Vanaf vandaag kun je een Lynk & Co ook private leasen. Maar moet je dat willen?
Lynk & Co is een merk dat het net even anders aanpakt. Niet zozeer qua auto (het is gewoon een XC40 in een ander jasje), maar wel qua verkoopmodel. Een Lynk & Co kóóp je niet, daar neem je een abonnement op. En dat slaat nog aan ook, want de Lynk & Co 01 is een daverend succes in Nederland. Zelfs onze hoofdredacteur heeft er eentje.
Of de Lynk & Co ook een succes blijft is nog even afwachten, want het abonnement wordt wel duurder. Eerst had je er eentje voor €500 per maand, vervolgens werd dat €550 en sinds juli is het €650. Daarmee is het nog steeds geen slechte deal, maar het is wel een forse prijsverhoging.
Goed, dat is dus het abonnement, maar Lynk & Co lanceert vandaag ook nog een andere optie, genaamd private lease. Naast een maandelijks opzegbaar abonnement kun je er dus ook voor kiezen om jezelf voor een langere periode vast te leggen.
Wat heeft dat voor voordeel? Dat is een hele goede vraag, want in veel gevallen ben je niet goedkoper uit. Kijk maar eventjes in de onderstaande tabel:
10.000 km | 15.000 km | 20.000 km | |
36 maanden | €674 | €699 | €749 |
48 maanden | €639 | €664 | €709 |
60 maanden | €619 | €649 | €689 |
Bij 36 maanden en 10.000 km per jaar ben je dus €24 duurder uit per maand en bij meer kilometers loopt dit bedrag alleen maar op. Private lease is alleen voordeliger bij 10.000 km en een contract van 4 of 5 jaar. Bij 15.000 km en 5 jaar ben je ook een fractie goedkoper uit, maar dat verschil (€1) is te verwaarlozen.
Het voordeel van private lease is wel dat je zeker weet je dat je iedere maand hetzelfde bedrag blijft betalen. De recente 18% Lynk&Co prijsverhoging van het abonnement gold weliswaar alleen voor nieuwe klanten, maar de eerdere prijsverhoging met €50 was wel voor iedereen. Oftewel: je hebt niet de garantie dat het bedrag hetzelfde blijft. Maar goed, als het te duur wordt kun je altijd nog opzeggen.
Meer lezen over: wat wij überhaupt vinden van een Lynk & Co 01 ?
Foto: de kersverse Lynk & Co van hoofdredacteur Michael
Robert zegt
Private lease, leuk, maar wat is dit nu effectief:
– operational lease: met het maandbedrag betaal je de kosten voor belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving
of:
– financial lease: het maandbedrag is tevens een aflossing, na afloop betaal je een resttermijn en de auto is van jou
Het zou wel handig zijn als deze verkapte advertorial hier iets meer duidelijkheid over verschafte.
Hé @machielvdd: doe es mijn reactie modereren… Dank!
michaelras zegt
Hey @robert , volgens mij is dit niet perse reclame voor Lynk hoor ;-)
In het kader van: als ik niets zeg gaan we gewoon rechtdoor. -> Tenzij anders vermeld, is private lease gewoon operational lease voor particulieren. Dus geen financiering met aanbetaling, etc.
Kortom: wij snappen dit aanbod ook niet zo goed. Het enige voordeel lijkt te zijn dat je zeker bent van de prijs voor een vaste periode. Misschien moet ik dus bang zijn dat de Lynk & Co bij ons op de oprit de komende tijd fors duurder wordt ;-)
Robert zegt
@michaelras: ik snap dat het geen echte advertorial is, vandaar het bijvoeglijk naamwoord ‘verkapt’ ;)
De reden dat ik dit opmerk, is dat telkens wanneer de term ‘private lease’ valt, het het eigenlijk nooit duidelijk is en ook zelden of nooit goed wordt toegelicht of uitgelegd.
Als een dealer beide opties aanbiedt, dan daar zitten soms vieze instinkers in. Zo heb ik me er vorig jaar uit interesse ook op georiënteerd, gelokt door een aantrekkelijk maandbedrag, maar wat dus financial lease (koop op afbetaling) bleek te zijn. Datzelfde merk en model was ook beschikbaar als operational lease, maar daarbij werden de maandbedragen in eens flink hoger. De ‘aflossingscomponent’ in de financial lease is in de operational lease vervangen door de ‘afschrijvingscomponent’. Daarmee komt het er dus op neer dat bij ‘koop op afbetaling’ men de afschrijving stukken lager houdt, maar je houdt dan tegelijkertijd (en logischerwijs) wel een serieus bedrag aan resttermijn over.
Voorlopig blijf ik dus gewoon occasions rijden.
=edit= LOL, “Je reactie wacht op moderatie.” Again.
michaelras zegt
iedereen die tegen een particulier / consument roept in dit tijdperk van private lease dat iets private lease is terwijl het eigenlijk financial lease is.
Daar vind ik wat van ;-) . Net als bedrijven die ex btw of inclusief subsidie adverteren op consumenten websites.
Dat is dus de uitzondering. De regel (die van ons in ieder geval) is dat private lease in de basis gelijk staat aan alle kosten erin behalve boetes en brandstof. De variatie zit vaak vooral in de voorwaarden om van de private lease af te mogen en evt vervangend vervoer + winterbanden.
potver7 zegt
Volgens de site van Lynk & Co zit er bij het abonnement van € 650 per maand een maximum van 1250 km per maand, 15000 km per jaar. Daarboven betaal je € 0,20 per kilometer. Dus als je 20000 km per jaar rijdt, dan kost dat €735 per maand (als je kilometrage per maand grosso modo gelijk is).
Dus ook bij hogere jaarkilometrages is 48 of 60 maanden leasen goedkoper dan het abonnement, en er geldt geen maandlimiet zodat een vakantietrip naar de zon of de wintersport niet meteen tot extra kosten leidt.
michaelras zegt
hiermee zou je dus kunnen zeggen dat dit de private lease oplossing is voor de VEEL of in ieder geval de MEER-rijder..
Sounds legit
MarcoM zegt
Voordeel is dat je direct nieuw kunt rijden, maar je moet wel de 600 euro iedere maand aftikken gedurend tig jaar.
Robert zegt
@marcomanta: reken voor de gein eens door wat je belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving bij elkaar maandelijks kosten. Als je zoals ik 20-25dkm per jaar rijdt in een 11 jaar oude D-segmenter, dan kom ik globaal uit op:
€ 64 belasting (191 per 3 mnd.)
€ 48 verzekering (all-risk, max. no-claim)
€ 105 onderhoud (5-6 cent/km)
€ 150 afschrijving (schatting over 4 jaar)
Daarmee zit ik in totaal al op dik € 350 per maand. Tel daar nog eens 225 euro per maand aan brandstofkosten bij en je hebt een goede indicatie wat autorijden eigenlijk kost. En dan praat ik dus niet over een nieuwe auto, maar over een elf jaar oude occasion met een relatief gunstig brandstofverbruik van 1:17.
wimof zegt
Maar willen we dat? wel….
nooffence zegt
Abbo is sowieso goedkoper als je een bekende/partner hebt. Kijk maar eens voor de grap in de lynk en co app.
Je zult hier veel auto’s tegenkomen die voor 1 euro per dag erop staan, gewoon verhuren aan die bekende en tada je hebt onbeperkt km’s LOL. En de hoofdbestuurder mag er gewoon in rijden ten tijde van verhuur.
robertvanheerde zegt
Ik heb begrepen dat het hebben van een Lynk & Co op abonnementsbasis geen invloed heeft op de hypotheek die je kunt krijgen, terwijl dit bij private lease wel het geval is. Dat lijkt me een belangrijk verschil
DeWitteCondor zegt
Ook dat zal op den duur wel veranderen. Alles draait om de cash out waar je je jarenlang aan committeert, ongeacht hoe je die noemt of vormgeeft.
Overigens hebben banken dat niet voor niets. Het is natuurlijk primair hun bescherming maar kennelijk is dat nodig omdat mensen geen grip kunnen houden op hun maandelijkse verplichtingen. Daar vind ik wat van.
Flutterbear zegt
Het gaat niet om je uitgaven maar de uitgaven waar je aan vast zit. Een abonnement kan je opzeggen, bij private lease kost dat je alsnog 40-50%. Dat percentage wordt dus als uitstaand krediet gezien.
wimof zegt
Je betaald een maandbedrag voor een voortuig, in dit geval een gesponsorde CHINESE auto, die kost peanuts in het van herkomst en hier betaal je 550 € om er 833.33 kilometer maandelijks mee te “mogen” rijden (= 0.66 ct per kilometer, uiteraard zonder de “brandstofkosten”.
Het is geen topproduct maar het rijdt elektrisch, wauw zeg!
En op het eind geef je het terug en mag je blij zijn dat je geen gepeperde rekening krijgt om dingen die je niet vermoedde te compenseren.
Welkom in de wonderlijke wereld van private lease.
Was Ursula daarom een beetje boos op CE (het valt me moeilijk om de “getrukeerde CE die China gebruikt om onze CE (European community) te misleiden.