Minder lang bij de snellader staan. Minder ongezonde snacks eten. Win-win in het geval van de Audi Q4 e-tron, deze kan nu sneller opladen.
Elektrische auto’s zijn eigenlijk rijdende computers. Het voordeel daarvan is dat fabrikanten ook na het uitbrengen van een model nog de aandrijflijn kunnen verbeteren. Daardoor kan de EV bijvoorbeeld zuiniger rijden, een groter rijbereik krijgen of sneller laden. Tesla weet zo al jarenlang via updates de auto’s te verbeteren en datzelfde principe nemen andere automakers ook over.
Audi Q4 opladen
De Audi Q4 e-tron kan nu nog sneller opladen. De Duitse autofabrikant heeft dit voor elkaar gekregen middels een nieuwe software update. Deze update zorgt dat voor een beter batterijmanagement. Dat management is nodig om te voorkomen dat een batterij overhit raakt met opladen. Want het supersnel opladen van een accu van een elektrische auto zorgt voor flinke warmte. Dat merk je al bij een smartphone. Aangezien de Q4 op het MEB-platform staat kun je vergelijkbare updates verwachten voor bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4. Dat verklaart ook waarom we eergisteren nog schreven over een Skoda Enyaq die sneller kan laden. Het is een vergelijkbaar principe.
Met de DC-snellader kun je voortaan 135 kW snelladen, dat was voorheen 125 kW. Dat betekent dat de Q4 40 e-tron van 5 naar 80 procent laden 29 minuten in beslag neemt. Voorheen was dit 38 minuten. De Q4 50 e-tron met een grotere batterij doet hetzelfde principe is 36 minuten. Al met al 10 minuten sneller dus. Opvallend genoeg komen alleen nieuwe exemplaren van de Q4 e-tron in aanmerking voor snellere laadtijden. Dat heeft een woordvoerder van Audi gezegd tegenover Autoblog.com. Opvallend, omdat zo’n software update ook uitgevoerd zou kunnen worden op bestaande Q4’s, zou je denken.
mashell zegt
Dit moet niet alleen een 10kW hogere topsnelheid tijdens het laden zijn maar ook een veel gunstiger laadcurve anders haal je daar geen 9 minuten winst mee.
DerOllie zegt
De Q4 50 e-tron met een grotere batterij doet hetzelfde principe is 36 minuten. Al met al 10 minuten sneller dus.
– er staat “is” voor die 36 minuten, moet dan geen “in” zijn?
– 9 minuten is geen 10 minuten, maar detail…
audirs3 zegt
135 kW is toch tergend langzaam? Mijn IONIQ5 haalt 232 kW, een e-tron GT haalt 270 kW.
flutterby zegt
@audirs3: 45 is pas langzaam en nog voor mij nog steeds prima. 800 volt hebt bij jou natuurlijk wel, enkel Tesla weer dat op 400v te evenaren.
audirs3 zegt
@flutterby: ja het ligt er aan wat je gewend bent. Ik kom van een A6 diesel en was erg bang voor elektrisch rijden op langere afstanden, maar de reis naar Oostenrijk vorige maand ging vlekkeloos, elke 2 uur een kwartier stoppen bij Ionity laders, en tussendoor gewoon vlot doorrijden. Is echt nauwelijks een achteruitgang op diesel.
cloverleaf zegt
@audirs3: mwah. Ik diesel continu 160-180 door Duitsland en haal Oostenrijk makkelijk op 1 tank. 2x stoppen om te plassen en te eten. En met de kinderen 4x stoppen om te plassen, poepen, de poesjes te facetimen etc. Maar dan kun je iig wel op iedere willekeurige plek stoppen. Ik rijd vaak lange afstanden van 400km plus en kan vaak niet laden op de eindbestemming. Dan merk je echt de limitaties van EV’s. Voor die ene keer Oostenrijk is het geen ramp maar je doet er sowieso 1,5 tot 2u langer over.
audirs3 zegt
@cloverleaf: nee hoor dat valt hartstikke mee. Ik reed waar het kon 150, en stond dus 3x een kwartier stil. In DE is het ideaal dat de snelle laadpalen voor de rastatte staat. Je onderschat het snelle laden. En ja ik was dus een A6 diesel gewend, op 1 tank naar Zwitserland, maar ik vind dat uurtje laden echt geen deal breaker omdat je toch altijd wel een uur pauzeert.
mashell zegt
Die topsnelheden zijn leuk voor in de folder maar waar het om gaat zijn gemiddelden, dus wat is de gemiddelde laadsnelheid tussen de 20 en 80% SOC want dat bepaald hoelang je staat te wachten. Zo’n iOniq 5 heeft een top van 232 maar doet tussen 20 en 80% zo’n 180 kW gemiddeld. Nog steeds heel netjes maar niet echt de geadverteerde 232 kW.
audirs3 zegt
@mashell: nee dat klopt, maar dat geldt voor de Q4 etron en Enjaq ook. Nog steeds is de ioniq 5 in de praktijk 2x zo snel aan het laden
karhengst zegt
Moet daar niet nog wat beschermfolie van de neus worden gehaald?
bernoulli zegt
Sneller laden, langzamer leveren. De mijne is weer eens met 5 maanden vertraagd.
outlook zegt
Ik vind het een draak van een auto. Gevalletje net niks. Voor dat geld kun je beter krijgen. Skoda..
mashell zegt
Is dat zo? De Skoda Enyaq heeft dat trage VW Intfotainment (dat gelukkig bij elke ME wel een beetje minder gruwelijk wordt) en een belachelijk klein instrumentenpaneel. De Audi heeft hetzelfde infotainment als de andere Audi’s, heeft een normaal grafisch instrumentenpaneel en gewone knoppen voor de klimaatbediening. Die Audi kan daarom in de dagelijkse praktijk wel eens de prettigere auto zijn.
outlook zegt
@mashell: ik doel alleen op het uiterlijk.. geen idee welk infotainment systeem of hoe ze er vanbinnen uitzien. Puur de looks