Volkswagen nam de nieuwe Golf R naar buiten, dit is hem geworden.
Voorzien van hevige camouflage. Want wat Volkswagen precies van plan is met de nieuwe Golf R is nog een geheimpje. Vorige week onthulde het Duitse automerk de Golf 8.5 facelift. Nieuwe varianten van de reguliere motoren, diesels, hybride, GTE en GTI werden voorgesteld.
Hoe Volkswagen vorm gaat geven aan het topmodel is nog niet bekendgemaakt. Dat de Golf R terugkeert is een feit. Dat is an sich al goed nieuws. Zo vanzelfsprekend is het nu ook weer niet dat een hot hatch met meer dan 300 pk op de markt verschijnt. Daarover gesproken. Als de nieuwe Volkswagen Golf R komt is er nog niets bekend over een eventuele Nederlandse verkoop. Gezien de hoge BPM kan het prijskaartje een bittere pil worden.
Nieuwe Volkswagen Golf R
Tijdens de Ice Race in Zell am See in Oostenrijk afgelopen weekend beleefde de nieuwe Volkswagen Golf R zijn debuut. Weliswaar als camouflage prototype. Volkswagen laat nog niets los over het aantal pk’s die de geblazen 2.0 liter turboviercilinder onder de kap heeft. De echte onthulling van het vlaggenschip volgt halverwege 2024.
De uitgaande Golf R was goed voor 320 pk. In 2023 kwam het merk met de gelimiteerde Golf R 333. Het is dus afwachten hoeveel pk’s VW propt in de tweeliter van de nieuwe. Het merk wil daar zelf in elk geval nog niets over zeggen.
Volkswagen R is het premium performance merk van Volkswagen en staat al meer dan 20 jaar voor sportiviteit en dynamische prestaties. Hier bij de Ice Race ontmoet het verleden de toekomst. We kunnen haast niet wachten tot de hier nog vermomde Golf R deze zomer zijn première viert
Reinhold Ivenz, hoofd Volkswagen R
Aan de hand van een aantal showdowns lieten coureur Hans-Joachim Stuck en Johan Kristoffersson zien wat er zoal mogelijk is met Volkswagens op ijs en sneeuw. Onder andere een Golf I GTI, Golf IV R32, een Golf II en de Golf R prototype kwamen in actie in Zell am See.
Robert zegt
“Onder andere een Golf I GTI, Golf IV R32, een Golf II (…) kwamen in actie in Zell am See.”
Wat mij betreft allemaal stukken leuker dan de huidige generatie. Maar goed, ik word oud, merk ik nu.
Dutchdriftking zegt
Een Golf III variant VR6 synchro had ik dan wel weer willen zien.
a_buis zegt
Die is dik! En dat bedoel ik niet positief…
mashell zegt
Een saaie Golf in de sneeuw met een Audi logo erachter. De boodschap is duidelijk: eventjes doorsparen.
kilum zegt
Wel tof en onwijs veel PK. Maar wat zijn die dingen absurd duur. Echt niet normaal meer. €85K voor een Golf. En dat is dan de vanaf prijs ook nog.
Robert zegt
Da’s van alle tijden, hoor. De allereerste Golf (III) met VR6 kostte bij introductie (in 1991) destijds 65 mille, in guldens. De wereld sprak er schande van, want dat was tweeënhalf keer de prijs van de instapper…
Wat dat betreft zijn de verhoudingen nog aardig gelijk gebleven.