In deze Autoblog Garage nemen we afscheid van de BMW E46 318ci. Het was een betrouwbaar én voordelig jaar!
In november vorig jaar kocht ik een BMW E46 318ci uit 2003. Aan zo’n E46 wilde ik ook wel even proeven, na het hebben van een E90 en E92 in het verleden. Net als studenten soms een tussenjaar nemen met school, nam ik een tussenjaar met auto’s. Ik wilde lekker de tijd nemen om eens rustig na te denken over een goede auto die bij mij en de thuissituatie past.
Van een representatieve thuissituatie schetsen is weinig terechtgekomen in 2020. Dat was en is voornamelijk thuiswerken, waardoor ik de helft minder kilometers maakte dan normaal. De E46 heeft dan ook niet echt kilometers gemaakt. En daarom het besluit genomen om na ruim een jaar afscheid te nemen van de E46 318ci. In deze Autoblog Garage neem ik je mee. De opvolger staat al voor de deur!
Waarom een E46 318ci en geen lekkere zespitter? Ik kreeg nog net geen schoen naar m’n hoofd gegooid van @wouter en @jaapiyo, want dat waren de eerste vragen die ik kreeg. Zoals jullie van @willeme gewend zijn we er op de redactie niet vies van om zo nu en dan een financieel gokje te nemen. Het kan goedkoop of juist heel duur uitpakken. Ik las met name horrorverhalen over de N42 viercilinder motor die in deze 318ci ligt. Natuurlijk kopen we dan een auto met dit beruchte blok.
Het kostenplaatje
Ruim een maand na aanschaf en de feestdagen achter de rug bracht ik de 318ci weg voor een grote beurt. Ik kocht de auto voor 3.000 euro en had een potje apart gehouden voor de draken die monteurs mogelijk gingen vinden. Dat bleek wel mee te vallen. Ik wist dat de klepdekselpakking vervangen moest worden. Daarnaast werden de bobine en bougies vervangen. De rekening kwam uit op zo’n 1.000 eurie. Zo, ik had voor 4.000 euro een E46 die er weer even tegenaan kon. Althans, dat was de theorie.
Deze 318ci is 17 jaar oud, ik hield er rekening mee dat gedurende de maanden vast nog wel wat zou gebeuren. Uiteindelijk scheelde de theorie niets van de praktijk. De BMW zweette niet langer olie rondom het blok en ik hoefde de olie zelfs niet bij te vullen. Uiteindelijk heb ik er zo’n 11.000 mee gereden.
Voor de gein grapten Michael en ik over zijn MINI Cooper private lease. Vooral omdat er nogal vaak geluiden klinken dat private lease zo duur is. Die nieuwe auto vergelijken met mijn kroket van een E46 is natuurlijk onzin, maar de financiële verschillen zijn wel grappig om naast elkaar te leggen. Inclusief het onderhoud, de verzekering, MRB en weer het verkopen van de auto kom je uit op op ongeveer 3.300 euro. Dat is zo’n 250 euro per maand exclusief brandstof als je het door 13 maanden bezit deelt.
In mijn geval heeft het gokje prima uitgepakt. Had er nog een grote reparatie of reparaties moeten plaatsvinden, dan was het Michael die in deze vergelijking het hardste zou lachen.
Afscheid & opvolger E46 318ci
Na een jaar en twee maanden in de mooi gelijnde coupé heb ik lang kunnen nadenken over een leuke opvolger. Die opvolger is er inmiddels gekomen. Ik heb besloten om youngtimers te laten voor wat het is en me te focussen op wat moderners. Adaptive cruise control is toch wel erg lekker hè? Het moest daarnaast een vlotte auto worden die ook gewoon lekker praktisch is. Wat het is geworden? Je leest het binnenkort op Autoblog. Spoiler: maak je geen zorgen, het is niet wéér een BMW in de Autoblog Garage ;-).
henkp1 zegt
Wordt mooi oud deze coupé, althans de buitenkant. Dashboard ziet er wel een beetje lummelig uit vind ik. Maar goed, prima wagen lijkt me, vooral als ie probleemloos is. Ook een ernstig punt bij dit type is volgens mij de achterbrug die vervaarlijk kan roesten; als dat doorzet, is de wagen feitelijk total-loss.
Adaptief cruise control vind ik niet fijn trouwens, vooral met inhalen en terug versnellen reageert het te traag naar mijn idee; bij verschillende merken heb ik die ervaring.
wijsneus zegt
@henkp1: ik vind het dashboard van oude BMW’s wel redelijk tijdloos. Een oude Mercedes of Audi ziet er veel gedateerder uit.
e38ossie zegt
@henkp1: dat van die scheuren in de bij de achteras hadden alleen pre facelift modellen last van.
mrtrex zegt
@e38ossie: nee hoor, allemaal. Maar vooral de zwaardere motoren zoals de 330 en m3
e38ossie zegt
@mrtrex: ik werk al 25 jaar met BMW’s. Alleen pre facelift daarna is de constructie veranderd. En ook een simpele 316i kon er last van hebben. Bijvoorbeeld als er zware aanhangers mee getrokken werden of lesauto’s die werden mishandeld.
mrtrex zegt
@e38ossie: dan heb je in die 25 jaar misschien niet de juiste bmws gezien… Ja de constructie is iets verbetert maar het komt voor bij ze allemaal. Kijk maar eens bij reddish motorsport. https://drivetribe.com/p/achilles-heel-bmw-e46-m3-subframe-Pl7K58qaTcOyY3cDgHPu-Q?iid=VoJ1QTyWR0S-Yu3EoOu3LA
SpiderIV zegt
Dit is toch veel leuker dan zo’n 13 in dozijn Mini.
Nb kosten vergelijken over zo’n korte periode is natuurlijk onzin. Rijd 3 jaar in deze BMW en je hebt vrijwel geen afschrijving (2k blijft het waard).
bricktop zegt
@spideriv: Nee. De totale kosten van het eigenaarschap kunnen wel degelijk elkaar gaan raken en uiteen lopen zodra er lijken uit de kast je oude hok gaan vallen. De schrijver neemt hier op een goed moment afscheid van de auto. Geluk is een grote factor bij (oude) gebruikte auto’s.
W115 zegt
@bricktop: Een gebruikte premium wagen is altijd een grote kostenpost. Een tweedehands Fransman/ Ford is veel goedkoper in gebruik en onderhoud.
knapzuur zegt
Zei niemand met een Ford Smax of Renault Laguna III ;)
kniesoor zegt
Als het een diesel was geweest had ik kunnen begrijpen, dat de beperkte jaarkilometrage een issue zou zijn geweest. Nu begrijp ik niet waarom dat als hoofdreden voor het afscheid wordt opgevoerd. Hoewel scribent geen enkele verantwoording verschuldigd is aan een anonieme reaguurder, zou wat meer uitweiden over de afscheidsbeweegredenen (3 x woordewaarde) welkom zijn.
RubenPriest zegt
@amghans: Kort samengevat: het werd weer eens tijd voor een serieuze auto. Ik kocht deze E46 als tijdelijk vervoersmiddel. De opvolger is wel voor de lange termijn aangeschaft. In het verleden reed ik bijvoorbeeld 4 jaar 330i en bijna 2 jaar een E92 M3. De E46 was een mobiliteitsoplossing zoals ze dat zo mooi zeggen. En wel een lekker sturende.
kniesoor zegt
@RubenPriest: Dank je, duidelijk. En zie je punt, mij lukt ‘t tot nu toe ook niet om lang te blijven rijden in een niet-zo-snelle oto, hoe prettig die verder ook is.
#benieuwdnaardeopvolgert
michiel_vandelft zegt
@rubenpriest: Mag ik vragen waarom je de E92 M3 weggedaan hebt..? :o
RubenPriest zegt
@michiel_vandelft: Dat mag. Ik vond de handbak niet zo fijn als gedacht. Achteraf voor een DCT moeten gaan. Vond het echter niet de moeite om een handbak in te ruilen voor een DCT. Vooral omdat je toch altijd bagger inruil aanbiedingen kreeg. Uiteindelijk verkocht aan een liefhebber waar af en toe nog contact mee heb :)
E34M5Touring zegt
Grappig, ik heb auto’s laten staan vanwege adaptive cruise. Verschrikkelijke optie. Vind het zelf niks en als je achter iemand zit die het heeft, rete irritant. Zeker in NL, waar een halve meter genoeg is voor mensen om em er tussen te douwen. Waar zo’n systeem dan weer panisch en overtrokken op reageert…
probono zegt
@e34m5touring: Laten staan zelfs? Mmm. Interessant. Is toch gewoon een optie die je kunt negeren, als de auto je verder goed bevalt?
vaakbenjetebang zegt
@probono: Ja en nee, in vrijwel alle auto’s heeft de adaptive cruise control geen standje ‘niet adaptive’. Dan heb je dus effectief een auto zonder cruise control, als je de ACC niet wilt gebruiken.
Stijnson zegt
@vaakbenjetebang: Zo ver ik weet kan je de acc uitschakelen bij Ford en Volvo. Ik rijd elke dag op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam en dan word ik gek van de acc. Je ziet ook zoveel mensen die onnodig links rijden hierdoor
E34M5Touring zegt
@probono: Was niet uit te schakelen volgens de dealer. Of adaptive of geen cruise. Ik vind het echt niet prettig. Dan maar wat anders. Die panische ingrepen steeds, niks voor mij.
eelco74 zegt
@e34m5touring: dat ligt dan wel aan de implementatie daarvan. Ik ben het mee eens dat heel veel nederlanders inhalen heel eng vinden en dan 1 meter na het inhalen weer snel invoegen. Toen ik mijn C klasse (s205) net had reageerde die ook hel abrupt op dit soort acties. Maar mercedes heeft kennelijk een update gedaan, er wordt minder abrupt geremd bij een dergelijke actie. En ook als er ineens ruimte is, gaat hij wat minder agressief op het gas om weer op de ingestelde snelheid te komen.
In frankrijk en duitsland is het helemaal een fijne optie, ik rij 70% van de reis op de distronic plus, ik zou persoonlijk echt geen auto meer zonder nemen,
joki zegt
Ik vind zo’n systeem ook verschrikkelijk, en al helemaal als je niet kan switchen naar gewone cruise control. Eigenlijk, door de ervaring die ACC me nu geeft zou ik er een wagen voor laten staan…
arta zegt
Ik heb een paar jaar geleden gegokt op een E36 320i automaat met bijna 200k op de klok. Auto was van de 3e eigenaar en had aantoonbare dealerhistorie.
Na aankoop bleek dat er bijna geen olie in het blok zat en een beetje witte drap op de vuldop…..
Auto bleek trek te hebben in bijna 4 liter olie. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar die zich echt van geen kwaad bewust was en altijd van beurt naar beurt was gereden zonder olie te peilen.
Lang verhaal kort. Het restje olie had veel vocht vanwege de vele korte ritjes en dat verklaarde de witte smurrie in de olie.
Na het bijvullen, een beurt en een paar keer goed op temperatuur gereden te hebben heb ik er twee jaar een hele fijne auto aan gehad. Verbruikte een liter op 6000 kilometer, maar reed super fijn.
Na 2 jaar een rampenbak (Golf 6 1.4 TSI DSG) nu een EV.
frederik zegt
@arta: Geluk gehad! Maar controleer je de olie niet als je een auto bekijkt?
arta zegt
@frederik: echt geluk gehad en super dom natuurlijk om dit niet te controleren.
Auto reed goed en er was bij de laatste APK voor €1500 aan uitgegeven bij de BMW dealer. Ik deed een bod waarvan ik dacht hij het nooit zou accepteren, zo ik had per ongeluk een auto gekocht.
SpeedGeek zegt
Ik mis eigenlijk je meing over de e46 zelf Ruben. Hoe was de ervaring om een e46 te hebben en was het beter/slechter dan een e90? Was het wat je er van had verwacht?
RubenPriest zegt
@SpeedGeek: Ik denk dat een E46 één van de lekkerste sturende auto’s voor het geld is. Niet beter dan een E90, maar dat is ook wat moeilijk vergelijken. Ik had een 330i en later een M3 die allebei tiptop waren. Deze E46 stond op wat oudere banden en heeft gevoelsmatig z’n beste tijd gehad. Het bezit oversteeg m’n verwachtingen. Ik vond het bijzonder comfortabel en rustig rijden, en dat voor een paar duizend euro.
SpeedGeek zegt
Wat betreft het feit dat een e90 beter stuurt ben ik het mee eens. Tijdens mijn vorige zoektocht ging mijn verstand liever voor een e90 330i en na proef te hebben gereden in een e46 en e90 durf ik ook wel te zeggen dat een e90 een stuk beter rijdt dan een e46. Waar een e46 330i van zichzelf al niet slecht is natuurlijk.
Uiteindelijk gekozen voor een e46 330Ci ipv een e90 omdat de e9x nog saaier is dan een pak halfvolle melk.
RubenPriest zegt
@SpeedGeek: yep, wel 80.000 km gereden met die 330i en nooit wat gehad in 4 jaar tijd. Destijds ingeruild met maar 1.000 euro verlies ten opzichte van aanschaf. Top aankoop geweest! https://www.autojunk.nl/2015/05/mijn-e90-330i-m-performance
bohica zegt
@rubenpriest: die uitlaat was toch wel briljant op de 330i . Onderin vol en zwaar midden gebied lekker rustig en bovenin snerpend als een e46 m3
freshlife zegt
Weinig uitgebreid/diepgaand stukje. Hoe was het verbruik? Hoe beviel het rijden?
RubenPriest zegt
@freshlife: Het rijden heb ik kort besproken in een andere comment. Het verbruik was 7.7 l/ 100 km over die 11.000 km. Het was ooit 7.4 l/100 km in perioden dat er voornamelijk snelweg kilometers werden gemaakt. Vind het zelf geen tegenvaller.
kemi zegt
@rubenpriest: vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar heb dezelfde waarden met mijn g20 318d. Dan is dat toch heel zuinig voor een oudere benzine wagen.
RubenPriest zegt
Exact! Nu reed ik net zo opa-achtig als de kleur van het interieur van de auto. Hij was het prettigst met 100 km/u op de cruise control en zachte acceleraties. Maar met 143 pk valt er toch geen eer aan te behalen om het pedaal ver in te trappen.
f31bmw320d zegt
@kemi: zo die lust dan wel een beste slok, met de f31 320d reed ik gemiddeld net 6,0 á 6,1 liter per 100 kilometer over 120.000 km in 3,5 jaar.
b088y zegt
@kemi: hoe dan? Blijft je automaat hangen in zijn 3? Of rijd je gemiddeld 180+? Krappe 1 op 13 voor een nieuwe diesel is toch wel een bezoekje aan de dealer waard.
kemi zegt
@b088y: Ik zal niet onmiddellijk een lintje krijgen voor eco-driving, maar verder als vlot mee in het verkeer ga ik zeker niet. De fabrieksopgave is altijd veel te optimistisch. Ik denk niet dat veel mensen effectief onder de 5l/100km blijven.
b088y zegt
@kemi: eens, fabrieksopgave als gemiddelde halen gaat hem inderdaad niet worden. Maar 1 op 13 vind ik best extreem, dat is bijna vergelijkbaar met mijn 15 jaar oude z4 benzine 6-cilinder.
Met mijn A4 35 TFSI, vergelijkbare auto (maar benzine), rijd ik gemiddeld ruim 1 op 16.
coldzero zegt
Met mijn 3.0i z4 haal ik hetzelfde verbruik met 50% snelwegkilometers. Dus vind het relatief dan een beetje tegenvallen al is een z4 wel iets lichter natuurlijk.
Ben benieuwd wat er voor de langere termijn voor terug komt.
BerlingoHdi zegt
@coldzero: Meeste E46 6 cilinders reden maximaal 1 op 11. Ik haalde dat alleen met rustig rijden(cabrio automaat).
realhustler zegt
Ik kocht een jong gebruikte auto in juli 2017. Niet teveel voor betaald. Een jaar later was de distributie aan de beurt, Een jaar later wat banden, remblokken en schijven. En toen ik de auto 2.5 jaar had, ging iets met de turbo stuk, en toen bleek er ook water in de BCM gekomen te zijn. Kortom, in de bijna 3 jaar die ik de auto had was de totale garage rekening 4000 euro. Tevens was de auto over die 3 jaar 5500 euro afgeschreven. Reken ik dan nog wegenbelasting en verzekering, dan kostte deze auto mij in 3 jaar tijd circa 16500 (en ook nog 5674 euro aan brandstof), Dat is dus 460 p/m, dat is private lease terrein.
Dus nu rij ik private lease. Kost me minder, echter de auto is ook wel wat kleiner en de brandstof iets duurder, maar helemaal nieuw en met de nieuwste snufjes, vooral Android Auto is handig.
BerlingoHdi zegt
@realhustler: wat voor auto was dat dan, privé is een Japanner kosten technisch vaak het beste.
spacemoon24 zegt
Een E46 Coupé blijft een tijdloze auto! Mooie bak. Wat betreft de nieuwe auto, ik gok een Volvo V60/V70. Modern, vlot (T4 of hoger), ACC en praktisch.
maxidyne zegt
Ik heb al 16 jaar een 330Ci van hetzelfde bouwjaar als deze. Ben nog steeds zeer content met de wagen, maar degelijk? Nee absoluut niet. Best veel mee gehad: Vanos, koelsysteem, stuurhuis, 2x kleppendeksel pakking, krukaskeering, differentieelkeering etc. En de wagen heeft op dit moment 110.000 kilometers. En ik rij er normaal mee, rustig warm rijden. Staat in een verwarmde loods.
Crosscabouter zegt
@maxidyne: dat is dan een zure tegenvaller. Is het bij deze auto’s niet zo dat de 328i en 335i qua motoren veel beter zijn dan de 325i en de 330i. Of is de jouwe helaas exemplarisch? Nb: gelukkig kun je altijd nog op een v8 hoogzit terugvallen 😉
BerlingoHdi zegt
@crosscabouter: E46 ging tot 330i (of M3). Ook de nokkenas en krukas sensoren gaan vaak stuk.
Crosscabouter zegt
@berlingohdi: maar blijft dan de 328 beter dan de 325/330?
BerlingoHdi zegt
@crosscabouter: je hebt de M52 motor van voor de facelift en M54 motor na de facelift, in principe hebben de kleinste tot grootste 6 cilinder benzine motor allemaal dezelfde kwaaltjes, subframe kan eerder kapot gaan bij meer vermogen.
ritzevespa zegt
Toevallig 1 maand geleden een e46 gekocht voor 2200 euro, maar wel veel werk aan
Precies 1 week mee kunnen rijden en toen kwam er rook uit 😂
Gelukkig wel een km stand van 147k kilometer dus wellicht ooit nog verkoopbaar in de toekomst.
Mooie auto en Jezus wat een wegligging
Ook al is het een 1.9 blokje het loopt toch best Pittig, en een drift neerzetten op nat wegdek in de 2 is heel goed te doen
pollet79 zegt
Ben zelf in bezit van een zilveren BMW E46 330cd coupe van 2004. Gekocht van 1e eigenaar met 70000km. Heb deze wagen nu bijna 9 jaar en 200000km op de teller. Grootste kosten waren de turbo en koppeling aan 180000km. Verbruik is rond de 7-7,5L. Is wel gechipt aan 75000km. Zeer sterke motorblok. Elke 10000km krijgt me wagen onderhoud. Al bij al is het een zuinige sportieve wagen.
pollet79 zegt
Ben zelf in bezit van een zilveren BMW E46 330cd coupe van 2004. Gekocht van 1e eigenaar met 70000km. Heb deze wagen nu bijna 9 jaar en 200000km op de teller. Grootste kosten waren de turbo en koppeling aan 180000km. Verbruik is rond de 7-7,5L. Is wel gechipt aan 75000km. Zeer sterke motorblok. Elke 10000km krijgt me wagen onderhoud. Al bij al is het een zuinige sportieve wagen.
Dizono zegt
0,30 euro per kilometer ex brandstof. Komt er dan nog zo’n 16 cent bovenop. Niet slecht, maar goedkoop…? Met m’n V70 Classic op LPG scoor ik de helft. En dat is nog voordat ik het zakelijk afschrijf. Maar goed, het is dan ook geen echte liefhebbersauto. Het hobbygeld gaat naar de Duc, waarvan ik de kilometerprijs niet eens wil weten.
densk zegt
Ik heb er zelf ook één. Deze maand twee jaar in het bezit. Een facelift 320 coupé uit 2004. Van binnen en buiten volledig met origineel met M-pakket.
Draagarm rubbers, Vanos revisie icm nieuwe kleppendeksel pakking zijn al (door mijzelf) uitgevoerd. Daarnaast natuurlijk het reguliere onderhoud.
Merk wel dat er nu nog een aantal grote kostenposten aan zitten te komen. Koppeling/ vliegwiel klappert bij wegrijden en flinke dip telkens bij overschakelen. En schokdempers zijn ook niet meer wat het moet zijn.
Daarnaast begint roest in zeer minimale vorm op te spelen. Ook dit verdient komend jaar de aandacht.
Fijne en vooral mooie auto vind ik het wel. Alleen door bovenstaande punten nu wel wat minder eigenlijk. Investeren is wat je blijft doen met auto’s op leeftijd.