Gordon Murray, die we kennen van de McLaren F1 supercar en de Caparo T1, zal nu eindelijk ook een eigen sportwagen gaan ontwerpen. De beste man heeft al vaker dat soort dingen geroepen, maar met hulp van de Caparo Groep en een Amerikaanse investeringsmaatschappij wil de Engelsman op 4 juli zijn nieuwe bedrijf officieel presenteren.
Details van zijn plannen zullen op die dag bekend worden gemaakt. Car Magazine schrijft dat we een “radical family car” mogen verwachten. Reeds in 2004 liet Murray weten dat hij graag een persoonlijk transportmiddel voor dagelijks gebruik wilde produceren: ‘My passion lies in small, light, strong advanced vehicles … The next project is a personal transport thing. The vehicle is so radical that you’d have to let people try it in everyday use.‘
Let op, de twee favorieten van Gordon Murray zijn de Smart Fortwo en de Renault Kangoo! Verwacht dus geen pk-monsters of super exclusieve sportwagens. Nee, deze keer wil Murray zijn kennis van lichtgewicht automobielen inzetten voor de massa: een betaalbare familiewagen.
Er is hier op autoblog al vaker geroepen dat de pk-race zal stoppen en dat automerken zich moeten richten op gewichtsvermindering en andere efficiënte maatregelen. Gordon zet de eerste stap en ik ben erg benieuwd naar de exacte plannen…
tibor zegt
schoenmaker blijf bij je leest
MurcieBoy zegt
goed zo gordon je bent goed bezig net zoals prius ;)
luwek zegt
dit zou met genoeg geld interessant kunnen worden… dan heeft hij 2 jaar succes en dan gaan de grote fabrikanten er met zijn ideeën vandoor;D…
jurrian zegt
Gordon Murray is niet van de Caparo, dat is een deel van het team van de Mclaren zonder Murray
autoblogger zegt
@jurrian: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/11/gordon-murray-gaat-bij-caparo-werken
transam73 zegt
Erg goed van die man. Kan hij ook eens laten zien wat hij waard is met realistische ontwerprestricties. Als vermogen (geld e/o peekaas) geen rol speelt, kan iedereen een spectaculaire auto maken – aan hem om aan te tonen dat automobiele ‘sense and simplicity’ niet perse een Dacia Logan op hoeft te leveren. :)
Nick zegt
Iets voor Lotus?
Revival of Lotus Carlton? :D
In ieder geval, laat ze a.u.b. eerst aan die overpriced Caparo T1 werken.
Het kost 280000 euro, en er zitten nog stalen remschijven op (zelf Seatjes worden voor Cup racing al met keramische/carbon remschijven voorzien) en heeft nog een sequentiële versnellingsbak a lá 1999 terwijl dubbel-koppeling transmissies goedkoper, betrouwbaarder (vanwege dezelfde oorzaak waarom hij goedkoper is ;)) en veel beter voor dit soort praktijken.
john zegt
Maar kies dan een mooi ontwerp en niet zoiets als een kangoo of fortwo aub. En een hele brute familiebak a la RS4 zou toch ook nog steeds leuk zijn. Btw dat er stalen schijfen op die Caparo zitten vind ik ook erg matig.
w0o0dy zegt
@Nick: da’s niet zo’n sterke opmerking over die Caparo. Het ding heeft geen carbon remmen nodig met het extreem lage gewicht en een diameter van 355mm doorsnede met 6 klauwen voor en 4 achter. Die dubbele koppeling bakken zijn extreem zwaar dus die willen ze zeker niet (ze zitten meer dan 40% boven het gewicht van een beetje lichtgewicht versnellingsbak+koppeling. De bak van de Caparo is van magnesium/carbon, de monocoque is van carbon enzovoort .. De Caparo is een koopje als je snapt hoe geavanceerd die auto is….. er is NIETS zomaar te koop voor minder dan 3 ton dat ook maar in de buurt kan blijven van de Caparo op een circuit (zelfs de meerste racewagens halen geen 3 g in de bochten en een vertraging van 3 g).
Wat cijfers? Maximum Speed: >322kmh (200mph) (Low downforce setup)
0-160-km/h (0-100mph):
w0o0dy zegt
Maximum Speed: >322kmh (200mph) (Low downforce setup), 0-160-km/h (0-100mph): under 5 seconds
0-96km/h (0-60mph): under 2.5 seconds (depending on tyre setup)
Lateral acceleration: Up to 3g+ Braking deceleration: Up to 3g+
Solstice zegt
Ik heb veel respect voor deze man, hij is een briljante geest die als een van de weinigen nog gelooft in auto’s met een laag gewicht, zodat ze geen enorme motoren nodig hebben en simpelheid in design. Zijn columns in de verschillende media zijn altijd erg interessant. Ik hoop dat hij het tij nog enigszins zal kunnen keren in een tijd waarin stadsautootjes al 1100 kg of meer wegen.
Jan zegt
Eerst zien dan geloven, hij heeft te vaak geroepen dat hij zelf wat zou gaat doen
autoblogger zegt
@Jan: inderdaad…
Kevski Style zegt
@ nick & John:
Volgens mij hebben julli nog nooit met carbon schijven gereden en weten jullie waarschijnlijk niet eens wat ze doen en wat het verschil is tussen remmen van carbon of metaal. Ik zal je 1 hint geven: Ze remmen niet harder.
Kort gezegd: Jullie opmerkingen slaan weer eens alle planken mis…..
Kevski Style zegt
Buiten dat ben ik heel erg benieuwd in wat dit voor een auto op gaat leveren. Niemand heeft op dit moment dan ook een idee wat zijn exacte doelen zijn. Het zou zomaar kunnen dat het totaal niks met snelheid te maken heeft. Voor mij is het dan niet echt interessant meer, op misschien wat in de auto verwerkte ideeen/toepassingen na….
Klassiekerrally zegt
Hulde voor die man! Ik ben heel benieuwd.
Een lichtgewicht gezinsauto die (hopelijk) ook nog eens veel rijplezier oplevert is meer dan welkom.
Ik moet wel zeggen dat ik bij een Kangoo niet direct aan rijplezier denk, net zo min als bij die schommelstoel die de ForTwo is (of was, ik weet niet hoe die nieuwe rijdt).
Nick zegt
Kevski:
het gaat niet om meer remvermogen maar om constant remvermogen, daarintegen, stalen remschijven zouden in theorie (vanwege oppervlakte, wrijving, koeling, en vanwege het geleiden van warmte) steeds meer remvermogen hebben bij constant gebruik.
Als het een paar keren goed warm word is de kans op fading steeds groter.
Vandaar dat FIA steeds vaker probeert stalen (of gietijzeren) remschijven uit te bannen, vanwege veiligheidsproblemen.
Een carbon-fiber carosserie is opzich wel duur, maar gestolt epoxy-hars in malvorm is lichter en even sterk maar meer flexibel terwijl het goedkoper is dan koolstofvezels vlechtten en laten uitharden.
Wat ook wel handig zou zijn is een variabele kleppentiming systeem, dan draait de motor tenminste stationair op een normaal toerental en heb je goede prestaties en emissies over het complete toerenbereik.
Dan zijn die 10500 tpm niet direct zo schadelijk voor de cilinderkop, tuimelaars, nokken, enz.
Kevski Style zegt
@ Nick:
Ok, dus je begrijpt wat carbon schijven doen. Dan weet je waarschijnlijk ook waar de hitteoopbouw vandaan komt: In eerste instantie van de bandengrip. Des te emer grip je banden hebben, des te harder je kunt remmen. Die kortere stopafstand wordt omgezet in warmte. Aangezien het een straatauto is, is deze ook onderhevig aan straatbanden, die gewoon veel minder grip hebben dan circuitbanden. Ten tweede is het gewicht bepalend. Aangezien de auto zelf een kleine 600kg weegt (waarschijnlijk wel minder) Is warmteopbouw in dat opzicht geen echte issue. tel daarbij op de extra kosten en je komt erachter dat het de moeite niet loont. Voor competitiegebruik wel natuurlijk, mar daar komen dez zaken als slicks om de hoek kijken, en natuurlijk veel vaker en harder remmen.
Verder geef je stationair toerental aan. Mijn max toerental is 9800RPM zonder variabele wat dan ook, maar stationair is nog steeds zo rond de 800RPM. Ok, het bokt wat heen en weer, maar who cares. Je hoeft daar echt geen vvt voor nodig te hebben om lager stationair te draaien….
L-Fred zegt
Dat fotootje is een Renault Kangoo Break’up.
“Deze 4×4 is ontwikkeld op basis van de Kangoo en behoort volgens de fabrikant tot de zogenaamde ‘open’ auto’s, die ontspanning in de buitenlucht een warm hart toedragen. ”
Dit was een proto-type. Weet iemand, wat er verder mee gedaan is?
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=520
(artikel van 15 aug. 2002)
Nick zegt
@Kevski: Ok, dat legt al heel wat meer uit. :P
Btw, hoeveel CO2 stoot jouw blok uit als hij stationair loopt dan? :P
Kevski Style zegt
@ Nick:
Je bedoelt waarschijnlijk CO? laatste apk was 1,7. Standaard hebben die blokjes uitstoten van 2,5 of meer. Co2 wordt niet stationair gemeten, maar dat is gekoppeld aan het verbruik. 1:21 is haalbaar as het echt moet, maar met flink doorrijden is 1:14 goed haalbaar. 1:10 op het circuit. Gaan we daarvan uit dan zit ik ongeveer op 130, wat een europees vastgestelde waarde is voor nieuwe auto’s. Maar met noraal rijden zit ik zo rond de 100. Om maar af te sluiten met de fantastische woorden: To add speed, add lightness….
Nick zegt
Nee, ik bedoel ook niet de reguliere CO2 metingen.
Bij een motor zonder variabele kleppingtiming, die hoogtoerig loopt hij met een compleet andere vooropening tijd van de klepping t.o.v. een laagtoerige.
Ook ontstekingen word voortijdig gedaan.
Tenzij het gewoon een motorblok is waarvan de FCO weg is gehaalt en op andere fuelmaps, ECU enz draait.
Maar ik neem aan dat jouw wagen meer dan gechipt is?
Kevski Style zegt
@ Nick:
Chippen wordt lastig, aangezien het motor met carb is. En ja, er is veel meer aan gebeurt dan alleen de benzinetoevoer….
Lars Boelman zegt
Morgen wordt zijn nieuwe project gelanceerd! Ben benieuwd of hij de hype kan waarmaken.