Of het nu mag of niet. Electrogenic maakt de Mazda MX-5 gewoon elektrisch.
Oude auto’s nieuw leven geven of in leven houden middels een accupakket. De één zal het bespottelijk vinden, terwijl een ander er wel de charme van inziet. Electrogenic is een aanbieder van dit soort ombouwpret, nu hebben ze de Mazda MX-5 elektrisch gemaakt.
Elektrische Mazda MX-5
Het is een plug-and-play kit om je eigen om te bouwen naar een elektrische auto. Een belangrijk aspect van de Miata is het gewicht. Het lage gewicht van een MX-5 is wat de roadster juist zo leuk maakt. Wees maar niet bang, de elektrische MX-5 van Electrogenic voegt slechts 100 kg toe in vergelijking met het origineel. Daarmee komt het totaalgewicht uit op circa 1.100 kg.
De verbrandingsmotor maakt plaats voor een elektromotor en een 42 kWh accupakket. Ook de benzinetank is niet langer aanwezig in de MX-5. Dankzij slimme engineering is de kofferbak onaangetast gebleven. Je merkt weinig van de conversie wat dat betreft.
De volledig elektrische Mazda MX-5 levert 162 pk en 310 Nm aan koppel. Zowel een handbak MX-5 als de automaat kan dienen als donorauto. De aandrijving blijft gewoon op de achterwielen van toepassing. De elektrische roadster sprint in zo’n zes seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 185 km/u.
Electrogenic spreekt over een realistische actieradius van 241 kilometer. De batterij kan aan een CCS snellader binnen een uur weer opgeladen worden.
Het Britse bedrijf heeft de afgelopen jaren een naam opgebouwd. Zo heeft acteur Jason Momoa, bekend van Aquaman, zijn Rolls-Royce Phantom II uit 1929 geëlektrificeerd via Electrogenic. Daarnaast heeft het bedrijf conversies voor onder andere de Porsche 911 en Jaguar E-Type in huis. Of wat te denken van een elektrische Land Rover, DMC DeLorean of de originele Mini? Aan dit rijtje is nu de elektrische Mazda MX-5 toegevoegd.
crashingduke zegt
Supergaaf dit. Die 100 kilo wordt opgevangen door het extra vermogen, dus ik denk dat niet veel anders rijdt dan een originele.
tenaci zegt
Klinkt als een goeie kit. Zou dit liever hebben dan een nieuwe MG Roadster. Overigens is dit ook ideaal voor een DMC DeLorean. Die PRV V6 was toch niet echt wat deze auto verdiende of leuk maakte.
Hubert zegt
Een MX5 koop je toch al niet voor het motorgeluid, dus waarom niet.
De tussenacceleratie zal er alleen maar op vooruit gaan en de actieradius nodigt uit voor leuke ritje afgewisseld met een terrasje zodat de auto opgeladen kan worden.
mashell zegt
De wagen laadt een uur aan een snellader. Helaas staan die snelladers langs de snelweg dus dat leuke terrasje van je heeft uitzicht op tegen een hek plassende vrachtwagenchauffeurs.
Hubert zegt
Hier in het dorp in de buurt van het centrum kun je de auto opladen en ondertussen genieten op het terras.
Je moet het niet moeilijker maken dan nodig.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch kansloos? De MX-5 heb je als hobby naast je dagelijks (elektrisch) vervoer. Zeker de NA generatie. Als jij in het weekend gaat toeren wil je toch juist de analoge beleving van een verbrandingsmotor met handbak en achterwiel aandrijving? En als je een keer een weekje met de auto op pad gaat om mooie wegen te rijden dan is deze range ook nog eens zeer beperkt. Elektrisch voor de daily kan prima, maar voor dit soort auto’s een kansloos idee.
Mocht je denken dat er wel een markt voor is, vraag dan jezelf eens af hoeveel elektrische motorfietsen er verkocht worden…
chrisvis zegt
“…mocht je denken dat er een markt voor is…”. Het artikel beantwoord U vraag reeds jongeman. Desbetreffende firma draait al wel eventjes mee dus denk ik dat er best wel vraag naar is. 100 kg meer die ruim gecompenseerd worden met de pk’s lijkt me wel een win te zijn En die viercilinder moet je nu niet echt nemen voor zijn opzwepende geluid…
O plaat zegt
Nee, in België is dit nog steeds bij wet verboden. Als ik het voor het zeggen had kwam er een heropvoedings kamp voor mensen die het doen bij. Eens zien als ze dit nog steeds een goed idee vinden na 7 jaar treinsporen leggen in Siberië.
Roskampies zegt
Wat kost die conversie. En mag je dit dan zelf doen in Nl?
Bas Leesberg zegt
Een prijs communiceert Electrogenic nog niet. Voor de beeldvorming: een pakketje om zelf een klassieke Mini elektrisch te maken, kost minimaal € 26.000,-. Ik verwacht dat de prijs voor de MX-5 ongeveer rond die koers zal liggen.
En je tweede vraag: volgens Electrogenic zou ”een getrainde monteur” het in een paar dagen kunnen installeren. Dus ja, je mag zelf aan de slag.
mashell zegt
42 kW batterij onder de motorkap proppen is bijzonder knap.
Hubert zegt
Die kun je altijd wel ergens op de bodem wegwerken.
zjos zegt
Een MX-5 heb je toch voor de fun ? Wat moet je dan met een smakeloze en krakeloze EV-5 ?