En je kan hem nog kopen ook.
We zijn allemaal wel bekend met Alpina. De firma van de heer Bovensiepen uit Buchloe heeft de afgelopen jaren de meest fijne auto’s op de weg gezet. Het recept is simpel: men neme een (al bijzonder fijne) BMW, voeg wat vermogen toe, iets exclusiever interieur en 20-spaaks lichtmetalen velgen. Zoals met veel goede recepten kun je het keer op keer toepassen. Alpina doet dit dermate goed dat we kunnen spreken van een ware fabrikant.
Alpina heeft slechts drie keer een BMW Roadster aangepakt. De eerste was op basis van de BMW Z1, die men de Alpina Roadster Limited Edition noemde. Hiervan zijn er 66 gebouwd (waarvan 33 voor de Japanse markt). Zeldzame auto dus, want je hebt al gauw 150.000 euro nodig voor een mooi exemplaar. De tweede variant is de Alpina V8 Roadster, met de motor uit de B10 en diens automaat. De derde variant zie je op de foto’s: de Alpina Roadster S 3.4.
De basis voor de auto is uiteraard de BMW Z4 3.0i. Het is nog een klassieke Alpina, dus met een handgebouwde motor. De motoren van de huidige Alpina’s worden door BMW gebouwd naar Alpina-specificatie en direct in de fabriek gemonteerd. Alpina doet nu enkel de afwerking van de auto’s. Maar goed, de Roadster S heeft nog een ‘echt’ Alpina-blok. Deze 3.4 liter grote zes-in-lijn levert standaard 305 pk en 362 Nm aan koppel. Goed voor een 0-100 sprint in 5,3 seconden en een topsnelheid van 265 km/u welke verhoogt kon worden naar 270 als je de hardtop monteerde.
Maar voor sommige is dat niet voldoende. Zoals bij dit exemplaar. De vorige eigenaar wilde zijn unieke auto nog iets unieker maken. Dat is gelukt, als we kijken naar de lijst met modificaties:
– Compressoropbouw door ESS Tuning in Noorwegen, maximaal vermogen ca. 400pk;
– Custom made schokdempers door onze nationale trots Reiger Racing Suspension in Hengelo Gld (de kracht achter vele Dakar- en WRC-successen). De dempers zijn voorzien van thermostatische compensatie, verstelbare low- en high-speed compressie en verstelbare rebound;
– Mov’it 380mm geperforeerde remschijven met 6-pots remklauwen voor;
– Recaro Pole Position kuipstoelen met stoelverwarming en Schroth ASM Autocontrol III driepuntsgordel;
– Drexler sperdifferentieel met 6% kortere eindoverbrenging;
– BMW Z4M-stuurwiel met stuurwielbediening (origineel Alpina-stuurwiel aanwezig);
– Verlichting van facelift;
– BMW Z4M-motorkap;
– BMW aero side skirts en diffuser.
Om te zien hoe dit in zijn werk is gegaan kun je deze video van @femme bekijken.
Geen gekke bodykits, chromen spinners of krokodillenvederen bekleding, maar zorgvuldig uitgezochte upgrades om de auto net even af te maken. Maar dan vraag je je toch af: een Alpina tunen? Mag dat wel? Mocht je er mee zitten: koop hem vooral niet. Maar heb je 52.900 euro in je dashboardkastje liggen die op moeten, klik dan hier voor de advertentie.
mathay zegt
Dit is de auto van Tweakers.net oprichter Femme Taken. Hij heeft paar jaar terug Tweakers verkocht aan de Persgroep en daarmee een leuk vermogen mee verschaft.
OT: prachtige wagen, zou ik graag willen hebben.
stephane8200 zegt
@mathay: inderdaad. Wij zijn 4 jaar geleden met hem en nog wat anderen naar Londen geweest waarbij hij die auto mee had. Wij zijn toen zelf nog naar Wales gereden voor de Evo triangle maar zij zijn toen niet mee gegaan.
mashell zegt
@mathay: Femme heeft deze wagen dus een beetje veel getweakt…
moveyourmind zegt
Begeerlijk apparaat!
Prestaties bijna over the top, qua uiterlijk bijna een understatement, zeker in deze deftige grijsbruine kleur.
kenner zegt
Sick ! Vind alleen deze alpina velgen nergens op staan, ook niet op die Z8
rob5nismo zegt
Alleen de velgen zijn echt draken.
Verder is het prachtige wagen
reiziger zegt
Die koplampen kijken mij een beetje raar aan…
peidur zegt
Er staat een gewoon bmw logo op de voor en achterkant. Ik dacht dat dit bij Alpina ook altijd werd aangepast?
C220AMG zegt
@peidur: kan, hoeft niet
2wheeler zegt
@peidur: alleen tuners zoals Hartge en Brabus veranderen de logo’s naar hun eigen logo. Alpina laat er BMW logo’s op zitten.
lekbak zegt
@2wheeler: brabus is ook een fabrikant, net zoals Alpina. Je kunt gewoon kiezen wat je er op wilt hebben…
FelixF zegt
@peidur: Alpina doet dit nooit. Alpina logo’s voor en achter zijn altijd naderhand gemonteerde Chinese knock-offs.
lincoln zegt
Absolute heilschenis ..
Alle passie en emotie bij de schroothoop omwille van wat peekaas !!
Rijbewijs afnemen van iedereen die hier goedkeuring aan geeft lijkt me een milde straf ..
+ burn it with fire ..
+ vette bommetjes belasting ..
jaspervdwinden zegt
@lincoln: goh, verrassend weer…
lincoln zegt
@jaspervdwinden:
En origineel .. alles moet origineel blijven ..
Standaard origineel ..
spylegion zegt
@lincoln: Alles ís toch origineel uit de verschillende fabrieken gekomen?
FelixF zegt
@lincoln: Jij zou ook eens origineel moeten worden ;)
fmgarcia zegt
@felixf: Gelukkig is Lincoln enorm orgineel. Bedenk even als er twee van die gasten op AB zouden zitten.
e1000bmw zegt
@lincoln: OEM for life!
w0o0dy zegt
@lincoln: hoe staat het met de TT? ?
toyotafortuner zegt
Prachtig ding zeg!
allesmetturbo zegt
Lekkere upgrades om de auto nóg fijner te maken, tuurlijk mag dat. Je eigen auto naar eigen wens met eigen geld aanpassen, dan word het nog meer een auto die bij je past
Dutchdriftking zegt
Is er niet een filmpje op AJ van deze auto van de trip naar Noorwegen?
ramshoek zegt
Auto = goed
Titel van dit artikel = FOUT !!!
Een Alpina is een Alpina en geen getunede BMW.
Er is dus geen sprake van ‘een getunede auto tunen’…
e1000bmw zegt
@ramshoek: er had inderdaad “Een veredelde auto tunen” moeten staan.
ghost zegt
Blijft een kappersauto. Ik sla over.