Je zou verwachten dat leaserijdend Nederland een groot deel van de tijd zakelijk op de weg zit, maar dit lijkt tegen te vallen: ruim één op de drie leaseauto’s in ons land wordt minder dan één keer per week gebruikt voor zakelijk vervoer en staat overdag vaak stil.
De tijd dat er lustig met leasewagens werd gestrooid om werknemers binnen te halen ligt al lang en breed achter ons, maar toch lijkt er zich nog aardig wat niet optimaal benut blik op de weg te bevinden. Althans, dat beweert Athlon Car Lease, dat 1.084 werkende Nederlanders een viruele microfoon onder de neus drukte. Dertien procent van de Nederlandse (boeteverzamelende) leaseauto’s wordt zelfs helemaal niet gebruikt voor zakelijke afspraken, maar alleen voor woon-werkverkeer.
Ik had vroeger ook een collega die alleen op kantoor zat, maar wel een aardige nieuwe leasewagen kreeg waarmee elke dag het woon-werkritje ritje Hardenberg – Nijmegen gemaakt werd. Je zou je af kunnen vragen of een kilometervergoeding in dit soort gevallen niet verstandiger is.
Als mogelijke oplossing oppert Athlon bijvoorbeeld een elektrische scooter (heel groen, jongens) gecombineerd met een poolauto voor zakelijke afspraken. Waarom ook niet? (via Groen 7)
Heb jij binnen je bedrijf ook een stuk overbodig wagenpark, of zelf een leaseauto die eigenlijk niet zakelijk gebruikt wordt?
Foto: autojunk.nl
stephano zegt
We hebben het hier over weinig ZAKELIJK gebruik toch? Dan heb ik een alternatieve reden.
Hij wordt dan wel minder dan een keer per week zakelijk gebruikt, maar misschien wordt hij wel vaker dan dat privé gebruikt, of gebruikt de partner hem voor woon/werk verkeer. Het is namelijk niet verplicht om al je zakelijke kilometers met deze auto te maken.
Mijn vader heeft een E-klasse op naam van de zaak staan, maar hij rijd eigenlijk altijd in zijn A klasse die particulier gekocht is. Slechts af en toe voor conferenties die wat verder weg gehouden worden pakt hij de E. Dat is voldoende voor de Fiscus.
De rest van de tijd, gebruikt mijn moeder de E klasse voor woon werk verkeer, omdat zij anderhalf uur reistijd per dag heeft. Zo wordt deze auto maximaal gebruikt, wat goed uitkomt omdat de afschrijvingen en het onderhoudt op deze auto (gedeeltelijk) fiscaal aftrekbaar zijn.
gregorius zegt
@stephano: een heerlijk voorbeeld van maximaal gebruikt maken van de situatie!
gregorius zegt
Cijfers die me niet verbazen. Een lease auto, ondanks de bijtelling, blijft vaak een goedkopere oplossing voor beide partijen. Ik kan allemaal leuke berekeningen laten zien hier; maar het heeft ook zeker te maken met de het feit dat het extra inkomen voor de arbeider die anders meer geld krijgt om een auto te kopen en af te betalen in een hoge inkomens-belastingschaal vallen. (100% ipv 0 – 25%).
Daarnaast is het ook ideaal voor een familie op een locatie met genoeg parkeer ruimte: 1 auto voor woon-werk en de Opel Agila voor de boodschappen, kids en moeders.
Is er een betere oplossing: zeker. Is het een makkelijkere oplossing: nee.
Dat hele lease-gezeur en zeker met die verschillende bijtellingsregels is gewoon bagger.
Bijtelling afschaffen? Dan moet NL ergens anders belasting van gaan halen.
Lease via werk afschaffen? Krijg je problemen in het grijze gebied tussen wat een bedrijfswagen en bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik is.
De hele lease-branche zorgt wel voor het geforceerd spenderen in de vervoerswereld. Benzine verkoop –> geld voor overheid. Een vernieuwd wagenpark –> oude stokers snel het land uit.
Werknemers die af en toe een nieuwe wagen uit mogen kiezen (wat, door deze lease regels toch waarschijnlijk de voordeligste manier is om de werknemer op kantoor te krijgen EN blij te houden) –> het zorgt dus ook voor tevreden werknemers –> tevreden werknemer presteren beter.
Mijn tip voor NL: schaf die makkelijke 0 – 25% regels af. Maak er een moeilijker model voor: eentje die rekening houdt met de prijzen van de auto’s, de afschrijving (en daarmee ook de leeftijd), een beetje van de uitstoot, de veiligheid van een auto en misschien nog 1 of 2 punten. Gooi dat in een mooie formule met een mooi website zodat je voor elke auto een ‘persoonlijke’ bijtelling kan berekenen. Ergens vanaf 12.5% tot max 25%.
Dan krijg je minder gezeik met ontevreden werknemers, lease bedrijven automakers en politici: alles verloopt netjes en je krijgt geen onzin met Outlanders PHEV die net wel of niet buiten de boot vallen. Het 12.5% minimum zorgt er ook voor dat die onzin voor PHEV auto’s niet onnodig bevoordeeld wordt. De energie die je in je Outlander pompt is natuurlijk niet groen. En hoeveel % van die PHEV dingen worden nou elke dag opgeladen? En als je elke dag 100km rijd, waarvan 70km op de snelweg: dan is dat verbruikt (en uitstoot) echt niet zo laag.
Excuses voor het lange verhaal.
desjonnies zegt
@gregorius:
ergo : een leaseauto is verkapt salaris.
Hupke zegt
@desjonnies:
Uiteraard, maar is dat slecht? Dat er toch nog iets is waar je geen 70% van moet afgeven aan de staat. (en zelfs dan stroomt er van de benzine die je erin kapt nog een miselijkmakend deel door naar de roverheid)
sabrerator zegt
@desjonnies: ik rij zo’n 45.000 km per jaar voor de zaak in mijn leaseauto en dan nog zo’n 6.000 km privé. Hoezo verkapt salaris?
bsxc2 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Praeses zegt
Is dit hele verhaal nou zo verbazend?
In veel gevallen is een leaseauto toch gewoon een prettige extra voor een medewerker?
Zodat je ze de OV-hel niet aan hoeft te doen.
Ik gebruikte mijn auto ook om mee naar klanten te rijden, maar dat was maar een heel klein gedeelte van mijn werk. Dus ik durf te wedden dat ie 70% van de zakelijke tijd stil stond.
De auto had ik voornamelijk omdat het ongeveer 2 uur kostte om met OV van deur tot deur te komen en met de auto +/- 40 minuten.
Vreddy_B zegt
Een lease auto voor kantoor mensen is vaak gewoon als onderdeel van de secundaire voorwaarden. Net als een laptop of een smartphone.
Heeft dus vaak weinig te maken met de afstanden die ze afleggen.
bmwalpina zegt
Goed dat dit bedrijf zich ook bezig houdt met andere oplossingen van mobiliteit. Maar zal ze dit op gegeven moment niet zelf de kop gaan kosten?
stekel zegt
tja ik werk op locatie bij een klant en kom nooit op het hoofdkantoor, maar het enige ritje is van mijn huis naar de werkplek
valt dit dan wel onder de zakelijke tak?
kraakensmaak zegt
Ik rijd er gewoon mee door heel Nederland en gebruik hem ook Prive ongeveer 30.000km per jaar.
Hupke zegt
Thuis worden de bedrijfswagens voornamelijk voor het werk gebruikt maar zelfs als ze niet noodzakelijk waren voor het werk dan is het toch nog een veel betere oplossing dan extra loon.
Een wagen heb je toch nodig als je die zelf moet kopen en onderhouden,… ben je een stuk slechter af dan je baas (schaalvoordeel).
En als je gewoon dat bedrag dat je baas aan je leasebak uitgeeft op je rekening laat bijstorten krijg je er toch maar een kleine fractie van want er moeten allerlei lasten en belastingen over en op betaald worden.
Een leasewagen van 800 a 1000 euro per maand of 250 euro extra loon per maand, ik zou het wel weten.
mashell zegt
Ach auto’s van particulieren staan nog veel meer stil. En dat is goed want auto’s die stil staan op de parkeerplaats veroorzaken geen files.
rubend zegt
@sir_smokalot : “Ik had vroeger ook een collega…”
Reken het maar eens uit. Als die collega er woon-werk verkeer & privé mee rijdt. En hij heeft een tankpas vd zaak. Dan kan hij onmogelijk voordeliger uit zijn als hij voor 19 cent per km gaat rijden. Je kan echt niet op tegen de bijtelling die je dan alleen kwijt bent in de maand.
Als hij ook een eigen bijdrage moet betalen, dan word het weer een ander verhaal.
Zeker als je privé exact dezelfde auto gaat rijden (een nieuwe) dan kom je al helemaal niet meer uit met alleen al de afschrijving. Laat staan als de auto wat vaker stuk gaat als verwacht…
dennis014 zegt
Ik heb zelf een leaseauto van de zaak en kan me totaal niet vinden in het standpunt van sommigen hier. Ik rijd zelf 90000km per jaar waarvan zeker 70000 zakelijk. Als ik dit met een eigen auto zou moeten doen op 19 cent per kilometer zou ik me scheel betalen aan onderhoud en brandstof.
Een leaseauto is voor mij noodzaak en niet zomaar een leuke extra of verkapt salaris. Zelfs al zou het wel verkapt salaris zijn, daarom moet je toch ook een deel van de nieuwwaarde bij je salaris tellen…. Je weet wel, bijtelling.
hammerman zegt
@dennis014: Als je ‘alleen’ maar de zakelijke 70.000km per jaar vergoedt zou krijgen a 19 cent, dan krijg je €13.300. Daar kun je heel wat brandstof (diesel?) en onderhoud van betalen! Alleen de aanschaf van een beetje representatieve auto is niet goedkoop, scheelt echter wel in de bijtelling…
rubend zegt
@hammerman: dat bedrag lijkt veel. Maar het kan nog steeds niet uit!
Met die 19 cent kom je er gewoon echt niet meer.
schellekens006 zegt
Maat van me werkt bij de rabobank… Heeft tankpas en gaat steeds op vakantie in spanje en italie op vakantie. Snap niet dat het allemaal betaald kan worden maar ja rabobank he.