• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een Lotus Esprit met een vleugje Ayrton Senna

Auteur: ricardo, gepost 2 mei 2012 om 07:50 – 25 Reacties

John Player Special, +1

Deze Lotus Esprit Sport 350 met John Player Special-livery is door de Duitsers van Cam-Shaft gemaakt om nog even stil te staan bij het feit dat Ayrton Senna 18 jaar geleden stopte met racen.

De bekende Lotus Renault 97T waarmee Senna in 1985 over de circuits stuiterde was uitgerust met de bekende goudzwarte kleurencombi, en dat vond wraptoko Cam-Shaft reden genoeg om een Esprit uit ’99 uit te rusten in dezelfde stijl en het een eerbetoon aan de in het harnas gestorven Braziliaan te noemen.

Alleen de 354 pk’s uit de standaard V8 was niet voldoende -het blijft immers en tuner- en dus gooit deze Esprit er nu 492 pk uit. Niet slecht, voor een auto van 1.380 kg. Door de turbo te kietelen, de intercooler aan te pakken en met sportkatalysatoren te strooien werd er een flinke vermogensboost gerealiseerd. En dat op een Esprit-uitvoering waar er maar 50 van zijn gebouwd. De 0-naar-100 sprint verloopt volgens Cam-Shaft nu in 4,3 seconden (was 4,9) en de topsnelheid zou uitkomen op 305 km/u (was 282 km/u).

Ook interessant!

  • Video - rijd mee met Ayrton Senna op zijn 27ste sterfdag
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

ayrton-senna, cam-shaft, esprit, goud, Lotus, tuning, wrap

Vorig bericht: « Het is vandaag alweer 18 jaar geleden
Volgend bericht: Video: nieuwe BMW M5 (V8) vs zijn voorganger (V10) »

Lees Interacties

Reacties

  1. bullgod76 zegt

    2 mei 2012 om 08:17

    Deze JPS-livery staat die Esprit erg goed.
    Echt een geweldig eerbetoon aan Ayrton, al was het nog beter als ze voor een wagen uit 1994 hadden gekozen.

    Login om te reageren
  2. schiedam79 zegt

    2 mei 2012 om 08:52

    Leuk idee Bullgod76!
    Alleen op wat voor wagen? Williams heeft geen automerk. Dus dan zou het een Renault moeten zijn? Zo ja, welke?

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      2 mei 2012 om 09:15

      @schiedam79: Dan de Renault-Alpine A610. Die werd nog gemaakt…

      Login om te reageren
      • Justawheelchairguy zegt

        2 mei 2012 om 11:03

        @Jansen: En da’s ook een bruut van een wagen!

        Login om te reageren
  3. knalfa zegt

    2 mei 2012 om 09:04

    Het zijn wel echt prachtwagens die Esprit’s.

    Login om te reageren
  4. subaruian zegt

    2 mei 2012 om 09:14

    @schiedam79 een Renault clio Williams mischien? Fijne autootjes, of een clio v6 (ware het niet dat deze laatste jonger is) hij blijft fijn.

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    2 mei 2012 om 09:19

    Mooi ding, maar iets te opvallend om mee naar de bakker te rijden. Of te m’as tu vuen in de buurt van het circuit is hij anders wel perfect.

    Login om te reageren
  6. fernie zegt

    2 mei 2012 om 09:26

    Goed idee.. schat dat die binnen 5k km een nieuwe versnellingsbak nodig heeft. Vermogen wordt al gelimiteerd in ik dacht de eerste 2 versnellingen. Het grote gebrek van de Esprit was (en dus nog steeds) is die Renault versnellingsbak die het vermogen niet aankan.

    Login om te reageren
  7. paere zegt

    2 mei 2012 om 09:34

    Hebbe hebbe hebbe hebbe!

    Login om te reageren
  8. jordy14 zegt

    2 mei 2012 om 10:02

    Mooi eerbetoon. Toch vind ik het op een of andere manier niet heel mooi.

    Login om te reageren
  9. GeoBem007 zegt

    2 mei 2012 om 10:12

    Geen beter eerbetoon aan Senna dan een Honda NSX, de wagen die hij mee heeft helpen ontwikkelen…

    Login om te reageren
  10. rocky zegt

    2 mei 2012 om 10:34

    #CarPr0n ! :-)

    Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    2 mei 2012 om 10:50

    En al die power door de Renault 25 versnellingsbak…….. Als dat maar goed gaat. Wel jammer dat ze de velgen niet goud hebben gespoten.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      2 mei 2012 om 13:23

      @E34M5Touring: die bak, de Renault UN1 staat bekend als een van de sterkste “huis, tuin en keuken” versnellingsbakken en kan aardig wat hebben hoor. 500 pk schijnt goed mogelijk te zijn zonder problemen. De Citroën bak die in de oudere minder sterke modellen van de Esprit gaf inderdaad vaak al problemen (gebroken tanden etc.) bij 200 pk en 200 nm koppel.

      Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    2 mei 2012 om 16:25

    Die zijn duidelijk niet bekend met het ‘Less is more’ principe… Op de een of andere manier niet echt goed gelukt.

    Login om te reageren
  13. xilver zegt

    2 mei 2012 om 16:48

    De Esprit blijft echt de coolste Lotus ooit gemaakt en bovendien brengt het me terug naar mijn NFS IISE tijd :D/

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      2 mei 2012 om 22:42

      @xilver: lol, dat was die versie waarbij je met een boomstam en een toilet-huisje enzo kon racen toch?

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        2 mei 2012 om 23:51

        @baasbas: Idd, geweldig spel gewoon. In mijn kinderjaren stond ik in het weekend altijd vroeg op zodat ik dit kon spelen :D totdat mijn ouders wakker werden. Gouden tijden die helaas voorbij zijn ;-).

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          3 mei 2012 om 23:52

          @xilver: ik heb meer uren hierin zitten… (om het bij de Esprit te houden)

          Login om te reageren
          • xilver zegt

            4 mei 2012 om 19:33

            @baasbas: Dan ben je wellicht een beetje ouder dan mij ;-). Mijn eerste (race)spellen waren NFS SE II, Formula One ’98 en het legendarische GT1 (hier heb ik letterlijk ettelijke dagen/weken op doorgebracht, beste racespel ooit gemaakt als je het mij vraagt).

            Login om te reageren
            • baasbas zegt

              4 mei 2012 om 22:36

              @xilver: Scherp opgemerkt ;)

              Mijn eerste is denk ik Pole Position op de Atari 2600

              Oh en Ralley Speedway op de C64, uuuuren mee vermaakt met een maat.

              Dit was een geniaal spel wat je goed met z’n 2en kon doen. De bedoeling is om de ander het scherm af te rijden. Probleem: hoe groter je voorsprong hoe minder je van de baan ziet. Je rijdt zelf immers bijna het scherm af. Pijn in mijn buik van het lachen. Als je crasht zie je de coureur brandend van het wrak wegrennen… echt geniaal. En je kon de baan instellen op “ice” dan kon je waanzinnig driften.

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                4 mei 2012 om 22:36

                @baasbas: *Rally Speedway

              • baasbas zegt

                4 mei 2012 om 22:54

                @baasbas: oh en dat heette toen nog helemaal geen driften..het was nog slippen :)

              • xilver zegt

                5 mei 2012 om 00:58

                @baasbas: Dat zijn immers nog de beste spellen die er ooit zijn gemaakt. Ze zijn niet realistisch, graphics trekken niet op veel maar de gameplay is echt goud waard, je hebt tenminste een hoop lol met een eenvoudige set-up ;-), zeker als je het met twee of meer personen kan spelen. Pret gegarandeerd :mrgreen:.

  14. mellie zegt

    5 mei 2012 om 23:51

    blijft mooi die wagen,die rap doet erg goed aan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North