*zwaait*
Snik. Huil. De dood van de Defender is in zicht. December 2015 markeert de maand waarin in Solihull de laatste Defender van de band stuitert, waarmee een einde komt aan een 68 jaar oud icoon. De nek omgedraaid door veiligheids- en milieunormen. (Hij krijgt trouwens gewoon een opvolger, dus hou nu maar weer op met wenen.)
Om het oudje te eren klapte Land Rover er laatst een drietal speciaaltjes uit. De oranje gespoten Adventure, de in stemmig grijs/zwart gestoken Autobiography en de groene Heritage. Afgeladen met verwijzingen naar het verleden.
De felgekleurde Defender Adventure Edition is de versie voor avonturiers, met standaard bodembescherming en forse Goodyear MT/R-banden. Hij is verder te herkennen aan sierplaten en een nieuw interieur van leer.
De Autobiography Edition peutert meer vermogen uit de 2.2 diesel. 150 in plaats van 122 pk. Ook de optielijst is maximaal ingevuld, en natuurlijk ontbreekt het Windsor-leder niet.
De Heritage Edition is voor de nostalgisten. Uitgevoerd in de kleur Grasmere Green en met een wit dak, inclusief 166-details die verwijzen naar het eerste preproductiemodel: de Huey. Vanaf augustus zijn ze te bestellen.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas, hebben deze ook nog een ander blok? de V8 Supercharged zou een mooie afsluiter zijn.
jrk68 zegt
Je zou zo’n ding toch met veel plezier dwars door de Groenlinks burelen jagen….
Dutchdriftking zegt
@jrk68: Geniaal!
rolov zegt
Was ik maar rijk ipv zo vreselijk knap. Dan haalde ik die heritage edition. Die adventure edition vind ik ook wel erg leuk.
robert110 zegt
Ik blijf het jammer vinden. Ik hoop er toch nog ooit een te kopen. Een mooie 110 soft top zo uit het leger. Maar dan moet mijn baas mij wel eerst meer betalen.
mrrallycross zegt
Jammer dat ze stoppen, zo een auto heeft toch wel een goede uitstraling wat betreft offroad.
gash zegt
Leuk voor erbij, want wat zitten die wagens toch slecht. Model van 68 jaar oud, ergonomie idem ditto.
smoked zegt
@gash: Laat staan het rijden, komt door het ouderwetse ladderchassis.
gash zegt
@smoked:
Ik moet lachen om die lui hier in Amsterdam Oud-Zuid die zo’n Defender voor de mooi hebben gekocht. Afzien in zo’n hok. :)
roppp zegt
@gash: dat maakt niet uit. Dit is nog echt autorijden. 68 jaar zonde als de daarmee stoppen……
mashell zegt
Ohh wat leuk. Naast de beurs in Geneve is de redactie ook nog in een automuseum geweest.
desjonnies zegt
Om een echte ode aan de oude LaRo’s te brengen, zijn deze modellen trouwens uitgerust met abominabele slechte remmen, geen stuurbekrachtiging en lostrillende brandstofleidingen om de hang naar avontuur te vergroten.
Verder trekken deze drie actiemodelletjes als een gek naar rechts als het wegdek op de Nederlandse dijk wat bollingen vertoont, wederom om de hang naar avontuur te vergroten het geheel echter te maken.
Om het LaRo gevoel voor 100% te complementeren, zijn die klote haakjes voor de schuiframen weer gemonteerd evenals het grote stuurwiel, zodat u daar heerlijk ouderwets met uw pink achter kunt blijven haken tijdens het afmeren van uw aanwinst!
Jullie begrijpen het al, ik zal het kreng dat mijn duimen meerdere malen heeft gekneusd, mijn linker pink er bijkans heeft afgerukt voor geen seconde missen !
desjonnies zegt
@desjonnies:
één ding toegeven he ouwe !
’t was één van de grootste Babe-magnets die je ooit hebt gehad, meiden smolten letterlijk weg in dat ding en omdat het een 109 Diesel was op grijs kenteken, kon er aardig wat in afgerotzooid worden !
Hupke zegt
@desjonnies:
Dat ding een babe-magnet,? vrouwen, we zullen ze nooit begrijpen.
super zegt
@desjonnies:
je vergeet nog die ventilatieroostertjes onder de voorruit en de slecht sluitende achterdeur waardoor je altijd en overal stof in de wagen hebt. En het immer aanwezige gerammel en gepiep. En de top van met heel veel moeite 110km/h.
zelfde kaliber auto als die oude volkswagen busjes, veel karakter, kut om te rijden
desjonnies zegt
@super:
en altijd en eeuwig tochten !
kouwe nek en slechte verwarming !
metalmike zegt
@super: Ik heb een VW T2, m’n vader een stapel Defenders gehad (110/130), dus genoeg in beide gereden om een vergelijking te maken.
Een Defender zit matig, stoelen zitten op zich goed, maar wat hoog, je zit vooral constant met je arm tegen de deur aan en kan hem nergens kwijt. Koppeling is een stuk zwaarder en remmen idem dito. Op slechter wegdek stuiter je de hele auto door. Deuren rammelen en piepen lekker (zeker de laatste uit 2009), vooral de achterdeur waar het zware reservewiel aan hangt.
M’n T2 is nog een stukje trager, zit wel lekkerder (met stoelen uit een T3) alleen het stuur staat te rechtop en de versnellingspook maakt lange slagen. Hij rammelt en kraakt nauwelijks en is relatief goed geveerd.
Verbruik is ongeveer gelijk, 1:10 als je mazzel hebt (LR diesel en T2 benzine). Beide veel karakter met bijeenkomstig ongemak, maar ik rijd toch een stuk liever in mijn T2 op een lange vakantie dan een Defender.
toyotafortuner zegt
Ze ogen allemaal prachtig! Vooral de Heritage! Geslaagde uitzwaaimodellen dus.
Gelukkig rijden er nog zat Defenders samen met hun vaders rond. Vooral in Oud-Zuid.
agera zegt
Och wat een mooie bak is dat
Alfarobert zegt
Zal op onze wegen misschien niet zo lekker rijden maar wat zullen ze hem gaan missen in Africa,etc.Tuin architecten gebruiken hem ook vaak geloof ik.(plantsoenendienst,etc).
biohazardracer zegt
Alle 3 uniek en apart. Ik heb wel oog voor de Adventure
cadrez zegt
Moest ik geld teveel hebben zou ik het volgende doen.
Heel erg veel Defenders kopen ( stel je een hangaar voor vol defenders, maar dat dan maal 10) eventjes stockeren om deze dan voor het dubbele te verkopen.
Kan alleen maar goed gaan toch? Wie doet er mee?
(wel aankopen in België want Nederland en bijtelling of wat het ook moge zijn dat jullie defenders dubbel zo duur maakt)
sharpleft zegt
Ondanks dat ik hier lees dat er met zo’n wagen niet te rijden valt, lijkt het mij fantastisch om met zo’n brute oranje bak een tijd op vakantie te gaan. Door scandinavie touren, machtig mooi.
ledci zegt
Raampjes tinten van die adventure, en op naar zuid Frankrijk!
rd1991 zegt
Hadden ze Huey niet van stal gehaald om de Heritage gezelschap te houden? Dat zou mijn keuze tussen de 3 laatstes zijn.