De al maar strenger wordende emissie eisen nopen de automobielfabrikanten tot rigoureuze maatregelen. Vanaf 2012 mogen auto’s gemiddeld nog maar 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Om dat te halen zullen de fabrikanten van grotere auto’s stevig aan de bak moeten, want het gemiddelde van het gehele wagenpark is nu 160 g/km. De hoogste tijd dus om kleinere modellen te gaan ontwikkelen om de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.
Voor BMW is het relatief eenvoudig om een kleiner model te ontwikkelen, want ze hebben het platform al in huis. Niets houdt de Duitsers tegen om op het platform van MINI een kleine BMW te bouwen die nog onder de 1-serie moet vallen. Probleem is wel dat volgens BMW’s huidige filosofie de aandrijving op de verkeerde wielen zit. Een ander praktisch puntje is de naamgeving: de BMW nuldertien d klinkt zo lullig, maar we zijn er van overtuigd dat de marketiers van BMW daar wel wat op vinden. Als we Auto Motor und Sport moeten geloven kunnen we de nul-serie of BMW City in 2010 verwachten.
pelezinho zegt
dat ze zelfs bmw bijna verplichten om voorwielaandrijving te gebruiken…het zou niet mogen
Arie Nap zegt
De mini is toch in principe al een erg goede auto van BMW kwaliteit en rijplezier ??
joep zegt
is er niet een eens of andere constructie te regelen dat Mini gewoon onder BMW valt, waardoor deze het gemiddelde al naar beneden kan halen, zonder dat er gegoocheld hoeft te worden met een kleine beemer?
3-serie zegt
BMW voorwieraadrijving….hahaha geloof het niet. Als een kleiner model komt dan als de Z21 met moter achterin op de achterwielen. Heb ff geen foto sorry, maar deze was oorspronkelijk ontwikkeld om de A-classe van repliek te dienen. Overigens zag het er niet slecht uit.
Bruine zegt
dan verwacht ik in 2010 gewoon de BMW mini
vinox zegt
Waarom moeten ze dan eigenlijk kleinere autos ontwikkelen? Ik bedoel, 202 pk () is niet veel voor een 3 reeks, maar het is toch ook niet weinig? De 2.0D heeft nog 138 co² uitstoot, en dat krijgen ze nog wel naar beneden, en wie weet gaan die pk’s nog naar boven.
Ik zie echt geen reden tot paniek, maar das dan uiteraard mijn mening maar :-)
Stunts zegt
@vinox:
Het gaat om gemiddelde uitstoot…
BMW verkoopt ook tamelijk veel grote drinkers en die moeten dan gecompenseerd worden.
Grappig dat Mercedes de A-klasse zojuist weggebonjourd heeft..
pipil zegt
Geloof er niks van hoor. BMW gaat niet zomaar hun – tegen 2010 – 97 jarige heritage opgeven. Trouwens.. BMW heeft de Mini?
thomas zegt
pffff zever weer. tot we 2010 zijn dan hoord ge er weer niks van (gelukkig)
jurrian zegt
Auto motor und sport heeft zeker dalende verkopen, wat een nonsense, ze snappen bij bmw dondersgoed dat ze daar niet aan moeten komen.
http://myndasafn.bmwkraftur.is/d/28413-2/rwdrlz.jpg
;)
DAT zegt
Voor een kleine auto is voorwiel aandrijving toch veel beter.
Die 1-serie is me toch een krap hok.
Onehp zegt
De EU moet nog beslissen hoe er gerekend zal worden, BMW zal natuurlijk heel graag MINI meerrekenen als een BMW, maar das niet zeker dat dat zo wordt…. en daarom moet BMW dus iets anders bedenken… eenvoudigst is gewoon de MINI omdopen tot BMW MINI, zo erg is dat toch niet…
@DAT: en toch is ie ruimer dan ongeveer iedere Ferrari, maar daar hoor je niet over klagen ;-)
TimMR2 zegt
daar komt dus een bmw op basis van de mini.
ZOEF zegt
BMW heeft een geschiedenis van kleine wagens, kijk maar naar de Isetta en de schattige 700 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_700
Het zou toch mooi zijn om daar een remake van te schilderen, compleet met een tweecylinder Boxer van hun motorfietsen – zoals ook met de 700 het geval was?
Fej zegt
Hoe kunnen bedrijven als Ferrari, Porsche en Lamborghini ooit aan die emissienormen geraken als zelfs BMW al een kleine voorwielaangedreven auto moet bouwen om aan de milieu-eisen te voldoen!
Als BMW dan toch een kleinere auto uitbrengt dan hoop ik dat het een karakterautootje wordt zoals bijvoorbeeld de mini en niet zo een poor mans bmw zoals de 1-serie (vooral de coupe)
Murrrphy zegt
BMW en voorwielaandrijving? Da’s vloeken in de kerk.
Hansie! zegt
Dit vind ik echt jammer
ik bedoel dan gaat de hele gedachten van
aah een BMW, lekker natuurlijk RWD
helemaal verloren :(.
Martijn zegt
vind het allemaal goed zolang ze maar blijven vasthouden aan hun filosofie en achterwiel aandrijving behouden!!
babbaloerie zegt
Een BMW met voorwiel aandrijving is gewoon heiligschennis, dat mag/kan gewoon niet!
piston zegt
@ Fej
Poormans BMW??? Wanneer gaat dat gezever ophouden. Was een 2002, E30, e.d. een poormans BMW??? BMW is groot geworden met het maken van kleinere auto’s.
CO2 naar beneden halen, simpel dat ze een 1.6d ontwikkelen, met een paar turbo’s erop en hopla je hebt 140 tot 160pk en een CO2 uistoot die 20% lager ligt dan de huidige 2.0d.
Mpower zegt
Dat plaatje is geniaal!
Yeah right; The ultimate driving machine en Sheer driving pleasure mag de prullebak in.
CSL zegt
De BMW 120d, heeft CO2 128 grams/km en de BMW 118d 119 grams/km. En ze leveren perfecte prestatie samen met achterwielaandrijving, ik zie het probleem niet.
Maar wat eerder verkondig was, is dat BMW samen met Mercedes een kleine stadsauto zouden ontwikkelen. En ik denk ook dat dit de enige bedoeling is. Gewoon een nieuwe Mini.
Ca.dil zegt
BMW Isetta???
Siebe (14) zegt
Zorg idd dat Mini onder BMW valt, dan wordt de gemiddelede uitstoot een flink stuk teruggedrongen en hoeven ze geen BMW-voorwielaandrijver (bweuk!) te maken.
don zegt
oof gewoon zoals de fiat 600, klein ding met de motor achterin, iedereen blij!
don zegt
oja en vw golf, corvair.. dan zit de antrieb toch op de juiste plaats terwijl je kleiner kan bouwen :D
don zegt
ouwe kever bedoel ik :P
joris zegt
achterwielaandrijving
4maal4
voorwielaandrijving
welke past niet in het rijtje? (duh)