Wanneer een auto enkele miljoenen euro’s kost, dan moet er een andere manier worden bedacht.
Voor de gemiddelde autofabrikant is het afhandelen van crashtests een peulenschil. Merken als Volkswagen, Renault en Toyota verkopen en produceren jaarlijks miljoenen auto’s, dus kunnen ze het zich veroorloven tientallen, honderden of zelfs duizenden auto’s in te zetten om uit te vinden of deze wel veilig genoeg zijn voor het publiek. Bij Koenigsegg zit de vork net even anders in de steel.
Aangezien de Zweedse hypercarfabrikant ieder jaar slechts een aantal handenvol auto’s in elkaar zet, is het praktisch onmogelijk om net zoveel auto’s als andere merken over te leveren aan instanties als Euro NCAP. Niet alleen zou Koenigsegg op deze manier miljoenen euro’s verliezen, de wachtlijsten voor klanten zouden als gevolg nog langer worden dan ze momenteel al zijn. In feite zou het in een dergelijke situatie een geheel productiejaar aan auto’s kwijtraken, enkel aan crashtests.
Dit kan nooit de bedoeling zijn, zo begrijpen ook de veiligheidsinstituten. Hierom laten ze Koenigsegg de zaken afhandelen op een alternatieve wijze. In een nieuwe video leggen Christian von Koenigsegg en David Tugas, de homologatiemanager van het bedrijf, uit hoe zij dit precies oplossen.
Met de Regera als voorbeeld wordt toegelicht hoe Koenigsegg zijn auto’s alsnog door de verschillende internationale tests weet te helpen. Het merk vertelt dat het alle proeven afwerkt met één chassis. Door het desbetreffende chassis (wanneer nodig) nieuwe koolstofvezel onderdelen te geven, kan het de procedures doorstaan. Overigens gaat het om een exemplaar dat niet volledig is voltooid, maar enkel de benodigde stukken draagt die voor de tests van belang zijn. Deze krijgen er vervolgens flink van langs, zoals in onderstaande video is te zien.
kaeser zegt
Dan nog, ouch!!!
SimonMc zegt
Dat laatste stuk is bij ons in België op de autostrade.
clk63bs zegt
https://m.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
blackmilo zegt
@clk63bs: toch maar even gelezen wat er onde de video staat en de echte crashtest bekeken
koekwaus zegt
Bizar dat je zo met diemoker los kunt gaan zonder dat er iets barst of indeukt.
dirkv zegt
@koekwaus: Zeker bizar. Het is wel een rubber hamer, maar toch…
koekwaus zegt
@dirkv: doe dat bij mijn auto met die hamer en de deuken staan erin / plastic vliegt om je oren.
gandini zegt
Relevante vraag na vandaag: Zou die ook een losgekomen putdeksel overleven?
TimoBac zegt
@gandini: zo, dat was een potje lullig. Je gunt het geen een team, maar zeker niet Williams.
ghost zegt
Neem die koenigsegg gewoon dagje mee door België en je hebt dezelfde proef!
tanzanitef30n zegt
@ghost: ik moet morgen naar Brussel, pray for me!
peugpower1000cc zegt
@tanzanitef30n: haha klote wegen daaro
917 Porsche + Audi zegt
@tanzanitef30n: De wegen daar zijn nog het minst van mijn zorgen.Het tuig dat daar rondhangt daarentegen.
ozzytrk zegt
Moest lachen toen hij dat moterkap dicht flikkerde, en trouwens dat laatste stukje hard remmen op dat groffe stenen… pure horror vreselijk voor de auto..
T5Power zegt
Pure horror, dat is ook wat ik dacht na het lezen van het vorige commentaar.
boss1 zegt
zo hard gooien ze met.die portieren en motorkap niet normaal