Nee toch niet, de Smart is niet gemaakt als caravantrekker en daarom is deze van de weg gehaald.
Een Smart is een handig klein stadsautootje. Ideaal voor korte afstanden in drukke steden en parkeren ermee is een appeltje eitje. Iemand in mijn familie had er eentje en het scheurt als een kart. Althans, dat gevoel krijg je. Zeker als het een cabrio is lijkt het alsof je zwaar illegale snelheden bereikt, terwijl je maar tachtig kilometer per uur gaat. Dat kan de eigenaar van deze Smart ook gedacht hebben.
Smart als caravantrekker
Deze kampeerder reed met zijn Smart zestig kilometer per uur (!) op de snelweg. Levensgevaarlijk natuurlijk, want achteropkomend verkeer verwacht dit niet. Saillant detail: er hing een caravan achter het wagentje. De politie heeft daarom de combinatie bij de A4 in Den Haag aan de kant gezet om verdere gevaarlijke situaties te voorkomen.
De politie heeft de bestuurder niet alleen aan de kant gezet omdat hij zo langzaam reed, maar tevens omdat deze combinatie geeneens mag. De politie zegt het volgende.
Nadat we de combinatie naar een veilige plek hadden gedirigeerd konden we de bestuurder vertellen dat de trekhaak op deze Smart, niet bedoeld is voor een caravan
Politie
De Smart kan wel een trekhaak hebben, maar deze is alleen bedoeld voor een fietsenrek of iets dergelijks. Hiernaast waren er nog meer ‘aandachtspunten’: de losbreekreminrichting werkte niet goed en de caravan had een gladde band.
Niet verder
De Smart mocht daarom niet verder. De auto heeft gewoon niet genoeg kracht om zoveel kilo’s te trekken, dat moet toch iedereen begrijpen. Blijkbaar niet en daarom hebben we gelukkig de politie. De bestuurder heeft de caravan moeten loskoppelen van de Smart. De sleurhut mag pas opgehaald worden als er een auto is die wel voldoet aan alle eisen.
Het is niet bekend of de bestuurder op vakantie ging, of dat de caravan verplaatst werd naar een stalling, waar overigens veel tekorten van zijn. Duidelijk is wel dat een Smart niet gemaakt is als een caravantrekker.
Afbeeldingen via Verkeerspolitie Den Haag
Hubert zegt
Mooi toch.
Neemt z’n eigen garage mee.
potver7 zegt
Ga je dat nu onder iedere foto van een auto met caravan zetten? Ik zie er namelijk verdomd weinig rondrijden waarbij de auto groter is dan de caravan.
Hubert zegt
Primair is een caravan om er in te verblijven.
En hier kan dat samen met je auto.
danmar zegt
Niet zo smart dus van de bestuurder.
mashell zegt
Als je de combinatie zo ziet, lijkt het er op dat de kratten Schultenbräu, de kilo’s aardappelen en de obligatorsiche elektrische fietsen allemaal helemaal achterin de caravan staan.
karhengst zegt
Dat zal niet door de denderende 0-100 tijd geweest zijn.
T5Power zegt
Is Leo het Haasje?
utregcity zegt
Wat een baas! 👍
Robert zegt
Nee. Wat een idioot.
Je zal er ’s avonds of ’s nacht zo eentje tegen komen als je er met 120 of 130 km/u achter op vliegt.
Hubert zegt
Hij kan dan wel een idioot zijn, maar zelf zit je niet op te letten als je hier achterop klapt.
Robert zegt
Als jij ’s avonds of ’s nachts met een legale 120 of 130 km/u over de snelweg rijdt en doemt iemand op die met 60 over dezelfde weg hobbelt, dan heeft dat niets meer met ‘opletten’ te maken, maar alles met het (on)vermogen om hier nog op redelijke wijze een inschatting van te kunnen maken.
Er is hier zelfs jurisprudentie over; een aantal jaar terug was er een voorval op (ik dacht) de A7, waarbij een automobilist ’s nachts met amper 60 km/u op de rechter rijstrook reed, omdat de brandstoftank vrijwel leeg was en de bestuurder vreesde anders niet thuis te kunnen komen. Daar vloog dus iemand met 120 vol achter op. Bottom line: de rechter achtte de langzaam rijdende automobilist schuldig. Ik kan het zo gauw niet meer terug vinden, maar volgens mij heeft o.a. de AutoWeek hier destijds iets over gepubliceerd.
Aanvullend zijn dit soort voorbeelden ook de reden geweest om de minimum snelheid op snelwegen af te schaffen. Als een wetshandhaver ziet dat iemand zich als een rijdende chicane over de snelweg voortbeweegt (ongeacht diens feitelijke snelheid), kan deze op basis van het welbekende Artikel 5 van de WVW besluiten van de weg te halen.
ponnie zegt
Wat een onzin, ik kan me nog goed herinneren dat vroeger iedereen een caravan achter zijn kleine wagen had liggen, zelfs achter een eend.
Alsof een redelijk moderne smart met minimaal 45pk dat niet aan zou kunnen. Het 60 rijden op de snelweg zal wel een andere oorzaak hebben gehad.
sabrerator zegt
Een vouwwagen mag achter een eend. Die heeft een trekgewicht van 400kg geremd.
Hubert zegt
Er zijn destijds genoeg eendjes met een kip-caravan er achter over de Alpen gegaan.
En tegenwoordig zul je af en toe ook nog wel ‘afwijkende’ combinaties rond zien tuffen.
Ik denk dat we niet zo spastisch moeten doen, maar gewoon relaxed blijven en niet alles zo opjagen.
p993 zegt
Je hebt een punt…als meneer nu de losbreekrrm had aangelegd en gewoon op een b weg had gereden was er wat mij betreft niet veel aan de hand…
potver7 zegt
Dus hij mag de caravan ophalen met een andere auto, ondanks de gebrekkige technische staat van de caravan? Bijzonder…
dailydriver zegt
Waar zijn de extra opzet zijspiegels?? Ook vergeten soms??!!!
sizedoesmatter zegt
Zag ik ook metéén! Daarnaast zou ik deze combi weleens willen proberen; hoé instabiel is dit? Tenslotte een hele lichte trekauto met idioot korte wielbasis en een ‘vintage’ Knaus die achterover lijkt te hangen; kogeldruk?