was een paar jaar terug nog een programma van op discovery! Het had nogal wat voeten in aarde als ik het me goed weet te herinneren.
Trol post: Vind mijn 335 met een kleine 600pk/540whp toch leuker ;-)
@rismo: vind je post ook maar ’trol’
Klinkt wel kinky hoor, en als je de postfoto bekijkt denkt je dat dat nooit zou lukken, dus wel!
een I6 is niet veel langer als een V12
Wordt het dan niet automatisch een is500 ipv is200
@the-budel-guy: het type zal altijd is200 blijven, of je moet ze bij de rdw zover krijgen dat ze het op het kenteken is500 zetten.
Ook een leuk project van Nederlandse makelij: een V12 in een BMW E30
http://www.youtube.com/watch?v=rb7t8NoVX0Y
Respect ! Mooi project, ben benieuwd hoe het er straks allemaal uitziet en rijd.
Exclusief blok. Jammer dat dit soort prestige projecten voor Japan alleen behouden zijn gebleven.
@baidu: Lees nog eens; ‘van eigen bodem’ betekent volgens mij dat dit hier in Nederland aan het gebeuren is..
Zo is er in engeland een ford sierra met de v10 uit de viper. Dat blok lag trauwens eerst in een super 7 kloon. Maar ze vonden het blok te zwaar.
Wel stoer dit proeject.
IS200 vind ik wel een mooie auto, je ziet ze ook niet al te veel. v6 verbruikt wel veel maar daar kies je voor.
[mierenneukmodus] L6 [/mierenneukmodus]
V12 in een IS200 is net zoiets als Malossi racevonkjes, en dan zeggen dat hij echt 60km/h harder gaat :’)!!
AKA: Heeft IMHO geen zin in zo’n auto..
@dennis245turbo: maar het is een leuk project, gewoon omdat het kan.