Remmen, sturen, accelereren. Drie handelingen die op hogere snelheden levensgevaarlijk kunnen zijn zonder de juiste banden.
Een snellere auto kopen is geen kunst. Het voertuig in een goede conditie rijdende houden vergt wel aandacht. Zeker bij een tweedehands auto is het goed opletten wat voor rubber de vorige eigenaar onder de auto heeft gemonteerd.
Want vreemd genoeg zijn het vaak de banden waarom men bespaard. Een pijnlijk verkeerde keuze, want zonder goede banden ben je nergens. Zeker als je het vermogen van je snelle bolide gaat aanspreken dragen kwalitatieve banden bij aan een stuk veiligheid. En vergeet niet dat goed rubber je ook plezier geeft. Je auto gaat er simpelweg beter van sturen.
Wat dat betreft heb je aan Goodyear een goede betrouwbare vriend als het gaat om een setje banden. Het bedrijf introduceerde dit jaar een nieuwe reeks banden binnen de Eagle F1 SuperSport-familie. Het merk mikt op performance, veiligheid en maximale grip in de omstandigheden wanneer je het nodig hebt.
Wanneer je naar een band kijkt sta je zelden stil bij alle ontwikkelingen die gedaan zijn om de band zo te krijgen. Zo bestaat de Eagle F1 SuperSport-serie uit drie banden. De meest geavanceerde band, de Eagle F1 SuperSport RS, is door Goodyear speciaal voor Porsche Motorsport ontwikkeld. In het ontwikkelingscentrum in Hanau, Duitsland, hebben honderden engineers en onderzoekers gekeken naar allerlei belangrijke factoren om de beste band te krijgen.
De resultaten die men in een lab weet te behalen moet natuurlijk ook in de praktijk getest worden. Een job die kunt omschrijven als een jongensdroom, want wie wil nu niet op een circuit losgaan met een snelle sportauto om nieuwe bandentechnologie te testen. In het geval van de Goodyear Eagle F1 SuperSport RS vonden de laatste ontwikkelingen plaats op het Nardò Porsche Test Circuit in Nardò, Italië. Met deze laatste stap was het moment daar: Goodyear is terug op de markt van de Ultra Ultra High Performance (UUHP) banden.
Het resultaat is een band die idioot veel grip levert. De Eagle F1 SuperSport RS is dan ook gehomologeerd voor de Porsche 911 GT3 RS en GT2 RS. Pas als je een rondje aan boord van zo’n auto meegaat besef hoe hoog de limiet ligt voordat de band stopt met grip bieden.
Naast het topmodel, de Eagle F1 SuperSport RS, zijn er ook nog de Eagle F1 SuperSport R en de Eagle F1 SuperSport. Laatstgenoemde is een door races geïnspireerde band voor de beste grip en handling op droge wegen. De Eagle F1 SuperSport R neemt het recept van SuperSport, maar staat ook offroad zijn mannetje. De eerder besproken Eagle F1 SuperSport RS is een band die het beste tot zijn recht komt op het circuit. Op de openbare weg ga je met normaal weggedrag niet in de buurt komen met waar de band toe in staat is.
Enkele belangrijke kenmerken van de Eagle F1 SuperSport-reeks zijn de stijve ribben in het loopvlak, een gesloten patroon aan de buitenkant van de schouder en een stijve zijwand voor beter rijgedrag. Met 361 F1-overwinningen in het achterhoofd heeft Goodyear zijn circuitervaring gebruikt om deze nieuwe generatie prestatiebanden te ontwikkelen. Wees niet bang dat je met natte omstandigheden de grip verliest. Hoewel het segment van de band aan de buitenkant is geoptimaliseerd voor droog wegdek, zijn er ook drie centrale segmenten voor een nat wegdek. Remmen en sturen in natte omstandigheden moet zo in alle veiligheid kunnen verlopen. Zeker bij een snellere auto wil je dat deze zaken in orde zijn.
Ben jij met je vliegensvlugge bolide vooral op de openbare weg te vinden, dan moet je aan de Eagle F1 SuperSport voldoende hebben. Voor wie zo nu en dan een rondje over het circuit gaat is het goed om over na te denken de sportievere Eagle F1 SuperSport R te nemen. Spendeer jij de meeste tijd met je auto op het circuit, dan zul je aan de Eagle F1 SuperSport RS het meeste plezier beleven.
Deze special is tot stand gekomen in samenwerking met Goodyear.
CBR600rr zegt
Ik mis de advertorial tag…
a110 zegt
@cbr600rr: nee joh, heel objectief stuk over het belang van goede banden! En toevallig zijn die Goodyear’s gewoon de allerbeste… of waren het nou Michelin’s?
phaeton zegt
Die mis ik ook, in de Android app tenminste.
svdv zegt
@phaeton: ik heb hem wel gewoon op Android..
phaeton zegt
@svdv: Nu wel inderdaad
bogey zegt
@phaeton: voor een auto met wat pk’s zijn de ps4s heerlijk. Echter weinig ervaring mee op nat wegdek. Op t droog zeer goede grip en ik heb gelezen dat ze nog degelijke levensduur hebben. Tussen 100 en 250 pk zit je ook goed met Contintal Contisportcontact of Dunlop sport Maxx rt2
SpeedGeek zegt
@bogey: ik heb de ps4s onder mijn zomerset van mijn 330ci e46. Had hier voor Pirelli P-Zero’s. Die waren een centimeter breder rondom maar hebben een stuk minder grip. Die Michelin’s zijn echt heel goed zowel droog als nat.
560pk zegt
@speedgeek: rij al jaren met pilot sports onder mijn BMW’s. Absolute topband onder droge omstandigheden. Veel grip, nauwelijks slijtage onder “normaal” gebruik.
Dutchdriftking zegt
Mooi eigenlijk, bij een tweedehands auto zegt het merk banden inderdaad vaak genoeg over het onderhoud. En het type band maakt zeker verschil. Vier-seizoenen banden zijn altijd bagger. Ben wel benieuwd eigenlijk wat het favoriete bandenmerk onder onze lezers is. Prijs-kwaliteit vind ik persoonlijk Hankook echt top, als prijs een mindere rol speelt heb ik toch de beste ervaringen met Michelin.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Toevallig ook Goodyear.
SvenskaAeroplanAB zegt
@dutchdriftking: Prijs/ kwaliteit: Vredestein, beste: Pirelli
karhengst zegt
@dutchdriftking: deze vraag verdient een poll
Heb zelf overigens te weinig ervaring om een voorkeur te hebben. Ben daarnaast ook gewoon afhankelijk van wat de leaseboer er onder plempt al zijn het altijd de grote merken: Michelin of Goodyear voor zover ik me er aan herinner.
De huidige Winter Sports zijn wel krabbelaars, maar wellicht moet ik nog wennen aan het concept van 16” FWD i.p.v. 17”/18” RWD.
Tonnie zegt
@karhengst: te weinig ervaring voor helaas. Nu ook een lease en dus zijn er zo wat andere winterbanden onder gegooid van Kleber. Wel grip wanneer nat/glad, maar wel duidelijk meer geluid. Zomerbanden waren bridgestones, al heb ik ’t idee dat die beter zijn in motorbanden.
sabrerator zegt
@dutchdriftking:
Afhankelijk van de auto. Ik wil eronder hebben wat de fabrikant standaard levert. Mijn Citroëns reden op Michelin, de eerste Jag op Pirelli. De huidige Jag staat nog op Goodyear, die zaten eronder. Maar daar gaan weer Pirelli’s onder na de winter.
elemento zegt
Ik heb goeie ervaring met goodyear en pirelli onder bmw. Minder ervaring continental
JelleEp3 zegt
Voor mij Michelin’s!
baklava zegt
Er komen alleen michelin pilot sport’s onder mijn auto.
gloudertje zegt
@baklava: same here
eelco106gti zegt
@baklava: same here
zlover zegt
@baklava: Of Super sports
bassx zegt
@baklava: Zelfde hier. Die GYs die standaard onder een BMW zitten zijn echt flutbanden.
560pk zegt
@baklava: hier ook
bmwe46m3balling zegt
@baklava: sowieso hier ook. Dingen zijn subliem. Levensduur tussen 50 en 70k. Strak bochten door.
SvenskaAeroplanAB zegt
Ik wacht nog even op de UUUUHP…
faalhaas zegt
Ik heb geen snelle auto, en nu?
bmw2coupeeigenaar zegt
@faalhaas: Ik ook niet, maar neemt niet weg dat een goeie A-band een must voor mij persoonlijk is.
geenidee1975 zegt
Wil iemand bij de redactie van bRanded content aub banded content maken, gewoon voor de taalnerds die van taalgrapjes houden. Dank u ?
toyotavenray zegt
Vredestein ultrac satin in de zomer 225/40/18.
En Dunlop in de winter 225/40/18.
Hebben genoeg grip.
En prijs/kwaliteit is goed.
jumpman zegt
Onder mijn auto alléén Michelin!!!
robin66079 zegt
@jumpman: lekker cuppen en uitdrogen ohw wat heerluuk
jumpman zegt
@robin66079: Pilot Sport CUP 2 R inderdaad.
bmwe46m3balling zegt
@robin66079: zou je ophanging/ draagarmen en je uitlijning van jouw auto even nalopen. Denk dat er iets mis.
Pilotsport 4 of Pilotsport cup 2 banden zijn echt subliem. Lees de reacties maar even na. Bij mijn vorige bmw zaten ze er gemiddeld 70k op voordat ze aan vervanging toe waren. Kon zelfs nog doorrijden.
robin66079 zegt
@bmwe46m3balling: ik heb ze zelf ook niet, ik ben monteur van beroep, en daar zie je dagelijks michelins die erg droog en gecupt zijn. Al gaat het hier dan om performance banden, in de werkplaats zijn het dan voornamelijk energy savers en primacy 3 die dit erg doen.
Onehp zegt
Advertorial, mist ie het beste punt met de F1 Supersports. Ze zijn namelijk erg goed in het droge én in de regen. Moeilijk een snellere band te vinden op een natte ronde.
Heb al een setje sinds eind april en ze bevallen erg goed, en dan vergelijk ik met Michelin PS4 en (ja ook) Supersport. Volgens de eerste testen zijn ze ‘on par’ met de PS4S en dus iets beter op het natte. Kan ze zelf niet vergelijken op mijn auto want de PS4S is niet beschikbaar in 18″… Maar de GY supersports dus wel. Enkel wil ik nog die stille tech in deze banden, sportbanden i alle ere, maar op een straatauto wil ik ook maximaal comfort en als je uniballs in je ophanging hebt en je auto geen 300kg geluidsisolatie meesleept, dan wil je dat iedere band zo stil mogelijk is… Juist wel op sportbanden dus.
P. S. Banden reviewen doe je overigens op tyrereviews.co.uk, de site die ons ook echt interessante bandentesten geeft op youtube.
sportevo zegt
@onehp: Onder wat voor auto liggen deze banden. Belangrijk gegeven wat een band kan onder auto A prima functioneren maar onder auto B juist absoluut niet.
Onehp zegt
@sportevo: sportief gebruik met vaak de gripgrenzen opzoeken, MQB fwd met VAQ en ~400pk. De hoofdzakelijke referentie zijn anders de vergelijking met de andere banden. Wat meer duiding, de PS4 is meer comfortabel, ook uitstekend in nat maar een stuk softer in het droge. Michelin Supersport beste feedback maar duidelijk minder in de regen. Slijtage gelijkaardig voor alledrie.
mar10us zegt
Alleen motorbanden vind ik belangrijk. Ik rijd al jaren met tevredenheid General.
tjorque zegt
@mar10us: en welke motorbanden dan?
Ik heb nu metzeler roadtec1 en ben daar best tevreden van…
Op m’n volgende motor (ik bestel hem binnenkort) weet ik het echter nog niet.
mar10us zegt
@tjorque: heb de Roadtec 1 ook gehad op een Tiger 1050. Gewoon een goede band, maar slijt wel flink snel (kan ook aan mijn rijstijl liggen). Daarna overgestapt op Pilot Power. Dat was onhandig: grip perfect als de temperatuur in de band goed is, maar met een beetje gas slijt het als een malle. Inmiddels over naar een Tiger Explorer en rijd nu op Dunlop Sportmax Roadsmart III. Tot nu toe nog niet klagen. 1x een stapje opzij ermee gemaakt, maar dat kan ook een witte lijn in combinatie met bladeren zijn gekomen. Ik denk dat de meest populaire banden de Michelin Pilot 5 zijn en die zijn gewoon erg goed.
tjorque zegt
@mar10us: mijn achterste roadtec1 heeft het 22000km getrokken. De voorste doet nog even verder.
Mijn rijstijl is ook vrij bruut (gewoon keihard terugschakelen, volgas open gooien, de rem er even in knallen etc…) met die stijl van rijden vind ik 22k km wel redelijk… (sv650 bj. 2016)
Ben benieuwd wat het wordt wanneer ik de gs1250 heb. ?
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik reed afgelopen zomer op een nieuwe Pirelli P-Zero Run flat. 245/30/r19 achter en 225/35/r19 voor.
Ik rijd met ‘slechts’ 175pk altijd sportief door in NL en Duitsland. Het is mijn geld dubbel en dwars waard. Doet het beter dan mijn voormalige Bridgestones.
bmw2coupeeigenaar zegt
@bmw2coupeeigenaar: *bandenset
jmeverts zegt
@bmw2coupeeigenaar: run flat is ook een compromis, rijdt minder prettig dan vergelijkbare non run flat
tjorque zegt
Typo: “men bespaart”
mrducky zegt
Jammer dat dit soort banden nooit gemaakt worden voor de klassieker of in ieder geval iets vergelijkbaars. Voor mijn E30 is niks degelijke te krijgen in de originele 205/55/15 maat.
bmwe46m3balling zegt
@mrducky: even bellen net michilin nou. Even zeggen dat ze voor de markt ook pilotsport 4 voor de kleinere banden moet ontwikkelen. Want wanneer ik een auto heb met kleine banden wil ik er alsnog zulke banden onder hebben.
mrducky zegt
@bmwe46m3balling: Dat heb ik al eens gedaan, althans heb ze eens gemaild met de vraag of er iets sportiefs voor te krijgen was, helaas nooit wat vernomen.
@theblazerunner: De banden die je opnoemt zijn allemaal iets beter dan een ECO band maar niet iets waarmee je zo hard de bocht door kan als bijvoorbeeld een Pilot Sport band. Voor de kleinere maten, 195/50/15 en voor de grotere maten 205/50/16 zijn gewoon Pilot Sport 3’s te krijgen. Echter is 195/50/15 te klein voor een E30 en krijg je dan grote tellerafwijking. en 16 inch originele BMW velgen of Alpina’s zijn niet te betalen. In 205/50/15 word de keus al iets uitgebreider, in amerika heb je bijvoorbeeld de Bridgestone RE71R in dit formaat echter hier in europa is die niet leverbaar.
Kortom ik vind het jammer dat hier niet een echte UHP band voor is buiten een semislick.
theblazerunner zegt
@mrducky: Yokohama Advan, Hankook Ventus 2, Goodyear EfficientGrip Performance
Hoe hard wil je de bocht om met een bandhoogte van 55 ?
pcooperworks zegt
Goede rubbertjes, altijd belangrijk ;)