De goedkoopste Lexus versus de goedkoopste Volvo. Kies maar.
Lexus had even een hit te pakken met de CT200h, maar de laatste jaren spelen ze weer een rol in de marge, als vanouds. Er is nu echter een Lexus die dat potentieel kan veranderen: de LBX. Dit is de goedkoopste Lexus sinds de CT200h. En het is een compacte cross-over. Wat wil je nog meer?
De Lexus LBX is er vanaf 36 mille, maar… voor datzelfde bedrag heb je ook een andere interessante nieuwkomer: de Volvo EX30. Daarom gaan we eens even kijken hoe deze twee auto’s zich tot elkaar verhouden.
Het meest fundamentele verschil is natuurlijk de aandrijflijn: de Lexus is een driecilinder hybride, de Volvo is volledig elektrisch. Dat betekent onder andere dat de EX30 véél sneller is. De Volvo heeft precies dubbel zoveel vermogen: 272 pk in plaats van 136 pk. Ook heb je aanzienlijk meer koppel: 343 Nm versus 185 Nm.
Dit zorgt ervoor dat de Volvo EX30 de snelste auto is die je voor minder dan 40 mille kunt krijgen. Qua acceleratie dan, met een sprint van 0-100 km/u in 5,7 seconden. De topsnelheid is natuurlijk begrensd op 180 km/u. Daarmee is ‘ie overigens alsnog sneller dan de Lexus, die niet harder loopt dan 170 km/u.
Qua actieradius is de instap-Volvo geen hoogvlieger, met een WLTP-range van 344 km. Voor normaal gebruik is dat voldoende, maar als je vaak trips naar buitenland maakt wil je misschien toch liever de Lexus.
Dan het formaat: de Lexus LBX is echt heel compact, met een lengte van 4,19 meter. De Volvo EX30 is met 4,23 meter de grootste van de twee. De Lexus is wel een fractie hoger en heeft meer bagageruimte: 332 liter in plaats van 318 liter.
Qua design zijn Lexus en Volvo normaliter tegenpolen, maar in deze vergelijking eigenlijk niet. De EX30 is voor Volvo-begrippen best hip met zijn zwarte dakkie (en je kunt ‘m in het geel krijgen!), terwijl de LBX voor Lexus-begrippen juist behoorlijk ingetogen is. Qua uiterlijk zijn het dus eigenlijk allebei allemansvrienden (of niemandsvrienden, zo je wilt).
Als we de binnenkant bekijken valt vooral op dat de EX30 zeer minimalistisch (lees: kaal) is, met een verticaal scherm á la Tesla. De Lexus daarentegen heeft een traditioneler en tevens fraaier afgewerkt interieur. Oftewel: de Lexus heeft een premium interieur en de Volvo niet.
Zoals gezegd zit de prijs op hetzelfde niveau, maar we zullen nog even de exacte prijzen vermelden. De Lexus LBX heeft een vanafprijs van €35.995, terwijl de Volvo EX30 er is vanaf €36.795. Het scheelt dus welgeteld €800. Op de Volvo kun je nog wel €2.950 SEPP-korting krijgen.
Dan mogen jullie het zeggen: zou je 36 mille uitgeven aan een Lexus LBX of aan een Volvo EX30? En nee, ‘geen van beiden’ is geen optie bij deze meerkeuzevraag.
De rijtesten van de betreffende auto’s check je hieronder:
goodvibrations zegt
Heb je een eigen laadpaal de “Volvo” anders de Lexus… Waar de lexus denk ik qua beleving wel veel luxer en prettiger is. Tenzij je erg veel waarde hecht aan acceleratie..
bunnylebowski zegt
Beide niet. Veel te klein en beperkt voor de prijs. Zijn grotere / betere en mooiere EVs beschikbaar voor beetje meer geld
faalhaas zegt
Jij bent af. Voor straf ga je naar het Oostfront van Oekraïne
barchettadriver zegt
De Volvo. De Lexus is aflopende techniek die straks geen hond meer kan onderhouden vanwege de complexiteit van het geheel.
Bovendien is die Volvo km na km schoner, zuiniger, stiller en aangenamer.
Ik weet dat ik hier tegen een paar heilige huisjes chop, maar om het goed te maken, ik heb een diesel en 2 benzine-bakken waaronder de hier gewaardeerde barchetta.
faalhaas zegt
Ik zou in geval van reparaties en betrouwbaarheid juist voor de Lexus gaan. eCVT die zonder onderhoud tonnen kan rijden. Een brandstofmotor die uit het Toyota krat komt, betaalbare en geen speciale onderdelen. Accu’s die te refurbishen zijn voor een paar knikkers.
Je kan in 95% van de gevallen aankloppen bij een normale vakgarage voor onderhoud.
Ja, de Volvo is stiller, sneller, en schoner…. maar of mijn portemonnee en ergernisniveau het aangenamer vind op de lange duur. Daar twijfel ik aan.
dees zegt
Zou zelf voor de Lexus gaan.
De huidige EX30 word nog in China gemaakt en ik hoor toch aardig wat negatieve punten over de kwaliteit van de Volvo’s uit China.
Ander punt is dat de Lexus gewoon nog knopjes heeft waar bij de Volvo blijkbaar elke scheet via het touch screen moet. Iets wat tijdens het rijden toch minder veilig is.
En waarom zou de Lexus aflopende techniek zijn? Ik denk dat er nog vrij aardig wat jaartjes goede hybrides gemaakt gaan worden. En het is echt niet zo dat een EV geen onderhoud nodig heeft, dat is gewoon prut praat van oom Elon.
Ga maar eens kijken wat een vervangende accu kost.
barchettadriver zegt
Die akku ga je nooit vervangen. Dit is een LFP akku die veel langer meegaan dan een Li-Ion. En zelfs dan nog, maatje van me heeft net z’n Kia Niro EV uit de lease overgenomen. Akku test van 100-10% ga gewoon aan dat alles nog 100% was (+- 3% marge).
Blijf je dus ermee zitten of je je centen naar China wilt zien verdwijnen. Maar los van dat is logisch bezien de Volvo de betere auto.
Motomoto zegt
De Volvo. Die vind ik beter ogen en ik heb liever geen motergeluid dan een driecilinderroffeltje. Dát klinkt zo armetierig!
beetec zegt
De Volvo. Volledig electrisch en als range een probleem is er ook de long range.
Serieuze optie voor mij in de private lease.
JelmerS zegt
Op het platform van die EX30 gaat mijn interesse eerder uit naar de grotere Zeekr X of Smart #3, die smart zou er best eens kunnen gaan komen.
Het EX30 platform heeft een uniek hoog trekgewicht van 1600kg, handig voor als je af en toe toch een trekhaak nodig bent voor een kort ritje. Vakantie met de tabert lijkt me weer geen goed idee. Denk niet dat die Lexus wat mag trekken.
Johanneke zegt
Deze auto’s zijn langer dan mijn 1e auto, een 2005 Mitsubishi Space star. Wedden dat ze minder ruim zijn van binnen?
Achterlijke crossovers, 1tje is chinees dus die sla ik al over. De ander ziet eruit als een kia. Ik pas. Koop wel een hatchback met wat vermogen voor dat geld.
utregcity zegt
De Volvo met z’n eigen stijl. De Lexus had welk ander Aziatisch merk kunnen zijn.
Svenska II zegt
Moeilijk vergelijkbaar, ik ben Lexus fan maar vind (deze Volvo) ook fraai. Dan geeft toch de kwaliteit en betrouwbaarheid de doorslag. En dan zijn het 2 uitersten natuurlijk. Lexus is hierin nummer 1, en Volvo nummer laatst…
THSD zegt
Armzalig interieur van die volvo wat duidelijk 3 klasses lager is.Alleen om die reden al de Lexus.
PunicaOase zegt
De Volvo vind ik strak en futuristisch en is erg vlot. De Lexus ziet er nu al oubollig uit net als de techniek. Ik ga dus voor de EX30.
detroitv8 zegt
De Lexus. Ik word als passagier misselijk in 100% EV’s, als ik de Volvo kies betekent het dus dat ik altijd moet rijden.
utregcity zegt
Dan kunnen jouw chauffeurs niet rijden.
Estate_of_mind zegt
Laatst voor het eerst een (leenauto) Lexus gereden (NX350h), vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. Erg veel geld voor een RAV4 met een lapje leer op het dashboard. Misschien dat de toplexii onderscheidender zijn, maar dat zal voor dit ukkie zeker niet gelden en het zal allemaal erg op een Toyota-zustermodel leunen. Ik zou dus kiezen voor de Chinese Volvo, een verfrissend ding om te zien. Of je koopt gewoon een normale auto en geen B-segment SUV.
cdlop01 zegt
Ik heb nu een aantal reviews gelezen en gezien over de Lbx…..allemaal, zelfs de Duitse media, zeer te spreken over de uitstekende bouwkwaliteit en prachtig materiaalgebruik van de Lexus. Het is 100% Lexus vwb afwerking, voor mij als particulier, erg belangrijk. Ik wil gewoon in een mooie auto zitten….. . Wat ik heb gezien van de Volvo vind ik helemaal niets, erg goedkope materialen, sfeerloos, erg kaal interieur, gewoon helemaal niet mijn ding. Het idiote vermogen vind ik niet oké, deze auto gaat massaal geleased worden door jong volk die daarvan in het drukke verkeer gebruik gaan maken. Niet alleen deze Volvo maar bijna alle bev’s, veel en veel te krachtig. Dat de auto ook in wezen een gerebadgde Zeekr is van Geely, eveneens geen usp voor mij.
Gegeven feit dat grote bedrijven een beleid hanteren dat personeel alleen bev’s mogen leasen, zal de Volvo een groter suc6 worden. De Lexus voor de bemiddelde particulier dan maar….