Ja, meer dan bij andere merken. Tesla-eigenaren hebben te maken met meer verkeersagressie en dat heeft een reden.
In het begin, toen Tesla als merk helemaal nieuw was, was je helemaal hip. En een strijder voor de goede zaak: behoud van onze planeet. Nu, een paar jaar later ziet dat er wel anders uit. Dit blijkt tevens uit een onderzoek. Eigenaren van een Tesla ervaren steeds vaker meer haat op de weg, schijnbaar doordat mensen de CEO van het merk niet pruimen.
Tesla-eigenaren ervaren verkeersagressie
En de reden van alle haat? Nou, dat is dus Elon Musk én het feit dat elektrische auto’s in het algemeen minder welkom zijn in het straatbeeld. Musk kennen we natuurlijk als rijkste man ter wereld en medeoprichter van Tesla. De man is niet uit het nieuws te krijgen. Elke week kom je hem wel een paar keer tegen. Hij heeft een sterke eigen mening en ventileert dat dan ook. Daar is niet iedereen blij mee.
In een Axios-rapport staat dat Tesla-chauffeurs ‘routinematig worden lastiggevallen, worden afgesneden in het verkeer en geblokkeerd worden voor laadstations.’ Dat laatste gebeurde bijvoorbeeld doordat mensen met auto’s met een verbrandingsmotor de toegang tot de oplaadpunten van de Tesla’s blokkeerden. Toch vervelend als je accu’s bijna helemaal leeg zijn. Naar ons idee is dit in Nederland nog niet aan de hand.
In augustus werd al eerder gemeld dat eigenaren van Tesla’s tevreden zijn over hun auto, maar dat de CEO van het bedrijf het wel wat rustiger aan zou kunnen doen. Nou, die boodschap heeft Musk niet gekregen. Sterker nog, hij heeft nog wat meer gas gegeven.
Haat
Afgelopen maand heeft Musk Twitter gekocht en daar nieuwe regels ingevoerd. Daardoor kon bijvoorbeeld ex-president Trump weer terugkeren op het platform. Veel Amerikanen zijn het daar niet mee eens. Musk begeeft zich ook aan de rechterkant op het politieke speelveld, de meer linkse mensen (die juist ook Tesla’s kopen!) hebben daar wat ‘issues’ mee.
Maar het zijn niet alleen maar zaken die voornamelijk in Amerika spelen, nee de haat gaat verder. De Engelse krant The Guardian heeft Tesla-eigenaren gesproken die zeggen dat de agressie gericht is op elektrische auto’s in het algemeen. De agressie uit zich voornamelijk in schelden, toeteren, maar ook afsnijden op de snelweg.
Ik heb zelf een hybride auto. Niet volledig elektrisch dus en ik ervaar dan ook geen agressie. Althans, niet meer dan normaal. Maar heb jij wel een elektrische auto en ervaar jij meer agressie? Laat het ons weten in de comments.
Gulli zegt
Ik rij in een eNiro, de zeldzame keren dat ik word afgesneden komt omdat mensen me niet hebben zien rijden omdat het zo’n intens saaie auto is.
karhengst zegt
Zelfspot, altijd +1
Robert zegt
Ik ervaar de gemiddelde Tesla (lease-)rijder ook niet bepaald als een modelburger op de openbare weg. Maar goed, dat zijn waarschijnlijk diezelfde leaserijders die voorheen met een ster, propeller of boksbeugel op de grille dachten dat ze alles konden maken en flikken.
berlinetta zegt
Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit eerder de reden is dat het bij sommige mensen agressie oproept dan de uitlatingen die Musk doet. Ook ik zie regelmatig vreselijk irritante automobilisten op de weg en het valt inderdaad op dat het vaak de typische leaseauto’s zijn (waarbij ik dus niet wil beweren dat alle leaserijders zo irritant zijn). De combinatie van het rijden in een wat duurdere auto die niet van jou is met een tank-/laadpas maakt blijkbaar bij sommige mensen los dat ze zich meer mogen permitteren.
karhengst zegt
Dat is de ene helft. De andere helft heeft waarschijnlijk te maken met dezelfde problematiek waar de Prius destijds mee te kampen had: Smug.
bmwe46m3balling zegt
Hahahaa niet iedereen gaat die southpark grap begrijpen
bischero zegt
Voormalig Audi rijders, zegt genoeg toch?
burrito zegt
Ik heb een Tesla, maar merk niet meer agressie dan anders. Ook ICE-ing heb ik nog nooit meegemaakt.
Zowiezo vallen alle horror verhalen over EVs wel mee. Ik rijd 50k per jaar en ga gewoon op wintersport met de Tesla. Ik heb in 3 jaar tijd 1x 5 minuten bij een supercharger moeten wachten. En dat was niet op vakantie.
Verder laadt ik überhaupt bijna alleen maar thuis. Super makkelijk.
Gulli zegt
De enige keer dat ik eens 5 minuten heb moeten wachten was wél tijdens vakantie, ok in het nooit heel drukke Denemarken maar ik doe het ervoor :)
leaper035t zegt
Leuk lezen. Ben zelf aan het kijken naar elektrische daily en doe ook veel kilometers. Met welk accupakket rijd je?
Jeroen zegt
Als je de mogelijkheid hebt, ga voor het grootste accupakket, dat geeft net even wat meer comfort. Ik rij zelf de Model 3 Long Range, waarmee je zeker in Nederland nooit aan een publieke laadpaal hoeft te staan voor woon-werk verkeer. Dagelijks rij ik 200km zonder enig probleem. Mocht ik dan nog onverwachts naar een klant moeten, dan kan dat zonder bij te laden.
Enige keren dat ik publiekelijk moet laden is op vakantie. Dan is het eigenlijk onderweg alleen maar bij superchargers, waar ik nog nooit langer dan een paar minuten heb hoeven te wachten (elke keer een stint van ruim 3 uur met +/- 20-25 minuten laadtijd per stop). Probeer wel een eindbestemming (camping/hotel/appartement) met eigen laadvoorziening te boeken. Zo kan je ook af en toe eens bijladen op locatie als dat nodig is.
burrito zegt
Ik heb een long range. Had eerst een model 3, nu een model y.
mazda6mpstuning zegt
Al eindelijk aan de wegenbelasting of is het nog steeds sociaal dat ik voor jullie 2 ton wegende ellende moet dokken?
William zegt
Het komt vaak ook door de arrogantie van veel Tesla rijders. Anderen de maat nemen terwijl ze zelf in een auto van de baas rijden of dankzij enorme subsidie’s zo’n EV kunnen kopen met bruto geld. En dan maar neerkijken op mensen met een veel minder dure (tweede hands) ICE auto. Hautain en vaak hypocriet. Ik snap wel dat die houding weerzin oproept.
pomoek zegt
@william: Tja, wat is veel? Kunt u een percentage noemen?
joki zegt
Van de eigenaars in mijn straat 100%, van de Tesla,s op de provinciale wegen toch 15%, van de Tesla rijders op de snelweg20%, maar van de Franse chauffeurs met een Tesla op de E17 100%, als je je vraag wat verder specifieert dan geef ik je nog wat percentages…
Ik begrijp wel dat je een veralgemeende stelling als die van William quatsch vindt, maar je vraag is eigenlijk net zo…
RutgerK zegt
Wat een quatsch! :-)
Geen idee wie je hier typeert maar ik denk dat je dan gewoon eens met praten met een Tesla bestuurder. De subsidieslurpers betreffen de leaserijders die vaak geen ICE meer mogen leasen van de baas en omwille van de lagere runningkosten en lagere bijtelling nu een duurdere auto kunnen leasen die anders in hun budget zou passen.
De leaserijder in een Model Y baalt misschien dat hij geen Passat Variant meer kan leasen met een trekhaak voor de caravan maar er nu een ‘goedkoop tweedehandse’ erbij moet hebben voor die caravan.
Praat gewoon eens met mensen ipv zo’n invulling te geven aan veel Tesla rijders.
berlinetta zegt
Tja, medelijden met iemand die geen ICE meer mag leasen van de baas en daarom ‘noodgedwongen een Tesla moet leasen’ hoef je ook niet echt te verwachten.m Diegene kan nog altijd zijn eigen ICE kopen.
RutgerK zegt
Het gaat ook niet om medelijden maar dat het beeld dat een Tesla rijden is omdat de bestuurder arrogant en neerbuigend is niet klopt.
berlinetta zegt
Maar dat heb ik ook nergens gezegd. Dat is de opmerking van William.
Jeroen zegt
Je hoeft ook geen medelijden met mensen te hebben.
Jouw antwoord bevestigd veel van de commentaren op Tesla. Het komt steeds weer neer op pure afgunst, anders kan ik het niet omschrijven. “zij krijgen subsidies en ik niet, dus Tesla is slecht”.
Probeer eens met argumenten te komen waarom je Tesla (of andere EVs) zo slecht vindt. Lees je eens in en baseer je niet alleen maar op onderbuik gevoelens die vrijwel allemaal geen hout snijden (om alvast de discussies over range en milieuvriendelijkheid de kop in te drukken bijvoorbeeld).
Ga eens in een EV rijden en ervaar wat het is. Je zal ervan versteld staan, maar het lijkt verdacht veel op gewoon een auto!
berlinetta zegt
Een hoop reacties op opmerkingen die ik niet gemaakt heb. Ik heb helemaal niks tegen Tesla’s. Sterker nog, zou er best graag zelf een rijden.
Het enige waar ik op aansla is de opmerking van RutgerK dat sommige mensen noodgedwongen een Tesla moeten rijden, omdat ze geen Passat mogen leasen van de baas. Hij brengt het alsof we dat zielig moeten vinden. In mijn ogen heb je dan nog altijd de vrijheid om die Passat gewoon te kopen als je dat fijner vind.
RutgerK zegt
Twr verduidelijking het ging mij niet om jouw opmerkingen.
Ik ageer tegen de opmerking dat omdatviemand een Tesla rijdt die persoon kan prpfileren als arrogant op het andere neerkijkende subsidieslurperende mensen.
Mijn voorbeeld was een voorbeeld uit de praktijk dir nog een Passat 2.0 TDI leaste en daar zijn 1500 kg wegende caravan mee voort sleurde. Die koest EV gaan leasen. Rijdt nu een Model 3 en in privé staat er ern wat oudere Passat voor de deur waar de caravan achter kan en zijn twee zoons achterin kunnen zitten. Ik vind hen verre van arrogant.
schreute01 zegt
@william: zou t kunnen dat je nu je eigen frustraties omschrijft?
Fairlight zegt
Ik vermoed een gevalletje cognitieve dissonantie. Je weet ongetwijfeld dat uit onafhankelijk onderzoek blijft dat de ecologische footprint van een tesla of EV in het algemeen kleiner is na een lage km-drempel. Toch ben je emotioneel nog niet aan toe om dit toe te geven, dus vind je ze stom. Waarschijnlijk, zodra je een EV hebt, sta je het hardst te roepen vanaf de andere kant van de lijn.
Ja, ik ben zelf EV rijder, hoewel ik juist ook de gebreken van de ICE (geluid, een motorkarakter dat gecompenseerd moet worden met beleid en schakelen) erg kan waarderen. Van smeuiige diesel tot soepele V6. Veel EV rijders zijn gemotiveerd door duurzaamheid en technologie, genoeg ook door het kostenvoordeel. Maakt het uit?
In mijn geval (particulier elektrisch personenbusje) maak ik graag wat meer afschrijvingskosten in ruil voor een kleine footprint en een soepele rijervaring. Netto kost het me ongeveer evenveel als mijn vorige (diesel)auto. Moet je wel kijken naar TCO en niet naar aanschafwaarde.
karhengst zegt
Naar mijn ervaring zijn degenen die het hardste zeuren over onterechte financiële voordelen van zakelijk rijden, degenen die de werkbus van de zaak pakken om in de vrije tijd nog even wat bij te beunen. Ieder z’n voordeeltje, onder de streep zijn we allemaal loonslaaf. Lekker laten gaan, die lui die zich tot dergelijke generalisatie verlagen.
petroldrinker zegt
William heeft gwn gelijk, ken vele tesla rijders, en die lopen allemaal constant af te geven op andere “inferieure” autos die geen tesla’s zijn terwijl ze zelf echt een kut product rijden.
En de eerste die toegeeft er 1 te rijden voor iets anders dan de lage bijtelling moet ik nog tegenkomen…
RutgerK zegt
Bij deze. :-)
Voor de lage bijteling had ik ook andere EV’s kunnen kopen. Tesla had op dat moment gewoon het beste totaalpakket qua innovatie, actieradius en laadnetwerk.
Ik heb een A6 3.0 TFSI voor de deur staan en nog een 300+pk hybride. Toch betrap ik mezelf erop dat ik het liefst in de Tesla stap omdat het gewoon een fijn sturende auto is. ….met het karakter van een oude Alfa. :-)
Jeroen zegt
bij deze dus nummer 2.
Heb je überhaupt wel eens goed in een Tesla gereden? De build kwaliteit die bij de eerste Model S zeer slecht was is echt al lang achter ons. De huidige S, 3, X, Y zitten prima in elkaar en doen voor andere merken echt niet onder. De rijkwaliteiten van de 3 worden vergeleken met die van de BMW 3 serie, wat toch een behoorlijke benchmark is.
De EV is een prima alternatief, zeker voor dagelijks gebruik, maar je moet er wel voor open staan. Maar bij veel mensen is dat lastig om te begrijpen. Gevalletje van ‘onbekend maakt onbemind’.
En naast mijn Tesla heb ik onderandere een oldtimer uit 1960. Die geeft een hele andere rijbeleving. Wat mij betreft overtreft het rijden van zo’n oude auto alle andere nieuwere auto’s. Sterker nog… alles met rem- en stuurbekrachtiging vind ik persoonlijk al een vermindering van het echte autorijden. Maarja… zo heeft iedereen wel wat.
burgy73 zegt
Sorry maar de enigen die zeggen dat de built quality van Tesla zo goed is als van de echte premium merken zijn Tesla rijders. In 2020/21 bleek uit de groot Amerikaans onderzoek nog dat Tesla erg beroerd scoort. Zeggen dat Tesla premium is is hetzelfde als beweren dat Volvo premium is. Het is gewoon niet zo. Maar goed, ook uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het moment dat je in vanuit een BMW of Mercedes in een Tesla (of Volvo wat dat betreft) stapt je het verschil in kwaliteit merkt. Als de tijd zover is en ik moet m’n V8 inruilen voor een EV dan wordt dan sowieso een echt premium merk EV.
Jeroen zegt
Ik zeg nergens dat tesla premium is. Rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met BMW en liggen op een hoog niveau, wat in onafhankelijke testen steeds naar voren komt. Maar dit wordt niet geaccepteerd, want,’men rijdt alleen electrische op de kermis’.
De buildkwaliteit is niet meer zo beroerd als tegenstanders graag willen geloven. Het is geen premium, maar dat zou mij ook verbazen als ze dat zouden proberen. Het is en blijft Amerikaans. De buildkwaliteit is gewoon prima, maar men noemt graag de oude gebreken van de eerste model S op, en dat is pertinent onzin.
sjeemsbond zegt
Opvallend dat het altijd de model 3 of de Y serie mensen die in de verdediging schieten. Model S en X hoor je niet. Altijd de ‘net niet’ Tesla deugers die zich aangesproken voelen.
haapee zegt
“enorme subsidie’s”……… Right…….
peekaas zegt
Behalve mensen die perse willen sprinten bij het verkeerslicht, geen gekke dingen.
mashell zegt
Gisteren ingehaald door vier Model Y’s (blijkbaar gelden voor hen andere snelheidslimieten), van die lelijkheid kwam best wat agressie in mij op maar ik heb me in kunnen houden.
Splash zegt
Gisteren werd ik in mijn ev ingehaald door twee Volkswagens en een audi. Maar gek genoeg houd ik mij er niet zo mee bezig dat ik boos werd erop. Wellicht moet je onderzoeken waar de frustratie uit komt?
mashell zegt
Pijniging van de occipitale kwab door een exces aan onesthetisch design is wat de dokter zegt, is helaas geen medicijn voor, alleen heel donkere zonnebrillen helpen een beetje.
van der Voort zegt
Amerikaans onderzoek. Ik denk dat de gemiddelde Europese bestuurder niet zo bezig is met de politieke standpunten van Elon over de politiek in de VS. Rij zelf een aantal jaren een model 3, maar ik merk geen verschil tov het rijden in andere automerken
petroldrinker zegt
Logisch, ik word ook elke keer geiriteerd als ik weer zo een konijnenhok tegenkom
Vreddy_B zegt
Het is natuurlijk zoals al boven aangegeven gewoon de gemiddelde lease rijder. Het ooit zo brave Volvo imago werd ook aan dingelen gereden toen de VW Golf rijders ineens massaal 3 jaar lang in een V40 D2 gingen rijden. En nu zitten ze weer in een Tesla.
dree16v zegt
Gun elkaar de ruimte en voel je niet verheven boven anderen als je toevallig in een Tesla (of wat dan ook voor primijum merk) rijdt dan wordt de wereld weer een klein stukje mooier.
potver7 zegt
@onno: Correctie: Elon Musk is NIET de oprichter van Tesla. Het bedrijf bestond al, Musk zag de potentie en heeft er fors in geïnvesteerd.
Verder is het beschreven gedrag natuurlijk bijzonder kinderachtig en kortzichtig. Een Tesla snijden omdat je Musk niet mag… Wat zouden we dan met al die Volkswagens moeten doen?
CYBRTRK zegt
Musk is inderdaad niet de oprichter maar een mede-oprichter samen met 4 anderen: https://www.cnet.com/culture/tesla-motors-founders-now-there-are-five/
mashell zegt
Musk is eigenlijk geen mede-oprichter, hij heeft een contract afgesloten dat hij zich mede-oprichter mag noemen. Narcisme doet rare dingen met een mens…
SimonMc zegt
@Onno: “Musk kennen we natuurlijk als rijkste man ter wereld en oprichter van Tesla.”
Musk is niet de oprichter van Tesla 😉.
jippie zegt
In Nederland staat Tesla synoniem voor D66. Tja, dat zegt al genoeg.
danielheezius zegt
Waar ik moeite mee heb is dat Tesla eigenaren te veel met hun mobiel bezig zijn. Hierdoor ben ik op de snelweg al 4 keer door hun afgesneden bij rijbaan wissel. Gelukkig hou ik afstand op de motor.
ookopautoblog zegt
Autoblog, blijf een auto blog alsjeblieft!
steephh zegt
@ookopautoblog
Doen ze toch ook ;-) Ben je bang dat het een vrachtautoblog wordt dan?
Wiwaldi zegt
De gemiddelde Teslarijder is ook niet heilig. Zelf rij ik dagelijks in een Mustang (een 4.0 uit 2008, dus geen V8 ;-) en van alle keren dat ik gedonder heb meegemaakt in de vorm van boze gebaren, getoeter en zelfs een braketest, was dit afkomstig vanuit zo’n Muskiaans hok.
Wat mij betreft zijn het de fietspadratten van de snelweg. En dat beeld hebben ze aan zichzelf te danken. Net als dat een aantal plaatsgenoten soms hun Tesla niet kunnen opladen bij het winkelcentrum omdat er een Mustang dubbel geparkeerd staat bij de enige twee laadpalen 🥰
HelldogBE zegt
Knap, zou verkeersagressie twee richtingen uit gaan: de wereldverbeteraar in de Tesla vs het symbool van de fossiele brandstof in de Mustang. Blijkbaar lokt het toch een en ander uit.
Zelf denk ik dat we dit soort symbolische auto’s beter onthouden, maar ik ben net zo goed al omver gereden en afgesneden door zeer modale Peugeots en Renaults.
rogerzz zegt
Het is niet de Tesla zelf maar 25% van de Tesla eigenaren waar ook mijn frustratie vandaan komt. Met 85km/u achter een vrachtwagen hangen vind ik overigs prima hoor, maar als je met 92km/u op de middelste rijbaan met lane-assist tussen de witte lijnen stuitert/wiebelt en rechts wordt ingehaald.. man man. Geinig stukje software hoor, maar let eens op het verkeer en ga naar rechts! Leuk dat je adaptieve-cruise-control hebt ook, dat had onder andere Audi in 2006 al op de A6 overigens, dus doe niet alsof het zo speciaal is en ga alsjeblieft naar rechts en let op het verkeer!
Overigens vind ik afsnijden en ander gedrag in alle gevallen kansloos, inhalen en een keer zuchten, doorrijden en nooit meer aan denken. Het leven is te kort om altijd boos te doen en andere mensen een ‘lesje te leren’. Hou het veilig, op je beurt wacht, inhalen en klaar. Of als je er recht achter rijdt, een keertje seinen, maar dat zal bij een Tesla-rijder dan weer net niet werken (want met telefoon bezig oid).
Wiwaldi zegt
Neem van mij aan dat een keertje seinen niet door een Muskmens gewaardeerd wordt. Zelf één keer zo’n situatie gehad dat ik op de A9 richting Alkmaar een Tesla voor me had die met 90 op de linkerbaan plakte, die ik een seintje gaf toen ik met 130 aan kwam rijden. Meteen daarna besloot de Teslarijder een braketest te doen. Levensgevaarlijk, die gasten.
Daarna viel mij op met wat voor noodvaart hij Tesla achter me aankwam. Zo’n Mustang (een echte) is natuurlijk heel intimiderend. Snap ik ook wel 😜
extaxi zegt
Heerlijk dat hokjesdenken! Alsof er 1 type mens in een Tesla Model rijdt. Totale kolder natuurlijk. Net zoals een opmerking over een politieke partij.
Dat het merk pas sinds 2019 bereikbaar is geworden voor heel veel mensen dankzij de belastingregels betekent dat er nu 3 jaar lang een auto op de weg rijdt waar echt van alles in rijdt. De mensen die nu Tesla rijden, reden grotendeels vroeger allemaal een anders merk. En zullen dat grotendeels na 4-5 jaar ook weer gaan doen omdat een Tesla een stuk duurder wordt in 2024-2025.
Voordat ik zelf een Model 3 reed zag ik ze met name op de rechter baan achter de vrachtwagens hangen en zag ze nooit doorrijden. Inmiddels is dat wel wat anders geworden, omdat je natuurlijk tig van die dingen ziet op een dag, met mensen met zware en lichte rechter voet. Nog nooit iets gemerkt (of althans niet meer dan anders) dat ik met mensen in de clinche lig op de weg. Nu rijd ik ook weinig met dat ding en is 80% van de doorde weekse kilometers op een doodsaaie A2 in de trajectcontrole, dus daar is niet veel te beleven op de linker rijstroken.
Het topic gaat er niet over maar ik herken me ook niet zo in de inferieure kwaliteit moet ik zeggen. Na 3 jaar 1 keer een terugroepactie gehad op de draagarmen (had nog geen klachten) en verder is de auto probleemloos. Op de software na dan…..dat is verre van perfect. Maar een dijk van een auto? Zeker!
steephh zegt
@extaxi
Grapppig, jij bent de eerste die ik hoor over de software. Wat merk jij daar aan? Want ik had altijd het idee dat Tesla de enige is die hun infotainment écht op orde had. Geen Windows CE met trage outdated meuk, maar gewoon een uitgebreide fantastische interface die vlot reageert en grotendeels ook nog via je mobiel te bedienen is.
extaxi zegt
Ondanks dat ik het nog steeds handiger vindt een dashboardkastje te kunnen openen met mijn hand en niet eerst een handeling op een grote tablet wil doen, wen je heel erg snel aan dat ding. Zo vaak hoef je niet iets te veranderen.
Dus qua software zoals navigatie enzo werkt het geweldig. Maar de cruise control enzo vind ik echt niet beter werken dan bij de concurrentie. Om over het volledig zelf rijden nog maar te zwijgen, maar dat zou ik niet eens willen. En verder werkt de regensensor zo nu en dan voor geen meter en dan moet je dus wel eerst iets op dat scherm doen.
Maar als die dingetjes die me irriteren zijn maar een heel klein stukje onvrede, voor de rest wil ik niks anders meer. Maar ja….dat zal mogelijk toch moeten met die huidige kilometrage die ik rijd (12000 km per jaar max)