Dat blijft altijd de vraag als je een icoon als de Porsche 959 aanpakt. Is het geniaal, of is het heiligschennis?
De Porsche 959 mag met recht een icoon genoemd worden. De auto tikt namelijk alle boxjes aan die bepalen of hij de iconische status bereikt heeft of niet. Het begint al met het aantal geproduceerde exemplaren, 292 stuks zijn het er maar.
Daar bovenop was de 959 in de jaren ’80 dé te kloppen auto als het aankwam op vermogen, techniek en pure snelheid. 450 pk had hij en daarmee is de auto ook volgens hedendaagse maatstaven nog bloed- en bloedsnel. 0-100 kost 3,7 seconden en de top ligt op 319. Ik bedoel maar.
Als laatste zijn de verhalen over de Porsche 959 ook legendarisch. Tennisser Boris Becker had er bijvoorbeeld eentje, gekocht als eerste auto op 19-jarige leeftijd. En hij reed de auto ook zoals een 19-jarige zou doen; hard. Dus kon het gebeuren dat hij met bijna 320 op de teller werd gepakt door de politie. Op een plek waar dat dus niet mocht, voor de duidelijkheid.
Die auto dus, de Porsche 959, is nu beschikbaar als restomod. Geniaal of heiligschennis?
Porsche 959 by Canepa Motors
Het Amerikaanse bedrijf Canepa Motors heeft het namelijk aangedurfd om er een restomod van te maken. En nou is dit niet zomaar een tjoener die even wat aanklooit met een chipje, maar iemand met verstand van zaken. De baas en tevens naamgever van het bedrijf heeft zélf een 959 en transformeerde hem zelf tot de 959 die Porsche anno 2022 zou maken.
En deze groene 959 heeft dezelfde behandeling gehad. De auto is nu voorzien van een parallel twin-turbo systeem, de standaard turbo’s werden vervangen door exemplaren van Borg Warner. Resultaat? 800 pk en 600 Nm koppel.
Verder werd praktisch alles herzien wat je kan herzien aan een auto: wastegates, titanium hitteschilden, inlaat, uitlaat, krukassen, ontsteking, brandstoftoevoer, luchtfilters, software, de kabelboom en nog véél meer zaken werden onder handen genomen.
Bovendien kreeg deze auto een speciale Porsche Individualkleur mee, Emerald Green genaamd en groeiden de velgen 1 maatje, van 17 naar 18 inch. Zo kon de betere remmelarij ook worden geplaatst.
Geniaal of heiligschennis?
De auto is nu op alle fronten beter dan het origineel, maar kán dat eigenlijk wel? Moet een tuner, hoe goed ook, zich wel aan zulke iconen vergrijpen? Of moet hij er met zijn handjes vanaf blijven en de legende in ere laten?
Mocht jij kiezen voor de optie ‘geniaal’, én je hebt heel diepe zakken, dan hebben we goed nieuws voor je. Dit exemplaar is te koop, in Amerika staat hij. Goedkoop zal hij niet worden, een originele doet al meer dan 2 miljoen namelijk.
Mocht je bij deze achter het net vissen, dan kun je alsnog zo’n Canepa Porsche 959 op de kop tikken. Het enige wat je dan moet doen is zelf een originele 959 vinden en die naar Amerika te verschepen. Een paar jaar later en wat miljoentjes verder ben jij dan ook eigenaar van zo’n auto. Maar wees er snel bij, want ze willen er maximaal 50 onder handen nemen.
Wat zeg jij, maken of kraken?
osmo zegt
Fan van de auto, niet van de kleur.
Hubert zegt
Er zijn auto’s die je gewoon in hun waarde laat.
En de 959 is er eentje van. Voegt niets toe om deze te restomodden.
Net als de F40. Die is gewoon rauw en basaal. En dat moet je gewoon zo houden.
pomoek zegt
Voor mij is de vraag: Gaat er in gereden worden? Zo ja, prima, ik snap het. Zo nee: Dan snap ik dit niet.
Wolflow zegt
Denk dat het sleutelen de waarde niet ten goede zal komen.
petroldrinker zegt
Geweldige kleur zeg! Auto heb ik dan minder mee, bizar apparaat, maar nooit wat met een 959 gehad verder
tortuga zegt
50 stuks? Dus 100miljoen verkloten en wie doet dat?
koeberg zegt
Als een restomod ervoor zorgt dat een klassieker waarmee anders niet gereden wordt nu wel mee gereden wordt, dan ben ik helemaal voor. Anders zie ik het nut niet zo.
anthwan zegt
Zo lang er geen wasmachine motor in zit is een resto-mod sowieso geniaal. En ook deze is goed gelukt zo op de foto’s te zien.
Rob zegt
Als er ergens geen heiligschennis bestaat, dan is het wel in automotive. Het modificeren van auto’s is namelijk net zo oud als de auto zelf. Goed, je kunt het jammer vinden en in een heel zeldaam geval kun je misschien “Zonde!” roepen (altijd een beetje raar om dat te roepen over andermans bezit, maar goed); maar heiligschennis? Kom nou.
Van de Porsche 959 zijn er een dikke 300 gebouwd. Dat is niet veel, maar het is ook niet zo dat hiermee een stukje historie verloren gaat.
Rob zegt
50 stuks is trouwens wel heel ambitieus.
Maar marketing technisch moet je inderdaad altijd iets over “limited” roepen.
dare2think zegt
Offtopic, maar Porsche gaat over een maand naar de beurs. Dit werd vanmorgen bekend. Mogelijk artikel idee.
mc96 zegt
Beetje oud nieuws 😄
supertjeduc zegt
Moeten ze nog eerst even een schikking regelen met de familie van de Joodse mede-oprichter die ze er uit gewerkt hebben
jasbelle zegt
Doe mij maar die 928 restomod van Nardone. Heb die op Goodwood mogen aanschouwen, wat een ontzettend gaaf apparaat is dat!
tmenges zegt
Zelf zou ik t niet doen als ik t geld had maar ach, als er een markt voor is, waarom niet?
racerx zegt
Ontzettend gaaf, maar een ‘mint’ 959 zou ik er niet voor opofferen. Een flink gebruikt exemplaar zeker wel!
Richmond zegt
Nee gewoon vanaf blijven
supertjeduc zegt
Blijft een lelijk ding dus weinig aan verpest
antoonniels zegt
Als je al een echte hebt lijkt het mij niet zo moeilijk om even een kopie te bouwen waar je je tunervaardigheden op los kunt laten. Kun je alles aanpassen waarvan je denkt dat ze er bij Porsche niet goed over nagedacht hebben…..
baserati zegt
Lekker doen ! Elke auto, hoe exclusief ook, moet gewoon lekker mee gereden worden.
De basis van de 959 is niet spectaculair goed en dit maakt hem zeker beter.
Heb vaak met de 959 in Zwitserland gereden en daar kwamen behoorlijk wat beperkingen aan het licht. Ik ben een paar keer bij deze garage geweest (insane waar zij alllemaal aan werken) en kan je vertellen dat de aanpassing wellicht meer kost dan de aanschaf van een 959.
Interessant detail is overigens dat veel 959’s niet bepaald in goede staat verkeren … zou je niet verwachten bij zo’n kostbare auto
cossiekiller zegt
Doen! En zeker op deze manier.
Het is niet dat de techniek in de jaren ’80 zo geweldig was tegenover wat ze nu kunnen.
Eduardo Cuvelier zegt
Canepa Motors Porsche 959 Glorious Green – Score :
– Michael Sembello : ‘Maniac’
– https://www.youtube.com/watch?v=nI3S-bEpfs4