Mazda is niet van plan om de MX-5 meer vermogen te geven. U was het daar roerend mee eens, maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor aftermarket aanpassingen. Sterker, MX-5’jes van vorige generaties werden juist met bosjes naar hogere vermogenssferen getild. Het Japanse Autoexe bij de spits af met een serie aanpassingen voor de MX-5 ND.
Onder de kap monteren ze een ander luchtfilter dat de luchtstroom met 13% tot 15% moet verbeteren, en in het uitlaattraject komt een middendemper met minder weerstand. Geen schokkende pk-boosters nee. Autoexe doet dan ook geen afpsrake over hoeveel pk dit oplevert. Verstandig, want veel is dat niet.
De focus komt bij Autoexe gelukkig meer op het onderstel te liggen. Ze gaven de roadster een Kajima-SPEC ophanging mee, vernoemd naar Kajima Takao, een ingenieur die aan het roer van de MX-5 NC stond. Daarmee komt de auto dichter bij het asfalt te staan. Onder de kap werd de stevigheid vergroot met een veerpootbrug en er werden nieuwe stabilisatorstangen aangebracht.
Op uiterlijk gebied is het meer een kwestie van smaak. De bumeprcovers met LED-stroken gaan nog wel, evenals het onderlipje en de diffuser, maar die spoiler achterop doet toch afbreuk aan het geheel. Gelukkig kon je de kit ook zonder bestellen. De velgen van Volk vind ik er persoonlijk goed bijstaan.
amkano zegt
Netjes.
leroyrs5 zegt
Wat lelijk zeg
pikkie zegt
Kawaii! ^-^ ^-^ ^-^
pikkie zegt
@pikkie: onee laat maar hij is lelijk
lincoln zegt
Dat de ingenieurs van Mazda dat zelf niet konden ??
trustmeiamanengineer zegt
Kijk zulk soort onderhuidse upgrades zijn perfect, maar die plastic zooi aan de buitenkant mogen ze houden.
crackdavid zegt
@trustmeiamanengineer: ja leuk hoor een open luchtfilter en zo’n herriepijp, als je 16 bent…..
Dutchdriftking zegt
De velgen zijn afschuwelijk, het F-type kontje kan ik dan wel weer waarderen.
rb26dett zegt
@dutchdriftking: Die velgen zijn juist fantastisch onder een auto als dit, sexy en ongelofelijk sterk.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Het begint er inderdaad op te lijken met die uitgestreken achterlichten.
rb26dett zegt
Ik vind hem leuk!
gtwillem zegt
Ik vind het eigenlijk wel een geslaagde excercitie, maar dan wel de bumper zonder de ledjes, graag. Die vind ik storender dan de spoiler, alhoewel een spoilerlip beter zou staan dan een hoge spoiler.
lastclick zegt
Japanse tuners zijn sowieso massaal op de ND gesprongen. Hier nog meer voorbeelden: https://www.facebook.com/RoadsterCrew/posts/936399363065408
mazdarx zegt
Leuk gedaan maar origineel vind ik de ND veel mooier. Ik hou er wel van dat de Japanners gewoon een goed platform bieden waar de tunerts van deze wereld dan mee aan de slag kunnen. Zo kun je de prijs lekker laag houden. Om dezelfde reden vind ik de GT-86 / BRZ zo geslaagd.
clarkson zegt
Valt best mee toch? Alleen die gekleurde wielboutjes kunnen echt niet meer.
philipf zegt
Lekker hoor, alleen die uitlaten vind ik wat minder.
v60polestar zegt
Ziet er best leuk uit!!
singer911 zegt
Ziet er prima uit, alleen die Lotus diffuser wat minder.
gieltj zegt
Velgen hadden iets groter gemogen van mij.. En natuurlijk zonder deze spoiler, een subtiele lip spoiler zou mooier staan
entail zegt
Die velgen, m’n ogen, AUWWW.
flik2punt0 zegt
Zo dat is wel wat
jonasdg zegt
Het is gewoon heel erg fout, gewoon origineel laten, weeral eens bewezen
Onehp zegt
Leuk met kleine, superlichte wieltjes, daar ben je tenminste ook echt iets mee qua rijbeleving in zo een licht autootje.
mrrallycross zegt
Dat kunnen die jappen toch weer wel!
mellie zegt
Vind dit een geslaagd ontwerp vooral met de ledlichtjes in de bumper.