Hoor ik daar iemand E30 M3 fluisteren?
De website BMWblog claimt twee bronnen te hebben die bevestigen dat BMW werkt aan een nieuwe viercilinder met sportieve aspiraties. Het nieuwe blok zou 11.000 toeren moeten draaien en een vermogen tussen de 220 en 260 pk moeten kunnen halen. Ook zou het een twinturbo blok zijn, wat meteen allerlei twijfels oproept over de waarheidsgehalte van het verhaal. Turbomotoren veel toeren laten draaien is namelijk niet bepaald makkelijk en ook nog eens niet direct nodig. Volgens de geruchten zou de motor al in 2010 in de 1-serie en wellicht ook de 3-serie leverbaar moeten worden, maar voorlopig nemen we het met een flinke schep zout. Hoe graag we ook de liefhebbers weer een lichtgewicht opvolger van de E30 M3 gunnen.
M Freak zegt
Die foto is toch wel zo mooi.
Lieve, beste, aardige, goede blogger, mogen we daar een wallpaper van? :D
Sjaaky zegt
Hhahaa uber vet klinkt elke BMW straks als een MV Augusta tijdens het optrekken :D.
Jesper zegt
Ik neem het voorlopig met een korreltje zout, klinkt inderdaad niet logisch. Mocht het toch zo zijn, welke naam gaan ze dan gebruiken? :) M3 kan niet, en M1 zou heiligschennis zijn :P Ik koop toch liever een E30, al valt de E30 M3 iets boven mijn budget.
vla zegt
:roll: Die speculatie is zo doorzichtig als het plastic covertje op je gsm. Nee wacht… Doorzichtiger…
majinstar zegt
E30 is de mooiste bmw ooit.
Nijntje zegt
Ik wil ook ’n E30 M3..
M’n klasgenoten verklaren me gek en vinde het maar ’n kutbak..
Fuck De Klasgenoten !
m5 zegt
dat waren nog eens tijden rally rijden met een e30 m3 :)
http://www.youtube.com/watch?v=NkQBD3eYADA
F430 zegt
dat is gewoon niet leuk meer de honda S2000 is nog net normaal maar 11.000 toeren heb je zo’n F1 geluid
autogek zegt
Mij lijkt 11.000 toeren wel hééél veel. Want de motor moet wel betrouwbaar blijven. En het is geen motor-motor(zoals fireblade, r1)
Sven zegt
11.000 toeren, turbo én betrouwbaar is niet zo’n probleem. Er zijn genoeg R33’s en R34’s die zulke toerentallen draaien. (RB25DETT en RB26DETT maar voornamelijk RB25DETT). En dat blok is al zowat antiek (ook al is het in mijn ogen een van de betere blokken die de automobiele industrie ooit heeft voortgebracht). Maar ik ben benieuwd, denk wel dat BMW zoiets moet kunnen, ook al zullen er in de praktijk maar een stuk of 9000 toeren overblijven.
@ autogek
Zie eens die Hayabusa’s met turbo’s e.d, die trekken met redelijk standaard binnenwerk en normale service intervallen wel 350pk. De Ten Kate Fireblade (de straatversie) is 1000cc en pompt er 210pk uit, dit vermogen trekt ie makkelijk gezien je de normale serviceintervallen kan behouden, en dezelfde km standen kunt behalen als met normale Blades.
FiXeR zegt
BMW heeft er ervaring mee. Niet zozeer bij de auto’s maar ze hebben motoren, zoals de K1200S met 140PK die ook 11000 toeren draaien.
Schroef daar een twin turbo op, vergroot de cilinders iets, of plak er 2 aan en je hebt een blok dat een auto voort kan trekken!
Zo’n gek verhaal is het niet, ze moeten alleen even bij hun broer aankloppen voor wat kennis.
K-Kalkan zegt
Dat gaat ZO geil klinken, maar denk zonder turbo’s ?
STJ zegt
@Sven
RB25DETT bestaat niet en de RB26DETT draait rond de 9300rpm.
autogier zegt
@m5 zo dat gaat hard zeg
RenJie zegt
doe eens normaal, een blok die 11000 RPM kan draaien in een 1 of 3 serie? Zie je het al voor je? :| De huidige 4 liter V8 in de M3 kan 8300 toeren pm draaien, is écht zat hoor, in zo’n auto. Stel je dan 11000 eens voor: haha :) Klinkt ie bijna net zo lekker als een Yamaha R6.
RenJie zegt
die = dat
danny zegt
in de formule 1 hadden ze ook turbo motoren van 1.5l en draaiden ook veel toeren dacht ik zo, dus een ultra korte slag motor die veel toeren draait,
en om het koppel op lage toeren te compenseren komt er een turbo bovenop
Rudy zegt
Onzin verhaal, turbo motor en 11.000rpm draaien is gewoon niet nodig.
Racer X zegt
Die 11.000 toeren zet ik m’n vraagtekens bij…
Verder verwachtte ik een dergelijke motor al; de 23i serie moest toch een keer terugkomen als sportief paradepaardje.
Gunther zegt
Ik stel mij vragen bij de prijs van zo iets. Om dat aantal toeren te halen moet je toch redelijk wat lichtgewicht materiaal gebruiken en dan is niet bepaald goedkoop
Che zegt
de hoge toerental doen me dromen naar een Honda S2000 :) =D
Sven zegt
@ STJ,
RB25 bestaat wel, even googlen en jezelf informeren.
Sven zegt
alleen die is geen TT, maar single
Sven zegt
Alleen de RB26DETT is een twin turbo, de RB25 is geen twin turbo (alhoewel die ombouw appeltje eitje is), maar een single turbo. Volgens veel Skyline rijders is de RB25 (zowel met big single of ombouw naar RB25DETT) beter dan de RB26.
Rudy zegt
Gunther:
Alleen al vanwege de kosten is het een onzin verhaal maar behalve dat. Normaalgesproken laat je een drukvullingloze motor toerendraaien om meer lucht in de motor te krijgen. Meer lucht (+benzine natuurlijk) levert je extra vermogen op.
Bij een turbo motor word die lucht er onder druk ingeperst. Daarom is het helemaal niet nodig zoveel toeren te draaien (kijk b.v. naar een lancer evo @ 280pk die maar 6500rpm oid draait).
Yellome zegt
ik stem voor! doe maar, en dan wil ik ook een 3.5L Lijn6 versie… met 430 pk en 580 nm. er is niet snel een overschot aan peekaa’s namelijk, zolang het maar op de weg over te brengen is, dat kunnen de Nissan liefhebbers hierboven beamen.
Heyhuub zegt
En wat word dat? Een 1 liter 4 cilinder? Met maximum koppel van 120nm bij 9000 toeren?
Hoger inhoud zal beteken dat het steeds moeilijker wordt om meer toeren te draaien, een Hayabusa 1300 houdt het al voor de 10000 toeren voor gezien.
De enige 11000+ toeren 2+ liter 4 cilinder motoren die ik ken zijn die uit de oude BMW M3 EVO en Mercedes 190 EVO DTM racers, die haalden uit een 2.3 respectiefelijk 2.5 4 cilinders ongeveer 350pk bij 11000 toeren. Niet te beginnen over het feit dat de DTM teams van toen bijna een formule 1 budget hadden.
Dus ik vind dit nogal een ongeloofwaardelijk gerucht. Met hoogtoerig bedoelen ze waarschijnlijk tegen de 8000rpm.
@sven
Laat mij maar eens een voorbeeld zien van een skyline die 11000rpm draait, niet te beginnen over een getunede skyline die geen zwarte wolken en vlammen naar buiten spuwd bij het gas geven. Meeste getunede skylines houden het ook al voor 9000 voor gezien.
K-Kalkan zegt
@ Rudy; Wat dacht je van diesels die al rond de 2000rpm klaar staan ;)
Maar buiten dat om.. Hona S2000 is toch ook niet zo super duur en die draait ook makkelijk 9500rpm.. ofniet?
Sven zegt
@ Heyhuub,
In de japanse toerwagen racerij zijn er civicjes die 11000 toeren draaien, daar is 10000 toeren al lang niet bijzonder meer.
En Nismo heeft zelf notabene nog een R33 gehad die 11.500 toeren draaide, verder zijn er genoeg op internet te vinden. Het gros draait max zo’n 7500 a 8500 toeren inderdaad, maar er zijn er alsnog redelijk wat die gigantische toerentallen halen.
Bas zegt
Het enige mooie aan een boermestwagen….de binnenkant, is bijna eng zo ontzettend netjes :)
MrSelected zegt
Zou wel leuk zijn, 11000 is alleen zwaar overdreven. Het zal inderdaad meer rond de 8000 rpm zijn.
120Si of iets dergelijks, 2.0 vierpitter met 200 pk..
Vroegaah had je nml ook nog de 320iS.
Top zegt
Een kameraad van me, heeft een E30 M3. Geweldig ding, gaan dit jaar naar de Nurburgring ermee.
Sven zegt
http://www.dpccars.com/car-movies/03-19-06page800HP10000rpmNissanSkylineR34.htm
Rudy zegt
Std S2000 draait 9000rpm in de begrenser, max vermogen zit rond de 8500rpm.
9000rpm is nog heel wat anders als 11000, dat zijn echt toerentallen voor 1000-1200cc motorfiets blokken en leuk voor race auto’s die iedere 100km alles kunnen vervangen.
@Heyhuub
120Nm uit een 1 liter is zonder turbo is extreem veel. Die huidige 1000cc R1/GSX-R1000’s leveren ongeveer 110Nm. Veel meer dan dit zul je uit een turbo/ander type drukvulling motor niet halen voor straat gebruik. Met turbo’s word het natuurlijk een heel ander verhaal!.
RenesisHP zegt
God, wat ga ik mij zaterdag lullig voelen als het nieuwe speeltje tot 9500 in de begrenzer trek. :P
Ff zonder dollen 11000 :shock: is wel erg veel.
Een vergelijking met een motorfiets noem ik niet echt reeel, aangezien auto’s meestal een berg meer kilometers draaien. Hierbij krijg ik zo’n Caparo idee.
Sven zegt
Bij een Blade kan je ook wel 200000km op de teller zetten…
Rudy zegt
Sven tussen een 1000cc motor en een +2000cc automotor zit nog wel wat verschil. Vergelijking slaat nergens op!.
Heyhuub zegt
Zowiezo zijn die astronomische toerentallen al vrij overbodig bij een turbomotor. Het is een stuk goedkoper, makkelijker en ik denk ook wel economischer om de druk een stukkie op te schroeven dan er 1000 toeren bovenop te gooien.
Neemt natuurlijk niet weg dat hoogtoerige motoren erg gaaf zijn.
Sven zegt
ik heb het ook niet zozeer over een vergelijking qua techniek, maar op een motorfiets kan je ook 200k op de teller zetten.
Rudy zegt
Zoals ik al zei is het niet te vergelijken. De tijd dat een motorfiets motor belast word is vele malen korter als die van een auto omdat hij in verhouding veel meer vermogen levert.
De cilinderinhoud is een stuk kleiner, de slag vd motor is daardoor korter, zuigers zijn lichter etc etc etc.
Ja een CBR1000 achtige zal 200.000km kunnen halen, maar of hij dan echt fris is dat is een ander verhaal. Motorisch is vaak nog het minste probleem alle lagers etc zijn dan al lang een keer kapot geweest ;).
Sven zegt
Ik denk dat je het verkeerd ziet, je onderschat de bouwkwaliteit van de Blade heel erg. Ik heb ze gezien met ruimschoots 200000km op de teller, en die zagen er prima uit, incluis de lagers in het blok e.d. Dat een motorfiets meer klein onderhoud kent dan een auto is absoluut waar, maar motor technisch doen ze absoluut niet onder voor de motoren uit gemiddelde auto’s.
SimonMc zegt
Ach, het is niet onmogelijk.Er zijn genoeg honda integra’s die met wat aanpassingen aan hun motor al 10.000 toeren draaien.
http://www.youtube.com/watch?v=pv6vfKT6Dbk#
Vraag is, kun je dit wel realiseren in een productie-auto qua betrouwbaarheid?
Rudy zegt
Volgens mij lullen we nogal langs elkaar heen ;).
onder lagers bedoel ik balhoofd/achterbrug etc etc.
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Al aan het aftrekken? Wat Wat klinkt 11.000 toeren toch lekker, hé..?!
http://www.youtube.com/watch?v=n-1cOaY9ilk&feature=related
;)
Heyhuub zegt
Niet te beginnen over het brandstof verbruik, een Aprilia RSV 1000 doet als je rustig aan doet ongeveer 1 op 20, beetje gassen is dat zoal 1 op 12. Dat is met een 180kg motor, maar niet beginnen over een 1200+kg auto.
Maar natuurlijk moedig ik het aan, zou wel erg gaaf zijn om zo’n soort motor in een auto te zien. Ben alleen heeel erg skeptisch dat dit ooit zal gebeuren.
Racer X zegt
Voor wat betreft de betrouwbaarheid: hij in ieder geval niet zo in de VS verkocht worden denk ik. Daar trapten ze over het algemeen S2000’s met koude motor door naar 9000 toeren waardoor alles kapot liep. Ze worden sindsdien geleverd met een minder hoogtoerige 2.2.
Als je zo’n blok als wat BMW misschien van plan is te bouwen een beetje goed warmrijdt en niet om de haverklap de 10.000 toeren laat passeren moet hij aardig lang meekunnen denk ik.
Sven zegt
@ Rudy,
Qua balhoofd e.d heb je absoluut gelijk.
@ Heyhuub
De eerste RSV Mille R deed met gassen lachend 1 op 9, normaal verbruik zo’n 1 op 18.
Audi zegt
Een auto is stukken zwaarder, dus heeft de motor het een stuk zwaarder. Daarbuiten is hoogtoerig niet lekker om mee te rijden voor de gemiddelde (bmw) rijder. Lekker wegrijden met stoplicht zonder veel herrie te maken zit er niet in.
Een twee liter die 11k toeren draait vergt wat meer aan onderhoud omdat de bewegende delen stukken zwaarder zijn en dus meer slijten.
Meer toeren = meer slijtage
Meer toeren = meer hitte = minder efficient.
Zie het niet echt gebeuren dus ;)
Pannekoek zegt
@ Heyhuub
Vergeet de Alfa Romeo 155 GTA DTM niet!
” The 1996 version had 2.5 litre 90° V6 engine pushing out 490 PS (483 hp/360 kW) at 11,900 rpm, it had top speed of around 300 kilometres per hour (190 mph) and the car weighted 1,060 kilograms (2,300 lb).[9] ”
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_155
Op dat blokje waren toch menig Duitsers jaloers.
henk zegt
BMW doet volgend jaar mee aan het WK Superbike met een viercilinder. Wellicht dat die motor 11.000 toeren gaat draaien?
Gunther zegt
Dat waren de mooie tijden he pannekoek. Alfa’s voor iedereen uit.
Superturismo zegt
@ pannekoek
Klopt helemaal! ze hebben zelfs met nog een paar duizend toeren meer gedraaid. het is trouwens 155 V6TI DTM, 155 GTA was een andere met een 2.0 Turbo 400+ pk
raptor zegt
als je de nieuwe opbouw van bmw bekijkt(motor) wat een ontwikkeling die al heeft,hoge toeren maken is geen probleem maar de kleppen moeten kunnen volgen….
ze zijn al lang bezig met elektronische gestuurde kleppen,maar was nog niet bedrijfszeker omtrent de computer aansturing enz…
Ik zal er niet van versteld staan deze gegevens kunnen kloppen.
bi-turbo opstelling voor hoge en lage
doen ze nu al bij bmw zowel diesel als benzine,wel verschil van opstelling de ene in serie en ander paralel als ik me niet vergis..
raptor
w0o0dy zegt
Een Nissan S15 drag racer die even laat horen hoe 11.000 toeren kan klinken… (naaimachientje!)
http://www.youtube.com/watch?v=O2dDQqRMpGk
En natuurlijk is het er al…. Spoons Integra Type R
http://www.youtube.com/watch?v=0_CmhEL49mY
Lampuhkap zegt
RB25DET – 2,5 liter 6 in-lijn,enkele turbo
RB26DETT – 2,6 liter 6 in-lijn, twin turbo
RB30DET – 3,0 liter 6 in-lijn,enkele turbo
fruitautomatenverhuurder zegt
:D
Lampuhkap zegt
Heyhuub schrijft,
9 April 2008 om 21:11
Nou maat, 13k rpm allang gezien en gehoord. 15k ook. 10k rpm word MAKKELIJK gehaald, zelfs met de geboorde 2,7 of zelfs 2,8 liters
STJ zegt
@Sven
Ik weet heus wel dat de RB25DET bestaat en het is niet zo simpel als maar een turbo toevoegen om de 26 te maken. De internals verschillen heel veel tussen de RB25 en 26. Want met de RB25 haal je maximaal 550PK en met de RB26 is zelfs 1000PK haalbaar als je de internals verbouwt.
STJ zegt
@Lampuhkap
De RB30DET is eigenlijk nooit door nissan verkocht. De RB30DE werd alleen in australie verkocht. De RB30DET wordt gemaakt door tuners, onderkant van de RB30 met de head van de RB26.
Sven zegt
@ STJ,
Met een RB25 kun je veel en veel meer scoren, de RB26 met het meeste vermogen gaat lachend over de 1000pk heen, zelfs over de 2000pk heen. Die scoort namelijk 2600pk.
w0o0dy zegt
Ferrari v12 die ruim 11.000 toeren draait…..
http://www.youtube.com/watch?v=uy5G3VHuBXo
Bishop zegt
Klinkt wel logisch hoor om op zo’n motor dan ook nog een turbo te zetten. weet je hoeveel lucht je wel niet nodig hebt bij 11000toeren. Als je atmospherisch blijft draaien gaat je luchtsnelheid bij de inlaatpoorten al snel naar de geluidsgrens. Daar zal deze nooit overkomen en je motor dus nooit meer gaan leveren. om toch meer vermogen eruit te halen pers je dat er dan gewoon in met een turbo. Dus met de zelfde snelheid of zelfs minder pers je gewoon meer lucht erin.
En ik denk ook dat men zich wel moet realiseren dat een belasting van een motortje op een motor in vergelijking met een auto totaal in het niets valt. het gewicht wat je moet meenemen is bij een auto echt zoveel meer. Niet te vergelijken.
Sven zegt
Die 2600pk is overigens niet op normale benzine, en is in de verste verte niet meer gelijkend aan de normale RB26DETT. Op normale benzine is de max zo’n 1500pk, er is een bedrijf in engeland want 20000km heeft rondgereden met een 1000pk sterke Skyline zonder de boel weer uit elkaar te hoeven halen.
sebastian zegt
als we nu er toch over beginnen…
alfaatje 164 met 14000 toeren v10
http://www.youtube.com/watch?v=cQigN057dMw
http://www.velocetoday.com/images/september07/pc7.jpg
Heyhuub zegt
@Henk
Die BMW die met de Superbikes gaat meedoen zal waarschijnlijk eerder 15000+toeren gaan draaien.
@ de rest
Tuurlijk, zullen we ff allemaal racers en zwaar getunede bakken opnoemen, zal ik maar niet over formule 1 en Motogp machines beginnen beginnen?
Kelthas zegt
Niemand die een E30 M3 te koop weet staan in België, Duitsland of Nederland? Deze mag (carroserie) in opknapstaat verkeren. Motorisch moet hij wel inorde zijn.
RenesisHP zegt
45000 toeren in een Gallardo. ;)
http://images.hobbytron.com/SCH-K034-lg.jpg
sebastian zegt
@ mx5-owner
een gallardo in imprezavorm zeker ;)
RenesisHP zegt
Shit, verkeerde link.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6362171479583782156&q=40000+rpm+in+a+car&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Deze is leuk, 200mph.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6362171479583782156&q=40000+rpm+in+a+car&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
dekster zegt
Luister eens, hoe meer toeren hoe minder mooi het geluid. http://www.youtube.com/watch?v=bZTWso6Xn5M
RenesisHP zegt
@dekster.
Nope, ben ik niet met je eens. ;)
yannick zegt
@ nijntje (helemaal bovenaan)
ik vond het vroeger ook een lelijk hok!
maar toen kende ik er niets van… nu geef echt veeel voor een M3 van dit jaar te bemachtigen!!! de OER(degelijke) BMW MMM!
(en het ergste is… er staat hier een 6straten verder het eerste model M3, rijd er zo’n oude knar mee rond… ik daar naartoe op een dag…
“hallo, ik ben yannick, ik zou graag uw wagen kopen.”
jammergenoeg zei hij: “dat zal niet gaan, auto gaat naar men KLEINzoon als ik niet meer kan rijden binnenkort.”
dat was extreem zuur zuur zuur…
CSL zegt
Ik denk dat BMW het over een blok heeft voor haar Motorfietsen.
Ik had geloof ik laatst een filmpje geplaatst van Spoon “Civic TypeR Hot Swap F20C”
F20C die over 12000 “betrouwbare” toeren gaat.
Check vooral 2:26 bij terugschakelen.
Deze blok is ogebouwd en je kan volgens Spoon dit de hele dag lang doen :)
SimonMc zegt
@W0o0dy: he dat is nu ook weer toevallig dat je dat filmpje post van die Spoon Integra type R, en ik maar een half uur aan het zoeken daar naar…
Wist wel niet dat het over een Spoon Integra ging, toen ik het filmpje voor het eerst zag, stond er bij de beschrijving dat hij volledig “stock” was, met alleen andere drukveren ( of zoiets ).
Kon het toch moeilijk geloven eigenlijk dat hij volledig standaard was.
Mpower zegt
Kon het maar, weer een schreeuwerige viercilinder in een lightweight body. ik wil het niet zeggen, maar goeie oude tijden. Er zijn ook zoveel mensen die denken zoals ik! Maw er is een gat in de markt!
Dombo’s (lees: autofabrikanten) ontwikkel een auto zoals hieronder beschreven.
Motor: 1.8i Natural Aspirated
Vermogen: +/-180 pk.
Gewicht: +/-1000kg
Aandrijving: RWD
Luxe: Geen, met als optie: Stuurbekrachtiging, Elektrisch pakket et cetera.
Instapprijs: 10.000 euro
Less is more, hier heb je echt plezier aan of niet Wooody?
Jammer dat autofabrikanten nog steeds bezig zijn met het standaardiseren van processen. Door het streven naar massa individualisering worden de oer segmenten genegeerd. Het is belangrijk om in deze dynamische branche jezelf flexibel in te stellen, om zo vraaggestuurde producten kunt aanbieden. Luister eens wat de klanten willen, hoeveel autofabrikanten hebben een officiële community waar ECHT ruimte wordt geboden voor consumenten om hun stem te laten horen en suggesties te plaatsen zonder de drempel daar te hoog voor is? Juist, de Fiat 500 is op dat platform ontwikkeld, resultaat, instant uitverkocht! Het werkt dus wel, consumer driven innovation is the future, get in or get lost!
Frank zegt
Quote “Voor wat betreft de betrouwbaarheid: hij in ieder geval niet zo in de VS verkocht worden denk ik. Daar trapten ze over het algemeen S2000’s met koude motor door naar 9000 toeren waardoor alles kapot liep. Ze worden sindsdien geleverd met een minder hoogtoerige 2.2.”
In de S2000 zit een toerentalbegrenzer die bij koude motor zoals bij BMW bijvoorbeeld verhinderd dat je de motor om zeep kan halen. Dus koud kan je geen 9000 toeren draaien! De 2.2 versie is er gekomen uit vraag naar iets meer koppel door de Amerikanen. Door de grotere slag is het toerental naar beneden gehaald.
rider zegt
jammer dat de bron niets vermeld over de inhoud van het blok. het lijkt me eerder, gezien het vermogen wat ze voor ogen hebben (220-260pk) dat het een klein blokje wordt. 1,6liter ofzo. dan is 11000tpm met turbo’s met dit vermogen realistisch. maar ik denk eerder dat er hier sprake is van verwarring. ik denk zelf dat BMW werkt aan 2 motoren. de eerste is biturbo en de tweede is hoge toeren (11000tpm maximaal). allebei zullen ze nu wel op de testbank staan om uit te doktoren welke milieuvriendelijker is. brandstof verbruik en Co2 discussie is immers nog steeds aktueel.
w0o0dy zegt
@Mpower: lijkt me een strak plan, maar dan zou ik graag nog roadster/cabrio aan het wensenlijstje toevoegen..
180pk bij 1000 kg lijkt voor de mensen hier niet veel, maar een mx5 NA 1.8 weegt bijn 1000kg en met 131pk is die auto serieus leuk om mee te spelen. Niet supersnel, maar gewoon genoeg power om te sturen met het gas en de kont wat te laten driften. Goede gewichtsverdeling en een sequentiële versnellingsbak en je hebt een stuk superspeelgoed.
BMW maakt goede motoren, maar een turbo die 11:000 toeren draait… dan moet je iets verzinnen om de turbo bij lagere toeren aan de gang te krijgen. Het moet namelijk een aardige turbo zijn wil die het bij 11:000 toeren nog kunnen bijhouden (betrouwbaar blijven) dus heb je dan bijna altijd te maken met een fors turbo-gat bij lage toeren. Een compressor kan helpen, maar die zou dan bij hogere toeren losgekoppelt moeten worden. Of je gebruikt een compressor met ingebouwde transmissie waardoor het hele feest bij een bepaald toerental gewoon opnieuw begint…. (check de site van Antonov plc in de UK)
Roy zegt
haha 11000 toeren, hoezo te veel initial D gekeken?
Maar je kan een motor zo veel toeren laten draaien als je wilt, gewoon een kwestie van de slag verkleinen en de kleppen aanpassen. Maar, hoe kleiner de slag hoe minder koppel je zult hebben en het zal denk ik ook niet efficient zijn voor je brandstof verbruik. Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Juppe zegt
Sinds wanneer is koppel afhankelijk van de slag? (Bij gelijkblijvende cc’s)
Super zegt
@juppe
langere slag is volgens mij een hogere compressieverhouding = meer lucht = meer brandstof dus meer koppel. Maar met het hele turbo/compressor verhaal wordt het wat moeilijker om in te schatten.
Super zegt
@juppe
Ik denk ook dat een langere slag betekent dat er meer “arm” aan de krukas zit waardoor het koppel (kracht*arm) groter wordt. De zuigersnelheden (niet krukassnelheden) en versnellingen worden dan ook een stuk groter.
Arnoud zegt
@ Super:
Hogere compressie verhouding betekent vooral hogere verbrandingsdruk, dit heeft veel meer invloed op het koppel dan het kleine beetje meer lucht en brandstof. Als ik een cilinder heb met een hoogte van 100mm en de verbrandingskamer is 10mm hoog. Dan heb ik een compressie verhouding van 10:1
Als ik de slag nu met 5mm verleng wordt de verbrandingskamer met 5mm verkleind. De comressie druk wordt verdubbeld. Maar de hoeveelheid lucht in de cilinder neemt met slechts 5% toe.
Nadeel van lange slag motoren is dat je geen hoge toerentallen kan draaien. De radiale versnellingskrachten in de motor, veroorzaakt door de drijfstang, worden dan namelijk gigantisch groot. Dus moet je een “overvierkante” motor hebben. Dat wil zeggen dat de boring groter is dan de slag. F1-motoren hebben dat ook.
Juppe zegt
@Super,
De compressieverhouding staat los van de boring/slag verhouding. Dat kun je in alle gevallen vrij bepalen. Natuurlijk kun je het wel aanpassen door de slag te veranderen zoals Arnoud zegt, maar bij een nieuw te ontwerpen motor ben je er vrij in. Als je iets van de bovenkant van de zuiger weg vijlt (bij wijze van), heb je al een lagere compressieverhouding, maar dezelfde cc’s. Net als een dikkere/dunnere koppakking.
Er wordt vaak gedacht dat door de langere arm (aan de krukas idd) je meer koppel krijgt. Maar met gelijkblijvende cc’s betekent een langere slag een kleinere boring. Kracht op de zuiger is druk*oppervlak, en dat compenseert het effect van de grotere arm. Uiteindelijk maakt het voor het koppel geen verschil.
Maar…. vaak hebben korte slag motoren wel minder koppel (vooral in het laag toeren gebied), maar dat heeft er mee te maken dat die motoren afgesteld zijn voor de hogere toerentallen, en daardoor minder koppel bij laag toeren hebben. Dat ligt vooral aan het profiel van de nokkenas. Een vtec motor heeft bv wel relatief veel koppel bij een laag toerental, door z’n 2 nokkenasprofielen (b16a bijna vlak koppel van pak ‘m beet 2500rpm tot 7500rpm)
Mpower zegt
@ wooody
Absoluut, 180pk en een gewicht van 1000 kg is serieus speelgoed. Ik heb pas mijn Polo 6n2 gti verkocht (klik op mijn naam voor de link). Dat ding woog 984kg met een zielige 125pk aan vermogen. Resultaat, 230 op de teller en snelle versnelling. Alleen jammer dat het een FF was, met een FR constuctie had je relatief gezien minder whp maar wel meer fun.
Een roadster of cabrio constructie is fijn, maar heeft ook nadelen. Denk maar aan het gewicht, zwaartepunt, en gewichtsverdeling etc.
En ja een hetero hoef je niet uit te leggen dat een MX-5 een van de beste rijdersauto’s is.
Dodge Challenger zegt
E30 M3 RULLEZZZZZZZZZZ!!!!!! verhaal is trouwens niet geloofwaardig
Arnoud zegt
@ Dodge Challenger
Intelligente reactie. Leg ‘ns uit waarom het niet geloofwaardig is dan?
Mpower zegt
@Arnoud
Intelligente reactie, leg eens uit waarom dit wel geloofwaardig zou kunnen zijn?
fruitautomatenverhuurder zegt
@mpower
een roadsterconstructie kan juist preferabel zijn boven een gesloten auto, immers het verlies aan stijfheid door het weglaten van een dak is constructief opgevangen door het chassis te verstevigen. de zwaartepunt verlaagd zich daardoor…
in de racerij zie je dat veelal terug…
fruitautomatenverhuurder zegt
daarom begrijp ik die idiote keus van bmw niet om de m3 met stalen klapdak uit te voeren, laat staan de berichten van de nieuwe z4… ook met stalen klapdak
Jimmie zegt
@fruitautomatenverhuurder, een roadster weegt stukken zwaarder, haalt de stijfheid niet van een dichte, zwaartepunt zal ongetwijfeld wat dalen, maar dat vind jij in totaal gezien een voordeel?
@Mpower lekkere teller als die er zo’n 50 naast zit
fruitautomatenverhuurder zegt
@jimmie
enkele voorbeelden van roadsters:
waarom denk jij dat deze winners open zijn ingevoerd, 1x maal raden..
fruitautomatenverhuurder zegt
ingevoerd moet uitgevoerd zijn.
CSL zegt
@Mpower
180pk bij 1000kg is eigenlijk heel makkelijk.
Die rijden er zat rond. Namelijk Honda CRX V-tec. Die 1.6 draaid makkelijk 9000 toeren.
Juppe zegt
@fruitautomatenverhuurder,
Omdat dat volgens de reglementen moet. Een dichte wagen is aerodynamisch gezien ook beter. Meestal moet je voor de beste oplossingen niet naar de racerij kijken, want de beste oplossingen worden daar altiid verboden zodat de snelheden niet te hoog worden en het te gevaarlijk wordt (zie formule 1).
Mpower zegt
@fruitautomatenverhuurder
Je hebt gelijk, maar dan ga je wel richting een atom of een catherham. Ik doelde op een praktische auto die bovendien goedkoop moest zijn.
@CSL
Precies, zo moeilijk zou dat niet moeten zijn! Maar het is er niet in een configuratie zoals ik die heb opgesteld.
fruitautomatenverhuurder zegt
@ juppe
contradictio…
voor de beste oplossingen moet je juist wel in de racerij kijken, omdat daar de problemen het snelst zichtbaar zijn. de restricties komen pas later…
in de le mans series zag je de laatste jaren een duidelijk voordeel voor open sportwagens in de lmp 1 en 2 klasse. het heeft iig niet altijd met regelementen te maken.
ik moet wel zeggen dat peugeot hard heeft toegeslagen de eerste race, met een dichte wagen…
CSL zegt
@Mpower
Neej alleen die CRX V-Tec kun je nog veel lichter maken. 850KG moet haalbaar zijn.
Er rijden ook zat gestripte S2000 rond met zo’n 1000kg en minstens 250pk.
Dus keuze zat. Anders heb je natuurlijk altijd de MR2, die origineel nog geen 950kg weegt en een middenmotor heeft met genoeg vermogen. Anders gooi je een 1.8 celica blokje erin met standaard 192pk.(exact hetzelfde motor met andere kop). Er zijn ook zat superchargers te krijgen om die blok zo’n 300pk te geven. Samen met 950kg moet het wel lukken ;)
Pannekoek zegt
@ fruitautomatenverhuurder
Dan noem je ook een paar ‘roadsters’ op zonder deuren, waardoor de auto idd een heel sterk chassis heeft. Maar kan jij ook een roadster noemen met deuren, die even sterk is als zijn dichte broer, zonder meer gewicht te hebben?
luit tinke zegt
@fruitautomatenverhuurder
het open uitvoeren van een le mans proto heeft ook met de aerodynamica te maken
http://www.mulsannescorner.com/techarticle1.htm
het is pas van de laatste jaren dat het goed gelukt is om een goeie dichte LMP auto te maken.
En niet alleen peugeot heeft een goeie dichte LMP, ook bentley had er een, en aston martin heeft er een ontwikkeld, uit spanje komt ook een dichte LMP dit jaar.
w0o0dy zegt
@CSL: ik denk dat het nog makkelijker kan….. een Elise MkI 111s met een beetje chiptuning, andere uitlaat, nieuw inlaattraject/luchtfilter….. kom je op zo’n 160 pk @714kg….en dat met de stijheid van dat aluminium chassis, de lotus wielophanging…….. all you need
w0o0dy zegt
@Pannekoek…. de mx5 is ontworpen als cabrio…, de elise ook, de z4.. een dichte versie zou stijver kunnen zijn, maar het is niet nodig.
hayabusa_boy zegt
nice!
///M-lover zegt
hmm, waarom niet een ‘remake’ van de e30 M3? duw er een een hoogtoerig 2.3 blokje (+- 9500/min).
PS: uit een oud 2.3 e30 M3 blokje komt mits wat verbouwen ook al +-270 pk , @8000rpm … kan je daar 9500 van maken en directe injectie…. 300+ pk mag niet moeilijk zijn, en dan een lekker lichte karosserie met een E30 look!
Velen zouden god dankbaar zijn :p
Pannekoek zegt
@ wo0ody
”Scoring 14,500Nm/degree in BMW’s torsional stiffness test, the M Roadster is pretty stiff for an open car, and despite its wide 225/45 and 255/40 rubber on 8.0J and 9.0J x 18-inch alloys rubber, scuttle shake on poor roads in minimal. Even so, it does not come close to the Coupé’s impressive 32,000 Nm/degree, which is more than double the Roadster’s rigidity. ”
Audi TT Coupé: 19,000 Nm/degré
Audi TT Roadster: 10,000 Nm/degré
Ferrari 430:17,330 Nm/degré
Ferrari 430 cabrio: 10,200 Nm/degré
Ford Mustang 2003:16,000 Nm/degré
Ford Mustang 2005:21,000 Nm/degré
Ford Mustang 2003 cabrio: 4,800 Nm/degré
Ford Mustang 2005 cabrio: 9,500 Nm/degré
Jaguar XK Coupe 4.2 V8: 29,600 Nm/degré
Jaguar XK cabrio 4.2 V8: 15,300 Nm/degré
Porsche 911 Turbo 996:27,000 Nm/degré
Turbo Porsche 911 996 cabrio: 11,600 Nm/degré
Bugatti Veyron: 60,000 Nm/degré :o
Pannekoek zegt
Trouwens het chassis van een Veyron is meer dan 2 keer zo stijf als die van de Ferrari F2000.. :o
En ik vondt deze nog:
Aston Martin DB9 Cut: 27,000 Nm/degré
Aston Martin DB9 Cabrio: 15,500 Nm/degré
RenesisHP zegt
Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg. :P
bmw6cil4life zegt
ik weet cker dat ze bij BMW een motor kunnen bouwen die 11.000 rpm kan draaien. maar ik betwijfel of dit bericht waar is aangezien je maar 260pk hebt incl 2 turbo`s.
lijkt me wel heerlijk klinken als jij bij een stoplicht weg rijdt :D
w0o0dy zegt
@Mx5 owner: de NA haalt maar ongeveer 6000nm…. Nou èn? LOL, de mx5 heeft vrijwel geen last van gekraak, laat staan dat je het gevoel hebt dat de auto buigt….
Over die BMW motor (van de geruchten), een hoog toerental is wel leuk, maar heeft ook nadelen. De motoren hebben vaak erg weinig koppel onderin. Dat kun je evt opheffen door een hoger stationair toerental, maar dat is slecht voor het verbruik en herrie en uitstoot etc. Als je motor pas boven de 8000 toeren op stoom begint te komen dan zal de auto enorm langzaam lijken totdat je eindelijk wat toeren op te telle hebt… dat werkt toch niet echt…. Aan de andere kant… met turbo’s of compressor kun je dat opheffen… maar wat is dan nog het voordeel van dat enorm hoge toerental?
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Neem mij nou toch niet zo serieus man. ;)
Ook al kraakt het wel, het ongemak staat in schril contrast met het rijplezier. :D
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Is het niet gewoon de vraag of BMW hiermee een racegevoel wil geven op een lichtgewicht manier? De viercilinders worden gebruikt in de racerij, dus de connectie is snel gemaakt.
Afwijken van de concurrentie tijdens de turbohype kan ook heel leuk zijn. ;)
CSL zegt
@w0o0dy
Dan kun je netzogoed een kitkar nemen. maar nee geen lotus. Onnodig duur. Getickelde MR2 of een S2000 snel zat voor genoeg lol.
“erg weinig koppel onderin”
En waarom hebben ze weinig koppel onderin?
Als ik naar alle hoogtoerige BMW blokken kijk dan is de koppel-curve behoorlijk goed voor elkaar. De motoren worden hoogtoeriger, netals bij de M3 maar toch wordt de koppel-curve steeds beter!!
Ik heb persoonlijk nooit met geen enkel BMW gebrek aan koppel gehad :)
@Pannekoek
Wil je een stijve cabrio?
koop een S2000, ik dacht zo’n 22,000 Nm. Met een paar goede stabilisatorstangen natuurlijk verder te verstevigen.
JH zegt
Er is een turbomotor die relatief hoge toeren draait, de Porsche GT2 (6700 toeren) wat echter nog lang geen 11000 is…geloof dat de Porsche vanwege het toerental al speciale keramische turbines heeft (dus erg prijzig) dus lijkt me stug dat dat in een auto verbouwd kan worden die veel goedkoper moet worden…misschien hebben ze het over de nieuwe K46 motorfiets met 190pk 1-liter motor…
fruitautomatenverhuurder zegt
@Pannekoek
een echte goede roadster wordt van meet af aan ontwikkeld als roadster en niet als cabrioversie van en bestaand model, me dunkt… ;)
sebastian zegt
@ woody
“maar wat is dan nog het voordeel van dat enorm hoge toerental?”
mij lijkt, hoe hoger het toerental hoe hoger de krukasomwenteling dus meer pk. een echte rijdersmotor heeft naast een redelijk koppel een zo hoog mogelijk toerental, dus een zo groot mogelijk gebied waarin een voldoende koppel aanwezig is. daarom is diesel zo’n crime…
Juppe zegt
@Pannekoek,
Waar heb je die getallen vandaan gevist?
CSL zegt
Wat levert die WTCC 2liter 4 cilinder van BMW? Zo’n 280pk toch?
w0o0dy zegt
@Csl: ja bijna 280, officieel zit ie op 278. De nieuwe Honda Accord van Thompson (die de eerste paar races moest missen komt volgens het team echt op 280 uit.
@sebastian: mijn punt was… als je al veel koppel en pk’s kan halen door turbo’s dan voegt dat hoge toerental niet zoveel toe…. het zal namelijk erg moeilijk zijn die turbo’s zo te ontwikkelen/gebruiken dat ze zowel bij lage toeren als bij hoge goed werken…. dan kun je misschien beter kiezen voor een max toerental van 8000 of zo. Van 3000 tot 8000 is al heel veel toeren om mee te spelen… meer dan genoeg.
Of men kiest voor 7000 tot 11.000 toeren bruikbaar toerental… maar ja… daar heb je dan in de stad niets aan of je klinkt als je opa die wegrijdt met zijn voet op de koppeling tot aan het overschakelen naar 3, lol.
CSL zegt
@w0o0dy
Als BMW zegt dat die 278pk heeft dan moet het haast wel 320pk zijn :) vraag niet hoe ik dat weet ;)
CSL zegt
nog iets…
BMW will join SEAT with the diesel engines in the World Touring Car Championship next year. The German manufacturer has begun developing a new engine for the 320si E90 that runs on diesel. But BMW Motorsport boss Mario Thiessen does not like it.
Pannekoek zegt
@ Juppe
Van het http://www.. ;) Heb je daar wat aan.. !?
Niet.. ?! :o
Tik dan in bij google: chassis rigidity, of iets dergelijks.
JH zegt
@w0o0dy: misschien is dat het wel; een turbo die losgekoppeld wordt na ~7000 toeren? De motor levert zijn topvermogen bij een hoog toerental en om dat te compenseren werkt de turbo alleen onderin. Als dan de grens kwa toerental bereikt wordt worden ze losgekoppeld…