In Nederland zie je ze inmiddels overal wel op straathoeken. Maar wereldwijd doen elektrische auto’s het ook beter dan ooit. Toch lijkt de rek er wat uit…
In de dorpen en steden van Nederland maakt de elektrische auto zichtbaar zijn opmars. Maar Nederland is natuurlijk maar een klein stukje van de wereld. Waar onze overheid wikt en weegt over hoeveel elke gram CO2 moet kosten, doen ze daar in de rest van de wereld niet moeilijk over. Althans, dat is de algemene gedachte van ons benzinehoofden vaak.
Toch heeft de EV in 2022 weer een nieuwe mijlpaal bereikt. Voor het eerst had tien procent van de wereldwijde autoverkopen puur elektrische aandrijving. Als je plug-ins meetelt, kan je zelfs zeggen dat een op de vijf auto’s een stekkert had in 2022. Voor EV’s geldt dat er een stijging van 68 procent te noteren viel ten opzichte van 2021 qua verkopen. Er werden vorig jaar maar liefst 7,8 miljoen EV’s verkocht.
Per land verschillen door -met name- belastingmaatregelen de cijfers nogal. In Noorwegen is circa 80 procent van alle verkochte auto’s een EV. Maar in Amerika, traditioneel belangrijk in de automarkt, is ‘maar’ 5,6 procent volledig elektrisch. Dat is wel een stijging ten opzichte van 2021, toen in ‘Murica nog 3,2 procent van de verkochte auto’s elektrisch was.
Bovenstaande is allemaal goed nieuws voor eigenaren van Lithium-mijnen. Echter er is ook slecht nieuws. Analisten verwachten dat in 2023 de meteorische stijging, er wel vanaf is. Onder andere vanwege de economische malaise in Europa, een belangrijke afzetmarkt voor EV’s.
O plaat zegt
Maar de Amerikanen zijn ook al aan de uitstoot aan het werken. Ze zijn alleen niet zo progressief als Nederlanders. Ik rij al een paar maand met een Amerikanse luxeslee met 270 pk uit een 2L, dus kijk ook daar downsizen ze.
kennone zegt
Ben wel benieuwd naar het verbruik tegen een 6pitter met het zelfde vermogen
O plaat zegt
Ik heb met een recente mustang GT met 5.0 V8 gereden die even “zuinig” was. Maar dat was in Canada, in België zijn er taxen gebaseerd op uitstoot en motorinhoud en is alles boven de 2L onbetaalbaar, tenzij als Oldtimer.
Benny_Weisz zegt
@AB
Wanneer houden jullie nou eens op met doen alsof EV’s CO2 neutraal rijden?
Er is geen enkele Tesla-rijder die een Vattenfall propeller in zijn achtertuin heeft staan.
CYBRTRK zegt
Dat wordt toch ook niet gezegd? En je hoeft ook geen windmolen in je tuin te hebben, met zonnepanelen zou je ook al CO2 neutraal kunnen rijden (dan heb ik het niet over de productie van de auto, maar puur het rijden).
steephh zegt
@bennyweisz
Lol, wáár in dit artikel lees jij de uitspraak dat EV’s CO2 neutraal rijden? ;-) Daarbij: zelfs met 100% kolen elektriciteit stoot de EV toch minder uit per gereden km. Echter rijden wij hier in NL op een mix waarin kolen slechts een klein deel uitmaakt van de mix en zo’n 33% hernieuwbaar is (en dat neemt alleen maar toe, niet af).
wimof zegt
Tesla kan gemakkelijk 5% besparen wanneer ze alle panelgaps plaatsen zoals ze geperst zijn.