De Porsche 718-modellen blijven nog wel even onder ons. Maar een volgende Porsche Cayman zou er zo uit kunnen zien.
Porsche verraste aangenaam op de IAA in München met de Mission R. Waar de Taycan, voorheen de Mission E concept, een elektrische auto voor het gezin is. Blinkt de Mission R juist uit in het zijn van een elektrische racer. Het is het meest concrete voorbeeld van wat de elektrische en volgende generatie Porsche Cayman zou kunnen zijn.
De Duitse autofabrikant heeft nu nieuw materiaal van de Mission R vrijgegeven. Daardoor kunnen we door de auto heenkijken. Voor het eerst zien we wat er zich onderhuids afspeelt. Het laat ook zien dat het concept meer is dan een mooie body. Porsche heeft duidelijk serieuze ambities met deze auto, anders verzin je er niet zo’n poespas eromheen. Met enkel de naakte body test het merk momenteel de elektrische aandrijflijn.
Hoewel de Porsche Mission R een raceauto moet voorstellen, kan een afgeslankt exemplaar wellicht door als de nieuwe Cayman. Om prestaties zit het concept niet verlegen. De elektrische auto met vierwielaandrijving is goed voor 1.088 pk dankzij twee elektromotoren. Porsche mikt op een gewicht van minder dan 1.500 kg. De sprint naar 100 km/u is gedaan in minder dan 2,5 seconden en de topsnelheid ligt boven de 300 km/u.
lithiumion zegt
Dat ziet er eigenlijk nog gaver uit, dan een willekeurig Porsche die kant en klaar van de band rolt. Wat een indrukwekkende techniek en technologie!
Jammer dat NCAP er ‘iets van vindt’, anders mag je ‘m ook zo produceren, wat mij betreft.
JanJansen zegt
@lithiumion: polycarbonaat kap er op, net als bij het rc autootje van mijn zoontje.
Charles Taycan 4S zegt
Wat een gaaf filmpje! Porsche Leads!👍😉
Dutchdriftking zegt
Wat als hij nou ook nog een beetje fijn klonk…
flatsix010 zegt
Ik vraag me echt af hoe (sport)auto’s zich gaan differentiëren in de toekomst. Prestatie en beleving wordt langzaam een grote eenheidsworst.
atrak zegt
@flatsix010: Door te laten zien waar het echt om gaat. Chassis/wegligging stuur gevoel. Hard lomp recht uit kan elke tokkie. Geluid is leuk maar niet bepalend.
r3fl3x zegt
Juist ICE auto’s zijn enorm op elkaar gaan lijken qua layout en aandrijving. Gaat tegenwoordig meer om het infotainmentsysteem dan om het onderstel of de aandrijflijn. Juist met EV’s krijg je nu weer echte verschillen in techniek. Geluid is misschien weg, maar werd jij blij van een turbo 3-in-lijn?
hotze zegt
Een 3-cylinder misschien niet, maar 6, 8, 10 of 12 cylinders maken wel onderscheid. En zeker bij sportauto’s doet de wegligging er toe.
Welk onderscheid zie je bij elektrische auto’s nog? Hooguit 2WD of 4WD. De wegligging is zeker interessant maar verder houdt het aardig op.
Helaas. Al moet ik toegeven dat de ploffende Golfies en Mercedessen me gestolen kunnen worden, de vlag gaat uit als we daar van verlost zijn. Net als van stinkende open-haard-lucht.
flyerbunch zegt
Machtige wagen en de toekomst volgens Porsche! Jammer dat jullie dit artikel niet gelijk updaten met de tip van gisteren ivm interview van Oliver Blume etc rond de toekomst van de Mission R.
https://www.autocar.co.uk/car-news/electric-cars/porsche-mission-r-taste-motorsports-bold-electric-future
bmw318i zegt
“Met enkel de naakte body test het merk momenteel de elektrische aandrijflijn…..”
Ik zie enkel een naakt chassis zonder body😉
jmeverts zegt
Zou wel lekker zijn als de video pop-up bug binnenkort wordt gefixed… Na 4 maanden toch wel tijd
alliepallie zegt
@jmeverts: mee eens.
w0ut zegt
De vraag die ik dan heb… “Testen ze ook op dagen met regen?”
sportabgasanlage zegt
“718” is de modelreeks, net als “911” dat is voor de huidige 992-generatie.
De huidige generatie 718 is de 982-generatie, de opvolger van, inderdaad, de 981, die nog gewoon Boxster en Cayman, zonder 718 heetten.
Dus het is zeer aannemelijk dat de volgende generatie (983?) de 718-Boxster-E/Cayman-E zal gaan heten.
911targa zegt
Al trok die onder de 1 seconde op en kan die tegen het plafond van de tunnel rijden: NEE!