De boel mooier maken dan het is. Wat zegt de smaakpolitie hier eigenlijk over?
Als je een M3-badge ziet op een 318i trekken we toch vaak een vies gezicht. Bah, dat doe je niet. Veel autoliefhebbers kunnen zich hier in vinden. Maar als je die gedachte een segment hoger trekt, is het dan wel toegestaan of het is nog steeds not done?
Ferrari 599 GTB GTO
Dit ethische aspect komt ter sprake wanneer we naar deze Ferrari 599 op Marktplaats kijken. De kenner heeft het al gezien. Of tenminste, de kenner denkt te maken te hebben met een GTO. Dit is echter een 599 GTB Fiorano. Oftewel, ordinaire badgetuning. In dit geval zijn zowel de badges als de body van een GTO geplakt op een GTB.
Op de redactie kijken we hier gemengd tegenaan. Ondergetekende kan het wel hebben, mits je de GTO-badge eraf trekt. Want de GTO-look maakt de GTB wel degelijk een dikkere body. Blasfemie, aldus collega redacteur @machielvdd. Hij is van mening dat de auto origineel moet blijven en zich niet moet dikker voordoen dan hij is.
Dit exemplaar
Ik denk dat je voor beide meningen wat kunt zeggen. De auto in kwestie komt uit 2006 en heeft 49.996 km gelopen. Mede dankzij de bodykit en de Novitec-uitlaat vraagt de aanbieder er een flinke 174.995 euro. Dat is toch aardig wat geld. Een beetje Ferrari 599 GTB moet je toch wel voor 130 mille of minder kunnen oppikken in 2024. Tenzij het een HGTE betreft, die blijven wel geld waard. Om nog maar te zwijgen over een echte GTO. Dus geen neppe.
De Ferrari 599 GTB Fiorano is een waanzinnige GT. Met een atmosferische V12 onder de kap, goed voor 620 pk. Dezelfde motor als de Enzo Ferrari en met een topsnelheid van 330 km/u is het heerlijk afzakken naar Frankrijk of Italië. Met een sprint naar de honderd in 3,7 seconden is nog steeds een razendsnel ding.
ghengiskhan zegt
Zoals de auteur al zegt: prima, maar laat de badges in de la liggen.
Andersom mag wel, trouwens. Een 318i badge op een M3 is gewoon lache.
Robert zegt
Liever een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren.
vaakbenjetebang zegt
@rrrobert: Zelf zou ik dit ‘mijn’ 599 niet aandoen, maar met een atmosferische V12 met ruim 600 ponies is het, om in de beeldspraak te blijven, nog altijd een beste wolf.
petroldrinker zegt
Prima zolang hij het niet voordoet als een GTO door dat te zeggen tegen mensen en zonder badges, doet ie beiden wel dan natuurlijk vreselijk fake…
petroldrinker zegt
Overigens onder de 130K kan je ook prima exemplaren vinden, en ook met HGTE pakketten erop….
alloallo zegt
Ik verwijder altijd de badges van mijn auto! Ongeacht model.
degrotemuis zegt
Zo op het oog lijkt dit wel strak uitgevoerd, dus eigenlijk gewoon kwalitatieve optische tuning, op de badges na. Kan zijn dat t niet je smaak is en voor mij is het ook zeker geen 45k meerprijs waard ten opzichte van een vergelijkbaar standaardmodel, maar de gemiddelde Golf 1.0 tsi met R look of Focus EcoBoost met nep RS look vind ik erger, omdat die meestal ook niet de best passende bodykit hebben. De badges geven het wel iets triests, vooral die achterop. De bodykit kan je nog voor jezelf doen, gewoon omdat je het mooi vind. Dat zou heel misschien ook nog kunnen gelden voor die badge op het dashboard. Maar die badge achterop doe je voor anderen.
Gulli zegt
Iedereen die wel eens goodies op zijn auto heeft geplakt weet dat je deze investering er nooit meer uit krijgt. Dus ik hoop niet dat deze eigenaar verwacht er GTO prijzen voor te gaan krijgen.
Verder ziet het er wel lekker dik uit, ik snap het wel.
kareljansen zegt
Als je dit nou puur doet omdat je het mooi vind, helemaal prima. Die logo’s erop tonen dan weer een hoop geestelijke armoede, ondanks de financiële welvaart.
Aon zegt
Ik zou hem ombouwen naar klassiekers maatstave. Ditsoort goedkoop na doen binnen ferrari vind ik maar op zn zachts gezegd niet fijn. Dus restomodden of hoe je het ook wil noemen en als je de centen hebt ff aankloppen bij een professionele carossier,