Ik heb nooit iets gehad met de rallysport. Het doet me niet zoveel. Er zit voor mij te weinig competitie in. Natuurlijk, ook daar gaat het soms om honderdsten van seconden, maar het is geen directe competitie. Ik zie op tv niet terug dat er strijd is. Ik zie alleen maar een verschrikkelijk getalenteerde coureur achter het stuur van een overdadig bestickerde gezinsauto. En dat die coureur dan op bespijkerde fietsbanden met honderdtwaalfmiljoen kilometer per seconde op sneeuw door haarspeldbochten langs ravijnen en door het bos jakkert. Dat vind ik dus niet zo speciaal. Dat boeit mij niet echt.
Niet zoveel in ieder geval als een stel verwende mannetjes die drukker bezig zijn met het trutten over geld, macht en posters langs hun overdreven beveiligde circuits dan met racen. Ze hebben per vierkante meter wegdek zes marshalls, achtentwintig brandblussers en een traumahelikopter. Da’s wel even wat anders dan in het donker alleen -mits je nog geen boom hebt gekust- het licht van je eigen koplampen, een klein brandblussertje waarmee je nog geen sigaret uitblaast en als “bonus” een man naast je die allerlei willekeurige getallen en richtingen in je oor tettert, gewoon omdat de 3 centimeter blubber op je voorruit en willekeurig overstekende elanden nog niet genoeg van je aandacht opeisen.
Stel, je denkt op een dag “Ik word professioneel rallyrijder” en je onderneemt actie om die droom waar te maken. Eerst ga je naar de dokter, om zeker te zijn dat je sowieso al een extreem zeldzaam, ongeneeslijk virus hebt waardoor je sowieso pijnlijk sterft, binnen een paar jaar. Daarna naar de psycholoog, die een verklaring afgeeft dat je ab-so-luut niet wijs bent. Daarnaast tekent hij een stuk papier waarin hij in moeilijke woorden aangeeft dat je hersencapaciteit niet groter is dan die van een garnaal. Een Hollandse garnaal. Op je bord. Dood. Je zou denken dat je dan alle papieren hebt die nodig zijn. Een rijbewijs of licentie lijkt mij overbodig: de reguliere verkeerswetten worden alleen maar gebroken, en rekening houden met anderen hoef je niet want je rijdt alleen. Zo hard als je kan en door het bos: als je iets fout doet straffen de bomen je wel.
Maar dan. Het moment dat je je eerste handtekening zet onder een contract bij Vouwjezelfomeenboom Racing, gesponsord door de pneumatische metaalscharenfabriek die toevallig ook nog levert aan de lokale brandweer. Doe je het voor de stoere verhalen in de kroeg? Voor de chicks? Voor het respect van je maten? Als je een beetje goed bent in je werk vlieg je de hele wereld over en ben je zo druk dat je geen tijd hebt voor vrouwen of vrienden. Dus dat kan het niet zijn. Je verdient heel aardig, maar in de F1 verdien je waarschijnlijk meer dus als geld je doel is: niet gaan rallyrijden. Voor de spanning dan? De thrills van het racen? Het living on the edge gevoel, de adrenaline in je lijf van het besef dat je elk moment hartstikke dood kan zijn als je even niet oplet, even wordt afgeleid of als één of andere hersendode toeschouwer met camera voor de neus net te lang blijft staan en dwars door je voorruit komt zetten? Dat laatste moet het haast wel zijn, anders kan ik het niet verklaren. Een steekje los lijkt essentiëel voor een succesvol rallycoureur. Een tweede steekje los maakt het verschil tussen een goede en een geniale coureur.
Hoe anders is dan de Formule 1. Je speelt een beetje met je gas en je rem. Oh, en dat ding waardoor de voorwielen naar links en rechts draaien. Je zorgt dat je geen andere mensen raakt en als dat je lukt kan alleen de techniek je nog in de steek laten. Gebeurt dat ook niet en heb je het geluk dat Ross Brawn je teammanager is dan ben je kampioen na zes wedstrijden en heet je Jenson Button. De Formule 1 is leuk omdat er live, recht voor je neus gestreden wordt om de overwinning. Echter, de rest van het seizoen is niet meer relevant. Of om de 18e positie als je Lewis Hamilton of Felipe Massa heet. Het maakt mooie tv, maar eigenlijk is de F1 anno nu een mietjessport. In vergelijking tot rallyrijden in ieder geval. Als het mis gaat is je vangnet van veiligheidsmaatregelen zo uitgebreid dat de kans nog groter is dat er iemand thuis achter zijn tv een hartaanval krijgt van de schrik van jouw crash dan dat je eigen knappe gezichtje een schrammetje oploopt.
Het gaat niet meer echt om de rijderskunsten en dus wordt de aandacht verlegd naar het drama rond de sport. Het Formule 1 nieuws wordt al maanden beheerst door geld, politiek en tv-rechten. Winnen is mogelijk voor iedere coureur, zo lang hij maar het juiste materiaal heeft. Een rijder als Jenson Button reed jarenlang geen deuk in een pakje boter. Iedereen had hem afgeschreven, ondergetekende incluis. Maar Jenson had het geluk dat de juiste teambaas kwam. Resultaat: het kampioenschap is al praktisch binnen. Rubens Barrichello is je teammaat. Die rijdt met gelijk materiaal, maar als je als Rubens Barrichello zijnde werkt voor Ross Brawn, dan ben je tweede rijder. Dat had Rubens kunnen weten want dat is hem eerder gebeurd. Dus over een paar jaar komt er een relletje waarbij Rubens roept dat hij nooit een kans gehad heeft omdat hij altijd de mindere auto had. Dan weet u dat alvast. Deed ‘ie namelijk eerder en dat scenario trekt hij gewoon weer van de plank. En wellicht klopt het ook nog en blijkt op een dag dat Ross Brawn de vader van de vriendin van Barrichello is. De reden van Ross’ bestaan blijkt te zijn dat hij Rubens zo’n miserabel mogelijk leven moet bezorgen. Gewoon, omdat Rubens zijn kleine meisje bij hem heeft weggenomen. De Formule 1 is momenteel één grote soap. Nog erger dan As The World Turns.
Rally daarentegen is een zinderende actieshow voor echte mannen. Mannen met een steekje los? Misschien wel. De enige F1 coureur met een steekje los proeft al voorzichtig wat aan het rallyrijden. Maar nu ik erover nadenk denk ik eigenlijk dat ik zelf een steekje los heb. Ik volg al jaren de verkeerde sport. Ik ga dit jaar maar eens een rally bezoeken. En als mijn vriendin weer eens een soap kijkt tijdens het eten, dan kijk ik gewoon stiekem mee of Button kampioen wordt.
florisw zegt
Ook ik ben geen fan van autosport. Maar ik ben het wel eens met het gegeven feit dat rallysport en formule 1 steeds commerciëler wordt. Daar staat tegenover dat het voor sponsoren een heel lucratieve business is. En er gaat een enorm vermogen aan geld in om. Tegenwoordig gaat het niet meer om Schumacher of Senna, maar om overnames en contributies. Iets wat niet thuis hoort bij een sport.
dymf zegt
haha wat is het weer een geweldige column :D
bartholomeo zegt
ach, waar is de tijd van de groep B rally’s :) dat waren tijden ( ik was toen nog klein ), bruut geweld, minimum aan veiligheid, de geur van benzinedampen als die opgefokte rallykar voorbijwas …. :)
timberleek zegt
2e helft 4e alinea:
hardstikke = hartstikke
-edit: check-
AMGJunk zegt
Goed geschreven man!
Zit zeker een kern van waarheid in!
timberleek zegt
verder
leuk stuk. en eigenlijk ben ik het volkomen met je eens. F1 vind ik nog zo weinig racen in zitten. het is allemaal perfect afgesteld. het is dat er nog een bestuurder in moet zitten, zonder zou er geen verschil zijn (behalve de fotoshoots etc.
bij rally is het inderdaad een stuk harder. lekker je onderste rugwervels breken door iets te hoog te springen. maar wel doorrijden. parkeer je hem tegen een boom (net zacht genoeg dat je nog leeft en de motor nog draait) dan ga je alsnog verder om de tijdschade minimaal te houden. daar gaat het nog echt om de rijders en het rijden. en dat mis ik bij F1
leuke collumn casper. keep up the good work ;-)
Nijntje_ zegt
vorige week, Sezoensrally @ Bocholt..
Wat een spektakel…
Polygoon zegt
INderdaad maar elk van de sporten heeft zo zijn charmes of tegen 120 in het bos of tegen 300 op een lang recht stuk om dan zo laat mogelijk te remmen…
Ik zie ze allebei graag
Niels zegt
Casper, mocht je nog zin hebben om compleet verregend met een temperatuur van tegen het vriespunt in de snijdende wind te staan, nadat je een half uur hebt gelopen om mensen “met een steekje los” voorbij te zien komen is de Rally van Wales in November wel een leuke ;-)
http://wales.rally-photo.net/index.html
michielh zegt
Mooie column, eindelijk een beetje waardering voor Rallysport. Op TV is het inderdaad niet echt spectaculair, maar bekijk de beelden van S. Loeb maar eens goed. Ik zeg niets voor niets al jaren dat hij de beste coureur op dit moment is.
Enneh, als je een Rally gaat bezoeken raad ik je aan wel de goeie uit te zoeken. Nederland heeft namelijk hele mooie en hele saaie rally’s (voor het publiek). ELE-rally is zeker leuk, maar de Hellendoorn Rally wordt toch als de mooiste van NL gezien.
En als je het helemaal goed wilt doen ga je in België kijken. In Nederland rijden alleen mensen met veel geld vooraan in een WRC, en die dingen lopen ook op rails. In België is het startveld veel afwisselender (achterwiel aangedreven auto’s etc)
Specht zegt
Geniale column. :P
Volgens mij zijn de echte races waar bloed, zweet en tranen vloeien die van amateurs in klassiekers of ander oud omgebouwd racespul.
De F1 is een steriele en saaie optocht geworden.
Wat dat betreft is de WRC rally een stuk leuker, al is het daar ook best eentonig als Sebastian Loeb meedoet.
sjaak1234 zegt
Leuk, jammer dat het stukje niet helemaal klopt. Hoe zit het met Loeb? Die gast heeft toch ook al 4 van de 5 wedstrijden in het WRC gewonnen? In het WRC is er onderhand ook al jaren steeds dezelfde kampioen terwijl er in de F1 de afgelopen 5 jaar door ik denk een stuk of 4 verschillende rijders het WDC is gewonnen. En hoe gevaarlijk is WRC nou echt tegenwoordig? Daar is ook in geen tijden iemand overleden geloof ik en met alle moderne techniek + max 300pk hoef je je ook niet bang te maken dat je in een gigantisch monster zit. Nee, rallyrijden is overleden toen Groep B werd opgeheven. Dat was tenminste gevaarlijk, dat had tenminste actie, daar moest je tenminste echt kunnen sturen.
De enige grote motorsport waar nog enig reeel gevaar is is MotoGP (en Superbikes) gewoon omdat je met een motor nou eenmaal nooit bescherming zal hebben en ook in het motorrijden hoef je je tegenwoordig geloof ik niet al te veel zorgen meer te maken over een levensgevaarlijke crash.
frank zegt
een heel leuk geschreven stuk, ik vind rallye report op rtl wel ok gemaakt, maar het blijft een moeilijke sport om op tv te brengen, je hebt nooit de thrill van dat het op dat moment gebeurt en je alles ziet omdat de parcours veel te lang zijn om alles in beeld te brengen, race of champions is dan ook maar een slap aftreksel…
jelle zegt
mooi tekstje!
frank zegt
@sjaak1234
? wrc niet meer gevaarlijk tegenwoordig? alle rijden op de grens op een openbare weg is gevaarlijker dan F1, laat staan op een of ander bergweggetje in portugal of tussen de bomen door in wales, en vergeet niet dat rally een mix is van 10 toppers en een enorm middenveld waar F1 alleen een paar toppers onder geconitioneerde omstandigheden kent
de reden dat Loeb alles wint is dat er te weinig echt concurrerende fabrikanten zijn
met te zeggen dat rallyen alleen gevaarlijk was in de group B tijd zet je jezelf toch wel een beetje te kijken, de bomen zijn er niet zachter op geworden
paul zegt
ik wil Sebastian Loeb wel eens in de f1 auto zien! en dan zie je wat een stel mietjes die f1 coureurs zijn!
doe mij de wrc maar!
Endlezz zegt
Mooie column. Ik beweer al jaren hetzelfde. Rally is veruit dé leukste en spannendste autosport. Moest ik de middelen hebben, werd ik rallyrijder, dat staat als een paal boven water. En voor mensen die beweren dat F1 even gevaarlijk is als rally (sjaak1234 bv.): vergelijk het aantal crashes dan maar eens dat je vindt op YouTube, en de ernst ervan.
sjaak1234 zegt
@frank
met te zeggen dat rallyen alleen gevaarlijk was in de group B tijd zet je jezelf toch wel een beetje te kijken, de bomen zijn er niet zachter op geworden
En die betonnen muur waar ze in de F1 met 250+ tegen aan klappen is zeker wel zachter geworden?
@endlezz
En voor mensen die beweren dat F1 even gevaarlijk is als rally (sjaak1234 bv.): vergelijk het aantal crashes dan maar eens dat je vindt op YouTube, en de ernst ervan.
Ik beweer nergens dat F1 gevaarlijker is maar wel dat het gevaar van WRC overduidelijk word overdreven in de column. Wanneer is er voor het laatst iemand overleden of enorm zwaar gewond geraakt in WRC? Ik heb het even gechecked en volgens wiki zijn er de laaste 20 jaar 4 mensen overleden (de laatste in 2006), allemaal co-drivers trouwens. In de F1 zijn dat er 2 in 20 jaar en in motogp zijn het er 3 in 20 jaar. Ik vind dat nou niet echt schrikbarende nummers, en als je kijkt naar wat ze doen zou ik zelfs zeggen dat het een enorm laag nummer is en dat het statistisch gezien waarschijnlijk heel erg veilig is.
Meedoen aan bv de tour de france is volgens mij veel gevaarlijker. Die gasten knallen met 80+ een berg af, inc ravijn, met als enige bescherming een helmpje. Nee, dan kan je wel stoer doen over wrc rijders maar die zitten met een 6 dubbele rolkooi en weet ik veel wat om zich heen.
James Hunt zegt
@ Paul:
Loeb heeft al 2x een F1 test gedaan voor RedBull, waarvan 1 officiele tijdtest waar hij 8ste tijd heeft gereden op ongeveer 1,3 sec. van de snelste man….Sato destijds in een Scuderia toro Rosso. (dit zegt voldoende denk ik)
Echt grote namen reden die dag niet mee, maar ga er maar vanuit dat die mannen nóg een stukje rapper gaan…..
Kimi Raikkonen is 1x 13e en 1 x 10e geworden met een S2000 group Fiat Punto… mijn inziens niet minder spectaculair dan wat Loeb met een F1 test heeft gedaan.
En dit weekend staat Raikkonen aan de start van de Rally del Marca, dus zo’n mietjes zijn die F1 coureurs nog niet!! misschien dat je Hamilton bedoelt die graag een balletje golf slaat in het weekend, maar de ene coureur is de andere niet!
@Sjakie1234:
En rally een veilige sport?
Ik denk zo’n beetje dat elke andere vorm van autosport veiliger is dan Rally….. waar in de F1 een grindbak staat is in de rallysport een afgrond te vinden of een rotspartij….. Bandenstapels in de F1, in de rally zijn dit de bomen :-) ik snap je definitie van veiligheid niet echt?
Misschien dat je die (absurde) Group B cars spectaculair vond rijden (ik ook hoor) maar daar tegenover zet ik dan F1 van de jaren 70/80,
1500 pk turbo motoren… wat nou Group b, 440pk voor Peugeot of die 500 peekaatjes van die Audi steken dan toch wel wat schrilletjes af! dat was pas spectaculair!
Conclusie: alles wordt veiliger maar het is en blijft gevaarlijk!
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat de F1 1 grote soap aan het worden is, ze moeten terug gaan naar de basis en die 2.083,786,328 regeltjes en wetjes overboord gooien…… met andere woorden er moet eens met een grote pollepel in de F1 soep geroerd worden want vandaag de dag kan de FIA een coureur maken of breken -> zie als resultaat Button 2009.
Het moet weer een grote mannensport worden!!!
soms lijkt het iderdaad één groot theekransje!!
Niels zegt
James Hunt:
Loeb heeft al 2x een F1 test gedaan voor RedBull, waarvan 1 officiele tijdtest waar hij 8ste tijd heeft gereden op ongeveer 1,3 sec. van de snelste man….Sato destijds in een Scuderia toro Rosso. (dit zegt voldoende denk ik)
Echt grote namen reden die dag niet mee, maar ga er maar vanuit dat die mannen nóg een stukje rapper gaan…..
Kimi Raikkonen is 1x 13e en 1 x 10e geworden met een S2000 group Fiat Punto… mijn inziens niet minder spectaculair dan wat Loeb met een F1 test heeft gedaan.
—————————————————————————————-
Die vergelijking lijkt natuurlijk nergens op, die rally’s kun je beter vergelijken met Loeb die mee doet aan het Belcar of de Dutch Supercar challenge.
Nijntje_ zegt
@Sjaak1234:
Vorige week; in de Internationale Sezoensrally in Bocholt (B), waar trouwens veel NL’er meededen, gebeurde nog een zwaar ongeluk..
Kijken vanaf 6:11
http://www.iwatch.be/2007/player.html?category_id=hetnieuws&item_id=hetnieuws_6_laat
Rally is vet , rally is kicken, rally is gevaarlijk. Net zoals F1 !
HDM zegt
Ik volg racen eigenlijk nooit, maar als ik autoraces kijk heb ik het meeste met DTM en rally, omdat ik de voorkeur heb voor auto’s die ik herken als straatauto’s, om die reden spraken F1 auto’s mij altijd al minder aan.
Truckracing is ook lachen :)
Alex zegt
@ James Hunt:
“1500 pk turbo motoren… wat nou Group b, 440pk voor Peugeot of die 500 peekaatjes van die Audi steken dan toch wel wat schrilletjes af! dat was pas spectaculair!”
Zeker, maar toch blijft het dan wel knap dat Henri Toivonen in een Lancia Delta S4 (550 “schrille” pk’s en een supercharger/turbocharger combi) een klassementsproef op Estoril reed en een tijd klokte die hem op de zesde plek in de F1 zou hebben gezet. Toivonen raakte na de gewonnen rally ook in gesprek met Jonanthan Palmer en nam de F1-coureur mee op een demo-run over het circuit, ’s nachts in stromende regen. Palmer stond na een aantal ronden behoorlijk te shaken toen ie uitstapte :D
RubenBaeten zegt
@Alex: Delta S4!!!
http://www.youtube.com/watch?v=lU785z8-2qI
Nijntje_ zegt
@Ruben: p0rn0 op wielen !
zo ’n delta, wooowie
michielh zegt
Zo’n Delta is ook een levensgevaarlijk kanon, anders had Toivonen waarschijnlijk nog wel op de aardkloet rondgelopen.
Maar het mooiste vind ik nog wel de Audi, die is IRL nog wel het meest woest.
CasperH zegt
@ Ruben: dat geluid… heerlijk.
Thibaut zegt
Waarom rally beter is? Veel gekleurder.
Check anders deze video eens:
met dank aan Djivy ;)
Thibaut zegt
Deze video dus: http://www.youtube.com/watch?v=Yp0Ij4degag&eurl=http%3A%2F%2Fdrivr.be%2F2009%2F01%2F16%2Fvideo-west-vlaams-rallyduo%2F&feature=player_embedded
Thibaut zegt
Hmm, tlijkt maar niet te lukken.
Dan maar viavia: http://drivr.be/2009/01/16/video-west-vlaams-rallyduo/
Rogerr zegt
Rally is gewoon veel beter dan F1 omdat de mannen die met 200km tussen een ravijn en een muurtje rijden die er 100 jaar gelden ook stond en over 100 jaar nog dit zijn gewoon de mannen met ballen die laten zien dat je met een familiebak ook lol kunt hebben check die delta maar!!!
baert zegt
prachtig en prachtige delta en supercolum
boostah zegt
ehm james hunt:
8ste is niet slecht, hakinnen is begonnen met rallyrijden 2 jaar nadat ie gestopt was in de formule 1, in zijn eerste paar rallys zat ie steeds rond de 40ste plaats, dit met een WRC in een kampioenschap waar er in totaal slechts 6wrc meereden, waarvan de andere 5 de top 5 uitmaakte. Hoezo formule 1 sneller? het is gewoon een volledig andere discipline, van perfecte rempunten en rijlijnen in de formule naar uber correctiegedrag, driften en fenomenale kennis wat je auto gaat doen in een bepaalde omstandigheid (akkoord in de F1 ook, maar als de wagen daar iets anders doet dan ze verwachtne hangen ze meestal in het decor, in de F1 kennen ze enkel wat de wagen kan en niet zen gedrag indien er iets gebeurt, ookwel omdat die lichtjes nerveuzer zijn dan een rallybak) in de rally.
Btw in het group b tijdperk was er een F1 track waarnaast een rallybaan parralell aan lag (ongeveer zelfde afstand enzo). De group b’s reden dezelfde track slechts 4 seconden trager dan de F1’s op hunne mooie asfalt. Ma da waren dan ook de gekke tijden :p. Vergeet ook niet dat rally een veel beter platform is voor upgrades welke ook hun weg vinden in de normale auto’s, en niet enkel de ferrari’s :p.
enkele filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=FumHF_mG2Cw
minuutje 1.35 a 1.40 is geniaal:
http://www.youtube.com/watch?v=PwvIRuCLbyg
hier het einde van groub b:
http://www.youtube.com/watch?v=JEnGY03YjOc
bah en de beste video ooit (this is rally) van group b is offline gehaald vanwege die WMG ding in youtube. Echt zalig filmke dat.
baert wolfgang zegt
the champ in Peugeot 405 Turbo Pikes Peak
http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug&feature=related
Boz zegt
Toffe column en om t professioneel te houden wijs ik je even op een klein foutje: ”en dus wordt de aandacht verlegt” in de voorlaatste alinea. Verlegd mag wat mij betreft met een ”d”. -edit: check!-
Keep up the good work.
Nijntje_ zegt
@Wolfgang:
Om de een of de andere reden: Zwaar respect voor Ari Vatanen, of hoe die bestuurder ook mag heten.. Want die kan een aardig potje sturen !
boostah zegt
ah nog vergeten te melden, de audi quattro S2 beschikte over 750pk, en formule 1 in die tijd moest de motor het volle uur meegaan, in de rally 3dagen in veel smerigere omstandigheden.
Alex zegt
@Ruben: dju, kwijl ik mijn toetsenbord bijna onder :D
En dan te bedenken dat Toleman bijna een deal met Lancia had gesloten om die waanzinnige motor in hun F1-auto’s te lepelen. Jammer dat ze uiteindelijk voor Hart Turbo’s kozen.
BananaFlip zegt
Dat is wel een heel erg leuk verhaal.
Prachtig geschreven.
En ik ben het volledig met je eens.
De Formule 1 is niks meer.
Alleen maar gevechten tussen teams en overkoepelende organisaties, veel te veel hulpmiddelen om mee te rijden en natuurlijk het geld.
De rallysport is inderdaad een stuk leuker, alleen heeft RTL7 dat nog niet door.
En helaas is Eurosport vaak bezet door meisjes in korte rokjes met een racket en een bal, dus ik volg het ook niet zo.
Toch is het wel leuker dan de F1.
boostah zegt
bananaflip, ik vind het geld niet echt he probleem. De regels daar ligt em het probleem, zeker binnenkort als elk team dezelfde motor moet gebruiken (ofzoiet :p). De tijd van innovativiteit is ook weg, het mag gewoon niet meer, hun motoren staan op het niveau van men 20jarige sierra (gewoon gans uitontwikkeld). Waarom mogen bv beweegbare aerodynamische delen niet (behalve de voorvleugel vanaf dit seizoen), veiligheid? wel waarom zijn er genoeg supersportwagen op de gewone weg die dit wel gebruiken.
KoFFiE zegt
Rally is ook niet meer wat het geweest is – maar het blijft nog altijd de autosport waar ik het meeste respect voor heb. Group B blijft echter DE puurste en meest spectaculaire, maar meteen ook de meest gestoorde klasse die men ooit in de autosport heeft gekend. Enorm respect voor de piloten van toen, zoals Michelle Mouton en Henri Toivinen (RIP). Als je echter alles achteraf bekijkt is het vrij logisch dat die geband werd – piloten reden op de absolute rand van de limiet, en elke kleinste verkeerde inschatting had fatale gevolgen, maar het blijft spijtig. Het heeft ons allesinds een aantal historische wagens bezorgd – zoals de Audi Quattro S1, Lancia 037 en Delta S4.
F1 moet je zeker ook niet onderschatten, steek een rally-piloot in een F1 wagen en die gaat er ook niet veel van bakken. F1 piloot wordt je ook niet zomaar, maar ik heb die sport nooit boeiend gevonden – ik kijk enkel naar het nieuws voor de herhalingen van de crashes om eerlijk te zijn… F1 zelf heeft zelden nog spannende momenten, laatste moment dat me echt is bijgebleven is toen Hakkinen Shumacher inhaalde op Spa in 2000…
Tinus Tussengas zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Citrofiel zegt
Hele leuke column Casper! :D En daarbij ben ik het er helemaal mee eens. Behalve dan dat ik niet op de verkeerde weg zat. F1 vond ik al langer niet bijzonder meer, en rally is echt indrukwekkend om te zien (hoewel ik niet kan ontkennen dat de eerste interesse pas kwam nadat Citroën goed begon te scoren in het WRC).
@ KoFFie; Loeb deed het anders ook niet slecht in een F1-auto: http://alookbeyond.nl/?tag=sebastien-loeb-f1 .
Stefan-Venema zegt
Diep respect voor de Rally coureurs, van toen én nu. Maar F1 is ook een klasse apart, je moet ongelofelijk snel kunnen denken en anticiperen. Ik meen me te herinneren een artikel te hebben gelezen over F1-coureurs. Ze hebben een coureur tijdens een duurtraining medisch bijgehouden (weet het niet beter te formuleren). Uit die test bleek dat de hersenen zo’n enorme activiteit hadden, dat benodigde energie daarvoor evenveel is als de energie die een marathon loper fysiek gebruikt tijdens een marathon. Dat zijn dus alleen de hersenen al! Dan nog bij bijna elke bocht een rem druk van 100Kg+ en ook de G-krachten moeten dan nog getrotseerd worden. De hartslag van de coureurs ligt tijdens de race bijna nooit onder de 170.
F1 moet dus absoluut niet worden onderschat!
birger zegt
Wacht tot als je is heb meegereden met die mannen, dan denk je wel anders over rally.
En bij de ROC zie je rally rijders zeer goede prestaties leveren. Als je kijkt naar de winnaars de laatste jaren dan weet je het wel.
Relief zegt
Iedereen praat hier over hoe goed groep B was, maar dat is voor mensen die op een afstand ernaar kijken lekker makkelijk gezegd. Er zijn mensen doodgaan en daarom is die groep B gestopt.
Denk eens ff aan je medemens i.p.v aan je eigen egoistisch drang naar actie.
James Hunt zegt
@ niels; beetje denigrerend niet!
6C Jordy zegt
Zeker jammer dat de Group B klasse stopte. Zelfs Ferrari had 4 prototypes rondrijden om ze in te zetten in asfaltrallies. Dat zou goede marketing voor de rallysport geweest zijn.
Maar echt dood is groep B ook weer niet. Sommige wagens in de rallycross op het eurocircuit doen er niet veel voor onder.
@Bananaflip,
MotorsTV zou een goede zender voor je zijn. Bijna 24 uur auto & motor sport.
@Relief,
Egoistisch GEdrang naar actie kun je ook zeggen over de toeschouwers die zich in trechtervorm naast de baan stonden te vergapen tot ze te laat zagen dat ze inmiddels midden op de baan stonden……… :roll:
Alex zegt
@6C Jordy:
“Maar echt dood is groep B ook weer niet. Sommige wagens in de rallycross op het eurocircuit doen er niet veel voor onder.”
Gisteren nog op Motors TV: Brits Open Kampioenschap Rallycross. In de Finale o.a. twee Fiesta’s, een Peugeot, twee Subaru’s, een Evo en een oude Metro 6R4, die in 2008(!) het kampioenschap nog heeft gewonnen.
dirk zegt
voor mij is rally de enige echte _auto_sport. F1 zijn voor mij nog amper autos te noemen, ze hebben 4 wielen een stuur en een motor en daar is het dan ook mee gedaan. zoals de auteur het zo mooi verwoorde – een overdadig bestickerde gezinsauto – daar rijden ze mee in de rally. een piloot moet dus echte stuurmanskunst bezitten om zijn parcours af te leggen.
andere vermelden al eerder dat rally waarschijnlijk meer bijdraagt tot het verbeteren van persoonsautos. daarbij komt nog dat op circuit rijden inderdaad een heel deel van het gevaar wegneemt, circuit hard rijden dat kan iedereen, maar in bossen of andere gevaarlijke wegelingskes, daar moet je lef voor hebben (ongeacht of de huidige technologie om je te beschermen tegen impact fenomenaal goed is of niet).
JanC zegt
Ik vind het wel een interessante discussie. Rally is beter omdat er meer doden vallen? of niet, zoals sommigen beweren… Ik denk dat het aantal doden misschien niet alleszeggend is. Kijk maar eens naar het aantal zwaargewonden uit de F1 en rally in de afgelopen 20 jaar. Gevaarlijker is rally dus.
Het is alleen een beetje jammer dat er zo weinig concurrentie is. 2 merken, en misschien 3 rijders die mee kunnen voor de eindoverwinning. Meestal is het echter eentje die wint.
Overigens, een Sebastien Loeb die zonder Formule-ervaring, zoals ik het begrepen heb, op die leeftijd instapt en een 8ste tijd neerzet is volgens mij redelijk indrukwekkend te noemen.
Barros zegt
Volgens mij zijn de genen die rally rijden de mensen die echt kunnen sturen.
Heb nog nooit een F1 coureur gezien die in een dikke WRC ( World Rally Car ) durft te stappen en eens probeert een snelle tijd te draaien en waarom niet omdat ze niet durven, ze weten gewoon dat er bij rally meer komt kijken dan 70 dezelfde rondjes rijden in 1,5 uur.
Loeb die draait ook in een F1 auto snelle tijden…
JH zegt
de rallysport is ook veel toegankelijker, ik woon zelf in nijverdal(gemeente hellendoorn) en rond september altijd kijken bij de hellendoorn rally waar ongeveer 10 wrc’s aan mee doen.