Van straatracer in Brooklyn tot gevierd dragstripracer. Eddie doet het. Al jaren.
De Amerikaanse Eddie Bello kocht in 1995 een twee jaar oude Porsche 911 (964) Turbo en heeft zijn auto sindsdien dusdanig gemodificeerd dat maar weinig opponenten het in een tweestrijd van hem zullen winnen. Zelfs die opgevoerde Lambaudini’s van UR zijn geen match voor Kale Eddie. De witte Porsche van Ed is dan ook al geruime tijd een bekende naam in het wereldje (achtergrondartikel van 14 jaar geleden), en het lijkt er niet op dat hij snel met pensioen zal gaan.
In onderstaande video zie je de witte bullebak op de Englishtown Raceway Park zijn banden vastgrijpen in het asfalt, voorafgegaan aan wat compilatiemateriaal waarin hij de dragraceconcurrentie naar huis stuurt. En natuurlijk die onvermijdelijke wheelie. Want heel soms is het hebben van een motor achter de achteras een voordeel.
Meer archiefbeelden op Autojunk.nl.
ej20g zegt
De Supra in het begin is ook wel erg ziek zeg! Verder heb ik zeker veel respect voor deze man en deze Porsche, kende ‘m al een langere tijd maar het blijft indrukwekkend. Fantastische wagen.
MARS zegt
Stoer!
StijnB zegt
Niet alleen bij sprintnummers leuk, als je echt kan autorijden is de agiliteit van de motor achterin ook in korte bochten een sterk voordeel…
MrSkyline zegt
@StijnB: Dat word dan nog 14 jaar wachten voor je eindelijk zelf in een volkswagen kever mag rijden.
ej20g zegt
@MrSkyline: wat hebben Kevers hiermee te maken? Hopelijk toch niet weer die afgezaagde, en fout bewezen, 911-Kever grap hè?
MrSkyline zegt
@ej20g: Niemand heeft het over een 911, enkel een auto met de motor achterin. En kijk voor de grap eens naar Stijn’s geboortedatum. Helaas is een grap niet grappig meer als je hem uit moet leggen.
ej20g zegt
@MrSkyline: mijn excuses, dat had ik niet door doordat ik op de app zit en dus het profiel ook niet kan zien. Anders had ik ‘m misschien door gehad.:)
baasbas zegt
@StijnB: ik denk dat je iets anders bedoelt, want agiel wordt het pas met de motor in het midden…?
StijnB zegt
@baasbas: Agiel is bewegelijk, levendig, en wat kan er sneller van richting veranderen op een korte plaats dan een wagen met motor achterin. Je moet (oude) elfjes maar eens in de rally bezig zien, het massieve overstuur dat die wagens kunnen uitlokken om snel scherpe bochten te nemen is legendarisch…
baasbas zegt
@StijnB: wat kan er sneller van richting veranderen op een korte plaats dan een wagen met motor achterin.
Nou, een wagen met de motor in het midden om maar wat te noemen :-)
Hoe minder gewicht in totaal hoe beter, oké. Dat is voor beide hetzelfde. Dan geldt nog de gewichtsverdeling met 50/50 als ideaal. Ook dat geldt voor beide hetzelfde. Maar dan komt het er op aan om het gewicht wat er is zoveel mogelijk in het midden te concentreren (en zo laag mogelijk). Hoe verder de motor naar achter hoe trager hij van richting verandert…
StijnB zegt
@baasbas:
Laat eens brusk gas los terwijl je aan het insturen bent in een oud elfje en kom dan nog eens wat zeggen over traag van richting veranderen…
baasbas zegt
@StijnB: ongecontroleerd uit de bocht vliegen bedoel je?
Zonder dollen, met het gewicht in het midden is draaien om je as eenvoudiger. Dat is geen mening, dat is natuurkunde. Je kan het zelf testen. Ga naar de supermarkt en pak 2 karretjes. Hang aan de ene een kratje pils aan het haakje voorop voor de boodschappentas. Klap aan de achterkant dat vervelende rekje uit waar je je schenen altijd tegen stoot…. ja die. Zet daar een 2e kratje op. Bij het andere karretje zet je 2 kratjes exact in het midden.
Beiden wegen hetzelfde. De gewichtsverdeling is bij allebei 50/50. Probeer nu beide karretjes eens rond te draaien en merk het verschil
Voilà
StijnB zegt
@baasbas:
Leuk experiment maar het heeft niets met de 31%-69% gewichtsverdeling van een luchtgekoelde 911 te maken…
Ook een 911 is fysica, hang een zwaar gewicht aan een uiteinde en kleine bewegingen zullen een groot effect (zwaai) genereren…
baasbas zegt
@StijnB: Daarom mijn eerste vraag: wat bedoel jij met “agiel”. Wat je nu zegt heeft niets met “agiel” te maken. Jij probeert het effect wat autotesters grosso modo aanduiden bij de 911 als “pendulum-effect” te verkopen als zijnde agiel.
StijnB zegt
@baasbas:
En daarop had ik meteen een antwoord (uit de woordenboek) gegeven….
Klopt, maar daar die term tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt voor tal van zaken liet ik hem achterwege om verwarring te vermijden. Feit is dat rallyrijders het onevenwicht van de een 911 net gebruik(t)en om hairpins en dergelijke snel te nemen. Is wat een Eurofighter gevechtsvliegtuig ook doet, is van nature uit een onstabiel concept (dat in normale omstandigheden in het gareel wordt gehouden door elektronica) waar het net zijn kracht uit put in dogfights door een ongeziene bewegelijkheid aan de dag te leggen. Zo haalt ook een vaardige hand flink wat uit een (klassieke) 911…
baasbas zegt
@StijnB: Ik wil ook niet beweren dat een 911 niet agiel is, maarrr… als hij het gewicht meer in het midden had gehad was hij agieler… En als de gewichtsverdeling 50/50 was, dan was hij neutraler ook nog. Mijns inziens verwar je balans met agiel. Ben het zeer zeker met je eens dat een geoefend coureur om kan gaan met het bochtenkarakter en de ‘vreemde’ balans van een 911.
Je noemt rally als voorbeeld, oké. Ga dan terug naar de tijd waarin merken de vrijheid hadden om te maken wat ze wilden, Groep B. Kijk naar de laatste incarnaties van die monsters. Het toppunt (van toen) qua ontwikkeling. Peugeot 205 t16: spaceframe met middenmotor
Lancia Delta S4 (..en ecv): spaceframe met middenmotor
Ford RS200: spaceframe met middenmotor
MG Metro 6R4: spaceframe met middenmotor
StijnB zegt
@baasbas:
De definitie van agiel is volgens de woordenboek “bewegelijk, levendig”, en dat is wat een 911 tot in het oneindige is. In korte bochten kan het razendsnel van richting veranderen! In lange bochten is dat daarentegen een nadeel doordat het overstuurd karakter te uitgesproken gaat zijn, je gaat continu de achterkant in het gareel moeten houden. Daar is een middenmotor beter, en algemeen in vele gevallen dus te verkiezen. Dat ga ik niet ontkennen. Maar snel van richting veranderen dat is een geheel andere zaak dan stabiliteit!
baasbas zegt
@StijnB: vooruit, speciaal voor jou nog 1 poging. Loop naar je schuur en pak de ladder. Leg de ladder op je schouder zodat hij voor en achter evenveel uitsteekt. Loop je tuin in. Hang nu aan de uiteinden van de ladder een emmer met zand. Draai linksom en rechtsom. Hmm, dat gaat lastig. Gang de emmers nu strak tegen je borst en rug. Draai nog eens. Hey, dat gaat een stuk makkelijker!
Nog een keer wat ik beweerde: een 911 zou agieler zijn met de motor in het midden…
Als jij tot een andere conclusie komt: doe het proefje met de ladder en de emmers nog een keer
sjaakk zegt
@StijnB: Ja echt een voordeel. Als de turbo’s opspoelen zal die gelijk zijn reet omgooien. Ook hebben die banden niet echt echt zijwaardse grip i.v.m. dragbanden. Deze auto is meer opgebouwt voor rechtuit. Dus de auto zal niet voor het bochten werk uitgelijnd zijn.
rufctr01 zegt
@sjaakk: daarom zorgt een goede coureur dat de turbo’s meedraaien en niet in een bocht erin klappen.
911-jes hebben goede wegligging, mits je ermee om kunt gaan.
sjaakk zegt
@rufctr01: Alleen is dit geen 911 meer zoals porsche die gemaakt heeft. Zo’n beetje alles is verandert wat verandert kon worden. Dus dit heeft niets meer met de porsche te maken zoals porsche die gemaakt had.
mikehks zegt
Fantastische auto, tot je een bocht tegen komt :p
hanzel zegt
@mikehks:
Mijn idee ook motor achterin, zoals boven al gezegd, onverwachte spelingen der natuurwetten kontje er uit hop de baan af.
Vandaar dat ze bij kevers een zakje zand of stenen voorin legde en de bandenspanning aanpaste omdat ze nog al kwispelig waren/zijn, heb er helaas ervaring mee.
Nee geef me maar een middenmotor of de motor voorin met achterwielaandrijving veeeel leuker om mee te kwispelen veel meer controle over het rijgedrag.
Mijn motto is een paard span je VOOR de wagen en niet er achter het zijn trekpaarden en geen duwpaarden.