Helaas is de machtige V8 Caterham inmiddels uitverkocht. Maar goed ook aangezien er vast niet meer dan acht mensen op deze wereld rondlopen die de auto verantwoordelijk aan de grond kunnen houden. Voor de mindere goden op het gebied van autorijden en de mensen die geen astronomische bedragen voor een tweedehands V8’je neer willen leggen is er een nieuwe R300.
Traditioneel staan de drie cijfers achter de letter voor het aantal trappelende paarden per ton. Een getal wat altijd wel in orde is bij Caterham. Voor modeljaar 2009 heeft Caterham er nog een bonus bij gedaan. De magere 515kg van de R300 wordt door 175pk vooruit gestuwd. Het specifiek vermogen ligt daarmee op net geen 340pk per ton. Komt de auto wel mee van de plek.
De prestaties liegen er niet om. In slechts 4,5 seconden zit de kleine racer op 96km per uur. Die britten weigeren nog steeds gewoon 62mph (=100km/u) aan te houden. Leuk is dat je het daarmee iedere willekeurige ‘performance sedan‘ heel moeilijk kan maken. Een Alfa 8C mag ook flink op de staart getrapt worden om de Caterham voor te blijven. En dat voor slechts €31.500,-. Een prijs voor prestatie verhouding waar zelfs Seat het moeilijk mee heeft. Wel moet de BPM daar nog bij opgeteld worden en moet de auto zelf in elkaar gezet worden. Voor iets minder dan vierduizend euro zet Caterham de roadster in elkaar.
BMW Sjaak zegt
175pk op 515kg is geen 340pk per kg maar 0,34kg per pk ;) .
-edit: lol, dank u :) pk per kg, kg per pk, pk per ton… ingewikkeld!-
Opel C Kadett zegt
-edit: dank u, het is aangepast-
Kenone zegt
-edit: correct ;) –
Zou wel graag eens in zo’n caterham willen rondcrossen op landelijke wegeltjes :p
MATSS zegt
€31.500???das dan toch wel in GB???
skip zegt
”Traditioneel staan de drie cijfers achter de letter voor het aantal trappelende paarden per kilo”
dat zou pas extreem zijn :o
-edit: heb je een puntje, laten we het op omschakeling naar wintertijd houden ;) –
Alwood zegt
@MATSS
Dat is inderdaad het bedrag waarvoor de Caterham aan de overkant van de Noordzee te koop staat. Het is de nieuwprijs zonder BPM en zonder assemblage.
M-lover zegt
leg in zoon kist een 2.5M3 uit de e30 met 240 pk ;) dan rij je alle normale(lees zware) auto’s weg!
echt toy’s 4 big boy’s dit ;)
Janjaapkarelkees zegt
Zo, 300 pk per kilo. Is best veel volgens mij ja…
York zegt
Bijna Sinterklaas zeker?;-)
w0o0dy zegt
@M-lover: het gewicht en het formaat van het blok zijn belangrijker dan een paar pk’s meer of minder. Een te grote motor zal verder naar voren komen of hoger zijn… los van of het past…. het beïnvloed ook de balans van de auto en dat is nou juist de sleutel van deze wagens.
Dat andere auto’s sneller zijn rechtuit deert de bestuurder van zo’n r300 geen reet… dit ding maakt gehakt van vrijwel alles op het circuit en is daarnaast ook nog eens vele malen leuker omdat de limiet opzoeken er de auto op de limiet rijden met zoiets wel kan en met een f430, gallardo of zo niet tot nauwelijks…. en al helemaal niet op de openbare weg.
bram zegt
fotos!
w0o0dy zegt
Doe mij maar zoiets…. 1300cc Hayabusa motor (185pk) en een gewicht van 450kg met een sequentiële 6 versnellings handbak.
http://www.youtube.com/watch?v=rbUaCct_Y9o
GregBem zegt
Ik heb zelf een R300 van 2006 en ik kan je wel zeggen dat het erg leuk is op de doorsne ‘performance sedan’ de stuipen op het lijf te jagen… haha :D
Bertus zegt
Volslagen waanzin dit, net als een Donkervoort gaat het er alleen maar om zo snel mogelijk van de ene bocht naar de volgende te denderen en dan weer bovenop de volgende, en de volgende. Leve de achterafweggetjes en dit soort auto’s, de rest is allemaal “vervoer”, dit is waar echt rijden om draait.
M-lover zegt
@w0o0dy:
die 2.5 is een 4cil , en wat er nu onder kap ligt denk ik ook, dus veel groter zal hij niet zijn (heb wel eens onder de kap van dit soort monstertjes gekeken en je krijgt hem er met gemak in ;) )
als het natuurlijk de wegligging gaat beinvloeden, dan idd liever wat minder paarden voor de kar…
w0o0dy zegt
@M-lover: voor dit soort auto’s vind ik een hayabusa motor perfect. Klein, licht, veel pk’s en veel toeren met een supersnelle versnellingsbak.
Zal toch al snel zo’n 40kg minder gewicht in de schaal leggen als zo’n (deels gietijzeren?) 2,5 liter 4 cilinder van BMW.
M-lover zegt
daar heb je wel een feit, gewicht is stuk minder, maar je hebt dan wel ook meer compenserend vermogen ;) is een beetje afwegen…
de hayabusa motor blijft natuurlijk een knap staaltje techniek!
Citrofiel zegt
Mocht je ervan houden dan is het zeker leuk. Ook vooral voor de knutselaars hier. Hoewel, voor dat geld zou ik het zelfs als knutselaar niet laten om hem gewoon in elkaar te laten zetten. In vergelijking met de vanafprijs is het een schijntje, die 4k.
Jesper zegt
@ M-lover: compenserend vermogen, tja… dat heft misschien het gewicht op wat het meer in de schaal brengt, maar het beïnvloed altijd ’t rijgedrag ;)
@ Citrofiel: agreed. Ik zou met zo’n kanon geen risico’s lopen en hem lekker door de proffessionals in mekaar laten lijmen. :)
Ik heb van horen zeggen en lezen dat die Hayabusa blokken ook héél makkelijk te tunen zijn he. Kwestie van een (grotere) turbo dr aan en hop, weer 50-100pk meer. Moet je natuurlijk ook wel even wat nevenzaken aanpassen, als je niet levensmoe bent tenminste :P
w0o0dy zegt
@Jesper: met een turbo is dat blok in staat om 500pk te leveren….. niet dat je dat wil…. met 185 is de seven al extreem snel.. met 250 nog net leuk met meer dan 300pk wordt het waarschijnlijk waanzinnig en levensgevaarlijk.
Overigens…. 980 kg en ongeveer 1000pk…..
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/19/twin_turbo_hayabusa_ultima
Jesper zegt
@ wOoOdy: zeer vermakelijk, dat artikeltje :D Ik betwijvel of ik het lef zou hebben met dat ding de openbare weg op te rijden…
Stel je een voor hóé levensmoe t volgende project zou zijn: men neme een super seven, plaatsen daar een twin-turbo hayabusa blok in, en maken vrijwel alles van carbonfiber :D
Oftewel: minder dan 500kg als streefgewicht, en met 2 turbo’s toch zeker 600pk aan de achterwielen, zonder airbags, voetgangerveiligheid, en alleen een enkele rollbar om je te dekken als je opstijgt :D
Ik hoop dat ik ergens ter wereld een of andere zieke geest met een ongezonde voorliefde voor adrenaline aan een idee heb geholpen :mrgreen:
w0o0dy zegt
@Jesper: dit was ook wel een heftig project een seven (van Tiger) met 4wd en twee GSX-R 1000 cc motorfiets blokken…. 0-60mph in 2,8 seconden…
http://www.tigerracing.com/z100.php
w0o0dy zegt
de Z100….. http://www.youtube.com/watch?v=u3qtfY0Ps74&feature=related
Jesper zegt
@ wOoOdy: OMG, ziek! :shocked: 408bhp, en zie in t filmpje hoe snel hij moet opschakelen!! dat gaat zo godvergeten hard!!
Maarre, kan jij me uitleggen wat het voordeel zou kunnen zijn van voor iedere motor individueel schakelen, en ook 2 klokjes? Beide motoren maken ook even snel toeren, dus als het goed is moet je toch wel gelijktijdig schakelen. Lijkt me ook nogal ingewikkeld, en je kan dr op wachten dat je in de war raakt en een motor opblaast, volgens mij doet ie dat ook aan t eind van t filmpje :P
Maar nu nog leuker… als je dit met 1000cc motoren kan doen, dan toch zeker ook met de 1300cc van de Hayabusa? 1 voor 1 achter, en op iedere motor een turbo… of draaf ik te ver door? Nee tuurlijk niet, het moet, omdat t kan! :D
Jesper zegt
Dat stukje film van 1:30-1:40 is trouwens geweldig!! Dat geluid, dat snelle schakelen, en bovenal hoe zn gezicht wordt weggeblazen :P
w0o0dy zegt
@Jesper: ik denk dat je twee dingen kan doen…. of je maat een echte v8 (maar dat is lastig want dan moet je een krukas maken en een onderblok) of je houdt de twee motoren gescheiden…. Als je dan de power van twee motoren op één versnellingsbak zou zetten dan trekt de één geheid harder dan de andere en trek je de boel stuk… dus alles dubbel en de één naar de vooras en de andere naar de achteras sturen is dan relatief simpel.
Overigens zal de twin engined auto wel veel zwaarder zijn dan een single engined dus één 1300 hayabusa vergroten naar zo’n 1500 cc en dan één turbo of twee kleintjes serieel vanwege de vloeiende opbouw lijkt me kicken….
Al moet ik zeggen…. na gereden te hebben met een 160pk twee liter sportwagen van minder dan 600kg….. ik denk dat 250pk bij minder dan 550kg voor mij wel echt het maximum zou zijn.
w0o0dy zegt
Ook weer een project van Z-cars: Mini met 400bhp per ton en achterwielaandrijving voor op het circuit….. heftig
http://www.youtube.com/watch?v=lvCVrAIbPSk
Jesper zegt
@ wOoOdy: ik heb al met aardig wat krachtige auto’s mogen rijden, vandaag nog ff kort in de SL55 AMG van een bevriende handelaar, maar iets met zo’n pk/kg verhouding als dit heb ik nog nooit meegemaakt…
Ik denk dus ook dat als ik 250pk onder me voet heb, in een autootje van 550kg, ik daar niet over zal klagen…
Maarja, zulke dingen moet je gewoon eens doen, puur omdat het kan toch ;)
Maar dat idee van die opgeboorde hayabusa is niet gek. Qua pk/kg zal je erop vooruit gaan. Sure, een 1.5 twin-turbo levert niet zoveel pk als een dubbele 1.0, maar je bent dan toch wel dik 200kg lichter toch?
Maar met een enkele motor zit je wel weer aan RWD ipv 4WD, en je hebt een mindere gewichtsverdeling in het midden, dus zal de auto er qua handling op voor- of achteruit gaan? Hij is door zn RWD waarschijnlijk wel langzamer van 0-100km/u….
w0o0dy zegt
@Jesper: its all about balance and grip.
De motor ligt in zo’n auto (ruim) achter de vooras en je zit voor de achteras. Daarmee is de gewichtsverdeling erg goed. De R500 van Caterham heeft ook 500pk per ton en alleen achterwielaandrijving. Die komt er vrij goed mee uit de voeten. Probleem daar is dat er vrij veel koppel beschikbaar is waardoor je wat makkelijker achter de tractie verbreekt. Bij een motorfiets motor is het koppel minder en komt het vermogen geleidelijker vrij en pas bij hoge toeren. Dat is ideaal voor zo’n lichte auto en voor gebruik op het circuit. De Haybusa motor kan naar 1600cc worden gebracht en voor hele schappelijke bedragen heb je dan tot zo’n 250pk aan boord….. (als je gek wil doen…. meer dan 600pk kunnen ze ook uit die blokken halen, maar of je daar nog normaal mee kunt rijden betwijfel ik)
In mijn ogen heb je geen 4wd nodig en aangezien de R500 superlight een Koenigsegg CCX bij kan houden (tot 200km/u)….. 0-125mph (200km/u) 10,73 sec (CCX in 10,5)….
Caterham Seven Superlight R500
Engine: 2.0-litre Caterham Powertrain (CPT) Ford Duratec
Max Power (bhp/rpm) 263bhp @ 8500rpm
Max Torque (lbs ft/rpm) 177 lbsft @ 7200rpm
Weight 506kg (516kg sequential gearbox)
0-60mph 2.88 seconds
Power-to-weight 520bhp-per-tonne
Top Speed 150mph
blokker5 zegt
zelf in elkaar zetten is juist leuk..
kan je ze zeggen dat je dat monster zelf heb ‘geschapen’
jeroen zegt
koop een gewone r 300 en voer de pk’s de hoogte in :p
een 2 duratec blok kan tot 330 pk gebracht worden met de nodige kleppen, nokken en grotere zuigers en met een max rpm van 9000 toeren :p hou dat maar eens op de grond :p vaarwel r 500. natuurlijk moet er ook nog wat aangepast worden aan de remmen