Nee, niet zó kort, we gaan ook terug naar de dagen van het Mini-logo zonder hoofdletters.
HEET NIEUWS! MINI gaat haar logo veranderen. Vanaf maart volgend jaar wordt het logo wat simpeler gemaakt dan het nu is. Het gaat zelfs terug naar twee dimensies in plaats van drie. Het nieuwe logo is een zwarte cirkel met drie rechte uitlopers aan beide kanten en de tekst ‘MINI’ in het midden. Wat ons betreft is dit een goede aangelegenheid om eens te kijken naar de belangrijkste stappen in de evolutie van het Mini/MINI-logo over de jaren heen. Een bloemlezing.
Het begin in 1959
Medio jaren ’50 gaat de Suez-crisis helemaal los en is olie moeilijk te krijgen. Het gevolg is dat de autoverkoop van dikke Britse sleeën instort en auto’s als de BMW Isetta als een speer verkopen. Leonard Lord, eindbaas van British Motor Company, realiseert zich het gevaar en zet Alec Issigonis aan het werk om ook zo’n compacte auto te maken. De rest is historie. In 1959 komt ‘de Mini’ op de markt als Austin Se7en en Morris Mini Minor.
John Cooper wordt ingeschakeld in 1960
John Cooper wordt benaderd om hete versies te ontwikkelen van de Mini. Dit worden uiteindelijk de Austin Mini Cooper and Morris Mini Cooper, die vanaf 1961 ingezet worden in races. Later volgen de Cooper S (rode S!) varianten die succes kennen in belangrijke rally’s, zoals de Monty. Het succes leidt tot een naamsverandering. De Austin Se7en gaat nu door het leven als de Austin Mini.
Mini wordt officieel Mini in 1969
Omdat het merk ‘Mini’ steeds sterker wordt, vervalt de merknaam Austin in 1969 volledig van het model, dat nu voor het eerst ook een badge krijgt met de naam ‘Mini’. Alleen badges op de flanken van sommige Mini’s herinneren nog aan het moederbedrijf, dat inmiddels British Leyland heet. Hoor je eigenlijk nooit meer wat van, maar met een dergelijk succesnummer in de portfolio zal dat bedrijf inmiddels wel goud waard zijn…
BMW krijgt Mini in handen in 1994
Oh wacht, nee, dat bedrijf ging natuurlijk glorieus ten onder. In 1994 kocht BMW uit de restanten van het ooit machtige concern de British Rover Group en kreeg daarmee ook Mini in handen. Het logo was in die tijd een groene cirkel met vier ‘vleugels’ aan beide kanten en de tekst ‘Mini’ geschreven in het midden. Alleen bij de ‘M’ stond capslock aan.
BMW creëert het nieuwe MINI in 2001
Ondanks de komst van de best wel puike 75 realiseert BMW zich rondom de millenniumwisseling dat het grootste deel van hun Engelse tak een blok aan het been vormt. Dus houden ze een garage sale om zich te ontdoen van de merken Rover en MG. De gewiekste Duitsers zien echter nog wel waarde in de naam Mini en laten de legende herleven onder de merknaam MINI met ALL CAPS in het begin van 2001, inclusief het logo zoals we dat vandaag de dag nog steeds kennen. Nog even dus.
Het MINI-logo wordt veranderd in maart 2018
Zoals hierboven aangegeven acht moedertje BMW het tijd voor verandering. het nieuwe logo is iets ‘simpeler’ vormgegeven, grijpt terug op het verleden en focust op de essentie, aldus de paarse broeken. Puike move, of maken ze zich bij BMW druk om niks?
Image-Credit: heritagegarage.com en deze okkazie
lincoln zegt
Veel beter ..
echt serieus veel beter ..
Toch al snel 2 NCAP sterren waard ..
sntial zegt
@lincoln: haha ..
henkhupelschoten zegt
Dit was toch al zeker de laatste 2 jaar zo?
aambei zegt
@henkhupelschoten: Logo wordt inderdaad al langer gebruikt in reclames etc. Maar nog niet op de auto’s zelf
RickB zegt
“inmiddels British Leyland heet. Hoor je eigenlijk noot meer wat van”
Nooit*
awesome zegt
@RickB: ‘ik ga noot meer doen, blikje in de water’
Dus het klopt gewoon.
viezefreddyw zegt
@awesome: Haha geweldig!
moveyourmind zegt
Heel abstract, maar toch kan je gelijk zien wat het is…
De familie Quant die als een Duitse adelaar achter het sympathieke Britse merk schuil gaat.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Eerst flink laten beroven door Rover ..
Triumph zit ook nog in het pakket ..
maar dat olijke typisch Britse karretje was altijd al in hart en nieren Duits ..
robertmeijer zegt
Eerst hollen ze MG Rover uit, nu ook het Mini logo
kalslasie zegt
10 januari al.. Op de cooper lci(facelift)
connielingus zegt
Ze kunnen beter de naam veranderen. Niks mini meer aan….
dawwg zegt
@redactie: Het logo onder de tekst mbt 1969 is het logo uit 1962, niet 1969; dat logo ontbreekt; zie ook: https://listcarbrands.com/mini-logo/
Tevens zijn de jpeg-artifacts te tellen op de oude logo’s, google heeft al hogere kwaliteit …
/nofi, slechts constructieve feedback.
potver7 zegt
@connielingus: British Leyland had naast de Mini op een gegeven moment ook de Maxi in het assortiment. Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat BMW iedere verwijzing naar dat model uit de weg wil gaan.
connielingus zegt
@potver7: LoL, misschien kunnen ze maxi logo’s op hun GT modellen plakken…
roland78 zegt
@connielingus: laatst in een oude Mini gereden.. Ben blij dat ze tegenwoordig wat groter zijn.
desjonnies zegt
Kleine kanttekening, Cooper was een bekende van Issigonis en Cooper nam een Austin Se7en om te tjoenen, voor zijn lichtere racewagens gebruikte hij dit BMC A series blok al, dus hij was ermee bekend. En hij zag het potentieel van de kleine Austin, FWD, laag zwaartepunt, wielen op de hoeken, laag zwaartepunt en wendbaar.
De rest is, zoals ze in de Dordogne zeggen, history.
hanse1one zegt
@desjonnies: Dat is wel een heel laag zwaartepunt.
Loek zegt
Maar hoe werkt dit precies? Dit nieuwe logo is heel schematisch, zou je deze als chromen plaatje bouwen wordt het weer het oude logo?
niezel zegt
Meer van deze geschiedenislessen aub!
Gulli zegt
Misschien dat het logo dan niet meer van de motorkap bladdert. Waar is de tijd van metaal en emaille?
DAT zegt
@jaapiyo In het logo van 1994 stond de capslock soort van wel aan.
Het logo is geschreven in kleinkapitalen en de M in kapitaal. Was getekend, zeiksnor.