Na een decennium Gallardo-vertier is het doek gevallen voor de Italiaan. Het ontwerp van zuiderbuur Luc Donckerwolke is fraai op leeftijd geraakt, maar het werd inderdaad tijd om hem zijn rust te gunnen om plaats te maken voor de Huracán.
We verdelen het overzicht onder in de drie levensfases van de stier: Gallardo, facelift, en New Gallardo. Tussen haakjes het introdcutiejaar, en als het model op een grote beurs heeft gestaan, staat deze er achter vermeld. In het geval van gelimiteerde oplages staat het aantal exemplaren er ook bij, waar bekend.
Mocht u aanvullingen of commentaar hebben, dan horen we dat natuurlijk graag.
GALLARDO
1. Eerste generatie Gallardo (2003, Genève)
De basis. Een sportcoupé met een V10 met 4961cc inhoud, gebaseerd op Audi’s 4,2 Liter V8 die weer bij Cosworth werd ontwikkeld. Het was het begin van een lange reeks Gallardopret.
2. Gallardo SE (2005, 250 exemplaren)
Twee jaar na zijn introductie kwam Lamborghini met de Gallardo SE (Special Edition), een gelimiteerde versie met kortere schakeltijden, wat de 0-100 km/u-tijd van 4,2 naar 4 seconden bracht. De topsnelheid kwam op 315 km/u te liggen en het vermogen steeg van 500 naar 520 pk.
3. Gallardo-update (2005)
De originele Gallardo moest toch een tandje scherper om zijn supercarcredentials waar te maken, dus werd de stuurinrichting aangepast, en kreeg de Gallardo 520 pk.
De bakverhoudingen werden verlaagd (Lamborghini heeft notoir lange versnellingen) en er werd een ander uitlaatsysteem gemonteerd. Het koppel (510 Nm) piekte bovendien iets eerder in deze variant (4.250 ipv 4.500 tpm). Het resultaat: 0-100 ging twee tienden sneller (4,0 ipv 4,2 sec).
4. De eerste Gallardo Spyder (2005, Frankfurt)
Vanaf 2006 kon er ook open gereden worden met 520 pk. De onthulling vond plaats op de IAA van 2005, in Frankfurt.
5. Gallardo Nera (2006, Parijs, 185 exemplaren)
Zwart speciaaltje (Nero Serapis en Nero Noctis) met Ad Personam-goodies. Onthuld in september 2006 en populair bij onder meer Amerikaanse rappers.
6. Gallardo Momo (12 exemplaren)
Herhalingsoefening van de Diablo VT Roadster Momo (1999), dit keer toegepast op een Gallardo.
7. Gallardo Superleggera (2007, Genève)
In maart 2007 presenteerde Lamborghini de allereerste Gallardo Superleggera, met 10 paarden extra (530 pk) maar 100 kg minder.
Tot dusver bleef het redelijk binnen de perken met de speciale modellen, maar vanaf het tweede trimester van Gallardo’s leven ging Lamborghini pas echt los.
GALLARDO LP560-4 EN AANVERWANTEN
8. Gallardo LP560-4 (2008, Genève)
Een jaar na de Superleggera kwam Lamborghini met een ingrijpende facelift van de inmiddels 5 jaar oude Gallardo. De motorinhoud werd vergroot naar 5.204cc, de auto kreeg 560pk en 540 Nm en directe brandstofinspuiting. Het maximumkoppel werd bij een veel hoger toerental bereikt, namelijk 6.500 tpm.
Tevens werd de toevoeging LPxxx-y toegevoegd, waarbij LP voor Longitudinale Posteriore (motor in de lengterichting) staat, ‘x’ het vermogen in PS weergeeft, en ‘y’ het aantal aangedreven wielen.
Hierna werd het een waar Gallardo-festijn, waarbij ongeveer elk half jaar een nieuw kleurtje en aandrijftype werd gekozen, gecombineerd met pk-gegoochel: hier 10 meer, daar 10 minder. Komen ze:
9. LP 560-4 Spyder (2008, L.A. Auto Show)
10. LP 550-2 Balboni (juni 2009)
11. LP 570-4 Superleggera (2010, Genève)
12. LP 550-2 AD (2010, met Ad Personam-spullen)
13. LP 570-4 Superleggera Nero Nemesis (oktober 2010, Taiwan)
14. LP 570-4 Spyder Performante (2010, LA Auto Show)
15. LP 550-2 Coupé (een instapper zonder Balboni-plakkertjes)
16. LP 560-4 / LP 550-2 (U.S.) Bicolore (2011, Qatar Motor Show)
17. LP 570-4 Superleggera Bianco Canopus Limited Edition (2011, Taiwan)
18. LP 550-2 Tricolore (maart 2011, Turijn)
19. LP 570-4 Super Trofeo Stradale (2011, Frankfurt)
20. LP 550-2 Spyder (2011, LA Auto Show)
21. LP 560-4 Gold Edition (2012, Shenzhen-HongKong-Macau International Auto Show, 10 exemplaren)
22. LP 550-2 Singapore Limited Edition (2011, 10 exemplaren)
Om te vieren dat Lamborghini 10 jaar actief was in Singapore. Het was een LP550 met Superleggera-goodies
23. LP 550-2 GZ8 Edizione Limitata (2012, 8 exemplaren)
24. LP 550-2 Malaysia Limited Edition (2012, 20 exemplaren)
25. LP 560-4 LP 560-4 Noctis (2012, Hong Kong, China)
26. LP 560-4 Bianco Rosso (2012, 10 exemplaren)
Speciaal voor de Japanse markt, ter gelegenheid van 10 jaar Lamborghini Japan (en 45 jaar Lambo-import op het eiland)
27. LP 550-2 Indonesia Limited Edition (2013)
NOVA GALLARDO / NEW GALLARDO
28. LP 560-4 en aanverwanten (2012, Parijs)
29. LP 570-4 Edizione Tecnica (2012, Parijs)
30. LP 570-4 Squadra Corse (2013, Frankfurt)
POLITIEVOERTUIGEN
Ook de kit maakte goede sier met Gallardo’s, soms waen dit gedoneerde voertuigen, soms ook gewoon tijdelijk uitgeleend spul. Dit waren natuurlijk geen aparte modellen, dus krijgen ze ook geen nummertje.
– Gallardo Polizia, Italië (Gallardo, LP560-4)
– Zandbak-LP570-4, Saoedi-Arabië
– Police Gallardo Londen (twee leen-Gallardo’s van de lokale Lambodealer)
fctwente zegt
Voor mij graag:
“03 gallardo
“10 gallardo superleggera
“12 new gallardo!
jessetje zegt
Toch wel indrukwekkend!
lamborghini670sv zegt
De super trofeo stradale blijft toch mijn absolute favoriet. I’m gonna miss you Gallardo :(
larsyboy1997 zegt
@lamborghini670sv: jij snapt het, in Rosso Mars graag !
NiNja zegt
Mooi lijstje, nice job! Maar wat een overdreven gedoe van Lambo zeg. Na nr. 9 was het overdreven.
alcantara zegt
Goed nieuws voor de petjes, want oud model dus dan zullen de prijzen wel gaan droppen nu.
ferrari94tr zegt
@alcantara: in dat geval word ik ook een petje.
maranello zegt
Het begon prachtig! Maar later slankte de schoonheid af.. Toch is het een erg goed model! Chapeau
johannes79 zegt
Die nera….
gedwongenleaser zegt
@johannes79: cleanste en mooiste naar mijn mening, prachtig interieur ook!
RazorHead zegt
@johannes79:
dat velgdesign .. hohoho wat mooi !
kapiteinaudi zegt
Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt in mijn ogen. Mooi lijstje. Kwam die Edizione Tecnica niet nog voor de New Gallardo trouwens?
MAB zegt
2008 model vind ik nog steeds het beste. nieuwste word ik nog niet warm van.
appeltje zegt
Heel leuk overzicht! Voor mij graag een Gallardo Spyder (2005) in Lime groen, of een Superlekkerja in die kleur! Latere vind ik vaak wel erg plastic-fantastic, met als dieptepunt de tupperware op de LP560-4 van 2012 :( Ze hebben het wel heel goed gedaan met dit model, trouwens, en met de Aventador (ventilator/schuurspons) hebben ze ook een goeie.
bugatti zegt
Jullie zijn er eentje vergeten!
Lamborghini Gallardo LP560-2 50th Anniversary Edition
Staan er 2 in Nederland!
sirmustang zegt
@bugatti: Als ze werkelijk elke speciale versie hadden benoemd, had jij nu nog zitten scrollen…
reactief zegt
De mooiste naar mijn mening zijn:
nr.4: de eerste spider variant.
nr.7: de Superleggera
en als het extreem moet is nr.14, de Performante Spider stiekem toch ook wel heel lekker!
Vincegail zegt
Misschien overheen gelezen, maar volgens mij staat de ‘India Edition’ er niet tussen.
Vinny_93 zegt
Die tussen nummer 15 en 16 is niet genummerd?
Daarnaast staan er dus 30 edities en staan er 28 in de titel.
Die Performante is echt een juweeltje, maar mijn voorkeur gaat uit naar de gele met wit-gele streep van Valentino.
sir_smokalot zegt
@Vinny_93: Aangepast, wie weet komen er nog wel een of twee bij…
stephanotis zegt
Hoera, de Gallardo is eindelijk dood! Lang leve de Gallardo! Rara jongens, die autobloggers en autoguurders.
bastiaangt zegt
@stephanotis: Ik denk dat iedereen meer tegen het uitmelken op zich was dan tegen de auto zelf. Ik denk dat velen de auto dood wilden verklaren om maar van al die verschillende uitzwaaimodellen af te zijn.
Je moet toegeven: ook na 10 jaar is het nog steeds een gaaf apparaat.
SpeedGeneration zegt
Prachtig model is het, de Gallardo. Mijn favoriet is de Spyder Performante, maar een LP550-2 spyder in de afgebeelde versie mag er ook zeker zijn!
agera zegt
LP 570-4 Superleggera, LP 570-4 Spyder Performante en de Balboni blijven mijn favorieten.
Meneer Luc Donckerwolke dank dat u ons de Murcielago en de Gallardo heeft geschonken, met de Aventador en de Huracan heb ik niks jammer genoeg.
agera zegt
@agera: Trouwens het is wel duidelijk waarom ik niet warm word van de Huracan en de Aventador, want Luc Donckerwolke was niet betrokken bij het ontwerp. Jammer dat hij Lamborghini heeft verlaten.
RazorHead zegt
@agera:
Hij wou helemaal niet weg maar moest plaats ruimen voor Da Silva (orders uit Duitsland).
Ze zagen dat hij Lambo helemaal terug op de kaart had gezet met z’n designs en hoopte dat hij hetzelfde kon met Seat, waar hij ondertussen ook al vertrokken is.
E34M5Touring zegt
Het liefst die Balboni edition. Dat lijkt mij persoonlijk de leukste. Vind ik qua styling ook de mooiste.
Destroyer-GT zegt
Jullie zijn de Lamborghini Gallardo LP 570-4 Blancpain Edition vergeten ;)
nicktexel zegt
alles met achterwielaandrijving graag en misschien 1 met 4wd voor in de winter danku
RazorHead zegt
Altijd afgevraagd hoe een 550-2 zich tegenover een 560-4 stelt, of nog beter, tegenover een 570-4 Superleggera. Is een 550-2 meer een drivers car door zijn RWD of is het verschil miniem ? En als het meer een drivers car is tegenover een 560-4, is het dan eerder een 570-4 SL concurrent of is dat weer een brug te ver?
@autoblog
misschien iets om eens uit te zoeken in een rijtest?
forzaferrari zegt
Ik mis de Blancpain..
harrie zegt
Kleine voorspelling, de laatste variant met die totaal misplaatste bumpers gaan het hardst in prijs droppen op de tweedehands markt.
Jeyo zegt
Vind het een schitterende auto in elke vorm. Heb ooit de eer gehad om in 1 te mogen rijden, dat was echt mijn mooiste autorij ervaring!!!
heri zegt
@Jeyo: vond je? Ik heb er ook in gereden en vond het iets tegen vallen! Had er meer van verwacht laat ik het zo zeggen. Zware auto, moet de toeren goed bovenin houden wil je het juiste vermogen aanspreken. (Geluid is wel heerlijk!!:)
VeniVidiVici zegt
Wat een namen allemaal, lijkt de menukaart van een pizzeria wel. 1 Lambo Quattro Formaggi alstublieft… en daarna ga ik checken of ik een Hoeraankan…
Davidov zegt
@VeniVidiVici: Lol @ hoeraankan
2cool4school zegt
Bij het lezen van de titel dacht ik dat er een grapje gemaakt werd, maar het zijn er dus echt 30. Ik vind ze allemaal mooi!
hjhj zegt
straks weer een nieuw topic:
Huracán velgen onder Volkswagens en Audi’s! ;-)
bozewolf zegt
lol @ edities
Arno's zegt
Grappig…bij nummer 28 zijn ze er zo te zien nu wel klaar mee
gemaskerdemuchacho zegt
Leuk artikel!
Ik vind alleen bij de Gallardo lang niet alle versies mooi. Ook knap, om een auto lelijker te maken dan het origineel..
De Superleggera heb ik altijd wel erg mooi gevonden.
cthijs zegt
Ik vraag me af wanneer ze bij lambo overgaan in rondere afgewerkte hoeken want ik heb altijd gedacht dat.dit vierkantige niet zo airodynamisch was
lamborghini670sv zegt
De LP550-2 HK20 (Hong Kong 20th Anniversary Edition) staat er ook nog niet tussen ;) 8 exemplaren zijn er.
TimoBac zegt
Ik dacht dat die 30 een grap was …
reiniervdb zegt
@alcantara: ik ben erg benieuwd wie of wat er als een “petje” wordt beschouwd?
Ik lees met veel plezier autoblog en zie deze term wel eens passeren.
Verder zou ik dan ook graag weten wat voor budget een “petje” dan heeft.
Een gallardo van de eerste jaren doet zo’n 70 tot 100k op nl kenteken, met een nieuw model op komst zal een redelijk exemplaar na een paar jaar nooit onder de 50k vallen en na verloop van tijd weer wat in waarde stijgen, kijk maar naar een mooie diablo en vergelijk deze met een murcielago.
slimmeschemer zegt
http://www.lambocars.com/gallardo/
hier ook een overzicht
bmwe46csl zegt
Nummer 19 met rijst!!!