Zaterdagmiddag begint volgens Steve McQueen het leven weer, want dan is het wachten voorbij en gaat de 24 uur van Le Mans van start. Bij Porsche staat de teller inmiddels op 17 overall overwinningen. Dit waren de auto’s die de champagne proefden.
Het begon allemaal met de legende. De 917, in Kurzheck variant. De Langheck was eigenlijk speciaal ontwikkeld voor Le Mans met de gedachte dat het langere koetswerk sneller zou zijn op het ellenlange rechte stuk van Mulsanne. Dankzij meer downforce bleek over de hele ronde de Kurzheck echter sneller te zijn en makkelijker te handelen, hoewel dat laatste waarschijnlijk meer zei over het tricky karakter van de Langheck. De 917 wist twee keer te winnen. In 1970 met de Salzburg-livery en in 1971, met onze Gijs en de beste vriend van Max achter het stuur, in de kleuren van Martini.
Vervolgens was het de beurt aan de 936. Ten opzichte van de 917, die doorgaans ook op snelheid de concurrentie aftroefde, moest de 936 het vooral hebben van de betrouwbaarheid. Le Mans was (en is) wat dat betreft de ideale plaats voor Porsche om te laten zien dat zij snelle auto’s konden bouwen die ook heel konden blijven. Mede door heldendaden van Jacky Ickx en wederom onze Gijs won Porsche met de 936 in 1976, 1977 en nog een keer met de 936/81 in 1981.
Tussendoor werd er echter nog een overwinning gehaald in 1979 met de Porsche 935 K3. Deze door het team van Kremer gerunde Porker met onder andere Klaus Ludwig achter het stuur kon je ergens nog wel herkennen als een 911 (930) Turbo. Acteur Paul Newman, zeg maar de voorganger van Patrick Dempsey (die dit jaar overigens niet meedoet), werd in deze race tweede met een andere 935 gerund door het Amerikaanse team van Dick Barbour Racing.
In de jaren ’80 domineerden de 956 en 962 vervolgens zes jaar lang de race, totdat Jan Lammers met zijn Jaaaaag die hegemonie wist te doorbreken in 1988. Opdat het niet te eentonig werd veranderde Porsche eigenlijk vooral de livery een keer. De Rothmans-livery werd in 1984 en 1985 twee jaartjes ingeruild voor een geel/zwart/witte-livery van kledingmerk Newman.
Na een aantal magere jaren waarin Peugeot en Jaguar twee overwinningen wisten te behalen, Sauber-Mercedes één keer won en de Mazda 787B met Wankelmotor naar de overwinning jankte in 1991, werd door Porsche in 1994 de trukendoos opengetrokken. Jochen Dauer’s Dauer Racing zette dat jaar iets wat praktisch een 962 was in de GT-klasse in. Daardoor mocht de 962 onder andere een grotere tank hebben. De auto’s werden gerund met behulp van Joest. Zo wist de oude 962 medio jaren ’90 nóg een overwinning te scoren.
In 1996 en 1997 wist het merk uit Stuttgart vervolgens te winnen met de WSC Spyder. Een auto die gebouwd werd door Tom Walkinshaw Racing en eigenlijk een Jaguar was/had moeten zijn.
In 1998 kwam de legendarische 911 GT1 het Franse circuit onveilig maken. De GT1 steeg wel eens op, maar niet op Le Mans in 1998 want de race werd dat jaar gewonnen.
In de jaren nadien deed Porsche niet echt meer een gooi naar de eindoverwinning. Met de GT’s waren ze wel succesvol, maar ja, daar pak je geen echte headlines mee. Na jaren van Audi-dominantie begon het enkele jaren toch weer te kriebelen en keerde de ‘rekordmeister’ terug op Le Mans. In het eerste jaar waren ze snel maar pakte Audi op betrouwbaarheid toch nog de race. Vorig jaar was het wel raak en behaalde Hulkenberg met zijn maten de kroon weer eens voor Porsche.
Gaat het ze dit jaar weer lukken?
meneermandjegtav zegt
Leuk. Kunnen jullie dit vaker doen. Zou tof zijn!!
svdv zegt
Zo mooi als de 917 worden zo nooit meer.
freez65 zegt
@svdv: En qua geluid naar mijn bescheiden mening nadien ook niet meer geëvenaard.
bergmm zegt
@freez65: prachtige ja, al krijg je kippenvel van de 787B :)
svdv zegt
Weet iemand trouwens hoe vaak audi gewonnen heeft?
maxidyne zegt
@svdv: 13 keer.
eefie zegt
Leuk stuk! Ga zo door.
Porsche, Audi, misschien Toyota; ik zit er klaar voor
Dutchdriftking zegt
Wat zijn ze mooi he!
desjonnies zegt
Tsja, een ieder die denkt dat de 911 de auto is die Porsha op de kaart heeft gezet, heeft slechts ten dele gelijk, de fabelachtige 917 is en blijft de vervulling van Porsha’s ambitie om in de annalen van Le Mans te worden bijgeschreven
Dat was eerder nooit gelukt, te kleine en te lichte wagens, maar dank zij ene Ferdinand Piëch (jazeker diezelfde Ferdinand, volle neef van…. ) lukte het uiteindelijk.
Maar ook en juist omdat hij tijdens een test sessie in Oostenrijk op de Salzburgring afwezig was,
De 917 was namelijk één rijdende onbetrouwbare en wispelturige doodskist, Porsche’s fabrieksrijders reden veel liever met de ouwe trouwe 908 , die weliswaar veel langzamer was, maar wel over een betrouwbare wegligging beschikte.
Enfin, ene Richard Attwood en David Piper, beide uitzendbureau rijders voor Porsche (ingehuurd) reden wel met de 917 maar het viel hen op dat de neus bezaaid was met dode insecten maar de achterkant niet.
Ze vermoedden een foute stroomlijn aan de achterzijde vroegen om aluminium platen, popnagels en een popnageltang.
Des avonds modificeerden ze de achterkant zo uit de duim, maar met het idee meer druk op de achterwielen te krijgen zodat de 917 geen vlieg-nijgingen meer kreeg.
En het wonder geschiedde, Hans Hermann één van de fabrieksrijders die de 917’wispelturige karakter hartgrondig haatte, ging naar buiten toe met de verbouwde 917 en bleef na rondje één buiten en zette na een rondje of drie vier een hele rappe tijd neer.
En zo is de 917 Kurzheck eigenlijk geboren, maar na alle waarschijnlijkheid hadden de twee Britten never nooit toestemming gekregen de body te modificeren als Ome Piëch die avond aanwezig was geweest……………
nikilaudaferrari zegt
@desjonnies: Mooi verhaal! Wat hebben ze precies aan die achterkant veranderd?
boxtarus zegt
@nikilaudaferrari: de 2 soort van rechtop staande delen aan de achterkant van de auto waar de body stopt denk ik.
nikilaudaferrari zegt
@boxtarus: Denk dat ze er bij Porsche wel iets van geleerd hebben. In deze toffe video https://m.youtube.com/watch?v=PZxC-knQmkM over de 956 geeft Norbert Singer uitleg over de aërodynamica van de auto. Daar moest ook aan de achterkant iets veranderd worden om aan de voorkant ander gedrag van de wagen te krijgen.
boxtarus zegt
@nikilaudaferrari: al doende leert men. Mooi filmpje wel
trolle zegt
Super artikel, en dit zijn tenminste porsche in vergelijking met de hun rommel van tegenwoordig
p964 zegt
@trolle: doel je hiermee op de 919 Hybrid die vorig jaar Le Mans en het WEC gewonnen heeft?
trolle zegt
@p964: nee, ik doel hiermee op de huidige 911, cayman, boxter, panamera, en alle andere huidige modellen. Alles sinds de 993 eigenlijk
stfu zegt
@trolle: je nickname zegt genoeg..
trolle zegt
@stfu: gelieve dan ook u nickname op te volgen, deal?
p964 zegt
@trolle: boxster en cayman kan ik niet over oordelen want heb ik niet gereden, 996 Carrera vond ik persoonlijk erg saai vergeleken met toen mijn Opel Speedster. Daarin snap ik je commentaar dan ook volledig. 996 GT3 zou ik de 964 direct op inruilen. Daarom vind ik persoonlijk een beetje nuancering wel op zijn plaats ;)
jack_abarth zegt
Heeft de Porker Porsche ook niet een keertje gewonnen? Dus die met de piggylivery
phdg zegt
@jack_abarth: pink pig was ergens tussen een korte en een lange 917 in maar reed in 71 le mans niet uit
phdg zegt
@phdg: https://youtu.be/_Ud3TWUz4WM
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Nee de Pink Pig en de langheck 917 Martini waren aangepast qua luchtweerstand door een bekende Franse ontwerper, ik weet alleen even niet meer wie.
Deze wagens zijn herkenbaar aan de bredere luchtinlaat en ze hebben de koplampen naast elkaar in plaats van schuin boven elkaar geplaatste koplampen de Langheck had ook afgedekte achterwielen.
http://www.24h-en-piste.com/Articles/A045_2013_EspritLeMans_06.jpg
willeme zegt
Leuk detail: de WSC 96/97 is de enige auto die Le Mans twee keer gewonnen heeft.
martijn11 zegt
En allemaal zien ze er goed uit
boxtarus zegt
Moby dick
patrick zegt
De 911 GT1 is toch wel een erg mooie wagen om te zien. Tegenwoordig zijn die Le mans auto’s onbeschrijfelijk lelijk.
Arnoud zegt
De RS Spyder verdient toch ook wel een eervolle vermelding. In 2008 won die met grote overmacht de LMP2.
hansjeworstje zegt
Porsche is toch ook weer zo een omgebouwde kever. Ik snap niet wat hier weer zo speciaal aan is.
rufctr01 zegt
De 1983 956 vind ik geweldig! Deze kon in de die tijd al 400km/ u halen.
Dit is toch geweldig: https://youtu.be/k1mAZx3NHGY
gietturbo zegt
Wat is de 919 toch lelijk in vergelijking met de 917 of 956 of 962.
Zonde!
pinut187 zegt
Die Rothmans livery is zo gaaf.