‘De Donkervoort D8 GTO JD70 kan wel met 2g de bocht in gaan!’ Klinkt wat vaag, nu krijgen we er eindelijk meer uitleg over.
De hoeveelheid pk en koppel die een auto maakt, dat snappen we nog wel. Specs als nul-naar-honderdtijden, maximumsnelheiden en ronderecords zijn ook lekker duidelijk. Het zijn ook meteen de specs waarmee we auto’s met elkaar kunnen vergelijken. Hoe we kunnen weten dat auto A beter is dan auto B, bijvoorbeeld.
Er wordt echter op dit moment niet zo’n cijfertje gebruikt om aan te geven hoe goed de auto in een bocht is. Natuurlijk zeggen de rondetijden daar wel iets over, maar een cijfertje puur voor de cornering, dat is er nog niet echt. Daar lijkt Donkervoort verandering in te willen brengen. Bij het aankondigen van de D8 GTO JD70 spraken ze immers over de ‘2G Supersportwagen’. Dat wil zeggen dat de auto in bochten meer dan 2g aankan.
Het probleem is alleen dat die g-krachten wel een beetje vaag zijn. Sommigen zullen wel begrijpen wat het is (hint: het is een vergelijking van een kracht met de zwaartekracht), maar hoe het nou concreet voelt in een auto? Dat is meteen een stuk abstracter. Daarom was Donkervoort-directeur Denis Donkervoort in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow te gast, om tekst en uitleg te geven over dit bijzondere cijfer.
Je wordt helemaal doodmoe van de ‘nul naar honderd in 2,7 seconden’. Dat doet iedere snelle sportauto. Toen gingen we nadenken, hoe kunnen we aanduiden dat onze auto snel is? Dat kan weer door onze g-krachten, waarmee je aangeeft met welke kracht de auto zijwaarts kan gaan.
Denis Donkervoort, directeur van Donkervoort
Voor de duidelijkheid: met 2g bedoelt Donkervoort dat de maximale krachten die de auto genereert tijdens een goeie bocht, vergelijkbaar zijn met de dubbele kracht die de zwaartekracht altijd uitoefent. En eigenlijk kan de JD70 méér produceren dan 2g, want zelfs de GTO RS doet al 2g, zo verklapte Donkervoort.
Om meer duidelijk te maken wat dit nou betekent, pakt Donkervoort twee bekende auto’s erbij. Hij begint met de Volkswagen Golf GTI. Deze auto staat niet bekend als een auto die traag de bocht in gaat, toch blijkt het volgens de g-krachten tegen te vallen. De Duitse hatchback komt niet eens aan de 1, maar blijft rond de 0,8 en de 0,9 steken.
De volgende auto om mee te vergelijken, is de Porsche 911 GT3. Een racemonster dat is ontwikkeld voor op het circuit. Althans, dat zou je misschien denken. Maar ook qua g-krachten valt het volgens Donkervoort mee. De Porker zit op de 1,3 tot 1,4.
Met andere woorden, de Donkervoorts kunnen een bocht loeisnel nemen. ‘Maar is dat dan wel prettig?’, vraagt Meindert Schut. Ja, is het antwoord. De D8 is een lichte auto, zo stelt Donkervoort, met een heel laag zwaartepunt. Daardoor voelt 2g in een Donkervoort ‘minder aan dan die 1,4 van de GT3’. “Want dat is natuurlijk een heel zwaar object.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: ING-sectoreconoom Rico Luman praat over de Nederlandse automarkt. En Wouter rijdt met de nieuwe Ferrari Roma.
kniesoor zegt
Een GT3 “een heel zwaar object” ? Zwaarder alsdan een Donkervoort, zeker. Maar dat maakt het nog geen “zwaar object”, Evenmin als dat een Donkervoort een kitcar is, zeg maar. Blootstelling aan hoge G-krachten heeft meneer Donkervoort junior’s gestel geen goed gedaan, geloof ik.
Hupke zegt
1400kg, vind je dat licht?
transaxleman zegt
Als je eens een rit maakt met een auto van minder dan 1000kg, dan weet je meteen wat meneer Donkervoort bedoelt.
De lagere massa heeft zo’n enorm effect op hoe een auto aanvoelt.
Over het algemeen vindt ik ook dat een lichtere auto veel leuker is, waarbij vermogen niet eens zo’n grote rol speelt
tge2 zegt
@transaxleman: Ik heb een MX5-je. Karretje weegt 950kg en dat merk je. Fijn bochtenriddertje! Maar het leukst vond ik de Westfield van een maat van me. 150pk op ca. 500kg wagengewicht! Wat een raket is dat en stuurde ook nog eens vlijmscherp. En dat zonder allerlei hulpmiddeltjes.
golf1985 zegt
@tge2: ik heb een golfje 2 van 820 kilo. Goed schroefsetje eronder en gaat verassend goed de bocht door. 2g zal ik bij lange na niet aantikken maar als het andere blok er straks in ligt kom ik misschien nog dichtbij. Nee tuurlijk niet?
slickrick zegt
@transaxleman: inderdaad vandaar dat gesproken wordt over pk/ gewicht verhouding. Anders is het appels met peren vergelijken
JanJansen zegt
@amghans: zelf rij ik een Caterham van 525kg met een 2.5 Duratec.
Als je eenmaal een lichte auto hebt gereden, dan wil je nooit meer anders. Het sturen, remmen, accelereren gaat zo veel directer en je bent zo veel meer berokken bij het rijden.
Het is zo belachelijk leuk! Iedereen hier op AB zou dit eens moeten ervaren.
redneckdarian zegt
@janjansen: nouja als je het zo aanbied, vooruit! Ik wil het wel proberen!
polpol33 zegt
@janjansen: helemaal mee eens. Ik heb een Lotus Elise S2 van 740kg. Big fun! Alleen jammer dat ik zelf steeds zwaarder wordt…
mustang750supersnake zegt
@amghans: k denk dat als je een gt3 tegen je harsens krijgt…..je em niet licht vindt….
rolov zegt
@mustang750supersnake: ligt er aan welke snelheid. Een kogel weegt ook niks als ik hem gooi maar als ik hem afschiet overleef je het niet
mahansz zegt
@amghans: eerste wet van de heer Newton: massa is traag. Valt een hoop uit af te leiden…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ok, doe mij dan toch maar de GT3. Veel meer comfort en veel meer auto voor dagelijks gebruik. Die paar tienden op ’t circuit is leuk voor echte coureurs, maar niet voor de gemiddelde koper van dit soort auto’s.
lekbak zegt
@F36GC: bij dit soort auto’s draait het nou juist niet om de cijfertjes. Het lichte gewicht is wat dit gewoon leuk maakt. Plezier is niet in cijfertjes uit te drukken.
nord zegt
Ik denk dat ze eens naar neerwaartse druk moeten kijken. Porsche 911 gt3 en vooral de RS genereren extreem veel neerwaartse druk omdat ze de grootst mogelijke spoilers hebben. Lelijk maar waar..
davelepeef zegt
@nord: en waarom hebben ze die spoilers? Voor downforce. Waarom wil je downforce? Voor meer asdruk. Waarom meer as druk? Voor beter wegcontact? Waarom wil je beter wegcontact? Om meer laterale kracht op te kunnen vangen ten einde hogere bochtsnelheden te kunnen bereiken. Tadaa, cirkeltje rond. De ene heeft een zwaardere auto (GT3, 1600kg?? Gokje?) en heeft dus spoilers nodig, de andere heeft weinig gewicht dus minder downforce nodig. Dat weet je denk ik wel, dus misschien bedoel je wat anders?
nord zegt
Mijns inziens zijn de downforce van de meeste spoilers pas effectief op hogere snelheid, maar nog niet bij accelereren vanaf stilstand.
Mijn idee bij de Donkervoort:
Wil je op lagere snelheid ook grip met een lichtere auto dan zou je kunnen opteren voor minder brede banden (=meer druk per cm2 op het asfalt) maar dat is uiteraard niet fijn op hogere snelheid of nog extremere spoilers dan die van bijvoorbeeld de Porsche 911gt3RS (want die is een stuk zwaarder) in combinatie met de bredere banden. (Al heeft de 911 ook een ander probleem, er is geen ruimte voor een diffuser). Alleen maar brede banden heeft niet zoveel zin als de auto heel licht is, vooral niet op bijvoorbeeld acceleraties van 40-140, kijk maar eens naar de spoilers van rallycross auto’s. Vandaar mijn gedachte voor grotere spoilers op de Donkervoort.
lekbak zegt
@nord: brede banden hebben een hele hoop nadelen, maar het voordeel is dat ze op droog wegdek altijd meer grip hebben dan smalle banden. Meer cm2’s wint het altijd van druk per cm2 (op droog asfalt).
Maar je mist het punt van het weinige gewicht volledig. Waarom zou je zoveel moeite doen om grip te genereren als je überhaupt minder grip nodig hebt om de bocht om te gaan? Want dat is waar het lage gewicht goed voor is, je hebt minder krachten nodig.
Hupke zegt
Cm2 ks louter afhankelijk van massa, downforce, loadtransfer en de bandenspanning.
Hoe breed je band is is irrelevant voor groote van contactpatch.
911targa zegt
@ davelepeef Wrong bet. Een GT3 RS in Weissach pakket weegt 1.430. Hopelijk overtreft het verschil in gewicht dat jij noemde en die 1.430 het gewicht van je vrouw.
transaxleman zegt
Straatauto’s zoals de GT3 genereren helemaal niet zo veel downforce, niet als je het vergelijkt met een racewagen.
Spoilers zijn maar ondingen om downforce te creëren, pas met venturitunnels en diffusers kun je echt downforce krijgen zonder de drag penalties maar op een straatauto is dat bijzonder onpraktisch vanwege de ruimte die er simpelweg niet is om dat soort bodywork te huisvesten.
jdpetrolhead zegt
Doe ik het toch aardig netjes met 1,8 G in mijn ‘92 MX-5. Via Race Chrono Pro met GPS gemeten.
laptom zegt
@jdpetrolhead: Hoe kan je g krachten met een GPS meten ??
theblazerunner zegt
@laptom: als er een gyriscoop in zit
karaya zegt
Kan niet kloppen. Las elders dat Porsche’s onverslaanbaar zijn op trackdays.
En dat schijnt een absolute waarheid te zijn
wildbeest zegt
Slechte verhalen gelezen over de veiligheid, in brand vliegen enz
mashell zegt
Misschien moet je op zoek naar goede verhalen? Over levensgenot, plezier enz.
ghini zegt
Ik vond het leuk tot die laatste zin, G krachten voel je in je eigen lichaam. Daarnaast voel je hoe verschillend de autos reageren maar 2G op je lichaam is hetzelfde in elke auto, achtbaan of whatever. Drukpunten zijn ook anders door andere stoelen etc maar 2G blijft 2G ook al zit je lager oid.
hehe zegt
@ghini: precies dat: je voelt aan de G krachten alleen niet hoe zwaar de auto is. Die laatste zin is onzin
nord zegt
De hangt dus af hoe je zit in de auto. Is je hoofd op 50 cm hoogte (liggende houding racewagen) dan heb je uiteraard veel minder last van de g die trekt aan je hoofd dan wanneer je hoofd op 120 cm zit zoals een normale auto.
torsen zegt
@nord: Wat is het verschil tussen 2g op 50cm of 2g op 120cm dan?
theblazerunner zegt
@torsen: het moment; kracht x arm
Je bovenlichaam wordt minder naar links en rechts getrokken
torsen zegt
@theblazerunner: de arm in dit verhaal is toch je nek? Je lichaam wordt op z’n plek gehouden door je stoel.
torsen zegt
@ghini: Hij brengt het heel raar inderdaad maar ik snap wel wat hij eigenlijk probeert te zeggen.
Het zijn niet de G-krachten zelf die minder aanvoelen maar hoe de auto reageert tijdens het opwekken van die G-krachten.
Kan best zijn dat je met een GT3 met 90 een bocht doorgaat en denkt dat kan echt niet harder terwijl je met een D8 diezelfde bocht met 110 doorknalt en denkt dat had best nog harder gekund.
Een D8 voelt prettiger aan terwijl je 2g opwekt dan dat een GT3 doet bij het opwekken van 1,4g.
Zoiets?
911targa zegt
ja, zoiets, want een G-kracht op 100 meter is natuurlijk hetzelfde als op 1 mm.
goodvibrations zegt
Goed om op te nemen bij specs! Zit veel verschil in tussen auto’s..
ericd zegt
Joops auto is snel. Maar er is meer aan een auto dan snel zijn…. Introducing: de Dacia Duster ;-)
sanderz28 zegt
Ze lopen wel hopeloos achter bij donkervoort, ik heb inmiddels al 5g?
ericd zegt
Gevat ;-)
mashell zegt
“cornert” dat klinkt als iets dat je bij de snackbar kunt bestellen.
frankunderwood zegt
Cornert????????????
ericd zegt
Hoekt…. als een Regilio Tuur.
overtake zegt
Ze mogen wel eens iets doen aan de brandveiligheid. Ken meerdere verhalen over brand. Laatst bij een trackday iemand achteruit in de vangrail gekomen en benzinetank geklapt. Auto met een meters hoge steekvlam in de brand. Man is later overleden. Vraag me dan ook af waarom er geen brandveilige race benzinetank in zit. Heb zelf nog naar een Donkervoort gekeken maar voor mij niet meer.