Koolstofvezel is een populair materiaal, maar als je een oude Alfa Giulia aan het restomodden bent, moet je het dan niet eenvoudig houden?
De kunst van het restomodden (restoration+modding) kent al vele soorten en maten. De klassieke Porsches van Singer zijn een bekend voorbeeld, maar vele andere klassiekers zijn al eens in elkaar geschroefd in een modern jasje. De gaafste? Dat hangt af van wat je op de poster boven je bed had hangen. De keuze is reuze.
Alfaholics
Eén van de bedrijven die zich bezig houdt met nieuwe oude auto’s is Alfaholics. Ze hebben zich al aan meerdere Alfa’s gewaagd. Hun bekendste auto is, denken wij, de Giulia GTA. Ja, die is net nieuw en dat is de interpretatie van Alfa Romeo zelf, wij hebben het over de Giulia GTA uit 1965. Deze klassieker van Alfa Romeo is al een icoon op zich, Alfaholics vertaalt een aantal zaken naar de huidige wereld.
De auto is krachtiger dan zijn origineel: een 2.3 liter TwinSpark-motor met 240 pk neemt de aandrijving voor zijn rekening. Ook kreeg de auto een koolstofvezel motorkap, deuren en kofferbak om op een totaalgewicht van slechts 830 kg uit te komen. Een recept voor succes, niet?
Meer koolstofvezel
Alfaholics heeft al een tijdje niks meer van zich laten horen. Restomodders nemen altijd hun tijd, het recept heeft immers geen houdbaarheidsdatum. Toch zitten de Engelse Alfanaten niet stil en presenteren ze de eerste voortgang van hun nieuwe project. Dit keer bestaande uit iets meer koolstofvezel.
Er missen nog wat essentiële onderdelen, maar dit is de basis: de hele carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel. In totaal zorgt dat voor nog minder gewicht: een besparing van 38 kg ten opzichte van de GTA-R 290 met alleen enkele onderdelen in carbon. Klinkt als een hoop werk voor weinig resultaat, maar dat trekt het gewicht van het nieuwe project naar minder dan 800 kg. De pk/ton-verhouding is dan ook voor het eerst meer dan 300 pk/ton. Daarom heet het nieuwe project ook GTA-R 300.
Zoals gezegd is de nieuwste Alfaholics nog niet af, dus we komen er nog op terug. De Alfa Giulia volledig optrekken uit koolstofvezel: mag dat, of zit er een grens aan restomodden?
tweetyv6 zegt
Prima in orde.
Helemaal in de geest van de “A” in GTA; Alleggerita – Lichter
Edge zegt
En ter vergelijking, wat weegt een standaardexemplaar zonder Alfhaholics behandeling?
Hupke zegt
Voor of na het roesten?
En nee dat is geen binnenkopper de race varianten werden effectief ongecoat in de regen gezet om wat bij te roesten.
nietcreatief zegt
De GTA was toch grotendeels van gepopnagelt aluminium?
phdg zegt
@Edge: de lichtste Corsa versies met veel alu en magnesium onderdelen wogen 760kg. De GTam straat versie iets meer dan 900kg.
raceface zegt
@Edge: inderdaad fijn dat dat even vermeld is in het artikel?
berlinetta zegt
Heel gaaf en zal vast heerlijk rijden, maar ik zou bang zijn om er brokken mee te maken.
viezefreddyw zegt
Zijn toch wel de ultieme rijdersauto’s. Lijkt me waanzinnig er eentje te bezitten. Helaas geen geluk gehad de 10e…
a110 zegt
Ik word hier heel hebberig van!
Paul58 zegt
Dit blijft zo’n gaaf filmpje van de GTA-R. Het geeft zo goed weer hoeveel rijplezier je van deze auto krijgt, Chris Harris komt bijna klaar hehe.
https://youtu.be/9BuZmJmpTdk
goodvibrations zegt
@kevin1989: thanks voor delen! Wat een controle overigens!!! Prachtige machine dit ??
Paul58 zegt
@goodvibrations: geen probleem:) Autorijden in haar meest pure vorm dat filmpje!
Dutchdriftking zegt
Het is gaaf, maar wel heel duur natuurlijk. En nu maar hopen dat er wel gereden wordt, niet dat men te bang is voor schade.
goodolddays zegt
Laat ze aub een 2000 GTAm body doen!
cazzo046 zegt
Als je niet vol tankt, maar half vol bespaar je ook 38kg. (ongeveer)
Vind het het verschil niet groot genoeg tov de ongetwijfeld enorme meerkosten. Bodemplaat e.d. zijn ook nog van staal.
406_v6 zegt
@cazzo046: heeft dat ding een tank van 100 liter???
mrrobot zegt
FF 250k prakken. Zodra het budget er is, aankoop. Unicum dit.
tenaci zegt
Nog altijd mooier dan de nieuwe Guilia
jw67 zegt
Alfaholics mag alles
cossiekiller zegt
Alleen jammer dat er geen voorbumper op zit. Bij die rode maakt dat de voorkant echt lelijk. Zo 2 gaten in 2 vierkanten waar net een bevestiging van een bumper in past. Nee, daar kan mijn autistische ik niet goed tegen.
harrie zegt
Mooi ding maar roest al in de folde… oh wacht.
jwst zegt
Prachtig, heimwee naar mijn Giulia 2.1
tjorque zegt
Zo gaat de charme van het gevecht met het roestspook wel verloren ?
bobje zegt
Hoe wordt dit gezien? Als een nieuwe auto (en moet ie dan ook voldoen aan alle veiligheidseisen van nu, omdat de Engelse ontsnappingsroute na de Brexit niet meer bestaat) of is een onderstel alleen voldoende om het een oldtimer te houden?
ab1963 zegt
Een Spider IV helemaal in carbon… lekker stijf, lekker licht, gewoon buiten laten staan en genieten maar!