Hartstikke betrouwbaar, die Saabjes. Deze superstrakke Saab heeft slechts 1 eigenaar gehad!
De tijd dat de laatste Saab van de band rolde, is telkens verder weg. De tijd zorgt ervoor dat uiteindelijk alles weg is, of het nu gaat om foute politici, aangename temperaturen of 2 Unlimited: het zal uiteindelijk nie meer bestaan. Voor Saabs geldt dat natuurlijk ook. Ze gaan een keer uit het straatbeeld verdwijnen.
Maar dat lijkt vooralsnog niet helemaal te lukken, want we keken eventjes op Marktplaats en potjandrie, wat zijn er nog veel Saabjes te koop! Dat komt natuurlijk niet alleen door de ongelooflijke kwaliteit van die auto’s. Het betekent simpelweg ook dat eigenaren enorm geld investeren om die auto’s rijdend te houden.
Superstrakke Saab 9-5
En dat moet de vorige eigenaar van de superstrakke Saab 9-5 ook gedaan hebben. Want we hebben weer eens leuke auto gevonden! Dit is namelijk een Saab9-5 van de tweede generatie. Het was de laatste strohalm van Saab om er wat van te maken. Victor Muller had met Spyker net Saab overgenomen en de 9-5 moest een succes worden om van Saab een succes te maken. Dat is helaas niet gelukt, maar gelukkig hebben we de auto’s nog.
In dit geval is het een Saab 9-5 van de eerste eigenaar! De eerste! Die heeft de auto 30 oktober 2010 opgehaald bij een Saab-dealer. Vervolgens heeft deze beste man (of vrouw, dat mag ook tegenwoordig) er meer dan 500.000 km meegereden. Meer dan een half miljoen! Alle kilometers zijn keurig geregistreerd. Geen schimmige import met een hoop eigenaren, maar gewoon een dikke auto van één eigenaar.
Cryptisch
Het is uiteraard een diesel, de cryptisch naamgegeven 2.0 TTID (spreek uit op zijn engels ‘Tie-Tiet’). Dat is dus een tweeliter diesel met twee turbo’s. Deze leverde 190 pk en was gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. Ja, dat was vroeger ‘de dikste diesel’. Leuk weetje: General Motors had een zescilinder diesel in de planning. Deze motor had een cilinderinhoud van 2.9 liter en leverde zo’n 250 pk en 550 Nm.
De motor was dusdanig ontworpen dat deze in auto’s met de motor in lengte als overdwars geplaatst kon worden. In lengte voor de Cadillac CTS en overdwars voor de Saab 9-5 en een Opel Insignia OPC diesel (ja, echt!). Lees hier meer over de 9-5 met zescilinder diesel.
Aero Exclusiv!
Hier hebben we het dus over de viercilinder in de befaamde Aero Exclusiv-trim. Dat is op zich wel jammer dan Saab, dat een relatief lichte diesel de naam ‘Aero’ mocht dragen. Badge-devaluatie is van alle tijden, zoveel is duidelijk.
De auto smoelt anno 2024 nog altijd heel erg goed, dus zo erg is het niet dat de auto een Aero-uitvoering is, met die dikke wielen en bumpers. Helemaal ongeschonden zijn ze niet uit de strijd gekomen. Links en rechts zijn er wel wat krasjes te zien. Maar hey, 509.397 km (NAP!) is dat ook niet gek. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Bekijk hier de epische beelden van Victor Muller en een piepjonge @wouter
Meer lezen? Hier: de echte en minst echte Saab-modellen!
kniesoor zegt
Op basis van het NAP-rapport ontstaat de indruk, dat de oto de eerste 3 jaar/175.000 km geen onderhoud heeft gehad. Lastig voor te stellen, maar wel iets om effe nader te onderzoeken alvorens ‘m aan te schaffen, lijkt me.
pechweg zegt
Het RDW houdt pas sinds 01-2014 de registraties bij voor in het NAP-rapport volgens mij.
tmenges zegt
De km stand wordt toch bij elke apk doorgegeven? Nieuwe autos hoeven eerste 3 jaar geen apk keuring te ondergaan, wellicht daar iets mee te maken?
lpgbarrel zegt
Ding rijdt nog na een half miljoen km, wat maakt de onderhoud historie dan nog uit..
mattr zegt
En ze vragen er €8.900 voor.
rockefellar zegt
Wouter is goed opgedroogd 😀
Del Toro zegt
De Saab nog beter. Het dieselmotortje is wat spartaans, vooral bij koud starten. Maar die auto zou ik (als ik er plaats voor had) met een benzinemotor terug willen. Wat een tijdloos mooi design.
tmenges zegt
Ik blijf dit toch wel een machtig mooi model vinden.
Robert zegt
Wat een beauty 😍.
Jammer dat het een diesel betreft – met dik 190 euro per maand aan MRB is dat een no-go voor mij.
mashell zegt
Natuurlijk heeft de wagen wat gebruikssporen, natuurlijk weten we allemaal dat deze naar Polen verkocht wordt en er ergens tussen Rijssen en Wroclaw de teller op magische wijze 330.000 kilometers terugspringt maar kon de auto werkelijk niet even gewassen, gestofzuigd en gepoetst worden voordat er foto’s gemaakt werden? Nu oogt het zo liefdeloos.
MarcoM zegt
Inderdaad, om een mooi model zo te promoten voor een bedrijf als Baan, is dit not done.
Design_Driven zegt
Ik heb precies dezelfde, net geen 200k. Heerlijke auto maar wel roest gevoelig helaas en ik heb best al wel wat probleempjes gehad. De mijne is een xwd en helaas is de aandrijf as naar de achterwielen kaduuk. Die ligt bij een specialist want niet meer te krijgen.
De ttid is wel een erg prettige motor en een stuk smeuiger dan de tid met 160pk, 190pk is niet bijster veel maar heeft genoeg trekkracht en de twee turbo’s lossen elkaar lekker af, dus perfect om lekker mee te de Autobahn af te knallen en de lange wielbasis maakt hem erg comfortabel en stabiel.
Wel jammer dat bij dit exemplaar de LED verlichting niet werk aan de achterkant, die was toen wel zijn tijd vooruit. De mijne was bij aankoop gebarsten (koste ruim 1000 euro voor een 2de hansje) maar deze is voor 200 weer werkend te krijgen met een kit van Blom.