De ingenieurs van Audi hebben weer flink hun best gedaan.
Ja, het leven is hard voor de techneuten van Audi. Moedertje Volkswagen bepaalt grotendeels waar het merk wel en juist geen geld aan uit mag geven. Een dikke blepper met achterwielaandrijving ontwikkelen zit er zodoende niet in. Daarvoor moet gewacht worden totdat er wellicht een keer een platform van Porsche de fabrieken van de boksbeugel komt binnenrollen. In de tussentijd hebben de techneuten alle tijd om zich te richten op het ontwerpen van kekke lampunits. En dat doen ze met verve.
Neem nou de lampen van de nieuwe A7. Er zijn niet één, niet twéé, maar liefst drie verschillende opties die je kan kiezen voor je koplampen. Sloebers gaan voor de standaard units. Deze hebben al redelijk kekke LEDs.
Als je een beetje swek wil, kies je echter voor de de HD Matrix LED koplampen.
Maar echt tof wordt het pas met de HD Matrix LED koplampen inclusief laserlicht. Laz0rz!
Met zoveel lampjes in een lampunit is het echter wel handig om te weten wat nu precies wat is. Hoe weet je of de bumperklever achter je zijn lasers op je richt? Een overzicht.
Dagrijverlichting
Knipperlichten
Dimlicht
Groot licht
Groot licht met laz0rs
Dus, als die A7 achter je drie separate lampjes heeft branden aan de onderkant van de koplampen, weet je dat je op het punt staat doormidden gezaagd te worden als James Bond in Goldfinger. Toch maar uit de weg gaan dan?
Check hieronder nog een hippe video van de kerstverlichting.
87sandyd zegt
Ik blijf de verlichting van tegenwoordig toch fascinerend vinden. Vooral Audi vind ik hier ook een meester in.
fordnut zegt
@87sandyd: Is ook het enigste wat ze bij Audi nieuw mogen ontwerpen.
yajouri zegt
@fordnut: het enigste…?
123bat zegt
@87sandyd: ook de knipperlichten die smooth van links naar rechts oplichten, heel fraai detail!
densk zegt
@123bat: vind ik juist niet. Die kermis verlichting verkoop ik al jaren in de aftermarket. Ik vind het behoorlijk kinderachtig voor een premium merk.
fordnut zegt
@densk: Helemaal mee eens, een beetje vrachtwagen heeft het al op zijn oplegger.
autodrop zegt
Pieuw pieuw, lekker schieten met lasers! Pff mijn Peugeot 208 heeft ook swag LED verlichting hoor. Okeuj, helaas geen lasers. Mocht ik me ooit als Luke Skywalker willen wanen, koop ik wel een a7 (1:18)
alassad zegt
Blijf het toch lelijk vinden, die nieuwe generatie koplampen van Audi. Als de lampen niet aan staan lijken het op halogeen units.
jaspervdwinden zegt
“Een dikke blepper…” ???
ardonjr zegt
@jaspervdwinden: Stimuleer het nou niet!
marc94 zegt
@ardonjr: ik ben er geen fan van maar bij LAz0rs moest ik toch even grinniken.
Zal de generatie zijn.
MAB zegt
Alleen al voor de koplampen zou ik een a7 willen hebben.
reiziger zegt
En wat als er een ledje kapot is?
lekkerlinksrijden zegt
@reiziger: dan doet ie het niet meer
kennone zegt
@lekkerlinksrijden: ik denk dat je gelijk hebt!
davelepeef zegt
@reiziger: dan heeft ‘ie het ledje gelegd!!
G-Ammo zegt
@reiziger: Dat is dan 450 euro meneer! Want ja… PREMIUM!
volvo-s60-adept zegt
Schat, ik heb een paaltje geraakt, maar gelukkig is alleen je koplamp kapot…
kniesoor zegt
Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi. Of Hella, in dit geval.
karaya zegt
wat kost zo’n koplamp los, vier ruggen?
leovreenen zegt
@karaya: nee met 1 nier kom je dr wel
kennone zegt
Die Coming Home verlichting heeft mijn auto ook!! Je weet wel die Volvo 85… ok laat maar
henk_he zegt
Dikke knight rider achterlichtunit ?
pilot1988 zegt
Interessant artikel
larini zegt
Volgende week een artikel over de ventieldopjes van de Audi A6.
str8six zegt
Als ze hun auto’s zo spannend weten te maken als hun lampjes komt t vast nog wel eens goed met Audi.
skinnybmw zegt
Persoonlijk vind ik de laatste generatie verlichting van Audi juist veel te rommelig en druk. Doe maar lekker normaal, hou het strak.
hijman85 zegt
Tja… Ik word er niet warm of koud van, maar voor de leaserijders onder elkaar op de vrijdag middag borrel is het ongetwijfeld van belang.
cla220 zegt
Mooi geschreven. Benieuwd wanneer de laz0rs opduiken?
stijnvermeersch zegt
Als ze zich nu eens zouden beperken tot 1uitvoering. Zou het dan niet voor iedereen goedkoper zijn? De optielijst van de VAG groep moet een fortuin kosten aan organisatie en logistiek. Om nog maar te zwijgen van de ontwikkelingskosten.
audifreak2 zegt
De keuze uit drie verschillende soorten koplampen bij Audi bestaat toch al jaren? Bijvoorbeeld bij de introductie van de A6 c7/4g bestond de keuze uit halogeen, xenon of led koplampen. Na de facelift verschoof dit naar de keuze uit xenon, full led en matrix led koplampen. Voor elke portemonnee al jaren een bijpassende keuze:)
simonferrari zegt
Beetje mager artikel, lees nergens over de voordelen ten opzichte van LED/Matrix. Ook geen prijzen.. kom op AB ik ben beter van jullie gewend ;)
davelepeef zegt
@simonferrari: no you’re not, maar je mag hopen hè
cas01 zegt
Super gaaf
harryb zegt
Hmmmmm…(fronst de wenkbrouwen,kijkt bedenkelijk en denkt luidop:) “Ik hoop dat de VAG group eindelijk eens autolampen kan ontwerpen waarbij de helft van de Led’jes niet kapot zijn na een jaar of 3. Ik ken geen merk buiten de auto’s van vag die zoveel kapotte led-diodes heeft na een paar jaartjes.
En oh ja… just one more thing: BMW heeft al een tijdje laserlicht in de optielijsten staan”
lippie zegt
@harryb: jawel hoor. Tesla.
Ik heb nog niet zoveel model S gezien zonder mankement aan de achterlichten of derde remlicht balk
Ps. Brouwen levert bier op, geen wenken
autoriteit zegt
@harryb: just one more thing: Audi ook hoor, bij de R8 LMX (1e generatie R8 uit 2014)
frank2b zegt
Zie ik daar blauwe ambient verlichting in de duurste optie?
……. heeft iemand ome Koos al getipt?
9000cse zegt
Okay! Laat ik er dit over zeggen: Technische ontwikkelingen gaan erg snel en waarom zou je dat tegenhouden? De lichtopbrengst zal er de laatste jaren ook beslist wel op vooruit zijn gegaan. Bovendien vind ik het nog mooi ook. Maar wat ik me wel afvraag is: Wat kost dat allemaal? Ik moet er niet aan denken dat je door ’n kleine aanrijding zo’n unit moet laten vervangen. Zelfs voor het vervangen van ’n defecte “lamp” zul je hulp nodig hebben. En zeg nou niet, dat deze lampen niet kapot gaan!
Nee, dan blijft het voor mijzelf toch maar behelpen met die Middeleeuwse H7-pitjes à raison van € 4,99 per 2 stuks van de Lidl in m’n Mondeo. Niet dat ik me zal beklagen over de lichtopbrengst of de levensduur, want ik rijd er nu al zo’n 150.000 km mee. Maar toch voel je ergens, dat je vreselijk achterloopt. Maar ja! Je kunt niet alles hebben.
tweetyv6 zegt
De ingenieurs van Audi hebben weer flink hun best gedaan.
Nope. De ingenieurs van de koplampentoeleverancier (Hella? Philips Automotive Lighting?). Die wel.
BaRa zegt
Goed, de ingenieurs hebben het dus onder de knie. Kunnen dan nu de ontwerpers eindelijk van hun kont afkomen en er iets blijvend mee ontwerpen? Want het is droef gesteld met hoe de lampunits er dan uiteindelijk uitzien op de auto’s zelf. Dat heeft bijvoorbeeld Porsche dan toch een stuk beter voor elkaar. Bij Audi heb ik de laatste vijf à tien jaar heel sterk het Nokia of Sony Ericsson-gevoel: duizend variaties, maar geen enkele die er echt goed uitziet.
tmon zegt
Kan er in europa ook niet eens n degelijke test worden gedaan naar hoe goed koplampen nu eigenlijk zijn? Kan me een test in amerika herinneren waar de prius briljant scoorde, met homogene lichtopbrengst, enorm ver, in de berm erg goed en zonder tegenliggers ermee lastig te vallen. Bmw 3-serie was daarentegen bedroevend slecht. De onderzoekers pleitte voor wettelijke eisen ivm verkeersveiligheid.
karhengst zegt
@tmon: Bij reviews is het helaas een onderbelicht thema.
tmon zegt
@karhengst: tijd voor wat licht op de zaak dan
karhengst zegt
@tmon: misschien dat een van de bloggers z’n licht er over kan laten schijnen.
Op een wat serieuzere noot, ik zou het wel waarderen. Ook al is het vast lastig omdat ze vooral een afgeladen model meekrijgen in plaats van een instapper met Xenon.
Ondanks dat het beter ligt in de marketing en meer creatieve mogelijkheden biedt, vraag ik me af hoeveel beter LED nu werkelijk is tov Xenon.
tmon zegt
@karhengst: ik ben ook benieuwd naar de visie van wat heldere lichten hier.
stephane8200 zegt
@tmon: “Xenon HID headlights, or high-intensity discharge, are a common alternative to halogen bulbs. … These headlights are usually brighter than LEDs and halogens, but they are significantly more fragile, and they are not solid state in the same way as LEDs.”
Xenon is kwetsbaarder dan LED. Dit in tegenspraak met wat hierboven gemeld wordt over defecte LED verlichting. Daarbij opgemerkt dat ik regelmatig aftermarket LED gemonteerd zie en dat lijkt me ook wellicht lagere kwaliteit.
Ik heb zelf LED verlichting sinds 2 jaar en daarvoor xenon. Werkt hetzelfde vooralsnog. Heb ook weinig defecte xenon lampen (af-fabriek) gehad.
mashell zegt
@karhengst: lichtopbrengst is ongeveer gelijk aan xenon. Maar LED is de goedkopere techniek (ook door het niet verplicht zijn van de was installatie) en zal dus xenon snel gaan verdringen.
chimaera zegt
Blijft kut voor tegenliggers, die felle lampen.
Daarbij mis ik niets met de gouwe ouwe H1 lampjes in m’n E30 :)
mashell zegt
@chimaera: ik ben behoorlijk gevoelig voor licht. Van LED lampen wordt ik niet verblind, van de automatisch grootlicht systemen (vooral die van de eerste generatie Insignia, die gewoon niet op tijd dimt) des te meer.
berlinetta zegt
@chimaera: Ik vind LED ook wel meevallen qua sterkte. Die xenonverlichting vond ik irritanter.
racerx zegt
Zal we een leuke cent kosten als ze defect gaan, soet me denken aan die AB’er die dik 3K moest neertellen voor een koplamp unit in z’n E klasse. Deze audi variant zal nog wel wat meer kosten.
Het ziet er zeer zeker tof uit, dat wel!
knetje zegt
Too much! Mooi dat het kan maar ik heb het idee dat er op een gemiddelde kermis minder lampjes heen en weer en aan en uit gaan.
mashell zegt
Nu doen ze bij mist helemaal niks en worden ze alleen gebruikt om tegenliggers te verblinden of stoer te doen op de parkeerplaats van de Mikkie D maar toch verbaasd het me een beetje dat de A7 geen mistlampen voor heeft.
dijan zegt
@mashell: Ook de A3 met ledkoplampen heeft geen aparte mistlampen. Die zitten in de koplampunit ingebouwd. De xenon uitvoering heeft wel aparte mistlampen.
mashell zegt
@dijan: wat ik bedoel is dat er bij al deze lampjes in deze lichtunits geen specieke mistlamp zit. Overigens is een mistlamp in de koplamp nog zinlozer dan in de bumper.
Nemus zegt
Ik heb nu matrix LED-verlichting in mijn Insignia Sports Tourer, en dat werkt toch wel véél beter dan Xenon of halogeen verlichting. Ik ben pro vernieuwing inzake verlichting, dus Audi mag wat mij betreft blijven uitpakken met nieuwe technieken. Al is het haast onmogelijk geworden om een bepaalde Audi in het donker te herkennen. Er zit gewoon geen lijn in.
Sommige designs zijn echt wel geslaagd, maar andere zijn dan weer zo ‘kerst’ dat ze in Stranger Things al tegen de muur hadden geplakt.
Dutchdriftking zegt
Weet iemand hier eigenlijk waarom dagrijverlichting altijd uit/zwakker gaat op het moment dat de knipperlichten aan gaan?
mashell zegt
@dutchdriftking: dat is niet altijd, maar wel vaak vooral als het DRL en knipperlicht in dezelfde unit zit. De reden is meer contrast voor het knipperlicht. Hoewel mijn auto dat ook doet, vind ik het maar een knullige oplossing.
Dutchdriftking zegt
@mashell: het ziet er inderdaad nogal lullig uit. Die dynamische knipperlichten van VAGvind ik dan wel weer geniaal. Net als dat enorme 3e remlicht. Zijn andere merken inmiddels ook al aan het kopiëren.
densk zegt
Een hele poos terug was er hier op Autoblog toch een artikel over de slechte kwaliteit/ lichtopbrengst van koplampunits. Vraag me af of dit er weer zo een is in die categorie. Ik vind ze er in ieder geval zeker niet altijd mooier op worden die nieuwe units.
wernerv8 zegt
Allemaal prachtig tot het stukgaat. Zal wel weer een godsvermogen kosten
730ld zegt
Totdat de lampen worden gestolen. Dan ben je 5000 euro armer voor 2 stuks
Gulli zegt
Ik kan me herinneren dat de laserlampen uit bijvoorbeeld de A8 niet direct met lasers op de weg schenen maar dat het ‘normale’ gasontladingslampen waren (zoals halogeen en xenon) maar die gassen werden verhit door lasers, waardoor ze beter (en zuiniger) te gebruiken waren.