McLaren gooit het roer om. Voormalig CEO Ron Dennis werd de laan uit gestuurd en van de kenmerkende MP4-# typeaanduiding voor F1-racers werd eveneens afscheid genomen(*). Hoog tijd om de bekendste en beste MP4 eens in het zonnetje te zetten: de MP4/4.
De Formule 1 maakte in de jaren ’80 enkele interessante ontwikkelingen door. De ground effect-auto’s werden te rap en dus te gevaarlijk. Om de bochtensnelheden en het listige weggedrag in het grensgebied van de grip te beteugelen, werd daarom de vlakke bodemvloer geïntroduceerd.
Verder was de turbomotor gemeengoed geworden en dus gingen ook de snelheden op de rechte stukken in rap tempo omhoog. BMW haalde in kwalificatietrim 1.350+ pk uit hun ondergepieste blokken (geen grap, bewijs) en de auto’s haalden op sommige circuits snelheden boven de 350 km/u. Ook dat mocht van de FIA wel een tandje minder en dus ging van 1987 op 1988 de turbodruk omlaag. Verder werden brandstoftanks kleiner. Zo werd het veld alvast voorbereid op de afschaffing van de turbo’s per 1989.
McLaren zat niet bij de pakken neer. De motoren werden geleverd door Honda, de auto werd getekend door Gordon Murray en Alain “Le Professeur” Prost kreeg gezelschap van Ayrton Senna. De Braziliaan had zich al bewezen bij Toleman en Lotus, nu was het tijd voor het echte werk. Ron Dennis was in zijn nopjes want beide auto’s werden bestuurd door de beste coureurs van het veld. Achteraf had hij met het oog op de rust binnen het team wellicht beter voor één topcoureur en één subtopper kunnen kiezen, maar da’s de koe in de kont kijken.
Ontwerper Murray ontwikkelde de MP4/4 vanuit één filosofie: lager is beter. Hij deed dat eerder met de Brabham BT55, een minder succesvol project van Murray. Dat had niet zozeer met het ontwerp te maken, maar meer met het feit dat de geblazen L4 van BMW gekanteld in het chassis moest hangen omdat de auto zo laag was. Dat bracht de nodige problemen met zich mee, maar de MP4/4 had een V6 van Honda. Probleem opgelost!
Bij de lage bouw van de MP4/4 moeten we nog het volgende opmerken. Allereerst had de auto natuurlijk minder luchtweerstand en een lager zwaartepunt. Het frontaaloppervlak werd zelfs met 10% verkleind! De vorm van de auto zorgde er ook voor dat de luchtstroom richting de achtervleugel minder werd verstoord, zodat de vleugel efficiënter werkte. Dat wierp z’n vruchten af, durven we wel te stellen. Op de oude baan van Imola kwalificeerden Senna en Prost zich met tijden in de 1:27 min. Geen enkele andere rijder kwam zelfs maar onder de 1:30, om even aan te geven hoe rap de McLaren was.
De reeds genoemde lagere turbodruk zorgde ervoor dat de bizarre vermogens van halverwege de jaren ’80 niet meer werden gehaald. Toch was de Honda RA168-E nog steeds goed voor ruim 700 pk en dat is waarschijnlijk nog een vrij conservatieve schatting. Hoeveel pk’s het ook waren, het vermogen was groot genoeg om de concurrentie letterlijk en figuurlijk op een hoopje te rijden.
Prost en Senna wonnen 15 van de 16 races en Senna stond zelfs 13 races op pole position! Hij zou uiteindelijk met 8 zeges het wereldkampioenschap pakken. De relatie tussen Senna en Prost, die in ’88 tien dubbelzeges boekten, werd gedurende het seizoen steeds killer en in ’89 zou Prost rivaal Senna van de baan rammen om zich op die manier (en met wat hulp van de corrupte FIA) te revancheren. Maar da’s weer een heel ander verhaal.
Dat de McLaren niet alle races won, had te maken met een bizarre speling van het lot. Vlak na het overlijden van Enzo Ferrari kregen Prost en Senna nota bene op Monza te maken met botte pech. De overwinning ging naar Gerhard Berger in zijn Ferrari, Michele Alboreto maakte er in de andere scharlaken rode racer een dubbelzege van en Italië ontplofte.
Wel was de MP4/4 zó goed dat het team gedurende het seizoen enkel wat aerodynamische upgrades toepaste. Voor het seizoen werd trouwens ook nog getest met actieve ophanging, maar de auto was dermate snel dat dergelijke ingewikkelde systemen helemaal niet nodig waren.
*McLaren kondigde onlangs aan dat de MP4-aanduiding gaat verdwijnen. Hun nieuwe auto gaat MCL32 heten.
misterdrogba zegt
+1 voor de uitdrukking “De koe in de kont kijken” haha kende ik niet, leuk geschreven!
On: Dat uitgerekend in Monza de Mclarenbolides pech kregen en Ferrari de dubbele zege pakte is inderdaad wel een erg bizarre toeval zo na de dood van Enzo Ferrari. Je zou nog denken dat er sabotage in het spel zit.
pinut187 zegt
@misterdrogba: of Prost en Senna deden dat uit respect voor Enzo..
kilum zegt
@misterdrogba: Dat schoot inderdaad ook door mijn hoofd.
poeperman zegt
Vooral de meest herkenbare F1-wagen. En dan met da iele gele helmpje dat steeds gekanteld op foto’s staat…
gekketurbo zegt
Dus een van de saaiste seizoenen ooit in F1, want afgelopen 2 jaar hebben wel laten zien dat 1 dominante team geen goed doet voor de spanning in het kampioenschap.
motoragent zegt
@gekketurbo: Want een saai kampioenschap wil zeggen dat het een saai seizoen was? Als je niet verder kijkt dan de leider in de race misschien wel, maar daarachter gebeurde afgelopen seizoenen genoeg om van te genieten.
ed155 zegt
@motoragent: goed onthouden vincegail. Schlesser was zo lomp om senna tijdens het overronden van de baan te rammen. Senna was op weg naar de 16e zege. Dus geen mechanische pech.
bassx zegt
@ed155: Mmm daar zijn de meningen wel over verdeeld of het een 16e zege zou worden. Senna probeerde door erg agressief achterblijvers in te halen tijd te winnen t.o.v. de Ferrari’s die in de slotfase met rasse schreden dichterbij kwamen. De McLaren van Senna had in een eerder gevecht met Prost veel te veel brandstof verbruikt en was door andere mixture instelling (motor besparing omdat alle andere Honda motoren al waren uitgevallen) meerdere seconden langzamer in de slotfase dan de 3e Ferrari. Kortom Senna zag P1 als sneeuw voor de zon verdwijnen, nam teveel risico en verloor. Schlesser kon namelijk geen kant op en in ’88 waren de regels van achterblijvers iets anders dan in ’95 tot nu. Domme fout van Senna maar zonder die move was P3 misschien wel zo goed als zeker.
toniominestrone zegt
Waar is het toch mis gegaan met de F1 bolides, ik wil niet zeggen dat alles vroeger beter en mooier was maar voor de F1 bolides gaat dat zeker wel op, wat een beauty!
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: ik vind de huidige mooier dan deze zeepkist….
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: Ik hoor het al, zeker nooit een F1 race in de jaren ’80 of ’90 live meegemaakt anders zou anders reageren.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: ik heb het over looks. Geluid was destijds vele malen mooier.
goodolddays zegt
De mooiste ooit, dit is hoe Formule 1 eruit hoort te zien!
Vincegail zegt
Met dank aan Jean-Louis Schlesser die op z’n bijna 40e zijn Formule 1 debuut maakte en tegen Senna botste terwijl hij voor de tweede keer gelapt werd…
carmasterr zegt
@vincegail:
Misschien was dat wel een revanche richting Honda voor het vermoorden van z’n oom 20 jaar daarvoor.
viezefreddyw zegt
Wát een auto. Nee maar echt, wat een auto! Zo mooi!
Ik kan het me ook gewoon niet voorstellen hoe het moet zijn geweest om daarin bijna twee uur te moeten gaan rijden tijdens een race. Soms in het droge, soms in de regen. De coureurs uit die tijd zijn de absolute helden.
imarinos zegt
Ayrton Senna da Silva, ik ben nog steeds fan. Wat een voorbeeld zowel op de baan als daarbuiten, hij heeft een prachtig leven gehad en alles gedaan en gedeeld. Helaas te vroeg gegaan, maar wel op de enige manier… in het harnas.
Edge zegt
Voor mij is het McLaren van dat jaar toch wel de definitie van een topteam. Daarmee wil ik absoluut niks afdoen aan de recentere prestaties van Ferrari (1999-2004), Red Bull (halverwege 2009-2013) en Mercedes (2014-2016), maar hoe vaak zie je het dat een team zo’n geweldige en dominante auto bouwt en dan ook nog Senna én Prost achter stuur heeft zitten. Dat is -met alle respect- toch niet te vergelijken met Schumacher, Vettel en Hamilton die respectievelijk tegen Barrichello, Webber en Rosberg moesten opboksen.
Ik denk overigens dat het Mercedes W07 van vorig jaar het in zich had om het record te verbreken. 18 van de 20 races gewonnen, waarbij de overwinningen van die andere twee cadeau gedaan werden door crashende Mercedii en een opgeblazen motorblok.
suheyl zegt
@Edge: procentueel gezien ook het meest succesvolle team ;)
suheyl zegt
En sindsdien kijk ik F1. Als joch gelijk verslaafd en is McLaren mijn team! En Senna the greatest
dwersbongel zegt
Na berichten over oude formule 1 auto’s heb ik weer zin om ‘Life on the limit’ te kijken!
sracert zegt
Een v/d meest gevaarlijke (geen hulpmiddelen) en mooiste F1 auto ooit (tot nu toe). Honda met z’n Vtec systeem was baas in die dagen. Ik had gisteren nog een link van een filmpje geplaatst van deze auto met z’n 1.5 ltr. dubbele wing-turbo’s. Het is voor mij nog steeds de meest indrukwekkende F1 periode. Wat een tijd en geluid. Ik realiseer me dat ik het geluk heb gehad deze auto’s in die tijd te zien en vooral horen racen.
bfvo zegt
Briljante wagen! Mijn persoonlijke favoriet blijft toch de MP4/6. Cleane look en een heerlijk rauwe Honda V12 en dito versnellingsbak.
baasbas zegt
Dominant, maar ook bestuurd door Senna en Prost…. Niet het laatste antwoord, maar wel interessant: wat als je nu een heel complex model had waar je dominantie mee kon berekenen…..
https://f1metrics.wordpress.com/2015/10/08/the-most-dominant-teams-in-f1-history/
mrrallycross zegt
Meer van dit! Leuk artikel!