Dat is toch de droom, om rijlessen te ondernemen in een Ford Mustang als lesauto.
Het is niet ongebruikelijk om een Ford Mustang te huren als trouwauto, maar als lesauto? Toch is het zo. Anno 2021 kun je gewoon lessen in zo’n dikke bak. Nou, met een kleine kanttekening die jij al van een kilometer zag aankomen. Namelijk het feit dat we het hier niet hebben over een Mustang met een vijfliter V8.
In plaats daarvan hebben we het over de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E. De SUV van het automerk is recentelijk door het CBR officieel goedgekeurd als lesauto. Het is natuurlijk wel een auto met een beperking, deze Ford. Of, wat eerbiediger gezegd, het levert een gelimiteerd rijbewijs op als je hier je lessen in voltooid. Je mag namelijk praktijkexamen doen voor code 78 rijbewijs. Oftewel, een automaat rijbewijs. Rijden met een auto met een handgeschakelde versnellingsbak is dan niet toegestaan.
Anno 2021 is dat niet een heel groot probleem meer. De meeste nieuwe auto’s hebben meestal een automaat. Bij een elektrische auto is dit sowieso het geval. Het voordeel van een Ford Mustang Mach-E als lesauto is dat de leerling geen koppeling of versnellingsbak kan slopen. In het ergste geval trapt de leerling het verkeerde pedaal in, maar dan kan de instructeur nog altijd ingrijpen met zijn eigen pedalen.
undifined1 zegt
Doet me weer denken aan mijn rijlessen, had les in een (toen) 10 jaar oude Discovery II. Eigenlijk perfecte lesauto, je zit mooi hoog alles goed te zien, keertje stoeprand meepakken heeft de auto geen schade aan en is eigenlijk nog behoorlijk wendbaar
sportabgasanlage zegt
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een instapper Peugeot 306 diesel. Lekker spartaans, maar goedkoop lessen: ik was incl examen nog geen 700 gulden kwijt.
mustang750supersnake zegt
@sportabgasanlage: lekkere wagentjes die 306jes….maar had een roland garros uitvoering…zou k nu best willen hebben…
Jasper2020 zegt
Geef zelf sinds een paar maanden rijles in een Tesla model 3 2021 Long range Dual motor.
Leerlingen vinden het helemaal fantastisch, ik trouwens ook!
Door de lagere bijtelling/afschrijving/mia/geen wegenbelasting/nooit meer tanken rijd ik voor hetzelfde tarief als de Volkswagen upjes met automaat hier in de regio. Total cost of ownership van de tesla tov een golf 8 diesel automaat is werkelijk de Tesla een stuk voordeliger, lijk wel gek om dan voor een golf te kiezen.
Wel zet ik de auto tijdens lessen op “chill” mode voor een 0-100 tijd van zeg 7.5sec, dat moet snel zat zijn en de “roll” functie zodat het rijden het meest lijkt op een traditionele automaat.
cossiekiller zegt
Dit is alsnog beter dan die Nissan Almera uit ’97 die ik als lesauto had. Was wel een puristische handgeschakelde en atmosferische knaller! Dat dan weer wel.
mazdav6 zegt
Ik moest het tijdens mijn rijlessen doen met een VW Polo 1.2 tdi slowmotion met 450k+ op de teller. Ben blij dat ik daar na 20 uur les vanaf was haha.
rutgerg zegt
@cossiekiller: ik in een ford focus van de eerste generatie. Ding was net nieuw toen en best cool toen der tijd.
jarnobakker zegt
@cossiekiller: ik moest het doen met een toyota corola diesel uit 1992… Geloof mij invoegen op de snelweg was een hele uitdaging.
petroldrinker zegt
Laten we ze vooral lessen in autos die veel voor je uit handen nemen, zodat als ze daarna in een oud koektrommel stappen (want meer kan 90% niet betalen) om een lekkere 4avage tr maken… heel handig
Robert zegt
Ik ben wel benieuwd wat de tarieven zijn van een les in zo’n auto. En enkel automaat rijden zie ik op de korte termijn toch wel als nadeel, tenzij je geld genoeg hebt om een jonge occasion met automaat te kunnen scoren, want die zijn toch nog wel schaars als je het tussen de oudere, betaalbare auto’s moet zoeken.
Zelf heb ik les gehad in een Opel Kadett 1.8 GT en daarna een Vectra A 1.8i.
ergens eind 1987 tot begin 1989. Lesgeld kostte een wopping 45 gulden per uur, maar dan had ik ook echt een heel uur les (zonder halen of brengen van een andere leerling).
b00st zegt
Je geeft zelf al antwoord op je vraag denk ik. De tarieven zullen hoger zijn, voor mensen die het kunnen/willen betalen, die zich ook geen zorgen moeten maken om een tweedehands barrel te rijden, maar gewoon een nieuwe Mini of whatever van papa cadeau krijgen.
sportabgasanlage zegt
De wat grotere rijscholen bieden meestal ook les in een automaat aan (voor mensen die niet kunnen of willen schakelen, bijv. ouderen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen). Die auto’s kunnen ze nu vervangen door een elektrische auto. Het gros van het wagenpark zal voorlopig gewoon ICE met handbak blijven.
Ik zag laatst overigens een Model 3 als lesauto, dus deze Ford heeft zeker niet de primeur.
rutgerg zegt
Ik zie steeds meer ev lesauto’s. Houdt dat dan in dat er straks niemand meer in een handgeschakelde auto mag en kan rijden…. Zo beperk je als rijschool wel je doelgroep hoor. Voordat de gemiddelde tiener een ev of automaat kan kopen issie wel flink wat jaren verder vaak.
r3fl3x zegt
Interessant wat er gaat gebeuren ja. Handgeschakelde auto’s zijn wel echt minder en minder verkrijgbaar. Wie weet vervalt de uitzondering voor automaat gewoon. Moet je zelf maar zorgen dat je leert schakelen als je zo graag een oude handbak wilt rijden.
papa zegt
Hoe zit het met flipperbakken? Is dat automaat of handgeschakeld
sportabgasanlage zegt
@papa 100% automaat
b00st zegt
Geen koppelingspedaal = automaat
vaakbenjetebang zegt
Lang geleden, mijn rijlessen voor B. Dat was in een uni-bordeauxrode VW Golf III diesel. Uitrustingsniveau CL, met kunststofzwarte bumpers en ‘manual everything’. Atmosferische diesel hè, dat spreekt. En dan leer je wel schakelen, want anders kom je niet van de plek. Mensenkinderen, wat was dat ding traag.
Anno nu is zo’n code78 helemaal zo gek nog niet. Goed, het beperkt je keuze voor je (eerste) autootje enigszins maar ik denk dat 95% van de mensen meer heeft aan leren rijden in een auto met alle elektronische toeters, bellen en (hulp)systemen dan in eentje met een technisch relikwie als een handbak. Je haalt dat rijbewijs immers voor de komende 50 jaar, niet voor de voorbije… Laten we wel wezen, de gemiddelde autoblogger heeft ook al geen idee meer hoe om te gaan met een handchoke, de eigenaardigheden van carburateurs of een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak.
sportabgasanlage zegt
@vaakbenjetebang Double Clutch FTW!
kniesoor zegt
Aanslingeren FTW ! :-D
O plaat zegt
Met een choke leer je op 5 min omgaan. Als je niet met een handbak kan rijden volgens jouw rijbewijs, mag je het nooit. En ja er zijn tal van voorbeelden waar dit nuttig kan zijn. Als je als stielman bij een bedrijf begint heb je bvb 99% kans dat je met een handgeschakelde bestelwagen van de zaak zal rond rijden. En dat is nog maar één voorbeeld.
vaakbenjetebang zegt
@shiva: Je snapt mijn punt: de techniek schrijdt voort. Al die ouwerwetse meuk is leuk voor ons liefhebbers, maar voor normale mensen totaal niet interessant of relevant – en een handbak is ouwerwetse meuk anno 2021. Mach-E te laten voor wat hij is. Voor 95% van de mensen is het nu al, of anders op de zeer korte termijn, een volkomen triviaal punt. De handbak gaat er uit. Big whoop. De ‘echte’ truckers moesten ook altijd wat meewarig lachen om zo’n gesynchroniseerde ZF-bak, vervolgens moest een halve generatie later lachen om de EPS, maar ondertussen is zo’n halfautomaat en ook de handbak ook in dat wereldje nagenoeg uitgestorven. En dat is een wereldje van beroepschauffeurs, niet van mensen die per ongeluk van A naar B moeten…
jarnobakker zegt
@vaakbenjetebang: ik ben van ‘ 83 . mijn allereerste keer rijden was in een lada die ouder was als mij ( was wel ruim voor de toegestane leeftijd).
vaakbenjetebang zegt
@jarnobakker: Zelf ben ik van 1978, en mijn eerste, qua leeftijd hoogst illegale kilometers (nou ja, meters) heb ik onder begeleiding van mijn vader gemaakt in een toen al aardig gammele Escort Mk2 op een lege, onverharde parkeerplaats bij de plaatselijke amateurvoetbalclub. Je snapt: kostelijke lol.
sportabgasanlage zegt
Mijn eerste meters achter ’t stuur bij m’n vader op schoot waren in ’n rode Renault 4 uit 1980.
vaakbenjetebang zegt
@sportabgasanlage: met paraplu-pook? Lachen!
sportabgasanlage zegt
Jep! Recht uit ’t dashboard
spidermann zegt
Les in een Opel Ascona B 2.0 diesel in 1981, wat was dat een slome duikelaar.
Daarna nog CE/DE gehaald in een Opel Blitz met open laadbak.
allesmetturbo zegt
Gadver, zou er dood niet in gevonden willen worden. Lelijk ding
civicfk3 zegt
Hier in Assen rijd al een aantal weken een model 3 rond met losbordje op het dak, wel even wat anders dan de 206 hdi waarin ik les had :’)
mustang750supersnake zegt
dit is geen mustang!
mustang750supersnake zegt
overigens mijn eerste ‘les’ gehad van een kameraad toendertijd in zijn grijze kadet…
hij zei van te voren: wedden dattie je de eerste keer wegrijden afslaat? ikke ‘neeeyoh’…..
5 mtr verder….ik zei t toch🤣….
degrotemuis zegt
Toch maar een Mustang GT met handbak als lesauto als het een Mustang moet zijn. Code 78 beperkt je nu nog best wel lijkt me. Beginnende bestuurders beginnen volgens mij niet heel vaak met nieuwere auto’s. Oudere kleinere auto’s (ivm kosten) met automaat zijn niet bepaald in overvloed te vinden. Ook lease kan lastig zijn ivm lease budget aan het begin van de loopbaan. Of een busje huren of lenen met verhuizen, toch lastiger. Dus als je kan, zou ik toch afrijden in een handgeschakelde auto. Dat hoeft dan niet meteen zoiets als mijn lesbak te zijn, een Nissan 1.4 op LPG met op de dag van het examen net een nieuwe koppeling was toch een extra uitdaginkje, maar in ieder geval een handbak zodat je jezelf geen beperkingen oplegt. Net als meteen lessen en afrijden op een zware motor als je oud genoeg bent. Ook als je het niet meteen gebruikt, altijd handig om te doen, just in case.
Max zegt
Een Elektrische auto, een SUV, een automaat… Wat is er dan nog leuk aan het rijden??! Alsjeblieft zeg!