Zou het een record zijn? Het CJIB had het er maar druk mee in 2021, toen er meer dan 8 miljoen verkeersboetes op de post moesten worden gedaan.
Misschien heb jij ook nog één of meerdere boetes moeten incasseren in 2021. Gefeliciteerd, je bent niet alleen. Op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) blijkt dat er vorig jaar 8.024.118 verkeersovertredingen zijn geconstateerd, resulterend in een boete.
Dat is een stijging ten opzichte van 2020, toen er 7.779.461 verkeersboetes werden opgelegd. ‘Populaire’ overtredingen zijn te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen.
Het is niet zo dat we met z’n allen de regels meer zijn gaan negeren. De politie is in 2021 juist meer gaan controleren, onder andere met nieuwe handhavingsmiddelen tegen handheld bellen. Het is een plausibele verklaring voor de stijging in het aantal uitgeschreven boetes.
Bovendien was 2020 het jaar van lockdowns en andere maatregelen. De oproep van het kabinet was destijds om zoveel mogelijk thuis te blijven. Terwijl 2021 een milder jaar was qua maatregelen in vergelijking met 2020. Het is afwachten wat 2022 gaat brengen.
Mens vs. machine
Veruit de meeste boetes worden uitgeschreven door apparatuur en niet door agenten zelf. Denk aan flitspalen, mobiele flitsers enzovoort. Van de ruim 8 miljoen boetes zijn er slechts 499.375 uitgeschreven door een agent na een staandehouding. Dat is zelfs een daling ten opzichte van 2020, toen werden er nog 556.304 boetes uitgeschreven op deze manier.
Te hard rijden
Van de 8.024.118 verkeersovertredingen in 2021 waren er 6.641.936 voor te hard rijden. Daarvan zijn er 2,8 miljoen gesnapt door een flitskast en 1,5 miljoen door een mobiele radar. Ook letten veel mensen nog steeds niet op met trajectcontroles. In 2021 werden er 2.103.772 boetes uitgeschreven aan automobilisten die te hard reden tijdens een trajectcontrole.
Verkeersboetes 2021: het boetebedrag
En dan is er nog het het gemiddelde boetebedrag. Kwam in 2021 uit op 81,15 euro. Een kleine daling ten opzichte van 2020, toen het gemiddelde boetebedrag nog 81,38 euro was.
De Rijksoverheid heeft ook paraat wat het gemiddelde boetebedrag was voor een snelheidsovertreding in 2021. Dat was 63,60 euro, in 2020 was dit nog 64,19 euro.
Buitenlanders
Ook gasten in Nederland hebben te maken met verkeersboetes. Van die ruim 8 miljoen boetes kregen er 784.421 een extra postzegel op de envelop. Deze hadden een bestemming buiten Nederland. Dat is een daling ten opzichte van 2020, toen 870.695 buitenlanders in Nederland een boete kregen.
De verklaring is eenvoudig. Door de lockdowns in ook de landen om ons heen was er minder internationaal verkeer op de Nederlandse wegen.
Dutchdriftking zegt
Ik heb braaf mijn burgerplicht gedaan en ook twee bekeuringen gescoord. Gemiddelde bedrag was wel een stukje hoger helaas….
faalhaas zegt
Maar kan je het aantal boetes doorrekenen naar de reductie van doden en gewonden in het verkeer? Daar doen we het toch allemaal voor?
mashell zegt
Het aantal doden en gewonden in het verkeer is nog niet 0, je vraagt dus om nog meer controles en boetes?
sportabgasanlage zegt
Tja, dan moet je ook een controlegroep hebben. Dus een groep waarbij de verkeersregels niet gehandhaafd worden en dan kijken hoeveel extra doden en gewonden dat oplevert. Vrijwilligers?
Maar zonder gekheid. Het is naïef om te denken dat alle boetes bedoeld zijn voor de verkeersveiligheid. Met fout parkeren of een kapot kentekenlampje doe je niemand kwaad.
Maar de verkeersregels zijn er wel om het allemaal een beetje duidelijk en ordelijk te houden in ons drukke landje. Kijk maar naar landen in Azië of Zuid-Amerika, en je snapt dat regels en handhaving best zinvol zijn.
De makkelijkste manier om boetes te voorkomen is nog altijd je houden aan de regels. Boos worden op een flitspaal of ijverige agent is verspilde energie.
En als je er toch een te pakken hebt: take it like a (wo)man! Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
mashell zegt
Je hebt natuurlijk gelijk maar verkijk je er niet op, met fout parkeren (op een invalideplaats, voor iemands uitrit) kun je juist heel veel kwaad doen.
Stefje zegt
Ooit een discussie gehad of boetes echt fout zijn of gewoon verkapte belastingen. De overheid neemt bekeuringen mee in de rijksbegroting, dus willen ze wel echt dat mensen geen bekeuringen scoren?
Overigens kunnen wmb boetes voor te hard rijden door woonerven, door rood rijden in steden en drukke kruispunten en whatsappen ed in de auto niet zwaar genoeg bestraft worden. Eigenlijk gewoon direct inname rijbewijs en een EMG.
En middenbaanklevers en onnodig linksrijders keihard aanpakken. Dat zijn de allergrootste file- en ongeluk-veroorzakers in Nederland. Die 8 miljoen boetes mogen dubbel zijn voor de genoemde groepen.
DeWitteCondor zegt
@stefje: dat ze worden meegenomen in de begroting zegt toch niets? Dit geeft enkel aan dat de overheid ervan uitgaat dat die overtredingen begaan worden, hetgeen niet meer dan juist lijkt. De vraag is wat er zou gebeuren als je dus niet meer beboet. Lijkt me een slecht idee.
Bovendien is het milieu ook een factor die meegewogen wordt bij snelheidsbeperkingen en handhaving daarvan.
– einde overheidspropaganda –
Het verbaast mij altijd dat wanneer ik 104 op de cc rijd (100 op de gps), er toch nog figuren met 4 kmh verschil erlangs moeten. Je schiet er helemaal niets mee op en volgens mij krijg je gewoon een boete op je mat. Kan iemand mij dit uitleggen? Zit er nog meer marge op trajectcontroles?
Crosscabouter zegt
@dewittecondor: je krijgt een boete vanaf 106km/u op 100 wegen. Dat is als je de foutcorrectie en minimale overschrijding bij elkaar optelt. Als je 108 rijd op de GPS ben je met eventjes gaslos al onder die 106. Je kunt dus rustig 104 op de cc aanhouden! Hoop ik althans, want zo doe ik het al jaren (boetevrij).
karhengst zegt
Ik zie het vooral als een optionele doorrijdvergunning.
Aangezien er geen ruim 6 miljoen ongevallen plaats hebben gevonden is het gros van de boetes dan ook niet vanwege “te hard rijden”, maar voor het bevestigen van een te lage snelheidslimiet.
mashell zegt
“En middenbaanklevers en onnodig linksrijders keihard aanpakken. Dat zijn de allergrootste file- en ongeluk-veroorzakers in Nederland.”
Heb je ook statistieken die deze stelling bewijzen? Want het lijkt me dat middenbaan klevers en onnodig linksrijders hoogstens irritatie veroorzaken. Natuurlijk kan dit tot frustratie en gevaarlijk gedrag leiden bij degene die zich gehinderd gevoelt. Maar dan wordt het gevaar veroorzaakt door iemand die zijn emoties niet onder controle heeft en eigenlijk geen rijbewijs had mogen krijgen. Maar ik denk dat middenbaan klevers en onnodig linksrijders juist relatief weinig gevaar of ongelukken veroorzaken. Ook files veroorzaken ze hoogstens als ze flink onder de maximumsnelheid rijden (zoals nu sommige particulieren die de benzine te duur vinden). Gevaar en ongelukken wordt veroorzaakt door inhaalmanoeuvres op 80/100 km/h wegen, door te hoge snelheid voor de omstandigheden, arrogantie (bijvoorbeeld motorrijders die denken dat doorgetrokken strepen en snelheidslimieten niet voor hen gelden).
kniesoor zegt
Me kennelijk keurig aan de regels gehouden dat jaar, geen boete(s) gehad.
#bravehendrik 😇
karhengst zegt
Hè bah, voor straf 10 keer optrekken. Volgas.
kniesoor zegt
Dan zal ik met iets indrukwekkenders dan het dagelijkse otootje met iets meer dan 80 peekaa plus een ouderwetse automaat moeten komen. Daar is geen hond van onder de indruk. Zelfs de bedrijfspoedels bij het CJIB niet 😂
gregorius zegt
Het lijkt wel een hele industrie geworden!
Ze zouden er eigenlijk eens een goede discussie op tv met alle leiders van de politieke partijen moeten houden.
Een stelling als: Het gaat hier om 0.5 miljard aan kleine snelheidsovertredingen buiten de stad. Willen we deze 0.5 miljard blijven krijgen om zo door te gaan, of gaan we belastingen verhogen en iets minder flitsen.
Want als je het zo zegt: zullen veel mensen zeggen: ach, laat maar flitsen op de onzinnige plaatsen.
Maar wat zou de politiek zeggen… Misschien wel een domme vraag, want mensen uit de politiek (van de normale partijen) zeggen eigenlijk nooit meer iets zinnigs terwijl een paar randpartijen eigenlijk alleen maar lawaai probeert te maken.
Zelf nu al weer een paar jaar boetevrij. Nu 4 (kleine) snelheidsboetes in 13 jaar auto hebben (allemaal omdat ik een 100 / 80 / 60 zone had gemist). Mn vrouw heeft wel nog een 30 zone gemist dit jaar en reed gelukkig maar 36 na correctie.
VeniVidiVici zegt
Goh, en iedereen maar denken dat die sukkelsnelheid van 100km/h voor de stikstofreductie was haha
ghost zegt
Hard rijden is eigenlijk in veel gevallen helemaal niet boetewaardig. Imo is iets harder rijden vaak meer focus op het rijden zelf en minder reden om andere dingen te gaan doen tijdens het rijden..
mashell zegt
Limiet is limiet, dat hebben we met elkaar afgesproken, dus boven de limiet is boete waardig, per definitie.
En zelfs al zou je koorddansers houding (als ik meer risico neem, let ik beter op) op jou van toepassing zijn dan nog weet ik zeker dat het voor al jonge gastjes in hun bestelbusjes en de niet forenzen niet op gaat. De discipline om van die telefoon af te kunnen blijven is afhankelijk van het karakter en verstand van de persoon en eigenlijk nagenoeg onafhankelijk van de snelheid.
ghost zegt
@mashell: haha, dan ben ik dus boven modaal slim / intelligent. Ja, en limiet blijft limiet, maar neemt niet weg dat wij vroegah al met z’n allen 130 reden op de wegen waar men nu 100 mag, want uitstoot, want geluid….maar half NL rijdt ook inmiddels elektrisch…stil, geen uitstoot, 130 dan maar?