Deze Lotus Esprit Sport 350 met John Player Special-livery is door de Duitsers van Cam-Shaft gemaakt om nog even stil te staan bij het feit dat Ayrton Senna 18 jaar geleden stopte met racen.
De bekende Lotus Renault 97T waarmee Senna in 1985 over de circuits stuiterde was uitgerust met de bekende goudzwarte kleurencombi, en dat vond wraptoko Cam-Shaft reden genoeg om een Esprit uit ’99 uit te rusten in dezelfde stijl en het een eerbetoon aan de in het harnas gestorven Braziliaan te noemen.
Alleen de 354 pk’s uit de standaard V8 was niet voldoende -het blijft immers en tuner- en dus gooit deze Esprit er nu 492 pk uit. Niet slecht, voor een auto van 1.380 kg. Door de turbo te kietelen, de intercooler aan te pakken en met sportkatalysatoren te strooien werd er een flinke vermogensboost gerealiseerd. En dat op een Esprit-uitvoering waar er maar 50 van zijn gebouwd. De 0-naar-100 sprint verloopt volgens Cam-Shaft nu in 4,3 seconden (was 4,9) en de topsnelheid zou uitkomen op 305 km/u (was 282 km/u).
bullgod76 zegt
Deze JPS-livery staat die Esprit erg goed.
Echt een geweldig eerbetoon aan Ayrton, al was het nog beter als ze voor een wagen uit 1994 hadden gekozen.
schiedam79 zegt
Leuk idee Bullgod76!
Alleen op wat voor wagen? Williams heeft geen automerk. Dus dan zou het een Renault moeten zijn? Zo ja, welke?
Jansen zegt
@schiedam79: Dan de Renault-Alpine A610. Die werd nog gemaakt…
Justawheelchairguy zegt
@Jansen: En da’s ook een bruut van een wagen!
knalfa zegt
Het zijn wel echt prachtwagens die Esprit’s.
subaruian zegt
@schiedam79 een Renault clio Williams mischien? Fijne autootjes, of een clio v6 (ware het niet dat deze laatste jonger is) hij blijft fijn.
Hupke zegt
Mooi ding, maar iets te opvallend om mee naar de bakker te rijden. Of te m’as tu vuen in de buurt van het circuit is hij anders wel perfect.
fernie zegt
Goed idee.. schat dat die binnen 5k km een nieuwe versnellingsbak nodig heeft. Vermogen wordt al gelimiteerd in ik dacht de eerste 2 versnellingen. Het grote gebrek van de Esprit was (en dus nog steeds) is die Renault versnellingsbak die het vermogen niet aankan.
paere zegt
Hebbe hebbe hebbe hebbe!
jordy14 zegt
Mooi eerbetoon. Toch vind ik het op een of andere manier niet heel mooi.
GeoBem007 zegt
Geen beter eerbetoon aan Senna dan een Honda NSX, de wagen die hij mee heeft helpen ontwikkelen…
rocky zegt
#CarPr0n ! :-)
E34M5Touring zegt
En al die power door de Renault 25 versnellingsbak…….. Als dat maar goed gaat. Wel jammer dat ze de velgen niet goud hebben gespoten.
nibor zegt
@E34M5Touring: die bak, de Renault UN1 staat bekend als een van de sterkste “huis, tuin en keuken” versnellingsbakken en kan aardig wat hebben hoor. 500 pk schijnt goed mogelijk te zijn zonder problemen. De Citroën bak die in de oudere minder sterke modellen van de Esprit gaf inderdaad vaak al problemen (gebroken tanden etc.) bij 200 pk en 200 nm koppel.
Klassiekerrally zegt
Die zijn duidelijk niet bekend met het ‘Less is more’ principe… Op de een of andere manier niet echt goed gelukt.
xilver zegt
De Esprit blijft echt de coolste Lotus ooit gemaakt en bovendien brengt het me terug naar mijn NFS IISE tijd :D/
baasbas zegt
@xilver: lol, dat was die versie waarbij je met een boomstam en een toilet-huisje enzo kon racen toch?
xilver zegt
@baasbas: Idd, geweldig spel gewoon. In mijn kinderjaren stond ik in het weekend altijd vroeg op zodat ik dit kon spelen :D totdat mijn ouders wakker werden. Gouden tijden die helaas voorbij zijn ;-).
baasbas zegt
@xilver: ik heb meer uren hierin zitten… (om het bij de Esprit te houden)
xilver zegt
@baasbas: Dan ben je wellicht een beetje ouder dan mij ;-). Mijn eerste (race)spellen waren NFS SE II, Formula One ’98 en het legendarische GT1 (hier heb ik letterlijk ettelijke dagen/weken op doorgebracht, beste racespel ooit gemaakt als je het mij vraagt).
baasbas zegt
@xilver: Scherp opgemerkt ;)
Mijn eerste is denk ik Pole Position op de Atari 2600
Oh en Ralley Speedway op de C64, uuuuren mee vermaakt met een maat.
Dit was een geniaal spel wat je goed met z’n 2en kon doen. De bedoeling is om de ander het scherm af te rijden. Probleem: hoe groter je voorsprong hoe minder je van de baan ziet. Je rijdt zelf immers bijna het scherm af. Pijn in mijn buik van het lachen. Als je crasht zie je de coureur brandend van het wrak wegrennen… echt geniaal. En je kon de baan instellen op “ice” dan kon je waanzinnig driften.
baasbas zegt
@baasbas: *Rally Speedway
baasbas zegt
@baasbas: oh en dat heette toen nog helemaal geen driften..het was nog slippen :)
xilver zegt
@baasbas: Dat zijn immers nog de beste spellen die er ooit zijn gemaakt. Ze zijn niet realistisch, graphics trekken niet op veel maar de gameplay is echt goud waard, je hebt tenminste een hoop lol met een eenvoudige set-up ;-), zeker als je het met twee of meer personen kan spelen. Pret gegarandeerd :mrgreen:.
mellie zegt
blijft mooi die wagen,die rap doet erg goed aan