Huilie huilie? Nee, Heuliez. Dit is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het bouwen van CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top). En daarnaast hebben ze in een verder verleden ook een flink aantal Citroëns gemaakt. En deze domineren dan ook de opslagloods. Citro-/Francofielen, kom er maar in!
Heuliez is gevestigd in Cerizay, in het westen van Frankrijk. Net zoals zo vele kleine fabrikanten kwamen ook zij de afgelopen jaren in de problemen, maar dat laat niet onverlet dat er vooral in de jaren ’80 het nodige uit de werkplaats rolde. Een flink aantal verschillende modellen staat nog in de loods, en het Spaanse forocoches nam er een kijkje. Dit troffen ze onder andere aan:
Citroën M35 (1970)
Een van de oudjes. Dit is een experimenteel model dat nooit officieel verkocht is, maar waarvan er toch 267 zijn gemaakt. Het bijzondere aan de kleine coupé is zijn motor. Onder de kap ligt namelijk een 995cc grote wankelmotor, goed voor 50 pk. En als je rond die tijd ‘wankel’ zei, dan zei je NSU. Het torretje komt dan ook voort uit een staaltje Duits-Franse samenwerking: NSU en Citroën richtten in 1967 Comotor op, dat de motor voor de M35 leverde.
Citroën SM Espace (1971)
Slechts twee van deze juweeltjes zijn er gemaakt. Deze SM is voorzien van een T-Top, en is aan weerszijden in zeven segmenten opgedeeld. Dit kan allemaal in het vaste, centrale deel worden bewogen. Daarnaast zijn alle ramen elektrisch bedienbaar. Tegenwoordig niet bijzonder, toen wel.
Citroën BX4 TC
Misschien wist je het niet, maar Citroën deed in 1986 met de BX zijn intrede in het Groep B rallycircus. En dat betekende dat er ook 200 straatversies van de rallyauto gemaakt moesten worden. Sportiviteit gecombineerd met hydropneumatische vering, lekker Frans.
Maar er is nog veel meer! Wat te denken van een XM Sedan, een BX Dyana, of een AX Evasion? Dit en veel meer vindt u terug in de gallery.
Met dank aan Griffendahl voor de tip!
Zozo doe mij die opslag maar :)
Wow, die Safrane Station.
@Joel_D: …is afgrijselijk!!!
@Joel_D: Het is geen Safrane station, maar de nooit vertoonde Renault Long Cours.
@theblackstig: iig een prachtig ding!
Citroën BX4 TC mooi ding! iets voor #Citrofiel ? :P die Citroën SM Espace op het plaatje daarboven ziet er ook leuk uit.. jammer dat er niet meer gemaakt zijn..
verder ook veel moois daar, ken alleen de namen niet :) maar lijkt me erg leuk om een keer te kijken!
Bekende foto’s (uiteraard :P ). Maar wat een collectie hè, fantaastisch. Samen met het Conservatoire van Citroën zelf dé place to be voor Citrofielen.
@dennisr: Zo’n 4TC, any time… :D
Doe mij de BX 4TC maar! Die worden voor grof geld aangeboden! Ik had deze nog niet eerder in het zwart gezien. Jaar of 6-7 terug in het Conservatoire bij Parijs geweest en daar stonden 2 witte 4TC’s. Een gewone en een EVO.
Alleen als je er een hebt en er gaat iets kapot…ik betwijfel of ze je nog kunnen helpen met onderdelen.
Ik weet dat Citroen de meeste weer heeft teruggekocht en dat ze allemaal in Polen zijn vernietigd!
@rufctr01:
Nee hoor er staat er eentje te koop in Zwitserland.
Ik geloof dat ze er 25mille voor willen hebben.
Wow :D
@faalhaas: dubbel waw waw :)
Zeker vette wagens, kende er al wat van een topic van CarSpyShots.net. Toch ‘jammer’ dat er veel niet zijn gekomen.
Serieus wat een hoop rommel. Zou je mij absoluut geen plezier mee doen!
leukemeuk ..
loodsen ouwe troep zijn altijd “spannend” ..
meeste spul is het bewaren niet waard ..
maakt allemaal niet uit ..
hebbe hebbe hebbe houwe houwe houwe ..
daar zouden ze nou echt een museum van moeten maken!
@Matthijs:
en dan geld toegeven bij entree ..
Wat is dit?
@alcantara: Een Heuliez Raffica leert Google mij, echt serieus nog nooit van gehoord. Stom he?
Wat zitten daar lelijke hokken bij zeg, dat is nog een compliment voor al die citroens. Bah. Dit is bijna allemaal trash. Er zitten nog wat redelijke bij zoals de Mercedes e.d.
Die BX konden ze toen aan de straatstenen niet kwijt, hebben er jarenlang tientallen van op hun erf gestaan.
@lincoln: waarom, het is toch leuk dat dit bewaard wordt. Als we allemaal hetzelfde zouden rijden dan is het ook een beetje erg saai op de weg. Moet er niet aan denken dat ik me in een Polo Blue Motion zou moeten verplaatsen.
@rufctr01:
zoals 98% van de NL bevolking .. bijzonder hoor ..
@ Norge: die daar stonden zijn allemaal teruggekocht.Dat waren geen nieuwe $TC’s. Ze waren ze allemaal kwijt maar door technische problemen zijn ze teruggekocht. Daarna zijn ze verschroot in Polen.
@mezelf: $TC’s…4TC’s bedoel ik.
@rufctr01:
Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er meer zijn “ontsnapt” dan men wil toegeven.
Zoals gezegd stond of staat er eentje te koopo bij een Citroën dealer in een kleine Zwitsese plaats.
Wel alweer een jaar of twee geleden.
Zoals ik eerder heb geschreven, men was best wel bevreesd voor dekomst van de BX 4TCin de rally sport.
Peugeot kennis (PSA He) met de Citroën hydro pneumatische vering had best wel een goede combo kunnen zijn.
De eerst shake downs resulteerden echter in een vrij dominant onderstuur, omdat al het gewicht -door de verlengde BX neus- voor de achteras lag.
Oke, echt gaaf.. Doe mij die SM Espace maar, al was de keuze uit deze collectie zo moeilijk dat ik ze allemaal wel wil hebben. Blijven dromen :)
Hele leuke foto reportage! Sommige heb ik gezien in automagazines toen ik nog jong was (zucht) maar er zijn heel veel erbij die ik nog nooit gezien had: tof gemaakt!
Wat een miskleunen zitten ertussen zeg, lijkt wel een verlaten productieplant in Tsjernobyl.
Leuk artikel! Informatief ook, toch weer wat geleerd… Kende het bedrijf wel, maar wist niet dat ze zoveel spul hadden gemaakt. En leuk ook! Die M35 is echt top! En genoeg ander leuks… Bonusleveltje!
Prachtige verzameling!
Die BMW e46 is prachtig met een cc dak!
@boomhauwer: vind ik ook!
@boomhauwer: buuh, geef mij maar de gewone let stoffen dak!
Geef mij die Citroën ZX cabrio maar al lijkt die verdacht wel heel veel op de Renault 19 cabrio uit diezelfde tijd..
Een Xantia met een Volvo kont…?
Gaaf. Een verzameling van uitersten. Netvliesverzengend lelijke hokken en erg spannende concepten. Altijd mooi om te bekijken!
Ja, die BX en die 405 Coupé zijn serieus coole wagens. Al zitten er ook wel een hoop wtf-gevallen tussen. Het is wel te merken dat de Fransen graag een flesje wijn (of vijf) achterover tikken tijdens de lunch.
@kingdecay: Of op een vroege morgen na een zwaar avondje stappen op de zondag:)
@mbevo: of gewoon algemeen (te)veel wijn drinken
@kingdecay:
en de Beieren hangen constant aan het fust ..
althans .. die indruk ga je krijgen als je de jaren 80 probeerseltjes van BMW gaat bekijken die niet officieel tentoongesteld zijn (denk ik …. weet natuurlijk niet zeker) ..
@kingdecay:
Nee, de Fransen zijn de ultieme uitvinders
individualisten
Out of the box denkers
Daarom heeft de Franse auto industrie door haar vreemde ideeën de hele auto wereld al een keer of vijf op zijn kop gezet.
En volgde de rest, soms jaren later.
En om tot zulke prestaties te komen, moet je de meest vreemde creaties ontwikkelen.
Zo, er staan wel wat leuke auto’s in, maar de meeste moeten slijk in de fik gestoken worden.
@meneersander:
Bij deze kunnen we jouw classificeren als zijnde GEEN liefhebber :evil:
@desjonnies: Nja, ben inderdaad geen echte liefhebber van Franze auto’s, dat moet ik wel toegeven.
En dan nog in mijn eerste bericht moet het gelijk in de fik steken zijn. ( kut iPad)
Wat een heerlijke verzameling! Inderdaad echt een museum waard zoals sommigen opmerken. Prachtige juweeltjes ertussen.
@ alle zuurpruimen: Dat er veel tussen staan die nog heel ruw en ongepolijst zijn is juist de moeite van het showen waard. Dat geeft een duidelijk inzicht in het complexe creatieve proces van auto design.
@Niels940:
En jouw dus zeer zeker wel :P
@Niels940:
sommige dingen behoren kris-kras door elkaar in een stoffige loods te staan om goed tot hun recht te komen ..
met slechte verlichting en tochtige kou ..
daar zit een soort van onuitlegbaar vlinders in je buik ontdekkingsreizigers ding achter ..
bedoel ik daar “liefde” mee ??
yep .. hartstocht in een pure vorm ..
@lincoln:
Say no more, Lincolnisatie in optima forma.
Samen met een andere man (vrouwen zijn not done) door zo’n loods struinen, elkaar aanstoten en dat “Kijk nâw jôh, dat die dingen nog bestaan” gevoel.
Sjeeee, die heb ik al jaren niet gezien, ja en vroegâh waren ze al zeldzaam.
Je voelt je een schatgraver op een Caribisch strand.
@desjonnies:
alle zintuigen op 100% ..
hersens capaciteit op 100% ..
ogen oren neus wijd open ..
fluisteren ipv spreken ..
strelen ipv aanraken ..
weten waarom je leeft ..
om voldaan weer naar buiten te wandelen zodat de zon je weer kan aansterken ..
een kruisje bij je passionele momenten kan zetten ..
ik wens je een liefdevol 2012 ..
@lincoln:
Ik jouw ook uiteraard en weet je, wij zouden zeer zeker samen door zo’n loods kunnen struinen !
Geen onvertogen woord, louter kennis overdracht, historie en weetjes !
wat doet die mercedes daar?
ik dacht dat het een franse loods was?
@bigcar: ‘afkijken’… ;-)
@bigcar:
Stiekem laat en liet Mercedes componenten en andere zaken uitvoeren door derden, zo heet de 190E 16 klepper niet voor niets Cosworth Mercedesin Engeland.
De motoren werden door Cosworth gebouwd, in neutrale Mercedes Benz vrachtwagens vervoerd naar Stuttgart om aldaar te worden ingebouwd.
Ook liet Das Haus moeilijk te bewerken dingen als nokkenassen bij Cosworth maken.
Ik kan me dan ook voorstellen dat ze naar Frankrijk toegingen om aldaar de vering van de topmodellen te laten maken cq inbouwen.
@desjonnies: Alleen de kop was van Cosworth,het onderblok was van een normale 2,3 8v
@mbevo:
weer wat geleerd !
@desjonnies: Maar de luchtvering van Citroen werd wel voor de 600 pulleman gebruikt,maarja alleen maar problemen natuurlijk:P
@bigcar: In dit geval: verlengen. Heuliez is een flinke leverancier van limo’s voor staats- en andere rouwzaken geweest. Meestal in opdracht van een afnemer, maar wat hier staat zullen proto’s zijn in opdracht van fabrikanten.
Is dat de achterkant van een Edonis supercar rechts?
Oeh, eerste foto een SEL met luchtvering :)
Inderdaad een Edonis. Die staat ook op een Bugatti onderstel dus misschien daar de carrosserie ook ontworpen.
Dit is toch wel een hele mooie Suzuki Jimny – Mercedes crossover!
@knalfa: Ik zie ook allemaal slk dakjes:P
heerlijk! ik wil daar ook wel eens gaan rondsnuffelen…
Ook al zijn er veel lelijke dingen bij, die Matra? met die surfplank en die peugeot camper vind ik geweldig. En alle gekke Citroens helemaal zalig, hoe lelijk ze ook zijn…
Die omgebouwde Renault Espace met die 2 zetels achteraan ziet er wel goed uit…
Zou wel nog een leuke chauffeurswagen zijn…
Prachtige collectie! Ik hou wel van dat jaren 80 hoekige design. Geeft een auto wel altijd veel overzicht, je hoeft niet te raden waar je hoeken zijn en waar je auto stopt. We hebben tegenwoordig niet voor niets die achteruit rijden piep dingen. Je hebt totaal geen overzicht meer.
Ik vind in deze collectie vooral de “Familiale” versies van de BX e.d. erg leuk. 3 banken er in.. met heel de familie op weg.. en hij ligt niet op zijn kont met dikke oma achterin.. want hydropneumatik. Cool!
Meeste ooit al wel eens gezien maar leuk om te zien. Wat die S-klasse (eenmalige limo voor een staatshoofd ofzo?) en die Chevy daar dan doen, geen idee.
Ze hebben trouwens ook ooit een soort 4 deurs CC gemaakt op basis van een Pug 407 sedan, zie http://www.smug.nl/2006/02/407_macarena_concept_eerste_vi.php
geef mij de porsche maar :D
Onwijs gaaf!
http://thisisnotamethod.over-blog.fr/1-album-1682428.html
Die Renault espace ziet er van binnen uit als een limousine, alleen kan me niet voorstellen dat mensen uit die doelgroep voor een espace kiezen ipv bijv een Mercedes s-klasse..