Geen gare bodykits en een gekke wielen, maar wel meer vermogen. Nice.
De Lamborghini Urus is nog niet zo heel erg lang op de markt, maar de auto is al een waanzinnig succes. De puissant rijke klanten kunnen niet wachten op zo’n über-brute super SUV. Net als alle andere mensen willen deze klanten zeer uniek zijn.
Daar speelt Lamborghini (nog) niet echt op in. Er is slechts één uitvoering: de Lamborghini Urus. Natuurlijk, je kan met wat opties je eigen Urus samenstellen zoals een offroad pakket. Een andere optie is om je te wenden tot een van de vele tuners die zich met de Urus hebben bezig gehouden. Het nadeel is dat zowel TopCar als Mansory voornamelijk zich bezig houden met carbon frutsels. Echt fraai is het niet en op een auto van 2.200 kilogram zet het ook geen zoden aan de dijk. Ja, je kan mijn zus een paar rijstwafels geven, maar aangezien ze ook drie slagroomtaarten per dag eet, schiet je niet zoveel op met de rijstwafels.
Gelukkig heeft ABT Sportsline een goede optie. De tuner uit Allgäu heeft zich namelijk op de Lamborghini Urus gestort. In tegenstelling tot eerder genoemde tuners houdt ABT zich ditmaal niet bezig met het uiterlijk. Nee, alleen de motor werd onder handen genomen. Dankzij aanpassingen aan het motormanagement zijn er meer paarden dan voorheen. Het maximum vermogen steeg namelijk van 650 pk met 60 pk naar 710 stampende en briesende ‘Italiaanse’ paarden. Ook het koppel ging omhoog, natuurlijk. Met 850 Nm was de Urus in standaard-trim natuurlijk geen doetje, maar na de ABT behandeling heeft ‘ie 910 Nm. Bij welke toerentallen dat allemaal gebeurt, wordt niet vermeld. Ook over de topsnelheid wordt met geen woord gerept.
Heeft het extra vermogen effect op de standaard sprint? Maar natuurlijk! Van 0-100 km/u knallen duurt nu slechts 3,4 seconden. Dat was voorheen 3,6 tergend lange seconden. ABT-Sportsline wijst ons er fijntjes op dat het sneller is dan de gloednieuwe Porsche 911 Carrera S. Ook over de prijzen is er niets bekend. Wel geeft ABT Sportsline aan dat de Urus ook na de tuning zijn volledige garantie behoudt. Dat is wel een prettige gedachte.
Het hangt nogal af van je definitie van ‘smaakvol’…
@donvincenzo: Een Urus is überhaupt niet smaakvol, naar mijn mening. Het is een beetje als, een vrouw die goedkoop bier uit blik drinkt, en zware shag rookt.
@mikje90: Ah! Klinkt helemaal als mijn type. Helaas steeds moeilijker te vinden vandaag de dag.
@mikje90: Die verplaatsen zich over het algemeen in een Opel van 20 jaar oud…
@johnhert: nee , meestal een vw
@mikje90: dat je geen fan bent van de Urus moet je zelf weten, maar die vergelijking raakt kant noch wal…
@mikje90: eerder als een plastic fantastic porno-bimbo…
Niks mis mee!
Maak hem anders nog duitser
@mats106rallye: het is nu helemaal net een audi
Als die dingen in de bumper maar niet geel of rood zijn vind ik t al beter
Man o man, wat een bruut ding …. Dit brand een enorm gat in je broek vanuit het verbruik, dat moet gewoon een draaikolk in je tank zijn. Maar wat zou ik deze een keer graag op z’n staart trappen, niet omdat het moet, maar gewoon, omdat het kan …..
@autodrome: brandt!
@willeme: Ik word nu toch wel een beetje nieuwsgierig naar die zus van je.
@dirkv: Laat ik het zo zeggen. Het is een ‘persoon’ waar je niet omheen kan.
Het is een fantastische aandrijflijn. Maar ik zou deze toch liever met een RS6 of een Porsche jasje.
Het idee is van een foto maken op een lelijke locatie is dat je een niet zo mooie auto er daarmee ietsjes mooier lijkt. Maar als de auto leasegrijs is en wegvalt in de omgeving werkt dat dus helemaal niet.
@mashell: mee eens
Wacht eens even….. Urus in combinatie met Smaakvol dat is zoiets als Duitsers en Humor of Britten en een Stalend gebit.
Nee bedankt. Deze niet en de gewone niet. Gedrocht!
Die rear-diffuser, wat een ontiegelijk lelijk ding blijft dat. Spuit dat apparaat minimaal in kleur van de lak en zorg dat je die backbox van het uitlaatsysteem niet meer ziet. ?
Als je zo’n debiele Urus koopt ben je echt volledig van de ratten besnuffeld. Voor dat geld kocht ik mij een nieuwe GLS en een Murcielago